Organitzant el viatge a LEGO Brikània

És el moment de preparar el viatge. Hem fet recerca a internet, explorant el google maps i localitzant el lloc on es celebra el festival. També hem calculat els quilòmetres i la despesa tant d’autopista com de betzina.

Cada grup d’alumnes ha emprat les seves pròpies estratègies i no hi havia una solució única. Acompanyar-los en aquest procés és gratificant per al mestre perquè pots ajustar el teu suport a l’alumne i t’adonar-te del seu progrés.

Seguint amb la reflexió, en algun dels moments en que estaven fent recerca, tot i que erem dues persones, no podiem atendre les consultes de tots els alumnes i era difiícl mantenir l’ordre. Amb grups més reduïts ha estat més fàcil personalitzar l’aprenentatge.

VIDEO Calculant el viatge

Construccions LEGO amb instruccions.

Diferents alumnes han portat a l’aula les seves joguines LEGO de casa, amb el permís de les famílies.

Hem realitzat una activitat cooperativa de construcció amb les instruccions LEGO. Després de la feina els grups han fet una autoavaluació del treball en equip. Han considerat aspectes com la capacitat d’escolta i el grau d’ajut i acord.

També hem valorat la comprensió de les instruccions i si realment hem après a construir.

Mantenir la concentració i l’atenció en una tasca conjunta no sempre és fàcil però quan hi ha motivació tot millora. En aquesta activitat tots els alumnes han pogut participar i millorar la relació amb els companys, mentre feien un treball cognitiu. Ha estat un bon repte!

ELS DE PRIMER

Hola!!!!

Som els alumnes de Primer de l’Escola Joan Baptista Serra : la classe de les Panteres, la Discoteca i els Tigres. Som tres grups nombrosos (22/24 alumnes per classe) i cadascun amb les seves particularitats. Hem començat el curs amb molta energia i l’acabem realitzant el projecte de la Xocolata.

Anirem explicant com realitzem aquest projecte.

Salut!!!

Avaluació i propostes de millora

Avaluació

Durant el període de programació del projecte els professors van descriure els criteris d’avaluació concrets. Com alguns eren comuns per a més duna activitat i/o assignatura es van redactar de forma conjunta i, posteriorment, es van graduar en quatre nivells.

Aquesta graella d’avaluació es va comentar amb els alumnes a l’inici de l’elaboració de la tasca final.

El professorat va posar la nota individualment a cada alumne, que sortia d’una mitjana ponderada feta amb excel.

Finalment, es va fer una sessió d’avaluació on es va comentar el funcionament del procés i el treball dels alumnes, tant en grup com individualment.

Rúbrica del projecte

Propostes de millora per a propers projectes

  1. El tema del projecte ha de sortir dels alumnes, o al menys, consensuar-ho.
  2. Aprofundir en les sessions de tutoria en la formació de grups cooperatius, l’avaluació amb rúbriques i el respecte per la seqüenciació de les activitats.
  3. Crear fórmules i instruments d’avaluació: autoavaluació dels alumnes, coavaluació dels alumnes, autoavaluació per part dels professors del projecte i coavaluació de les activitats de desenvolupament.
  4. Seqüenciar i temporitzar millor les activitats perquè hi hagi més coordinació entre les activitats que depenen dels resultats d’unes altres.
  5. Treballar amb la rúbrica des del començament del projecte i no de la tasca final.

Producte final

L’objectiu final del projecte és l’elaboració i la participació en un programa de ràdio sobre vida saludable  a l’emissora La Plana Ràdio de Santa Bàrbara.

Aquí tenim als alumnes en acció:

Si voleu escoltar el programa, cliqueu programa(1) i programa(2)?

Implementació

La tasca final es va preparar durant els dies específics del treball de síntesi: del 20 al 24 de març. Durant aquests dies els alumnes, en grups cooperatius, van acabar d’analitzar les dades recollides amb les activitats de desenvolupament i les van utilitzar per a redactar els diferents gèneres periodístics.

Cada grup va escriure un gènere, que després va locutar al programa, tot i que durant el procés de desenvolupament del projecte tots els alumnes van treballar i redactar textos de tots els gèneres.

Metodologia

Com que aquest projecte era la nostra primera experiència quant a la creació d’un, vam ser els professors qui vam decidir el tema del projecte: Fem salut!, perquè aquest tema ens permetia incloure competències, continguts i criteris d’avaluació de totes les assignatures del nivell i treballar amb metodologies competencials.

Tots els professors van proposar els continguts que podien treballar i les activitats que farien de manera que es treballessin totes les competències i conduïssin a l’elaboració de la tasca final: fer un programa de ràdio.

A mesura que anaven sortint les idees es va anar omplint la graella de programació del projecte.

I es va fer la seqüenciació de les activitats, perquè dels resultats d’unes depenia el treball d’altres. Per exemple: es necessitava saber com funcionaven els qüestionaris de google per a poder conèixer els hàbits alimentaris de la població per sectors econòmics i aquesta informació era necessària per a poder crear alguns dels gèneres periodístics (reportatge, notícia…) que després formarien part del programa de ràdio.

Per fer les activitats inicials i de desenvolupament de cada una de les assignatures no es va fer cap canvi en l’organització horària habitual, sinó que es van treballar els continguts i les activitats en la franja horària estipulada per a cada matèria.

Els tutors, juntament amb els professors que van estar els dies del treball de síntesi amb els alumnes, van ser els encarregats de introduir el projecte i treballar l’organització de grups i l’elaboració de la tasca final.

Durant els quatre dies del treball de síntesi, i desenvolupament de la tasca final, es va deixar l’organització horària habitual i els grups d’alumnes van temporitzar-se per a poder portar a terme la tasca encomanada.

No sols treballem a la classe

Per cercar informació relacionada amb el nostre projecte vam anar a la “Biblio” ( la biblioteca del nostre centre) i vam buscar informació a les revistes que tenim allí com el Tiro-liro, Cucafera, Reporter Doc…

Primer els alumnes van fer una recerca individual i quan trobaven informació relacionada amb el contingut del seu grup, en petit grup la llegien i triaven allò que els serviria per documentar el seu treball.

També vam buscar informació més concreta als ordinadors de la Biblio i ho vam anotar a les nostres fitxes de treball.

Cerca d’informació dels animals (2n)

Com hem de fer l’exposició oral?

Una de les sessions que vam realitzar dins del projecte dels animals, va ser l’explicació de com s’havien d’organitzar per fer l’exposició oral i també quins elements havia d’incloure.

En primer lloc vam explicar els apartats que havia de tenir l’exposició:

  • Presentació del grup i dels membres
  • Introducció del que explicarà cada alumne
  • Explicació de les diferents preguntes que hem treballat.

Després en gran grup i fent una pluja d’idees vam decidir com havíem de fer l’exposició per a què s’entengués el treball realitzat. Els alumnes van fer les següents aportacions:

  • Parlar fort
  • Parlar a poc a poc
  • Parlar d’una forma clara
  • No llegir
  • Explicar-ho en paraules pròpies
  • Tots els membres del grup han d’estar atents
  • Tots els companys de la classe han d’estar atents

Finalment els alumnes van escriure un guió amb els torns de paraula i una breu explicació del que havien de dir.

 

Tenim moltes preguntes

A la segona sessió cada nen va plantejar-se una pregunta. Les mestres ho van anotar a la pissarra i després entre tots les van classificar segons la temática.

A segon A les preguntes es van agrupar de la següent manera: alimentació, els insectes, animals marins, mamífers i altres curiositats.

A segon B van sorgir aquests temes: els ossos salvatges, los moixons de gàbia, animals salvatges, les balenes, cucs i papallones i la vida dels animals.

Cada alumne va escriure la seva pregunta en una cartolina petita i després es van penjar al mural classificades.

2n: confecció de murals: projecte els animals