TENIM PROBLEMES, PERQUÈ ANEM PER BON CAMÍ

 20minutos,04/09/08

Curs 2007-08. Autor del dibuix: Joan ArúsS’acaba l’estiu, i tornem a l’institut.. I tornaran a repetir-se les converses de sempre: Les coses han empitjorat, abans era diferent.. Ara costa fer classe..  
He decidit escriure això, perquè estic llegint un llibre de Salvador Cardús, “Ben Educats”, i   penso, que està bé que ressalti una de les seves aportacions :”Tenim problemes, perquè anem per bon camí”. Exposo els problemes, que tenim, segon el senyor Cardús, per haver triat el camí correcte:  

a. Hem decidit que els nostres adolescents no estiguin al carrer, i tenim problemes.. Problemes generats pels que prefereixen el carrer.  Ja trobarem la manera!.

b. Hem decidir ser integradors, hem decidits que els alumnes amb necessitats educatives especials estiguin, sempre que sigui possible, a l’aula ordinària,  i ens costa.  Ho aconseguirem,diu,  potser no fins al nivell desitjat!.

LES RELACIONS TRANSVERSALS, EL TREBALL EN EQUIP.

Projecte de Vicente Guallart. (Por O D B)....

Projecte de Vicente Guallart. (Por O D B)....

LEVANTE-emv, (El mercantil valenciano), 10/08/08

El valencià Vicente Guallart presentarà el proper 14 de Setembre a la biennal de Venècia una casa sorprenent, intel·ligent, diferent.Cada un dels elements de la casa porta un ordinador incorporat. El funcionament de la casa es basa en el concepte d’Intel·ligència Distribuïda. Dient-lo d’una altra manera:La intel·ligència no està centralitzada, ni en una màquina, ni en una persona, està distribuïda. Un ordinador per element!..(….). Per tant, diuen, que les relaciones que s’estableixen i que es poden establir entre els elements de la casa no són jeràrquiques. Són transversals!..

Les wikis també tenen un funcionament basat en el concepte d’intel·ligència no centralitzada. La Wikipedia és un exemple de Wiki . Una Wiki és una base de dades, que es nodreix amb l’aportació de moltes persones. Persones que no estan dirigides per cap intel·ligència centralitzada. Les administracions, les empreses, els escriptors, els professors poden crear Wikis. En el marc d’una Wiki les relacions no són jeràrquiques.Veieu venir el canvi?……………..

Aquesta forma de funcionar acabarà impregnant tots els àmbits de la vida. Posaré ara un exemple molt concret:“Allò que valoren realment les empreses, més que l’acumulació de coneixements, són les bones maneres i la capacitat de treballar en equip”. Cardús, potser diria:“Ben educats i sabent pensar”.

FRACÀS ESCOLAR I ACTITUD

EL PERIODICO,31/08/08

Si traspassa la foscor, quina alegria!.(De Halley Pacheco)S’acaben les vacances i tornem a l’Institut.Els alumnes pensen en el treball que els espera.I els docents pensem en el fracàs escolar.Aquest fracàs que ocasiona sempre rebuig i ocasionalment mal comportament..Els potencials fracassats són els que tenen dificultats per a concentrar la seva atenció(Els hiperactius i altres) i no atenen i no ens entenen!. I els que no ens entenen perquè no tenen base . Els primers i els segons han de ser identificats i tractats de forma adaptada:
*Dels primers cal dir que si no es concentren no podran usar les seves eines intel·lectuals. Per tant hem de captar la seva atenció.Tasca difícil!..(………..).
*Dels segons,cal dir que si no entenen les primeres paraules,no entendran les segones,i que si no entenen les explicacions concretes, no entendran les abstractes. Per tant,hem d’anar,poc a poc,assegurant-nos que ens entenen i concretant molt.. Penso,que aquesta estratègia,no serveix en el cas dels hiperactius..

CONVIVÈNCIA

LEVANTE, 23/08/08,INFORMACIÓN(Alicante),27/08/08

Sovint veiem que hi ha persones,que malgrat no tenir habilitats socials, es relacionen,i fins i tot tenen èxit!.O no?..És possible?..(….)..Bé, bé!. Aparquem el dubte!..De fet, jo volia parlar de les persones que quan una interacció els surt malament, es pregunten sempre:“En què m’he equivocat?”.I de les persones que quan això passa, pensen de l’altre: “Imbècil, cabró”. De les primeres es pot dir, que poden arribar a saber conviure i de les segones no sé que dir, la veritat.. Jo, aquest estiu, al pis de la platja, he patit una interacció desafortunada.. L’explico:

Li deia al meu veí de dalt, que al meu bany, just a sota del desguàs de la seva banyera, tenia un petita taca d’humitat, quasi imperceptible. Segur, que són 4 gotes, li vaig dir.(……). Ell, em va contestar que no aixecaria la seva banyera, perquè jo tingués una taca d’humitat, que el que havia de fer, era fer un forat al meu sostre i quan li digués on ell tenia la pèrdua, que l’arreglaria.. Vaig tallar la conversa enfadat i la interacció va acabar malament.(…….).

Jo soc del primer grup, i continuo tenint la taca esmentada.. Què us sembla? … Entre governs passa igual?… Quins principis haurien de regir la resolució dels conflictes?

UNA COSTA A PROTEGIR (MARINA DE COPE)

ElPAÍS,27/08/08

Una flora d'interès comunitari.(De Muyinternetsante)Fa un segle la costa que va de Blanes fins a la frontera francesa, estava molt malament comunicada, la subsistència era difícil i la pobresa extrema..Ara ens queixem perquè aquesta costa ha perdut bellesa natural..Això és el que podem dir ara, d’aquesta costa, anomenada Brava. (……..). De la majoria de les costes del mediterrani podem dir el mateix. De la majoria, però no de totes!. A Múrcia li queda una costa que ara anomenen “Marina de Cope”.. Una costa on habita la tortuga mora, espècie protegida. Una costa que acull vuit hàbitats amb flora d’interès comunitari. Doncs, bé, aquests paisatges immaculats, malgrat l’oposició de la “Plataforma Murcia No Se Vende” potser acolliran una ciutat amb més de 9.000 nous habitatges, …

ELPAÍS,27/08/08

Intel·ligència distribuïda

Cada cop més les relacions transversals ocupen el lloc que abans ocupaven les relacions jeràrquiques.. D’això és deriva la necessitat d’una habilitat social no massa valorada anteriorment: “L’habilitat de treballar en equip”. D’això també es deriva la necessitat de que les relacions bàsicament estiguin basades en la confiança.

ANIMALS DE COMPANYIA I SALUD

ASABADELL, 25/07/08

Jo tinc un gos, i quan veig un, assedegat, afamat i amb la cua entre les cames, penso en el meu i pateixo.. Els gossos ens ajuden a combatre la soledat.. Es podria dir que els gossos poden arribar a ser més efectius, que les persones fent companyia i molt més efectius que determinats medicaments combatent el desànim o els trastorns psicosomàtics. Malgrat el bé que fan , quan arriba l’estiu, molts gossos són abandonats pels seus amos.. (………..). A la gossera de moltes ciutats , hi ha desenes d’animals , esperant que algú els adopti.. Dit això, vull afegir dues coses:

1. Potser els gossos no afavoreixen el desenvolupament lingüístic dels teus fills, però si el desenvolupament emocional quan es deixen abraçar i l’intel·lectual quan es deixen cuidar .. (………).

2. Potser no evitaran que els teus pares tinguin un problema renal, però, poden minimitzar les conseqüències negatives de la baixa autoestima i de la soledat..

ABANS ELS FILLS EREN PROPIETAT DELS PARES!

Diari de Girona, 29/07/08

Vosaltres ja ho sabeu, els fills eren propietat dels pares. Els pares els podien vendre fins i tot.. Això passava abans!.. Ara , els pares no conserven aquesta propietat. Conserven la obligació de mantenir-los , i en part , el dret a educar-los. (…………..) . Ja veureu perquè dic això. (…….). Ja ho veureu!: Dic això , per la carta enviada, fa algunes setmanes, per un centre de Girona.. El Centre Jove de Salut Integral.. La carta va ser enviada “directament” a 16.000 joves de 12 a 14 anys.. L’ esmentada carta informava sobre sexe, drogues, alimentació i anticoncepció.. Moltes famílies van protestar.. El Síndic, no va voler llençar llenya al foc, i va avalar així l’actuació del mencionat centre: “A la carta no es fa apologia de cap dels temes tractats.. Els infants i els joves tenen dret a ser informats , sobre tots els aspectes que afectin la seva salut”..

LA CARTA DIETÈTICA

LEVANTE-EMV (El mercantil valenciano), 24/07/08

Volem que la persona sigui autònoma, és a dir, que sàpiga defensar-se, assolir els objectius previstos,  protegir la seva salut,  per tant  li hem de proporcionar informació..  Aquest dret, el dret a la informació, recollit en moltes  normes, és un dret important, i ja es veu per què: Sense  informació, ni el detingut podria defensar-se, ni l’estudiant podria tenir èxit, ni el comensal podria  triar amb fonament.. (……..) ..  Exposo aquest dret perquè , darrerament han tingut lloc dos fets , al  seu voltant. Els exposo:  

1.Una discussió entre cuiners a Catalunya, relacionada amb els additius,  i amb la necessitat o no, d’informar al client. Segur que la recordeu, doncs,  va durar i durar!. (…….)

2. La  instauració a certs  restaurants  de València de la anomenada carta dietètica. Una carta  que segur que va bé, a les persones que tenen problemes de sobrepès , de hipertensió, de colesterol, de cor,  de sucre,  amb el gluten, … Una carta que segur, va bé a les persones que saben  i volen decidir… (La Vanguàrdia, 11/07/08)

L’AUTISME

EL PUNT, 27/07/08

Miguel Gallardo ha rebut un premi. “María y yo” és el títol de l’obra premiada. (…….). María és el nom de la seva filla autista.. Si llegeixes el llibre entens més bé el món dels autistes i el seu llenguatge.. Als docents que ens relacionem amb els autistes ens aniria bé aquest llibre.. (……..).

L’autor afirma que el llibre li ha estalviat moltes hores de teràpia. Ho entenc: …………………..

El llibre ho ha fet amb ella. Ha aconseguit comprendre-la..(…….). És clar, la comunicació i la comprensió de l’altre , té efectes terapèutics.. Nosaltres usem massa poc aquesta teràpia, per això, millorem poc. Els autistes, no la usen mai, per això, no avancen res. Quasi mai surten del seu aïllament.. Alguns autistes tenen sort. Maria ha tingut sort!.