JUGUEM AMB LES LLETRES, SÍL·LABES I PARAULES: RECURSOS DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

MARIA PUIGDOMÈNECH BONET torna a compartir nous materials per treballar diferents aspectes relacionats amb la llengua de manera que l’alumne pugui jugar amb les lletres, les síl·labes i el significat de les paraules. Es tracta d’un recull de fitxes que es poden treballar prèviament fent tot tipus de jocs i activitats per generar la reflexió de l’alumne i treballar aspectes fonamentals per la correcta lectura i escriptura.

Us comparteixo el material elaborat per la Maria per tal que el pogueu adaptar i treballar segons les necessitats dels vostres alumnes. Moltes gràcies per compartir!

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Jocs, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 2 comentaris

LLEGIR, COMPRENDRE INSTRUCCIONS, PINTAR I DIBUIXAR AMB MONSTRES S.A.

Aprofitant els dies de pont (llavors diuen que els mestres no parem de fer vacances) he estat creant materials i recursos per treballar amb els meus alumnes a l’escola. Us comparteixo un material d’elaboració pròpia a partir d’un seguit d’imatges que he trobat per la xarxa (google imatges) sobre la pel·lícula de dibuixos animatsMONSTRES S.A.“.

Monstres S.A.
A partir dels dibuixos de sis protagonistes, els alumnes han de llegir i comprendre les instruccions i pintar els dibuixos segons s’indiqui.

També se’ls demana que dibuixin un petit detall al costat de cada imatge i, al final, cal entendre un seguit d’instruccions que faran que els alumnes hagin de decidir el personatge que els agrada més, el més simpàtic, el més dolent…

Trobareu dues fitxes cadascuna d’elles amb dos tipus de lletra: majúscula i lligada per tal que les pogueu adaptar segons les necessitats dels alumnes.

Us animeu a provar-ho amb els alumnes o amb els vostres fills/es?
Pot ser una bona activitat per treballar la comprensió lectora a casa, a padrins de lectura, per fer racons, per complementar els materials de llengua de l’aula…
Ja sabeu, si us descarregueu aquest material, el proveu a l’aula o bé l’adapteu amb d’altres imatges…ho podeu compartir amb nosaltres a través d’aquest bloc.

Aquest és el resultat final d’una alumna de segon:

Comprensio monstrescomprensio monstres1

Procedència de la imatge que acompanya aquest article

Publicat dins de Acollida, Comprensió, Dibuixos, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | 2 comentaris

ESTACIONS D’ACTIVITATS DE LLENGUA A EDUCACIÓ INFANTIL

CRISTINA SOTOCA gran amiga i col·laboradora d’aquest bloc, ha volgut compartir un seguit d’idees, recursos i materials que ella mateixa ha elaborat i aplicat amb els seus alumnes de P5.  Segueix la metodologia de racons de treball de llengua o el que ella anomena “ESTACIONS D’ACTIVITATS” on es treballa la lectura, la consciència fonològica i l’expressió oral.

Tot seguit us comparteixo les propostes elaborades per la Cristina:

ESTACIÓ DE LECTURA DE PARAULES:

L’objectiu és llegir paraules i col·locar-les sota la imatge corresponent. Després es poden autocorregir amb la part on apareix la imatge i la paraula que la designa. Les paraules estan classificades amb diferents nivells de dificultat: 1, 2 o 3 síl·labes.

lecturamono lecturabi lecturatriESTACIÓ: QUI ÉS QUI?

Amb les fotografies dels nens i nenes de la classe i amb el suport d’una tarja per elaborar les preguntes els alumnes han de donar pistes per tal que, els altres, puguin endevinar de quin nen/a es tracta. Per ajudar-los, la Cristina ha creat una plantilla per tal que puguin estructurar bé les preguntes amb el suport de pictogrames.

quiesqui

ESTACIÓ: PESCAR LLETRES (correspondència majúscula-lligada)

Per fer aquesta activitat cal tenir lletres de pal amb iman i unes canyes de pescar fabricades per nosaltres mateixos amb pals de “pinxos” ben llargues i cordill de ràfia. A la part final del cordill s’hi enganxa un clip ben gruixut i gran. L’objectiu és que l’alumne “pesqui” la lletra de pal corresponent a una targeta de lletra lligada que prèviament ha escollit. D’aquesta manera es treballa la correspondència de les dues lletres, la coordinació viso-motriu i la concentració. A més de compartir la seva idea, també ens ofereix les seves targetes de lletra lligada:

lletres1

ESTACIÓ: PER QUINA LLETRA COMENÇA?

L’objectiu és discriminar el so inicial d’un seguit de dibuixos. Es necessiten targetes de vocabulari (amb la paraula escrita darrera i així poder-se autocorregir). Es posen les cartes al mig de la taula, de manera que es vegi la imatge. Els nens agafen una carta, per torns, i han de dir el so de la lletra inicial. Per tal de registrar les respostes correctes la Cristina ha creat una graella on, si ho han dit bé, poden avançar una casella i si ho diuen malament baixen una casella del taulell. Guanya el primer que arriba a atrapar el botó. Hi poden jugar fins a 4 alumnes.

botons

 

Per elaborar el material d’aquest joc us recomano visitar la pàgina de l’ELENA GARCIA: La caseta, un lloc especial on ella mateixa ha elaborat un joc que anomena “VEIG, VEIG, UN PARAULA QUE COMENÇA PER LA LLETRA…” i on hi podem trobar un seguit de targetes amb pictogrames molt útils per portar a la pràctica la idea de la Cristina. Cliqueu AQUÍ per accedir-hi.

Moltes gràcies per compartir! És genial veure la vostra entrega i generositat al compartir no només les vostres idees sinó també els materials i recursos per portar-les a la pràctica. Gràcies per enriquir la nostra tasca!

Cliqueu AQUÍ per descarregar TOT el material directe del GOOGLE DRIVE

Publicat dins de Consciència fonològica, Expressió, Imatges, Jocs, Lectura, Llengua, Organització | Etiquetat com a , , , , | 4 comentaris

EL PEIX I L’ORENETA: UN POEMA PRIMAVERAL AMB JEROGLÍFICS

orenetaAprofitant l’arribada de les primeres orenetes, he creat una nova activitat per treballar l’atenció, la comprensió, la lectura, la consciència fonèmica i l’entrenament visual a través del poema de la Joana Raspall: EL PEIX I L’ORENETA.

Es tracta d’un diàleg entre un peixet i una oreneta que parla dels avantatges i els inconvenients de viure en hàbitats tan diferents com l’aire i l’aigua.

A partir d’aquest poema, l’alumne ha de desxifrar unes paraules seguint un jeroglífics: trobant les grafies en un quadre de doble entrada que trobarà a la part inferior del full.

Així,si mirem la taula, a la ” El  peix voldria D2+C5+E7+A1+F3” la paraula amagada és…VOLAR”

Taula oreneta

Al final cal desxifrar la paraula PRIMAVERA “Les orenetes arriben a la A5+F3+B6+E6+A1+D2+A4+F3+A1

Un cop descoberta la paraula, l’ha de recordar, fer la síntesi de les seves grafies i escriure-la en els buits corresponents. Al final, trobarà tot el poema sencer per tal de poder-se autocorregir i rectificar, si val, els errors.

Us deixo l’enllaç a un nou poema “L’ARBRE I LA PRIMAVERA” de Núria Albó on cal descobrir les paraules amagades del poema trobant la inicial d’una sèrie de dibuixos. Cliqueu AQUÍ per accedir-hi.

Ja sabeu que, si voleu, podeu deixar els vostres COMENTARIS, són les vostres aportacions les que dónen vida a aquest bloc. GRÀCIES!

 

Publicat dins de Comprensió, Consciència fonològica, Escriptura, Jocs, Lectura, Llengua, Orientació Espaial, Ortografia, Poesia, Primavera | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari

TROBA ELS ERRORS AL CONTE DEL LLOP I LES 7 CABRETES

set cabretes i llopFa temps vaig anar publicant en aquest bloc diferents contes populars entre els quals, hi he anat “amagant” diferents errors que l’alumne havia de trobar mentre llegia el conte. D’aquesta manera, es millora l’atenció i la comprensió lectora.
Després de la bona rebuda dels alumnes he adaptat un nou conte popular: EL LLOP I LES SET CABRETES.
La versió original del conte l’he extret del recull de contes: “HI HAVIA UNA VEGADA…ELS CONTES DE SEMPRE” d’Eumo Editorial.
A partir d’aquesta versió, he canviat algunes de les paraules del conte per tal que l’alumne, després d’haver llegit el conte original, descobreixi els errors.
He elaborat els següents documents:

  1. Versió original del conte del llop i les set cabretes.
  2. El conte amb els errors que l’alumne ha de localitzar i marcar encerclant o subratllant les paraules “intruses”.
  3. El solucionari amb les paraules instruses marcades per tal que l’alumne pugui corregir el seu treball (es pot projectar per tal potenciar l’autocorrecció dels alumnes).
  4. Una graella on l’alumne ha d’escriure la paraula intrusa que ha trobat junt amb la paraula que hauria d’haver estat escrita al seu lloc.

Espero que us agradi i us sigui útil pels vostres alumnes.

Si voleu accedir als contes publicats anteriorment en aquest bloc podeu clicar AQUÍ. Hi trobareu els següents contes:
– EL PATUFET.
– LA CAPUTXETA VERMELLA.
– ELS TRES PORQUETS.
Bona lectura i…bona comprensió!

(Procedència de la imatge que acompanya aquest article)

Publicat dins de Adaptacions, Atenció, Comprensió, Contes, Expressió, Lectura, Llengua | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

ENS FAMILIARITZEM AMB LA LLETRA LLIGADA AMB CARTRONS DE JOC

CRISTINA SOTOCA, psicopedagoga i mestra d’Educació Infantil, amb qui he tingut la gran sort de poder treballar conjuntament durant una temporada, ha creat un material molt interessant per treballar la correspondència lletra de pal-lletra lligada i la consicència fonològica.

Es tracta d’una sèrie de CARTRONS DE LLETRA LLIGADA que, a la seva escola fan servir com a racons que ells anomenen “ESTACIONS D’ACTIVITATS” (per cert, el nom m’encanta!)

lletra de pal lligada 1lletra de pal lligada 2

Segons paraules de la mateixa Cristina “Els cartrons de lletra lligada es plastifiquen i es dobleguen per la meitat. Els nens han de mirar-ho per la part de la lletra lligada i buscar entre les pinces d’estendre la lletra de pal a la que correspon. Desprès desdoblen el cartró i poden comprovar si ho han fet correctament”. 

Autocorrecció lletra pal lligada

Cartró desdoblat on l’alumne pot comprovar si ha confegit correctament la paraula.

“Alguns poden llegir-ho doncs la major part són paraules que coneixen. També hi ha paraules més senzilles i d’altres més complicades, pensant en diferents nivells d’aprenentatge.”

La Cristina comparteix el material que ella mateixa ha creat. MOLTES GRÀCIES DE NOU CRISTINA!

I SÍLVIA SÁNCHEZ gran col·laboradora d’aquest bloc ha decidit adaptar l’activitat de la Cristina creant i compartint nous materials demostrant, un cop més, que compartir és construir i que el treball en xarxa dóna grans fruits. Gràcies a les dues!  (Actualitzat el 17 de juliol de 2014)

Publicat dins de Consciència fonològica, Expressió, Jocs, Lectura | Etiquetat com a , , , | 3 comentaris

ABECEDARI AMB IMATGES I RODA DEL SO INICIAL

CRISTINA SOTOCA ha compartit amb nosaltres un abecedari molt especial amb dos tipus de lletra: lletra lligada i majúscula. És especial perquè la imatge amb el seu so inicial queda integrada en la pròpia grafia. D’aquesta manera, esdevé un recurs molt útil per treballar la correspondència so-grafia i per tenir-lo a l’abast dels alumnes, com a recurs d’aula. Podeu accedir-hi i descarregar-vos els abecedaris clicant directament sobre cadascuna de les següents imatges:

Abecedari 1

Abecedari 2

Una idea brillant Cristina, gràcies per compartir-la!

A partir dels seus abecedaris, la Cristina ha creat dues RODES DEL SO INICIAL. Com ja vam comentar en anteriors articles, els alumnes han d’associar la imatge amb la grafia del so inicial i fer-ho correspondre per mitjà d’unes agulles d’estendre. Podeu veure l’article complet clicant AQUÍ.

roda2 rodaso1

La Cristina, ha preparat dues rodes amb les seves corresponents correccions. D’aquesta manera, els alumnes amb una major competència, poden comprovar-ne el resultat i, els alumnes amb més dificultats, poden utilitzar el material correctiu com a recurs d’aprenentatge on cal associar la grafia del so inicial amb la grafia corresponent de les agulles d’estendre.

rodasol2rodasoDESCÀRREGA DE TOT EL MATERIAL DIRECTE DEL GOOGLE DRIVE CLICANT AQUÍ

Gràcies Cristina per compartir!!!

Publicat dins de Abecedari, Consciència fonològica, Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

JOCS DE LLENGUATGE: LECTURA, COMPRENSIÓ I CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

Una gran col·laboradora d’aquest bloc, la SÍLVIA SÀNCHEZ ha creat materials per treballar la consciència fonològica, la lectura i la comprensió i els ha volgut compartir a través d’aquest bloc. Moltes gràcies Sílvia per tot aquest material i per oferir-nos recursos tan útils a les nostres aules. És realment impressionant la feina que has estat realitzant!

MEMORY PARAULA-IMATGE. Per mitjà del joc de les parelles, l’alumne ha de relacionar el dibuix amb la paraula corresponent.

COMPTAR LES SÍL·LABES O LES LLETRES D’UNA PARAULA. A partir d’una imatge i d’una sèrie de caselles, l’alumne compta el nombre de síl·labes posant un cert nombre de fitxes segons el nombre de síl·labes de la paraula. La Sílvia comenta que el mateix material també pot servir per comptar el nombre de sons o bé per confegir paraules a partir de les seves grafies (amb grafies manipulables).

ASSOCIACIÓ IMATGE-FRASE. A partir d’una sèrie de pictogrames, l’alumne llegix la frase, la comprèn i la relaciona amb el dibuix corresponent. Una bona manera de fomentar la comprensió lectora a partir de frases senzilles.

ORDENAR LES LLETRES. Ordenant les lletres de les paraules, es pot confegir el nom de la imatge corresponent.

Publicat dins de Comprensió, Consciència fonològica, Jocs, Lectura, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

TREBALL DE LECTOESCRIPTURA AMB CONSIGNES DE CARNAVAL

carnavalIOLANDA CRUEL ha tornat a compartir amb nosaltres els seus recursos i materials. En aquesta ocasió, ens sorprèn amb una activitat que relaciona la lectoescriptura amb les consignes de Carnaval.Un recurs molt útil ara que ja estem a les portes d’aquesta festa tan divertida.

Comparteix 2 documents amb dos nivells diferents de dificultat, segons les necessitats i el nivell dels nostres alumnes. L’objectiu és que els alumnes completin les consignes en forma de rodolins acabant d’escriure la segona estrofa o bé escrivint només la paraula que falta. Una bona manera d’atendre la diversitat dins l’aula per mitjà d’un activitat motivadora pels alumnes.
NIVELL FÀCIL: DESCÀRREGA DEL MATERIAL A TRAVÉS DEL DRIVE.

UNA MICA MÉS DIFÍCIL: DESCÀRREGA DEL MATERIAL A TRAVÉS DEL DRIVE

Benvinguda de nou Iolanda i moltes gràcies!

Trobareu més activitats relacionades amb el CARNAVAL escrivint aquesta paraula al cercador (TROBA ALLÒ QUE BUSQUES) a la barra lateral de la dreta d’aquest bloc.

Publicat dins de Escriptura, Expressió, Festes, Lectura, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , , , , | 2 comentaris

L’AVIÓ DE LES PARAULES: UN RECURS PER MILLORAR LA FLUÏDESA LECTORA

avio paraules1Seguint l’exemple de L’ASCENSOR DE LES SÍL·LABES, els alumnes de P5 de l’escola han creat ells mateixos un material que l’hem anomenat “L’AVIÓ DE LES PARAULES”.

Amb cola, colors i cartolina han creat un material que els servirà per treballar la fluïdesa en la lectura de paraules a casa. Cada setmana s’emporten un llistat de paraules diferent que abans els ha preparat la mestra i així practiquen la lectura de manera divertida fent que l’avió hagi de pujar de baix cap a dalt a mesura que es vagin llegint correctament cadascuna de les paraules.

Avio paraules

Per veure’n el funcionament podeu recuperar els articles sobre l’ascensor de les síl·labes que vaig publicar fa temps en aquest mateix bloc:

Publicat dins de Consciència fonològica, Fluïdesa, Jocs, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , , | 2 comentaris

CONCEPTE D’IGUAL I DIFERENT AMB AUTOCORRECCIÓ

igual no igual 1Amb una alumna de l’escola hem estat aplicant un material elaborat per mi mateixa seguint les orientacions de l’ESE (Equip de Suport a les Escoles).

Es tracta d’un seguit de cartrons de treball on l’objectiu és conèixer i aplicar el concepte i el símbol IGUAL-DIFERENT o IGUAL-NO IGUAL a partir d’imatges i, després, amb números.

 

igual diferent 3

igual no igual 2

(Targetes de treball. Visió per davant i per darrera amb la correcció)igual diferent 4

Per un cantó, l’alumna disposa d’una targeta plastificada on, amb un retolador tipus “veleda” ha d’escriure entre els dibuixos o els números el signe corresponent. Després, girant la targeta, trobarà la solució i podrà autocorregir-se.

Us deixo amb el material per poder descarregar i imprimir on, en primer lloc, trobareu les targes amb els dibuixos i els números i, seguidament, les mateixes targetes amb la solució per tal que es puguin enganxar una darrera l’altra o imprimir els fulls a doble banda.

IGUAL-DIFERENT AMB IMATGES

 IGUAL-DIFERENT AMB NÚMEROS

Aquest material també el podeu trobar a la pàgina MATEMÀTIQUES d’aquest mateix bloc.
Publicat dins de Imatges, Jocs, Matemàtiques | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

TREBALL DE LECTOESCRIPTURA CONFEGINT I LLETREJANT

SÍLVIA SÀNCHEZ una gran col·laboradora d’aquest bloc, m’ha fet arribar un material amb l’objectiu de confegir i lletrejar paraules amb diferent nivell de dificultat.

Es parteix d’una imatge on els alumnes han de confegir a sota el seu nom i lletrejar-lo o bé dir primer el so de cada lletra per després passar a confegir la paraula. Us deixo amb el material creat per la Sílvia amb els cartrons de treball i, seguidament, les lletres per confegir.

Si voleu agrair a la Sílvia el fet de crear i compartir aquest material ja sabeu que podeu deixar el vostre COMENTARI. Moltes gràcies!

Caixa MultisensorialI ANABEL CORNAGO al blocEL SONIDO DE LA HIERBA AL CRECERha compartit aquesta fantàstica idea de Sònia Borrás que m’ha encantat i que permet treballar perfectament a partir dels materials creats per la Sílvia. Us imagineu que l’alumne hagi de trobar les lletres entre un munt de confeti? Genial!

 

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Jocs, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 4 comentaris

JO ESCRIC, TU DIBUIXES: UNA ACTIVITAT D’ESCRIPTURA I COMPRENSIÓ LECTORA

paisatge nevat

Aquest curs estic fent català amb alumnes de 3r de primària i un dels meus objectius és anar incorporant i generalitzant les normes ortogràfiques i els continguts de morfosintaxi en l’expressió escrita dels alumnes.

Per aquest motiu, he dedicat tres sessions de treball a la següent activitat:

llegir1a sessió: se’ls passa als alumnes la descripció d’un dibuix i, tot seguit, han de dibuixar allò que se’ls descriu fent un exercici important de comprensió lectora. Després, entre tots, comprovem quin dibuix s’ha acostat de manera més fidel a la descripció donada. La mestra, en aquest cas, disposa del dibuix que li fa de model per generar la descripció. Així transmetem als alumnes la idea sobre com ha de ser un text descriptiu.

2a sessió: cadascun dels alumnes escriu la escriuredescripció d’un dibuix (es pot utilitzar, com a suport, un dibuix-model repartit a l’atzar entre els alumnes). Quan han acabat la descripció, es reparteixen de manera aleatòria els diferents treballs entre els alumnes de l’aula.

dibuixar3a sessió: els alumnes han de dibuixar el dibuix que han descrit els seus companys de la manera més fidel possible. Després, comproven junts el resultat amb el dibuix original i comenten el procediment i el resultat final.

Jo he utilitzat la imatge que acompanya aquest article per tal que els alumnes dibuixessin la descripció donada. Aquí la teniu per si també la voleu utilitzar:

“Al cantó dret del full, hi ha una casa de fusta però només en podem veure una part: un tros de la teulada nevada i una paret. Al mig de la paret hi ha una finestra partida en quatre parts. A l ‘altra banda del paper hi haun ninot de neu que porta un barret de llana, una bufanda, dos ulls rodons i una boca somrient. Els braços del ninot són dues branques, una a cada cantó del seu cos. Al fons del paisatge hi ha dues muntanyes, una al costat de l’altra. Als dos cims hi ha una mica de neu. Davant de la muntanya de l’esquerra hi ha un turó i, sobre del turó, s’hi veu una caseta petita que només té una porta. Entre les dues muntanyes hi passa una carretera amb una furgoneta que va cap a l’esquerra. Al cel, al mig de les dues muntanyes, hi ha una una plena.”

Clicant sobre el dibuix del paisatge podreu accedir a la font original i obtenir altres paisatges per generar descripcions. També podeu utilitzar imatges en color per tal que els alumnes hagin d’incloure aquesta qualitat en les seves descripcions.

Val a dir que als alumnes els ha encantat l’activitat i, el més important, han gaudit aprenent!

Publicat dins de Comprensió, Escriptura, Expressió, Gramàtica, Imatges, Jocs, Lectura, Llengua, Ortografia | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris

NOUS MATERIALS PER TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

És impressionant veure com entre tots/es estem fent nostre el lema d’aquest bloc: COMPARTIR ÉS CONSTRUIR.

Aquesta vegada, l’ALBA O., gran col·ladora d’aquest espai, m’ha fet arribar un material per compartir on els alumnes poden escriure la paraula corresponent a unes determinades imatges classificades en centres d’interès (escola, fruites, joguines i Nadal) o bé poden retallar les lletres i enganxar-les per confeccionar ells mateixos les paraules dels dibuixos.


Descàrrega del material de l’Alba en format .PDF clicant AQUÍ.

L’Alba també ha volgut compartir una presentació PowerPoint per treballar el reconeixement de lletres on els alumnes han de discriminar les grafies d’entre un seguit de símbols i dibuixos.

Moltes gràcies de nou, Alba, i a tots aquells professinals que, de manera desinteressada, aporteu el vostre granet de sorra a engrandir aquest bloc compartint els vostres materials!

Publicat dins de Acollida, Consciència fonològica, Escriptura, Jocs, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 6 comentaris

CONFEGIM PARAULES AMB MODEL AUTOCORRECTIU

confegir paraulesAl fantàstic bloc educatiu “UN POLSIM DE SAL” he trobat una idea molt interessant per treballar la consciència fonològica i, en aquest cas, confegir paraules a partir d’un model.

El que més m’ha agradat d’aquest recurs ha estat la senzillesa dels materials, la seva fàcil adaptació a l’aula, la possibilitat d’utilitzar-los com a racó de treball, la possibilitat de treballar amb dues grafies diferents i, finalment, la incorporació de l’autocorrecció per part dels alumnes. Us animo a llegir l’article complert al bloc “UN POLSIM DE SAL” clicant AQUÍ.

A partir d’aquesta idea, he decidit crear un material específic per treballar seguint la confegir paraules1metodologia que es defineix en el bloc. Es tracta d’un seguit de cartrons de treball amb una imatge, el seu nom amb dos tipus de lletra i l’espai on confegir la paraula. Seguint les orientacions i imatges del bloc UN POLSIM DE SAL. D’aquesta manera es pot plastificar i utilitzar-lo confegint el nom amb lletres mòbils. En aquest cas, he utilitzar dibuixos i paraules que contenen el dígraf “LL” ja que l’he adaptat a les necessitats dels meus alumnes. Tot  així, es pot utilitzar amb molts d’altres noms i imatges. Espero que us agradi i us sigui útil.

SÍLVIA SÀNCHEZ, a partir de la plantilla inicial, ha utilitzat el mateix recurs per treballar i confegir paraules amb la lletra G. Moltes gràcies Sílvia! Aquí en teniu el resultat:

IOLANDA CRUEL també ha elaborat nous materials a partir de la plantilla. En aquest cas, per treballar paraules amb la lletra M.

DRETS D’AUTORIA: LES IMATGES QUE ACOMPANYEN AQUEST ARTICLE ESTAN EXTRETES DEL BLOC “UN POLSIM DE SAL“. La Lluna, la seva autora, n’ha permès la compartició en aquest article.

Publicat dins de Consciència fonològica, Jocs, Lectura, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

LES SÍL·LABES AMAGADES: UN RECURS A LA LECTOESCRIPTURA

Al bloc ORIENTACIÓN ANDÚJAR, un espai amb un munt d’activitats i enllaços a recursos educatius fantàstics, he trobat un recurs que m’ha encantat: un recull de fitxes amb activitats per treballar la consciència sil·làbica i millorar el nivell de lectura i escriptura dels nostres alumnes.
Activitats especialment indicades per treballar amb alumnes sota sospita de dislèxia però que també pot servir per treballar processos lèxics necessaris per adquirir una bona lectura i escriptura.
A partir del material presentat en aquest portal educatiu, he decidit adaptar al català les activitats i adaptar el seu nivell a les necessitats dels meus alumnes.

Síl·laba Amagada

El material que us comparteixo segueix les orientacions i el model dels autors d’Orientación Andújar: una taula amb diferents columnes.
A la primera columna hi ha una paraula a la qual li manca una síl·laba (inicial, del mig o del final), tot seguit hi ha tres columnes, cadascuna d’elles amb una síl·laba per tal de pintar aquella que completa la paraula i, per acabar, una última columna buida on cal escriure correctament tota la paraula.
Per facilitar la comprensió dels alumnes, els hi dóno un exemple com a guia.

Espero que us agradi i…us encoratjo a visitar la pàgina d’Orientación Andújar, visita gairebé obligada per tots aquells que tenim ganes d’innovar i buscar nous recursos per atendre la diversitat.

Per accedir al material en format Word podeu clicar sobre la imatge que acompanya aquest article o clicant AQUÍ.

SÍLVIA SÀNCHEZ ha adaptat la plantilla i ha creat aquest nou material. Moltes gràcies Sílvia:

Accés directe al material original (en castellà) elaborat per Ginés i Maribel, del bloc Orientación Andújar clicant AQUÍ. 

A la meva escola he estat treballant el material en format WORD amb els alumnes de Tercer de Primària però, en aquest cas, hem utilitzat l’ordinador. Havien de pintar la síl·laba amb el pot de pintura i escriure la paraula amb el teclat. Una bona manera d’aplicar les TIC a l’àrea de català. Els ha encantat! Al final, els alumnes que han acabat abans, han pogut escriure frases amb les diferents paraules.

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Lectura, Llengua, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , , | 9 comentaris