Yolanda Cruel m’ha fet arribar un nou material per compartir amb tots vosaltres.
Es tracta d’un recurs per treballar la direccionalitat fàcil d’adaptar i utilitzar amb alumnes amb problemes de lateralitat i coordinació viso-motriu.
L’alumne/a ha de col·locar cada dibuix al lloc corresponent dins la taula segons el personatge i la seva situació espaial marcada per unes fletxes de colors. Genial Yolanda, moltíssimes gràcies per la teva tasca! DIRECCIONALITAT
YOLANDA CRUEL BIOSCA ha elaborat un material per treballar la lògica amb els seus nens i nenes. Ella mateixa m’ho acaba de fer arribar per correu electrònic i m’ha comentat la intenció de compartir-ho amb tots els que visiteu aquest bloc.
Aquesta amiga i seguidora del bloc ja ha col·laborat altres vegades aportant material molt interessant. Moltíssimes gràcies Yolanda per fer-me’l arribar i permetre’n la seva divulgació. Aquí el teniu: LOGICA
Aquest matí he estat treballant amb un alumne de 8 anys. Per motivar-lo a llegir i escriure li he dit que havia de pensar i buscar un dels seus personatges preferits: podia ser un dibuix animat, un personatge d’un conte, de còmic…
Com que el seu personatge preferit és en Doraemon hem buscat imatges d’Internet on aparegués aquest personatge. Les hem guardat dins de l’ordinador i, finalment, hem creat una petita descripció de cadascuna d’elles primer a nivell oral i després a nivell escrit.
Ell mateix ha decidit que podíem crear un joc on els nens i nenes haguessin de relacionar el personatge amb la seva descripció i aquest n’és el resultat: Descripcions Doraemon Quan li he comentat que ho compartiria al bloc s’ha posat molt content. Des d’aquí li vull donar les gràcies pel seu fantàstic treball.
Amb l’objectiu de treballar la consciència de fonema dins de les paraules, he preparat un material que, al mateix temps, permet treballar el vocabulari relacionat amb les fruites.
Amb l’ajut de la mestra, els alumnes han de descobrir el so que correspon a una determinada posició i pintar-ne la seva grafia.
Les nenes i els nens han de mirar la fruita i el número que l’acompanya. El número indica la posició del so. Així doncs, si al costat de la imatge del PLÀTAN hi ha el número 2, el so que ocupa aquesta posició és el so /L/. He considerat la grafia LL de LLIMONA com un sol so.Un cop s’ha descobert el so indicat, cal pintar-ne la seva grafia. Amb les grafies restants es forma el nom d’una altra fruita.
Es poden generar diversos exercicis a partir d’aquesta activitat com, per exemple, classificar les paraules segons el so inicial (veure el material que us presento a continuació), segons el nombre de síl·labes, segons el nombre de sons… Consciencia Fonemica LES FRUITES
Per treballar la consciència fonològica lligada amb l’estació de l’hivern i, més concretament, amb la neu que aquests dies ha estat tan present als mitjans de comunicació, he preparat un material semblant al “Jeroglífic fonètic nadalenc” (poema del caganer) que també podeu trobar en aquest mateix bloc.
Els alumnes han d’escriure la grafia corresponent al FONEMA INICIAL d’una sèrie de dibuixos fàcils de reconèixer. Cal que escriguin les inicials sota de cada imatge tenint en compte que, el fonema de la paraula lleó caldrà representar-lo amb dues grafies. Un cop fet l’exercici, caldrà que escriguin les paraules que han trobat dins del poema, d’aquesta manera també es treballa aquesta tipologia textual i es fa un repàs del vocabulari.
El treball també incorpora un solucionari que tan pot servir pel mateix mestre com també com a fitxa autocorrectiva pels mateixos alumnes.
El poema ha estat extret del bloc “¿Qué hacemos hoy en el cole?” i l’he adaptat per tal de poder utilitzar-lo per treballar la lectura, l’escriptura i la consciència fonològica dels alumnes.
LA NEU TAN BLANCA
COM UN GOT DE LLET
CAU LENTA I MOLT FINA
COM POLS D’UN ESTEL.
LA NEU ÉS EL SUCRE
D’UN PASTÍS GEGANT
I LLISCO PER ELLA
COM UN TOBOGAN.
IMPORTANT: Per tal d’aprofundir en el treball de la consciència fonològica és interessant que els alumnes, abans d’escriure les inicials dels dibuixos, es converteixin en detectius i intentin esbrinar quina paraula els sortirà. D’aquesta manera l’entrenament és mental i s’han d’imaginar la paraula escrita abans de descobrir-la. Interessant oi?
Si ho proveu i ens voleu fer arribar el vostre comentari ja sabeu que qualsevol aportació serà molt benvinguda per part de tothom. Ànims!
Us presento un altre conegut poema sobre l’hivern que, si bé podem utilitzar per treballar la lectura i la comprensió, també el podem adaptar per treballar altres aspectes de la llengua: comptar síl·labes, treballar vocabulari o, fins i tot, adaptar-ne una fitxa com la que us he presentat anteriorment:
Una gran amiga d’aquest bloc, la Yolanda Cruel Biosca m’ha fet arribar un material elaborat a partir d’una idea que va trobar al bloc “¿Qué hacemos hoy en el cole?” i, molt amablement, l’ha volgut compartir amb tots nosaltres.
Gràcies Yolanda per enviar-nos aquest material tan útil que ens serveix per treballar la NUMERACIÓ FINS EL 9 per mitjà d’un motivador joc de cartes d’un personatge molt popular i conegut pels nostres alumnes.
T’agraeixo especialment l’esforç, la dedicació i les ganes de compartir i enriquir encara més aquest espai.
Si voleu, li podeu fer arribar tots aquells comentaris que desitgeu a través d’aquest bloc. cartes bob esponja
He creat un nou material per treballar vocabulari i l’escriptura de paraules sobre l’hivern. Al mateix temps que amplien el lèxic treballen la consciència de paraula i la consciència fonèmica. Una bona manera de treballar l’escriptura de paraules relacionades amb un centre d’interès. Trobareu la fitxa amb l’exercici i la pàgina de les solucions on els mateixos alumnes es poden autocorregir la seva tasca. ESCRIPTURA HIVERN
La meva bona amiga Núria Canals, en el seu bloc Psicologia i Educació fa referència a un material molt útil per treballar l’atenció de l’alumnat. Els nens i nenes han de buscar les diferències entre dos dibuixos, així doncs, han d’endevinar “Què ha canviat” d’un dibuix a un altre. En total, el material mostra 16 parelles de dibuixos senzills, atractius i que reflecteixen situacions quotidianes de les nenes i els nens.
L’autora del material és Maria Jose Cabrera Soto. Ella n’ha elaborat una presentació i jo he adaptat el material per tal de poder-vos-el presentar en un document fàcil d’imprimir i/o plastificar.
Des d’aquest bloc voldria donar les gràcies a la Núria per donar-nos a conèixer aquest material a través del seu fantàstic bloc. Us animo a visitar-lo i a fer-hi el vostre comentari. Gràcies Núria!!!
Una bona i motivadora manera de poder treballar i consolidar l’aprenentatge de les paraules homòfones és a través del joc. Amb aquest objectiu he creat un material format per diverses imatges i paraules que es pronuncien igual però que tenen significats diferents.
El trobareu en format word així que el podreu adaptar el material a les vostres necessitats i les dels vostres alumnes: utilitzar-lo com un joc de cartes, un memory, jugar al “joc de la mona”, elaborar un bingo, preparar una fitxa de suport…
Espero que us sigui útil. Si trobeu a faltar alguna paraula i/o imatge o, simplement, voleu deixar un comentari, tota aportació serà molt ben rebuda.
Una manera de treballar la fluïdesa lectora i, en concret, la lectura de síl·labes, és a través dels productes cartesians. El material que he elaborat per aquesta finalitat és molt senzill: es basa en un tauler i uns cartronets amb les síl·labes confegides. L’alumne ha de llegir la síl·laba del cartronet i col·locar-la al lloc corresponent.
L’exemple que us proposo a continuació està format per tres productes cartesians el primer dels quals està destinat a treballar les dificultats entre fonemes molt semblants a nivell gràfic: p/b/d. En aquest cas he preferit no afegir-hi la grafia /q/ per no generar confusions en la pronúncia conjunta amb les vocals.
També podeu crear taules que incorporin grups consonàntics br, bl, pr, pl… Us animeu a crear-ne d’altres? producte cartesia sil·labic
En el seu fantàstic bloc “Actiludis” en José M. dóna a conèixer un material que ens pot resultar molt útil per treballar la diversitat i generar activitats significatives i manipulatives. Les activitats que permet generar són nombroses; aquí entra en joc la imaginació de cadascú.
Es tracta d’un material generat a través dels taps dels brics de llet o de suc. Senzillament genial i econòmic.
Clicant sobre la següent imatge podreu accedir a l’article del bloc “Actiludis” on hi trobareu més informació, enllaços i diverses PLANTILLES per elaborar el propi material.
Exemple de la plantilla per treballar la relació nombre-quantitat:
A tots els usuaris i visitants d’aquest bloc, desitjar-vos unes MOLT BONES FESTES i un FELIÇ 2011 a través d’un bonic vídeo dels alumnes i professors de l’ESCOLA LLUÇANÈS, la meva escola i la del meu fill de 3 anyets. És una senzilla i humil manera de donar-vos les gràcies per la vostra fidelitat i per tots els vostres comentaris. Que l’alegria, la innocència i la felicitat dels infants inundi les vostres llars i els vostres cors.
Sense ànim de fer publicitat gratuïta us animo a visitar una pàgina web que he trobat molt interessant. Es tracta de la pàgina de la marca de roba infantil “Boboli” on, en cadascun dels seus fulletons publicitaris, hi incorpora un CONTE relacionat amb un lloc del món. Així doncs, podem trobar més de deu contes de diferents països. Es poden descarregar en diferents idiomes, inclòs el català.
Són uns bons contes per aprofitar com a lectures a l’escola per treballar la comprensió, treballar-les com a valors i/o utilitzar-los per treballar les lectures repetides. Els recomanaria a partir de Cicle Inicial. Personalment jo m’he descarregar tot el catàleg complet i imprimir directament les pàgines dels contes.
Procediment per arribar a descarregar els contes:
Entrar a la pagina “http://www.boboli.es” (si no us funciona, també es pot escriure “boboli” al buscador google“)
Entrar a “contenido extra“
Seleccionar “cuentos del mundo“
Clicar sobre la paraula marcada de color ver “acceder“
Apareixerà un mapa del món interactiu i cal escollir a la roda de la banda esquerra l’idioma desitjat.
A la part superior dreta seleccionar “Descarrega el catàleg complet“
Últim pas: imprimir les pàgines dels conte.
Si voleu, un cop haugueu escollit l’idioma també podeu navegar pel mapa interactiu i clicar sobre la regió que desitgeu per tal d’accedir a un conte concret. Veureu que, en el mapa, apareixen puntets de color verd des d’on es pot accedir a cadascun dels contes.
Navegant per la xarxa he trobat una pàgina web molt interessant des d’on es poden descarregar en format PDF i en català, diferents models per redactar la carta als Reis Mags d’Orient. En alguns models fins i tot es pot imprimir el sobre. Ideal per elaborar llistats de paraules, treballar l’estructura de la carta, treballar el vocabulari, elaborar la carta a l’escola o a casa… en fi, un munt de possibilitats.
Aquí us en deixo l’enllaç: http://www.reismags.cat. També hi podeu accedir clicant sobre alguna de les següents imatges:
A la mateixa web (http://www.reismags.cat) hi podeu trobar tota la informació relacionada amb la tradició nadalenca: l’orgien del tió, el pessebre, el tortell de Reis, la cavalcada…. ideal per treballar amb els alumnes de l’aula d’acollida.
Nadal és a la cantonada i tota l’escola respira l’aire d’aquestes festes.
Per aquest motiu he decidit aprofitar el recurs d’un POEMA DE NADAL i adaptar-lo per tal que l’objectiu sigui treballar la consciència fonològica i, en concret, els fonemes inicials.
A través del poema EL CAGANER de Francesca Aubanell trobat al bloc “¿Qué hacemos hoy en el cole?” (en podeu veure l’enllaç a la llista de blocs preferits de la barra lateral) he creat un petit jeroglífic on els alumnes han de descobrir les paraules que falten al poema a través de les inicials d’uns determinats dibuixos. La motivació i l’aprenentatge estan garantits.
Al final del material hi podeu trobar tot el poema que, al mateix temps, es pot convertir en una fitxa autocorrectiva pels alumnes.
Espero que us sigui útil. Si em voleu fer arribar la vostra opinió o qualsevol altre comentari, ja ho sabeu, us animo també a participar! POEMA DE NADAL
Després de treballar les LECTURES REPETIDES A CASA durant tot aquest primer trimestre (veure l’article que hi fa referència més avall o clicant AQUÍ), m’he plantejat intentar no deslligar la lectura de la seva finalitat principal: LA COMPRENSIÓ LECTORA.
D’aquesta manera, he elaborat un nou material amb diferents lectures repetides (seguint la dinàmica explicada a l’article esmentat) però, aquesta vegada, afegint-hi una nova valoració: LA COMPRENSIÓ LECTORA de manera que, al final, se li formulen a l’alumne 10 preguntes relacionades amb la lectura i l’alumne ha de pintar el nombre de respostes correctes.
Hi he afegit el reforç visual per tal de fer més motivadora l’activitat i animar a l’alumne a superar-se.
Us deixo un exemple d’una lectura repetida; al final hi trobareu la manera d’avaluar la comprensió. Veureu que es tracta de la lectura número 10 perquè les nou primeres lectures s’han treballat aquest primer trimestre avaluant-ne principalment la fluïdesa. Les preguntes es poden plantejar de manera oral o escrita segons el nostre objectiu i les necessitats de l’alumne. La resposta també es pot demanar tant a nivell oral com a nivell escrit.
En aquest exemple, l’avaluació inicial de l’alumne pel que fa a la fluïdesa es fa el dilluns i la última avaluació el divendres. L’avaluació de la comprensió lectora està pensada per realitzar-la al final, un cop l’alumne ha treballat la lectura a casa. LECTURA REPETIDA I COMPRENSIÓ
Si us interessa que us faci arribar les nou primeres lectures així com aquest mateix document en format WORD m’ho podeu fer saber per mitjà d’un comentari escrivint-hi el vostre nom i el correu electrònic.
Estem classificant i organitzant el material del bloc ja que fa molts anys que està en funcionament i, des dels seus inicis, s'havia compartit des d'una plataforma "Calaméo" que va passar a ser de pagament.
Per aquest motiu, trobareu que alguns enllaços de descàrrega del Drive no estaran operatius i que, poc a poc, anirem compartint i actualitzant els recursos a mesura que els anem actualitzant.
Per altra banda, degut a la gran quantitat de material que hem trobat publicat en diferents plataformes apropiant-se del nostre esforç i publicant-se sota el nom d'altres propietaris/es, hem pres la decisió que alguns o part d'alguns recursos els trobareu disponibles des de la plataforma Eduki, alguns d'ells de descàrrega gratuïta però d'altres (els que suposen més hores de feina o bé el pagament d'alguna llicència per part nostra) estaran vinculats a un preu simbòlic i just. El poc marge que tinguem de benefici (la plataforma se'n queda una part) anirà destinat al pagament de les llicències de fonts i aplicacions necessàries per elaborar nous materials.
Esperem que d'aquesta manera, haguem donat resposta a la gran quantitat de missatges que estem rebent demanat l'accés a alguns dels recursos.
Gràcies per la vostra empatia.
Iolanda i Cristina
MATERIALS SOTA LLICÈNCIA
Els materials i recursos d'aquest espai estan subjectes a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Espanya de Creative Commons
Els materials es poden compartir sempre i quan sigui sense ànim de lucre i conservant la propietat intel·lectual (nombrant el nom del bloc o els autors/es)
QUI SOM?
CRISTINA SOTOCA // IOLANDA ROSET
(blocrecursosee@gmail.com)
CONTACTE
Hem creat un correu electrònic de contacte:
blocrecursosee@gmail.com
Qualsevol consulta i/o aportació serà molt benvinguda.
Junts formem la pinya que necessita aquest castell.
SEGUEIX-NOS AL FACEBOOK PER INFORMAR-TE DE LES NOVETATS
PREMIS BLOCS CATALUNYA 2013: FINALISTA BLOC PERSONAL D’EDUCACIÓ
TOTS SOM GUANYADORS/ES!
Entre tots... HO HEM ACONSEGUIT!
BLOC DESTACAT
Aquest bloc ha estat escollit com a Bloc Destacat de la Setmana del 25 al 29 d'octubre de 2010 a l'espai de Xtec Blocs. Moltes gràcies per aquest reconeixement.
María José, del bloc "Desván de palabras" ha volgut compartir amb nosaltres aquest fantàstic premi.
"Muchísimas gracias y un abrazo muy fuerte!"
María José del bloc "Desván de las palabras" m'ha fet arribar aquest preciós premi que m'agradaria compartir amb tots els que, com jo, estimeu la vostra feina i compartiu totes les vostres experiències. Gracias, María José, por este emotivo reconocimiento.
ESPAI 21. 10 ANYS TREBALLANT PER LA INCLUSIÓ. FELICITATS!
PER REFLEXIONAR…
"No tinguis por d'avançar a poc a poc, només tingues por de quedar-te quiet"Proverbi xinès. Font: Mònica Vera
Un bosc seria molt trist si només cantessin els ocells que millor ho fan
Rabindranath Tagore
“… Més que trobar la manera de tractar els alumnes diferents, hem de trobar la manera d’ensenyar junts a tots els alumnes, tenint en compte que són diferents.”Pere Pujolàs (2003)
"Tots tenim la nostra bona estrella. Tots som especials. Hem nascut capaços. El truc consisteix en saber per a què som capaços."Darcie D. Burtch
“Es riuen de mi perquè sóc diferent. Jo ric d'ells perquè són tots iguals.”Kurt Donald Covain (1967-1994)
“El meu avi sempre m'ha dit que la gent que no té intel·ligència acusa els altres de no tenir-ne”Toni: Polsera Vermella (Capítol 6)
"Allà on tothom pensa igual, ningú no pensa gaire"Walter Lippman
"Només hi haurà progrés quan siguem capaços de veure les capacitats de TOTS els nostres alumnes."Yolanda Roset
"No hi ha alumnes amb dificultats sinó alumnes amb altres capacitats."Yolanda Roset
"Qui s'atraveix a ensenyar mai ha de deixar d'aprendre"Cotton Dana, John
"El bon mestre fa que el mai estudiant es converteixi en bo i el bon en superior"Collins, Marva
"No podeu preparar als vostres alumnes perque construeixin demà el món dels seus somnis si vosaltres ja no creieu en aquests somnis"Freinet, Celestin
"Es recorda amb apreci els mestres brillants però amb gratitud aquells que van tocar els nostres sentiments"Jung Carl, Gustav
"Els objectius bàsics de l'Educació han de ser aprendre a aprendre, aprendre a resoldre, aprendre a ser"UNESCO
"Una bona pregunta val més que mil respostes"Font: Marta Pou, CREDA d'Osona
REPORTATGES SOBRE TDAH
El passat 20 d'octubre El programa "Quèquicom" del C33 va dedicar dos reportatges molt interessants sobre el TDAH . Els podeu veure a la PÀGINA GUIES.
Arxius
GENERADOR D’ACTIVITATS
TRADUCTOR MOLT ÚTIL
Complement del Mozilla Firefox per traduir pàgines web.