MANERES DE RESOLDRE SITUACIONS CONFLICTIVES

cartell-resolucio-problemesMolt sovint ens trobem amb situacions a l’aula, al pati, als passadissos… que poden generar conflictes; la manera com s’emfronten és fonamental per al bon clima i el benestar emocional dels nostres alumnes.

Quan ens referim a alumnes amb algun Trastorn Greu de la Personalitat, Trastorn de l’Espectre Autista… encara és més important i, si no es treballen explícitament, si no ajudem a aquests alumnes a resoldre les situacions que es poden generar en el dia a dia a l’Escola els problemes de convivència poden esdevenir més greus.

Fa poc una Psicóloga de la Unitat Especialitzada en Trastorns del Desenvolupament (UETD) de l’Hospital St. Joan de Déu MARÍA DÍEZ ens va recomanar una web molt interessant per treballar i ensenyar als nens i nenes diferents maneres, més o menys efectives, de resoldre una situació. En ella es parlen de 3 maneres d’actuar (3 ALTERNATIVES):

llamp AGRESSIVA (EL LLAMP): comporta enfrontaments, baralles, agressions físiques i verbals…
nuvol PASSIVA (ELS NÚVOLS): comporta un aïllament de la situació i, com a conseqüència, un estat de soledat que, a més, fa que el problema tampoc es resolgui.
sol PENSAR I COMPARTIR (EL SOL): comporta posar-se al lloc de l’altre, entendre la causa del problema, parlar sobre el què ha passat i intentar buscar-hi solucions. És la més difícil però també la més efectiva.

Us deixo el link a aquest material que tot i que està en castellà permet adaptar-lo al llenguatge dels nostres alumnes:
http://urbanext.illinois.edu/conflict_sp/index.html

Nosaltres ho hem començat a treballar amb un alumne amb TEA; ell mateix ha elaborat un mural (imatge que acompanya aquest article) que demà, a l’hora de tutoria, presentarà i explicarà davant del seu grup-classe. Aquest mural formarà part de l’ambientació de l’aula i ajudarà a altres nens i nenes a resoldre els seus problemes parlant i compartint.

Moltes gràcies Maria per oferir-nos la possibilitat d’elaborar aquest material i aplicar-lo amb els alumnes així com també tot el suport que, fins ara, ens has anat demostrant.

Ja sabeu que ens podeu deixar la vostra opinió a través d’un COMENTARI. Gràcies!

Publicat dins de Emocions | Etiquetat com a , | 3 comentaris

MEMORY DE RIMES

Us presento un material d’elaboració pròpia amb imatges de “FOCA CLIPART“: es tracta d’un MEMORY DE RIMES on els alumnes cal que busquin aquelles paraules que acaben de la mateixa manera.

D’aquesta manera es treballa la consciència fonològica i es poden generar altres activitats com, per exemple, escriure o dir oralment una frase que contingui les dues paraules que rimen, buscar noves paraules que rimin amb les parelles formades, elaborar fitxes de treball on s’hagin de relacionar els dibuixos que rimin entre si, apararellar els dibuixos…

En fi, un munt de possibilitats a través de 10 parelles de dibuixos.

Enllaç a FOCA Clipart:

foca13 foca3

FOCA CLIPART és un buscador d’imatges lliures i profesora4gratuïtes l’objectiu principal de les quals és servir com a recurs gràfic per elaborar material educatiu.
Les imatges són de Vladimir Zúñiga i estan classificades per temes i categories.

Us l’aconsello ja que realment la baixada d’imatges resulta senzilla i el fet que siguin gratuïtes fa que realment es puguin fer servir per elaborar material ben interessant. A més, les imatges són boniques i aconsegueixen motivar l’alumnat.

Si voleu escriure un comentari donant la vostra opinió sobre el material i sobre aquestes imatges de lliure distribució ja sabeu que aquest pot ser també el vostre espai. Moltes gràcies!

Publicat dins de Atenció, Consciència fonològica, Imatges, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 1 comentari

LLETRES PRIMAVERALS

primavera

Accés a l’àlbum Picassa de Yolanda Espada amb lletres i imatges relacionades amb l’estació de la primavera que acaba de començar. Per accedir-hi podeu clicar AQUÍ.

FONTS AMB MOTIUS PRIMAVERALS PER L’ORDINADOR:

thumbphp

Lletres decorades amb motius florals i primaverals (cliqueu sobre el dibuix de l’esquerra)

Imatges amb flors com la que encapçala aquest article: cliqueu AQUÍ

Aprofito l’ocasió per desitjar-vos… FELIÇ PRIMAVERA!

Publicat dins de Primavera, Vocabulari | Etiquetat com a , | 3 comentaris

REFORCEM LES TRABADES I ELS GRUPS CONSONÀNTICS

ALBA BARCELONA ens fa arribar un nou recurs per treballar les SÍL·LABES TRAVADES I GRUPS CONSONÀNTICS. Es tracta d’un seguit d’exercicis on l’alumne ha de relacionar, completar, escriure i llegir una sèrie de paraules.
Es tracta d’un document en format Word que en permet fàcilment la seva adaptació i/o modificació en funció dels nostres objectius i les necessitats dels nostres alumnes.
A mi em serà realment útil; gràcies Alba per compartir amb tots nosaltres un nou material molt útil per atendre la diversitat. Personalment, t’ho agraeixo moltíssim!

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Lectura, Llengua, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 10 comentaris

El Rei Carnestoltes i la Vella Quaresma

Al fantàstic bloc “TRENCACLOSQUES” he trobat una història molt bonica per tal que els nens i nenes entenguin el significat de la Vella Quaresma acompanyada d’unes increïbles il·lustracions.

El conte és de la Núria Figueras i està il·lustrat per Andrés Cañal i parla sobre la rivalitat entre aquestes dues figures tan representatives de la cultura i tradicions del nostre país i pròximes a la realitat dels nostres alumnes i de les nostres escoles.

Us presento la història a través d’una presentació per poder imprimir i/o visualitzar a través de l’ordinador.

Per veure i descarregar-vos la història des del “Calaméo” cliqueu AQUÍ.

La SÍLVIA ANDREU ha trobat un vídeo a la xarxa on es narra oralment la història juntament amb les mateixes imatges que abans us he presentat. Moltíssimes gràcies Sílvia per compartir aquest nou recurs. A continuació us en deixo l’enllaç que ella m’ha fet arribar:

Publicat dins de Comprensió, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 3 comentaris

LOCALITZACIÓ RÀPIDA DE DADES

ALBA BARCELONA vol compartir amb tots nosaltres un material que ha adaptat al català i que prové del bloc “Orientación Andújar” per tal de millorar la comprensió i l’atenció dels nostres alumnes. L’objectiu és que l’alumne trobi les dades que se li demanen de la manera més ràpida possible; d’aquesta manera també es treballa l’agilitat i la memòria visual.

En aquest cas, l’Alba, ha decidit adaptar el material que fa referència als resultats d’uns equips de la lliga de futbol. Moltíssimes gràcies Alba per adaptar aquest material al català i compartir-lo amb tots nosaltres.

Publicat dins de Atenció, Fluïdesa | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

POEMA: LA VELLA QUARESMA

Arribada la Quaresma, he trobat a la xarxa un poema molt bonic que he decidit adaptar.

Les activitats que es treballen entorn al poema són més apropiades per P5 i Cicle Inicial tot i que el contingut del poema es pot treballar des de P3.

Els alumnes poden llegir i/o escoltar el poema recitat pel/la mestre/a, poden omplir els buits amb les paraules que falten i, finalment, poden classificar-ne les paraules segons el nombre de síl·labes.

El poema original prové del bloc de la LAURA, una mestra d’EI que s’anomena “SES MEVES FEINETES“. Val la pena visitar-lo ja que es tracta d’un bloc molt interessant amb molts recursos per adaptar i aplicar a les nostres aules. Aquest bloc l’he conegut gràcies al bloc de L’EDUARDES RACÓ DES PT“.Al final del document també trobareu la referència de la imatge de la Vella Quaresma il·lustrada per CARME SALA.

Si voleu descarregar-vos i/o imprimir una imatge de la Vella Quaresma de Carme Sala per a cada alumne podeu fer-ho clicant sobre el següent document:

Si teniu algun problema per descarregar-vos el material, voleu fer-me arribar la vostra opinió, necessiteu el recurs amb un altre format, heu adaptat i modificat el material en funció de les vostres necessitats… podeu fer-ho saber escrivint un comentari. MOLTES GRÀCIES!
16 de març de 2011: a dia d’avui aquest material ha rebut més de 2000 visites a la xarxa. M’agradaria molt recollir les vostres opinions, us animeu?

Publicat dins de Consciència fonològica, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 7 comentaris

CONCORDANÇA I ESTRUCTURA DE LA FRASE

Just ahir vàrem acabar el curs sobre Pissarres Digitals Interactives i, juntament amb la meva companya de feina i amiga CLAUSTRE ALBETS vam presentar una aplicació per treballar amb la pissarra digital Mimio.

L’objectiu és treballar la concordança gènere-nombre, article-nom, temps verbal i estructuració correcta de la frase. Els diferents elements que serveixen de guia als alumnes per elaborar les frases formen part d’un altre material elaborat personalment i publicat en aquest mateix bloc el 21-22-2010: presentació de frases amb suport visual.

He decidit adaptar una part d’aquest projecte per tal que els alumnes poguessin treballar a través d’unes fitxes de treball que podrien complementar i/o reforçar el treball presentat amb la PDI. Tant bon punt publiquin el projecte per treballar amb la Mimio a l’espai del Centre de Recursos Pedagògics d’Osona us ho faré saber a través d’aquest bloc.
Mentrestant, espero pogueu utilitzar el material que us presento a continuació; a mi m’ha funcionat molt bé per treballar l’estructura de la frase; espero que a vosaltres també us sigui útil.

Gràcies Claustre per tot el teu suport i pel gran treball en equip ja que és un material elaborat de manera totalment conjunta.

Ja sabeu que, si voleu, podeu fer-nos arribar la vostra opinió a través dels comentaris.

Publicat dins de Escriptura, Expressió, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 1 comentari

DAUS PER ESTRUCTURAR EL LLENGUATGE

ALBA BARCELONA, una altra gran seguidora d’aquest bloc, m’ha fet arribar un material genial per treballar l’estructuració del llenguatge oral i/o escrit a través d’uns DAUS amb els quals els nens i nenes poden formar frases.

Una bona forma de treballar el llenguatge a través del joc. Moltíssimes gràcies Alba per aportar aquest genial i molt ben elaborat material. Les imatges són molt clares i penso que pot ser un recurs fabulós per treballar amb nens i nenes amb dificultats de llenguatge.

Voldria agrair a tots/es els/les que us animeu a fer arribar els vostres comentaris, opinions, enllaços, materials i recursos doncs sou vosaltres els que doneu vida a aquest espai i m’ajudeu a nodrir-lo dia a dia. Gràcies per animar-vos a enviar els vostres propis recursos i, sobretot, gràcies per compartir-lo amb tots nosaltres!!!

Si us ha agradat aquest material, l’heu visitat, us l’heu descarregat, l’heu imprès… ja sabeu que podeu enviar també els vostres comentaris a l’Alba a través d’aquest mateix bloc. El vostre suport és el millor estímul per continuar compartint.

Publicat dins de Expressió, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , , | 6 comentaris

TIRES DE FONEMES PER A LA LECTURA

Després de rebre els vostres comentaris de suport al material “Tires de síl·labes” he decidit adaptar-lo i elaborar les “TIRES DE FONEMES” on l’alumne ha de formar les paraules corresponents a una sèrie de dibuixos ordenant correctament els seus fonemes.

Us presento, doncs, un material per treballar vocabulari relacionat amb les fruites i les verdures amb les imatges de l’article  “Consciència fonèmica: les fruites” i utilitzant com a plantilla el recurs “Comptar fonemes“, tots dos elaborats personalment i publicats en aquest bloc.

Seguint el model de les “Tires de síl·labes” trobareu les tires amb els diferents fonemes, la corresponent fitxa amb les imatges de les fruites i verdures i la plantilla corresponent. En aquest cas he realitzat una plantilla de fins a 7 grafemes però es podria ampliar enganxant un model rera l’altre i aprofitar-la per a realitzar altres i noves activitats.

Una altra novetat important és el fet de deixar espais de color gris, sense cap grafia ja que així, l‘alumne, no ha d’anar traient i posant les tires; les pot tenir totes dins de la plantilla i, simplement, afegir un espai de color gris si la paraula no arriba a tenir les 7 grafies.

Espero que us sigui útil i, ja sabeu, si algú s’anima a preparar noves activitats; tot material serà molt ben rebut i compartit!

PLANTILLA PER A UTILITZAR LES TIRES DE FONEMES:

Recordeu que per baixar-vos o imprimir els documents; cal que primer us hagueu registrat a “Calaméo“.
Per a qualsevol consulta i/o aclariment, dubte… sobre aquest i altres materials, ja sabeu que podeu comptar amb mi escrivint un comentari. Moltes gràcies!
Si el que voleu, és rebre aquest material en format WORD només m’ho heu de demanar.

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Lectura, Materials | Etiquetat com a , | 9 comentaris

TIRES DE SÍL·LABES PER A LA LECTURA

Avui he descobert un material molt interessant per treballar la construcció i la lectura de paraules a través del reconeixement de les seves síl·labes.

Es tracta de diferents tires de cartolina amb l’escriptura de  síl·labes que, quan es passen per dins d’uns cartonet amb forats, serveixen per formar paraules.

La font d’on he extret la informació del material prové de dos blocs preferits:

  1. EN EL AULA DE APOYO
  2. ACTILUDIS

En ells, el material es presenta amb l’objectiu de formar paraules de dues síl·labes.

p1000944Personalment, he adaptat les plantilles i he utilitzat aquesta idea per crear material destinat a treballar la consciència sil·làbica amb els alumnes formant paraules d’1 a 4 síl·labes.

La primera part del material que us presento consta de les tires de síl·labes amb les quals es poden confegir el nom dels animals (utilitzant la tira número 1 si el nom té una síl·laba, les dues primeres tires si en té dues, les tres primeres si en té tres…). Un consell: si grapeu les tires verticals de la plantilla us anirà molt millor i no es desenganxarà (sobre cada línia hi he posat una grapa).

p1000948

p1000951

La segona part consta d’un seguit de fitxes on els alumnes han d’utilitzar les tires per confegir el nom de les imatges dels animals i, un cop confegit, n’han de pintar el nombre de síl·labes (estrelles) i escriure’n el seu nom.

TOT EL MATERIAL PER IMPRIMIR, DESCARREGAR I/O ADAPTAR:
TIRES SIL•LABES ANIMALS
ENLLAÇ DEL MATERIAL AL CALAMEO: CLIQUEU AQUÍ.

Ja sabeu que teniu l’opció de poder obtenir el material en format Word per tal que us sigui més fàcil de modificar enviant un comentari.

  • Si adapteu les tires de síl·labes o les fitxes per formar diferents paraules, us agraïria les compartíssiu amb tots nosaltres, (a través del correu electrònic) així entre tots, aconseguirem enriquir aquest bloc i fer-lo encara més col·laboratiu i cooperatiu.
  • Si voleu, també podeu participar enviant un comentari explicant la vostra opinió sobre aquest material o qualsevol altre aspecte que volgueu compartir amb nosaltres. Gràcies!

    LA RAQUEL I LA MARIA ROSA DE L’ESCOLA PERE CALDERS DE POLINYÀ m’han fet arribar una nova adaptació de les tires de síl·labes per treballar les PARTS DE LA CASA. A més a més elles hi han introduït una variant que trobo molt interessant: un recurs visual de colors per ajudar a aquells alumnes amb més dificultats a trobar la síl·laba correcta. Mil gràcies per compartir aquest recurs amb tots nosaltres!

    tires-classe

    EDUARD CONNOLLY del blocES RACÓ DES PT” ha adaptat les tires de síl·labes amb ELEMENTS I MOBILIARI D’AULA. Hi podeu accedir clicant AQUÍ o sobre la imatge de l’esquerra. MOLTES GRÀCIES EDUARD!, com tu dius: “seguirem afegint!”

  • (Article actualitzat el dimecres 16/3/2011)

    Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Lectura, Materials | Etiquetat com a , , | 21 comentaris

    UN GRAN APARADOR DE BLOCS EDUCATIUS

    Hola amics i amigues!
    em presento al V Premi Espiral de Edublogs 2011 i, des d’aquí, us volia deixar l’enllaç al bloc dels premis ja que s’està convertint en un gran aparador on poder conèixer, aprofundir i compartir grans recursos, treballs, estratègies… recollides a diferents blocs.

    imagen2

    El nivell dels participants és altíssim i, a banda del premi, el sol fet de difondre el bloc entre espais tan elaborats (alguns d’ells presents a la meva llista de blocs preferits) és tot un honor. Doneu-hi un cop d’ull clicant sobre la imatge posterior, us asseguro que val molt la pena. Aquesta vegada, com podeu veure, no us mostro un material sinó infinitat de recursos.

    VOLEU MOSTRAR-ME EL VOSTRE SUPORT?

    edublogs1002Si creieu en l’Educació Especial i la importància de l’atenció a la diversitat i la igualitat d’oportunitats,  si alguna vegada heu descarregat material i l’heu aplicat amb els alumnes, si heu llegit alguna guia, si heu visualitzat els vídeos, si heu aportat la vostra opinió i heu compartit recursos… en fi, si heu visitat aquest bloc i us ha servit d’ajuda a la vostra tasca, agraïria hi deixéssiu el vostre comentari de suport clicant sobre la imatge de la baldufa que trobareu en aquest article o a la barra lateral dreta d’aquest mateix bloc.

    Entrant a la pagina princpial del bloc dels premis també podeu deixar els comentaris als blocs que més us agradin.

    Felicitats i molta sort a tots i a totes les participants ja que es nota que, entre tots/es, estem fent una gran tasca.

    Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

    LECTURA DE FRASES

    Amb l’objectiu de treballar la lectura i l’entonació correcta de les frases, des del Seminari d’Educació Especial de la comarca d’Osona es van elaborar tot un seguit de materials.  (Veure la pàgina que hi fa referència i l’enllaç als diferents materials elaborats clicant AQUÍ).

    A partir d’aquest material he aprofitat algunes de les frases i n’he construït d’altres per tal de presentar-vos un recurs per llegir frases amb bona entonació i fluïdesa.

    Es parteix d’un dibuix i d’un seguit de 6 frases curtes, llargues, interrogatives i exclamatives on es van repetint algunes paraules facilitant-ne la seva lectura, la comprensió, la correcta pronúncia i l’ortografia.

    Per descarregar-vos el material i accedir al Google Drive podeu clicar sobre la captura d’imatge del material esperant que us sigui molt útil:

    frases

    Publicat dins de Comprensió, Lectura, Llengua, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , | 94 comentaris

    CARNESTOLTES I LECTOESCRIPTURA

    aula-apoyoA l’apartat de comprensió lectora del genial bloc “En el Aula de Apoyo” (un dels meus blocs preferits), hi he descobert unes fitxes molt interessants que m’han servit com a font d’inspiració per elaborar un material de lectoescriptura i comprensió relacionat amb una festa que tenim ben pròxima:EL CARNESTOLTES.

    Aprofito per recomanar-lo ja que, tot i estar escrit en castellà hi podeu trobar materials fàcilment adaptables i fantàstics per treballar la diversitat i utilitzar com a suport en els aprenentatges.Moltes gràcies a la seva autora (Elena E. Medina) per compartir-lo amb nosaltres.

    El material que us presento a continuació consta de diverses activitats on l’alumne ha de llegir, comprendre i escriure. La sopa de lletres està adaptada de tal manera que només apareguin paraules en format horitzontal i vertical i sempre d’esquerra a dreta per tal de no generar confusions.

    Les imatges de les disfresses estan extretes d’un llibre altament recomanable que utilitzo molt sovint a l’aula:Imatges. Diccionari Visual” de l’Editorial Cruïlla.

    Les disfresses

    CARNAVAL AL BOSC

    Us presento un altre material d’elaboració pròpia que relaciona la lectoescriptura i el Carnaval. Es treballa a través de les imatges i del CONTE SPC de l’Edu365 titulat CARNAVAL AL BOSC. Els alumnes, a través de l’ordinador,  miren les imatges, llegeixen i escolten el conte. Podeu accedir a la història clicant sobre la següent imatge:

    2011-02-22_1833

    Després de treballar el conte amb l’ordinador, he preparat un seguit d’activitats a través de les imatges i de la història que ens narra el conte.

    A través d’aquest material podem realitzar diferents exercicis: relació de les imatges del conte amb la història corresponent (comprensió lectora), escriptura del contingut de les bafarades (expressió escrita) i escriptura del contingut de les bafarades copiant la frase corresponent (escriptura i comprensió).

    Veureu que la primera part d’aquest material consta dels dibuixos i del text del conte desordenat. Seguidament vénen les vinyetes del conte però hi manca el text i, per acabar, apareixen dibuixos on hi manquen les bafarades. D’aquesta manera podreu utilitzar-lo segons les necessitats dels vostres alumnes.

  • Si disposeu de material sobre el CARNESTOLTES i el voleu compartir amb tots nosaltres, si heu creat un bloc on hi teniu recursos per treballar aquesta festa o coneixeu algun enllaç interessant ens ho podeu fer arribar a través d’un comentari. Gràcies!
  • Publicat dins de Acollida, Comprensió, Consciència fonològica, Expressió, Imatges, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 25 comentaris

    LECTURA I COMRENSIÓ A TRAVÉS D’UN CÒMIC

    Fa temps que tenia preparat un material en format paper i, finalment, he decidit digitalitzar-lo per tal de compartir-lo i permetre’n la seva adaptació i aplicació a l’aula.

    Es tracta de l’adaptació d’un divertit còmic dels Barrufets, perdoneu però en desconec la font. En ell el Gran Barrufet es passeja pel poble on els seus Barrufets tenen diversos animals de companyia.

    Continguts que crec que permet treballar aquest material:

    1. Lectura i comprensió de les difererents frases que acompanyen les vinyetes. Els alumnes poden enganxar i/o escriure cada frase sota la vinyeta corresponent (depenent de l’objectiu de treball desitjat).
    2. Associació de la vinyeta al text corresponent. Els alumnes poden enganxar el dibuix corresponent a l’explicació de cada vinyeta.
    3. Escriptura del títol que podria portar aquest còmic.
    4. Escriptura del text que podria anar dins de cada vinyeta
    5. Resum del còmic com si fos una narració.
    6. Ús de la comparació entre la manera de ser dels animals i els barrufets que els han escollit (…)

    Ja veieu que les possibilitats són variades i que, un mateix recurs, ens permet treballar objectius diversos segons la manera com presentem als alumnes el material i segons els objectius previstos.

    Us deixo el material on hi trobareu diferents variants segons el contingut que es vulgui treballar. Espero que us sigui útil!

    Publicat dins de Comprensió, Escriptura, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 8 comentaris

    SINÒNIMS I ANTÒNIMS

    Avui he estat treballant els contraris amb alumnes de 2n de Cicle Inicial. Així doncs, he decidit mostrar-vos el material que he utilitzat i afegir-hi paraules sinònimes.

    A través d’aquests cartronets de paraules es poden treballar els sinònims i els antònims per mitjà de diferents jocs: la mona, el memory, fent parelles…

    Estan elaborats amb diferents colors per tal de diferenciar-los amb més facilitat.
    ANTÒNIMS

    Publicat dins de Lectura, Llengua, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 2 comentaris