BINGO SIL·LÀBIC

Seguint amb la tònica del treball per síl·labes com a part important en l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura he elaborat un BINGO SIL·LÀBIC amb síl·labes que, per les seves característiques, podrien generar confusió.
Per idear-lo m’he inspirat amb el llibre “Inversions” de l’editorial Lebón (veure bibliografia) on, entre altres activitats, se’ns presenten exercicis on els alumnes han de col·locar cartronets sobre les síl·labes que són exactament iguals. Podreu trobar molts d’altres exemples d’activitats al llibre “Dislèxia i TDAH a l’aula” (també el podreu veure a la bibliografia).
Així doncs, modificant i adaptant una mica aquestes activitats he generat aquest Bingo que, com moltes de les activitats que presento en aquest bloc, permet múltiples adaptacions i modificacions. Per aquest motiu, us el presento en format WORD.
Un aspecte important a destacar és la presència de les grafies b/d/p marcades amb diferents colors per tal de facilitar-ne la identificació i afavorir així la bona realització de l’activitat.

TARGETES DEL BINGO (cal retallar-les de manera individual i fer que els mateixos alumnes i/o el mestre/a les llegeixin en veu alta).

CARTRONS DE JOC (amb 16 caselles cada cartró). Es pot jugar amb parelles o de manera individual. Hi ha fins a 6 cartrons de joc diferents).

INSTRUCCIONS:
Cada vegada que l’alumne/a o el/la mestre/a agafa una targeta i en llegeix la síl·laba els alumnes han de tatxar o bé posar una fitxa sobre la mateixa síl·laba que tenen al seu cartronet (si és el cas). El primer alumne que acabi una línia té 1 punt. El primer que acabi el cartró aconsegueix BINGO i suma 2 punts.

MATERIAL DE SUPORT I/O AMPLIACIÓ
En el seu bloc la Núria Canals (veure el llistat de blocs preferits) ens recomana una activitat per realitzar abans i/o després d’utilitzar el material del bingo sil·làbic. Recordeu que, per fer-ho cal haver-se registrat al programa “Calaméo“. Aquí us en copio l’enllaç:

Publicat dins de Atenció, Consciència fonològica, Lectura, Materials | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

DESCRIPCIÓ DE PERSONATGES

Podem trobar nombroses imatges a la xarxa que ens poden permetre realitzar un treball sistemàtic per potenciar el llenguatge oral i/o el llenguatge escrit dels alumnes.
Un exemple són imatges de la pel·lícula “Monstruos S.A.” o la sèrie “Els Simpson” però en podem trobar moltes d’altres que ens poden permetre fer aquest treball descriptiu tant des del punt de vista oral com escrit.
Deixo a les vostres mans la gran quantitat de recursos que ens poden oferir. Aquí en teniu un exemple:

monsters_inc_todos

simpsons

(Procedència imatge Monstruos) (Procedència imatge Simpsons)

Publicat dins de Expressió, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

TREBALLEM “L’EFECTE MIRALL”

nino-leyendoAlgunes vegades, amb nens amb dificultats específiques de llenguatge i/o amb algun trastorn específic de lectura i escriptura, apareix la dificultat per reconèixer i discriminar els sons b/d i p/q generant, d”aquesta manera, una lectura amb “efecte mirall“.

Per treballar aquesta dificultat específica he creat un joc molt fàcil d’utilitzar de manera individual i/o amb petit grup.

sarakanda91

Procediment:

bdEs col·loquen dos cartellets, un a cada extrem de l’aula, amb les grafies a treballar (amb un color diferenciat): b/d ; p/q. L’alumne es col·loca just al mig dels dos cartellets.

bdEl/la mestre/a diu una paraula amb veu alta que contingui un dels sons a treballar. L’alumne ha d’escoltar amb atenció i decidir amb quina grafia associa el fonema d’aquella paraula.

bdL’alumne ha de dirigir-se davant del cartell que contingui el fonema. Per cada resposta encertada rep 1 punt. El màxim són 10 punts!

EXERCICIS D’AMPLIACIÓ O REFORÇ:

bd

Es pot aprofundir l’activitat i fer que el nen/a hagi de llegir cada paraula i col·locar-la sota la grafia corresponent en format fitxa o bé amb cartronets sobre de la taula.

bd

També es pot crear un mural amb els dibuixos de les paraules treballades.

ACCÉS AL LLISTAT DE PARAULES AMB LES GRAFIES B/D i P/Q (format word). La majoria extretes del llibre “El meu primer diccionari Larousse(veure bibliografia):
LLISTAT PARAULES B/D P/Q
Heu trobat a faltar alguna paraula concreta?

Us agradaria poder participar aportant nou vocabulari?

HO PODEU FER ENVIANT UN COMENTARI.

(Procedència de la imatge de les lletres)

(Procedència de la imatge del nen)

Publicat dins de Consciència fonològica, Lectura, Materials | Etiquetat com a , | 4 comentaris

CONTES AMB PICTOGRAMES

Una bona manera de treballar els contes i, al mateix temps, potenciar l’expressió escrita, la gramàtica i l’ortografia és a través de la narració d’històries amb pictogrames. Les històries on les imatges supleixen una part del text ajuden a entendre millor el fil narratiu i facilitar-ne la lectura.

Per poder treballar tots aquests aspectes, novament podeu consultar el bloc “Orientación Andujar” on hi ha una pàgina amb pictogrames per treballar diversos contes populars. Podeu accedir-hi clicant sobre la imatge del conte “Els 3 porquets”:Els 3 porquets

Publicat dins de Comprensió, Expressió, Lectura, Materials, Seqüències | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

COMPTAR FONEMES

Una altra habilitat implicada en una bona consciència fonològica és la segmentació de la paraula en fonemes. De manera totalment visual i mental, l’alumne haurà de comptar els fonemes de les paraules i pintar el nombre resultant.

Una bona activitat motivadora i que permet múltiples adaptacions.

La idea procedeix del bloc “Orientación Andujar” on se’ns ofereix una activitat de “cuentaletras” amb paraules en Euskera. (Veure la llista de blocs preferits).

N’he adaptat el model amb més nombre de fonemes i amb dibuixos, per tal de potenciar-ne realment la consciència. He col·laborat al seu bloc aportant-hi l’adaptació al català.

Espero que us sigui útil.
comptar fonemes

DESCÀRREGA DE LA PLANTILLA (Una graella buida per adaptar l’activitat a les vostres necessitats): plantilla-comptar-fonemes

Publicat dins de Consciència fonològica, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA: SOPA SIL·LÀBICA

Una activitat molt útil per treballar la consciència fonològica i, concretament, el concepte de síl•laba és el joc de la SOPA SIL•LÀBICA on els alumnes han de trobar una determinada paraula dins d’una sopa formada per sil•labes. Els nens i nenes han d’encerclar, subratllar o pintar les síl•labes d’una determinada paraula del mateix color.

El resultat: una gran sopa de síl•labes multicolor.

Us animeu a provar-ho?

El fantàstic model per elaborar-la l’he adaptat del bloc “Orientación Andujar“: un bloc fantàstic d’on es poden extreure idees més que interessants. La imaginació i la motivació fan la resta.

Sopa Sil•làbica

Els alumnes cal que escriguin la paraula complerta, la separin per síl•labes i, seguidament, la busquin a la sopa sil•làbica. L’activitat també es pot fer a l’inrevés, és a dir, buscar la paraula a la sopa sil•làbica i després escriure-la.

Pot servir de model per elaborar i adaptar altres activitats en funció de les diferents necessitats. Pot ser una bona idea per treballar també paraules amb una regla ortogràfica determinada: c/qu, g/gu, plurals, diminitius, augmentatius, verbs en passat…

APLIACIÓ PRÀCTICA A L’AULA, AMB ELS ALUMNES

He realitzat l’activitat amb els meus alumnes i, amb un alumne en concret, l’exercici ha resultat molt gratificant ja que, ell mateix ha decidit marcar les síl·labes de la paraula “CAMPIÓ” de manera diferenciada. A més a més, quan ha acabat l’activitat n’ha ideat una de nova buscant noves paraules a partir de les síl·labes restants.

Moments com els que he viscut al costat d’aquest alumne són els que et recorden que, ajudar els alumnes amb dificultats pot ser molt enriquidor!

Aquí teniu el resultat del seu treball:

sopa1

Si realitzeu nous models a partir d’aquesta plantilla i els voleu compartir amb tots nosaltres, els podeu fer arribar a la següent adreça: yroset@xtec.cat. Recordeu escriure també les vostres dades. Moltes Gràcies!

Publicat dins de Consciència fonològica, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

DICTATS AMB L’ORDINADOR

Una bona eina per treballar la lectura, la comprensió i l’ortografia és a través d’un GENERADOR DE DICTATS que permet crear diferents fragments de text amb una dificultat ortogràfica concreta. D’aquesta manera es poden escollir fins a dues lletres a treballar. En el meu cas he utilitzat aquesta aplicació per tal de treballar la confusió de lletres p/q i b/d amb un nen amb dislèxia. Per accedir-hi podeu clicar sobre una de les dues imatges. La segona imatge correspon a un treball de dues grafies concretes (p/q).

M’encantaria que, si heu utilitzat aquesta o altres aplicacions o recursos que apareixen en aquest bloc, m’ho féssiu saber enviant un comentari. Potser heu adaptat fitxes o materials. M’interessaria molt saber la vostra opinió i així poder enriquir i fer més participatiu aquest espai. Gràcies.

dictats1
dictats

Publicat dins de Comprensió, Lectura, Materials, Ortografia | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

ORIENTACIÓ ESPAIAL

Fitxes preparades per imprimir amb LABERINTS molt útils per treballar l’orientació espaial, la direccionalitat, la motricitat fina i la lateralitat amb els més petits i/o amb nens amb dificultats en aquests àmbits.

Permet treballar conceptes molt relacionats amb la lectoescriptura i l’adquisició de nous aprenentatges a través d’una forma lúdia i divertida.
Printable Mazes for Kids

Publicat dins de Materials, Motricitat, Orientació Espaial | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LES PARAULES BESSONES

Des de les Jornades de Creació de Materials per NEE un grup de mestres coordinats per Mercedes Rivera Perez i Lourdes Torres Montoliu va crear un seguit de materials per treballar un aspecte de la consciència fonològica (substitució o canvi de vocal o consonant).
Aquest material resulta molt útil per treballar amb nens i nenes de P5 i CI i/o amb alumnes amb dificultats concretes en la lectoescriptura.

El material consta de diferents apartats o models:
1- Un seguit d’activitats amb JClic per realitzar a través de l’ordinador amb 3 nivells de dificultat. Cliqueu sobre la imatge i escolliu l’opció “engega’l” o bé “instal·la’l a l’ordinador“:

concfono1

2. Una presentació amb Power Point on l’alumne ha de llegir i escollir la paraula correcta que va associada a un determinat dibuix. Cliqueu sobre la imatge per accedir-hi:

cons_fono_14jpg

3- Material descarregable i fotocopiable per tal de treballar en format paper com a suport i/o aprofundiment del treball realitzat amb l’ordinador. Es poden descarregar les fitxes en format PDF i/o WORD clicant sobre les següents imatge i, tot seguit, desplaçant-se fins al final de la pàgina:

imagen3 imagen4


Publicat dins de Consciència fonològica, Materials | Etiquetat com a , , | 3 comentaris

FLUÏDESA LECTORA I DENOMINACIÓ RÀPIDA

Després de navegar i donar un cop d’ull als diferents cursos telemàtics oferts pel Departament d’Educació m’he topat amb un material molt interessant per treballar la fluïdesa lectora i, en concret, la lectura i la denominació ràpida.

LECTURA RÀPIDA DE PARAULES CONEGUDES

Per mitjà d’uns cartronets es treballa la lectura deparaules que s’utilitzen de manera freqüent per tal de fomentar-ne la lectura global. Cada grup de paraules té 3 o 4 versions per tal d’evitar-ne la lectura memorística.

lectura-rapida

DENOMINACIÓ RÀPIDA

A través d’aquesta activitat els alumnes adquireixen direccionalitat en la lectura (d’esquerra a dreta i de dalt a baix). Es comença per la lectura de colors i imatges i s’acaba amb la lectura de síl·labes.

denominacio-rapida

  • ACCÉS AL DOCUMENT “.PDF” AMB EL MATERIAL DE DENOMINACIÓ RÀPIDA: denominacio_rapida

Les imatges estan extretes dels esmentats documents. Per accedir a la resta de materials podeu clicar sobre el següent enllaç:

DTAP: Estratègies per a la inclusió de l’alumnat amb trastorns que incideixen en l’aprenentatge

Publicat dins de Atenció, Lectura, Materials, Orientació Espaial | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

LA TARDOR

Navegant per la xarxa pots trobar-te amb petites joies que ens faciliten i enriqueixen la nostra tasca. Professionals que volen compartir les seves experiències i els diferents recursos i materials que ells mateixos han elaborat o que també han trobat navegant en aquest gran espai que és Internet.

En un àlbum públic de Picassa he trobat aquest material per treballar l’estació de la Tardor. Si l’autora llegeix aquest article i es vol donar a conèixer, estaré encantada de donar-li les gràcies i felicitar-la per compartir aquest treball i penjar-lo com a públic.

Per accedir directament a cadascuna de les galeries d’imatges podeu clicar sobre les següents imatges:

VOCABULARI DE LA TARDOR:

vocabulari-tardor vocabulari-tardor1

Imatges extretes del mateix Àlbum Picassa. Clicant sobre les fotografies accedireu a la resta de materials.

LLIBRET DE LA TARDOR:

llibret-tardor

Clicant sobre les imatges podreu accedir a l’Àlbum Web i descarregar-vos cada fitxa per separat escollint l’opció “Download”.

Ja podem posar nom i cognoms a l’autora d’aquest fantàstic material de LA TARDOR gràcies a un missatge que m’ha fet arribar al correu: Brichi Monferrer Fàbrega. MOLTÍSSIMES GRÀCIES BRICHI i gràcies també pel teu missatge!

A YouTube també hi podem trobar el següent vídeo sobre la tardor el qual ens mostra una combinació d’imatges i text molt interessant per treballar vocabulari:

Publicat dins de Acollida, Comprensió, Imatges, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

ELS CONTES POPULARS

A través d’imatges sobre els contes populars podem treballar una gran quantitat de continguts: vocabulari, accions, estructura d’un text narratiu, diàlegs, emocions, valors…

He descobert un bloc anomenat “Recursos para el Aula” on, la seva autora (Eva Moliva), hi comparteix unes fantàstiques il·lustracions sobre diferents contes populars: la Caputxeta Vermella, els 3 porquets, Pinotxo, la Ventafocs, la Bella Dorment…

Si cliqueu sobre una de les imatges dels contes podreu accedir a les pàgines on podreu descarregar-vos totes les imatges per seqüències. Doneu un cop d’ull a les diferents pàgines, hi trobareu molt material visual importantíssim per treballar amb nens i nenes amb dificultats d’aprenentatge.

lostrescerditos2 flautista4
4
caperucita121

(Imatges extretes del bloc “Recursos para el Aula

Enllaç directe a les següències dels diferents contes:

LA BELLA DORMENT, LA CAPUTXETA VERMELLA, EL FLAUTISTA D’HAMELIN, LA VENTAFOCS  i PINOTXO.

BLANCANEUS, ELS TRES PORQUETS.

MÉS CONTES ALS ÀLBUMS WEB PICASSA

També podeu accedir a un Àlbum Web Picassa de la Montse, on hi podeu trobar una gran varietat de contes, alguns amb imatge i d’altres amb imatge i text. Ideal per treballar l’estructura narrativa, la lectura, els valors, el vocabulari… Gràcies per fer pública aquesta fantàstica i enriquidora galeria!

Podeu accedir a l’àlbum clicant sobre la següent imatge:

contes

EL CONTE D’EN PATUFET I EN TABALET TAMBÉ AMB IMATGES


Procediment per descarregar imatges dels àlbums Picassa:

  1. Obrir la pàgina del bloc clicant sobre l’enllaç de cada conte.
  2. Escollir el conte.
  3. Clicar sobre la primera escena (es veurà la imatge més gran).
  4. Amb el botó dret del ratolí guardar la imatge en una carpeta.
  5. Anar guardant cada imatge clicant sobre ella i guardant-la a l’ordinador.

Resultat final: les imatges del conte guardades en una carpeta per tal d’imprimir, plastificar, fotocopiar, crear seqüències…

Publicat dins de Acollida, Comprensió, Imatges, Llengua, Materials, Seqüències, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 6 comentaris

DESCRIPCIÓ D’AMBIENTS I CREACIÓ D’HISTÒRIES

ESCENES PER CREAR HISTÒRIES I DESCRIURE AMBIENTS

Al bloc Recursos para el Aulahi podeu trobar imatges precioses per crear contes tant en format paper com amb l’ordinador. També poden servir com a làmines per descriure ambients. Podeu accedir-hi clicant sobre les següents imatges extretes de l’estmentat bloc que s’ha convertit ja en un bloc amic:

1131
56876587658-33-hls1
Publicat dins de Acollida, Imatges, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

AVALUACIÓ DE LA CONSCIENCIA FONOLÒGICA

Material elaborat a partir de les proves d’Enriqueta Garriga en el document “La Consciència Fonològica en els infants. Un programa de classe“. S’han utilitzat algunes imatges del mateix document i altres imatges de la xarxa fàcilment reconegudes pels nens i nenes d’Educació Infantil i Cicle Inicial.

Les proves són d’elaboració pròpia (amb la col·laboració de la Claustre, la Mercè i la Cecília, mestres de Cicle Inicial) i les utilitzem per avaluar la Consciència Fonològica a P5 i 1r a la nostra escola (Escola Lluçanès). A 2n les preguntes es realitzen només a nivell oral.

Les dues proves mantenen diferents nivells de dificultat i ens serveixen per avaluar el nivell inicial dels alumnes i, el tercer trimestre, valorar l’aplicació del programa de Consciència Fonològica a l’aula de manera que es pot avaluar el progrés de l’alumne durant el curs.

PROVA D’AVALUACIÓ DE LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA A P5
AVALUACIÓ CF EI
També es poden utilitzar per a l’avaluació final de P4.

PROVA D’AVALUACIÓ DE LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA A 1r
AVALUACIÓ CF CI

PER DESCARREGAR-VOS LES DUES PROVES D’AVALUACIÓ A TRAVÉS DEL GOOGLE DRIVE PODEU CLICAR SOBRE EL SEGÜENT ENLLAÇ:

https://drive.google.com/open?id=0B9pKlAR1VOdJTjl2VFRLOFEtQnM

Publicat dins de Avaluació, Consciència fonològica | Etiquetat com a , | 13 comentaris

PLANTILLES PER ELABORAR HORARIS

Al fantàstic bloc: Orientación Andujar s’hi poden trobar una gran quantitat de recursos educatius. A les portes de començar un nou curs escolar destaco un recurs present en l’esmentat bloc: PLANTILLES WORD per poder personalitzar els horaris dels nostres alumnes.

Una eina molt útil per tal d’ajudar una mica més als nostres alumnes a orientar-se i organitzar-se les tasques amb un horari realment fàcil de personalitzar. Us els recomano!

HI PODEU TROBAR GRAN QUANTITAT DE PLANTILLES AMB PÀGINES DE DESCÀRREGA I NOUS ENTORNS ON TROBAR NOVES SANEFES DECORATIVES.

Podeu accedir als materials clicant sobre la següent plantilla; si us desplaceu pel bloc d’Orientación Andujar hi trobareu l’enllaç:

horari

Publicat dins de Acollida, Imatges, Materials | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

HABILITATS EMOCIONALS

emocions11 Enllaços a diferents MATERIALS PER TREBALLAR LES HABILITATS SOCIOEMOCIONALS amb els nostres alumnes. Molt més enllà de la teoria, ens ofereixen tot un seguit d’exemples i activitats per portar a terme directament amb els infants i/o adaptar-les als nostres interessos, necessitats i objectius. Realment interessants!!!

Al bloc “Aulautista” hi trobem un material anomenat JUGANT AMB LES HABILITATS EMOCIONALS el qual es troba dividit en dues parts. Per accedir a cadascun dels materials tant sols heu de clicar sobre l’enllaç corresponent:

PRIMERA PART

SEGONA PART

Al bloc AulaPT hi podem trobar material i fitxes per TREBALLAR LES HABILITATS EMOCIONALS. Cliqueu sobre l’enllaç per accedir-hi:

TREBALLAR LES HABILITATS EMOCIONALS I

TREBALLAR LES HABILITATS EMOCIONALS II

TREBALLAR LES HABILITATS EMOCIONALS III

TREBALLAR LES HABILITATS EMOCIONALS IV

(Procedència de la imatge)

Publicat dins de Emocions, Materials | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari