Successió ab intestato i successió testamentària

 A l’antiga Roma, la successió legítima o ab intestato es regia fonamentalment per la Llei de les XII taules. Aquesta sostenia que, en absència de testament, succeïssin al difunt, en primer lloc els hereus necessaris (sui heretis) i mancant aquests,  a un altre membre proper de la família (agnatus proximum) i al seu defecte, a altres coneguts (gentils).

Una vegada mort el difunt i en veure que aquest no havia establert cap testament vigent, es convertien, immediatament en hereus aquells que ho eren de forma necessària (sui iuris). En aquesta categoria s’incloïen tant els fills naturals i adoptius, com  la dona cum manu, però es menyspreava aquells que havien estat donats en adopció abans de la mort del mateix. No es feia distinció entre raons de sexe o edat.

Conceptus pro iam nat habetur. El concebut es considera com nascut. ( Gai,1.147)

En cas que, el difunt no tingués fills, s’oferia l’herència als agnats, és a dir, als germans i nebots, i si tampoc en tenia, llavors, passava als gentils, és dir, aquells familiars llunyans però que mantenien certes relacions amb el difunt.

Pel que fa la successió testamentària, era d’allò més habitual en la societat romana ja que els romans volien perpetuar la unitat familiari deixar-los, ja fora als seus hereus més propers o a aquells voluntaris, el destí de tot el patrimoni que havia adquirit en l’edat adulta.
Es distingien diversos tipus de testament. El primer era el més representatiu de la societat romana:

· El testament per aes et libram:
La víctima, abans de morir, triava un testador de confiança per tal que estigués al moment de la seva mort i  s’encarregués de gestionar el seu testament i repartir-ho entre els seus hereus.
Per a aquest acte, es necessitava la presència de 5 testimonis, els quals es fixaven en què el testador no estava realitzant cap acció contra la persona morta ni estava quedant-se amb el seu patrimoni, d’amagat.

· Testamenti factio activa i pasiva
Aquest testament reflectia que aquelles persones que tinguessin problemes mentals i/o una altra discapacitat, eren expulsats del testament ja que no podrien gestionar el patrimoni i a més  que les que ho acceptessin haurien de passar abans per un acte que ho evidenciés.

El testamenti factio activa sustentava que el difunt sol podia deixar en testament aquelles persones que no tinguessin cap discapacitat, i per tant, el seu patrimoni quedaria ben protegit a la mort del mateix. Es considerava no apropiades per al càrrec els esclaus i les dones no casades mitjançant matrimoni just; mentre que el testamenti factio passiva sustentava que els hereus havien d’adquirir el testament mitjançant un acte jurídic.
Posteriorment, en època post clàssica, es va produir una difusió de noves formes testamentàries que van deixar espai a maneres més adaptades a la realitat i influïdes moltes vegades pels costums provincials.

En l’actualitat, la successió abintestato  o legítima es denomina així, per evident contraposició a la successió voluntària o testamentaria.

La successió intestada esdevé a la mort d’una persona sense testament, sent només d’aplicació quan la inexistència o la insuficiència del testament així ho exigeixin, procedint a assenyalar el legislador qui han de ser considerats hereus de qui mor sense designar-los. (Art. 913: “Mancant hereus testamentaris, la Llei defereix l’herència als parents del difunt, al vidu o vídua i a l’Estat”).

Tal designació d’hereus ex lege, en el fons, probablement s’assenteix en el fet fonamental que el sistema jurídic  actual sent un profund horror i considera summament perillós que un determinat patrimoni quedi sense titular i sense successors, afavorint situacions generadores de desordre i de possible apropiació per qualsevol dels béns que quedessin solts i sense amo.

Per tant, actualment, es porten a terme unes crides per atribuir les successions patrimonials i que per tant, no hi hagi patrimoni sense administrar.

1-Els ascendents

2-Els descendents exclouen als ascendents.

3-El cònjuge vidu pot concórrer amb les classes d’ordres anteriors.

A falta de tots els anteriors, els parents col·laterals.

I pel que fa la successió testamentària, és aquell acte personal pel qual el testador, voluntàriament, disposa dels seus béns ja sigui d’una manera total o parcial perquè després de la seva mort s’ordeni la seva pròpia successió. El testador té la facultat d’imposar requisits perquè puguin adquirir l’herència d’una forma determinada, de la mateixa manera pot ampliar el nombre de subjectes que seran els beneficiaris.

Al nostre país existeixen dues classes de testament:

A.- ORDINARIS: Que poden ser:

a) Atorgats per escriptura pública: aquests hauran de ser davant d’un notari i dos testimonis, segons formalitat de llei.

b) De manera tancada: És aquell que es troba en un sobre tancat i es lliura al notari, sense que aquest, comtempli el contingut.

c) Hològraf: És aquell que és lliurat de puny i lletra del testador.

B.- ELS ESPECIALS: Aquests són els Militars, marítims, aeronàutics o per qualsevol altra professió que necessiti un document privat.

Altres testaments  poden ser els d’analfabets i cecs que sostenen
que poden testar solament en escriptura pública, amb les formalitats addicionals indicades en l’article 697 del codi civil.

Article 697º.- Si el testador és cec o analfabet, haurà d’escoltar el testament dues vegades, una pel notari i una altra pel testimoni testamentari que el testador designi.

 

Pèrdua de la propietat

La pèrdua de la propietat a Roma era un concepte senzill i que no portava conflictes en aquella època. Hi havia diferents mètodes de perdre la propietat:

-De manera voluntària: Era quan es transferia la propietat a una altra persona per mitjà de la venda (mancipatio), la donació o l’abonament i per tant, aquell que es deslliurava de la propietat lliurada, era recompensat econòmicament. La venda (mancipatio) es realitzava amb el lliurament del bé i el preu simultàniament i davant de testimonis, i llavors era perfecta. Si no es complien els termes acordats, l’infractor havia de satisfer l’altra part el mateix que si hagués furtat la cosa.

-De manera involuntària: Es perdia el dret a la propietat per l’expropiació d’un objecte que ja tenia propietari o  era de l’estat.

En l’actualitat, les maneres de perdre la propietat poden classificar-se en voluntàries i involuntàries, com a l’antiga Roma.

Maneres voluntàries de perdre el domini:
–>Abandonament: Es refereix a l’acte de deixar de costat o descurar qualsevol objecte o dret que es consideri propietat d’un individu.
–>Alienació. Es considera  la transmissió d’un dret cap a  una altra persona. El principi que domina l’alienació, és que ningú no pot transmetre més béns o drets dels quals legítimament li pertanyen.

Maneres involuntàries de perdre el domini:
–> Pèrdua: Existeix una pèrdua física (destrucció) i pèrdua jurídica (que té lloc quan la cosa queda fora  dels homes per disposició de la llei)
–>Expropiació: Consisteix en la transferència de la propietat privada des del seu titular a l’Estat, mitjançant una indemnització econòmica.
–>Revocació: Té lloc quan l’anterior propietari declara la seva voluntat de deixar sense efecte la propietat i no fer-se càrrec d’ella, per tant la perd.
–> Adquisició a non domino: Aquesta és admesa per la llei. L’adquisició a non domino té lloc quan s’adquireix la propietat d’una cosa de qui no és propietari i aquesta adquisició és protegida pel dret, de manera que el propietari no pot reivindicar la cosa.

Afirmem per tant que no hi ha tanta diferència en el que significava pèrdua de la propietat en l’edat romana i el que significa ara.

Dret canònic

El Dret Canònic és el nom de la disciplina, les estructures, les normes i els procediments de l’Església Catòlica. El legislador universal de l’Església Catòlica és el Papa; l’idioma oficial del dret canònic és el Llatí. Aquest és una eina per guiar  l’Església com una gran institució humana de diferents cultures i llengües i informar la comunitat sobre com comportar-se  i protegir els drets dels fidels.

La primera formació del dret catòlic se situa l’any  l’any 313 dC per la qual es permet el cristianisme a Roma i l’oficialització de la religió cristiana en tot el baix Imperi.  En època de Teodosi I es comença a consolidar el dret d’índole religiosa corresponent a l’Església Catòlica i ha expandir-se per tot  el territori imperial. El primer ordenament jurídic catòlic està format per les escriptures incloses en el Nou Testament (Concili de Cartago 397), la tradició dels ensenyaments apostòlics, els cànons dels concilis, les epístoles dogmàtiques papals i els escrits dels Patrística, és a dir, un grup de pastors i escriptors eclesiàstics, bisbes en el seva majoria, dels primers segles del cristianisme,  en què el seu conjunt doctrinal era considerat fonament de la fe i de l’ortodòxia a l’Església

El 476 cau l’Imperi romà d’occident en mans dels bàrbars i el cristianisme segueix la seva expansió per Europa, produint-se unes comunitats rurals, la qual cosa fa que apareguin també bisbats rurals, i és així com neixen les primeres parròquies. Es difon la vida monàstica, i l’autoritat papal va en augment, sobretot amb el Papa Gregori VII. Des de finals del segle V, amb el Papa Gelasi I, es pretén assignar al Dret Canònic un contingut més doctrinal perquè pugui ser aplicat universalment i no territorialment, com venia succeint fins aleshores.

La reforma Gelasiana va consistir en la recopilació dels textos pontificis i l’ enviament d’aquests a totes les parts del món per a la seva aplicació. A partir d’aquest moment comencen les col·leccions canòniques. La més important és la Col·lecció Dionisiana de Dionisi el Minso (segles V-VI), que recull els Cànons orientals i africans traduint-los del grec al llatí.
Davant aquestes iniciatives, Roma reacciona i impulsa el corrent que donarà preponderància al Dret Universal per sobre dels textos de caràcter particular. Això ho aconsegueixen basant-se en Col·leccions anteriors. Una de les més importants va ser la Col·lecció Adriana (basada en la Dionisiana) encarregada pel pontífex Adrià I, qui la va enviar a Carlemany l’any 774 amb la finalitat que França, per ser un terreny perillós, es regís amb les mateixes normes que Roma.

Uns anys després, els juristes començaren a explicar les seves teories, bé per iniciativa Papal, o bé per sol·licitud dels alumnes a la Universitat.  Apareixen  noves tècniques juristes: la civilista, per exemple, ideada per  Irneri, al començament de segle XII i basada en el Iuris Civile de Justinià per mitjà de glosses ( comentaris de forma literal). Un altre sistema publicat i de forma atrevida, ja que no tenia cap text a comentar, i apareixia de sobte: el Decret Gracià (Discordatium Canonum) que a través d’un ordre sistemàtic va exposar la temàtica jurídica i va manifestar les solucions per eliminar els conflictes.
Gracià, per iniciativa pròpia, recopila el que va poder ajuntar de textos jurídics i forma el primer codi del Dret Canònic Civil i Teòleg.
Després del Decret Gracià, els Papes dictaren normes decretals, ja que era el sistema de legislació més còmode i freqüent. Des del 1140 al 1234, es va promulgar la gran col·lecció legislativa feta per Gregori IX i formada per:
• Les Cinc Compilacions Antigues (en realitat eren més)
• Juan de Gal·les: que va ser una obra privada.
• Pietro de Benevent, va ser una col·lecció oficial encarregada pel Papa Inocenci.
• Juan Teutónico, d’origen alemany, va compondre la seva Compilació a principis del XII.
• Tancredo de Bolonya va ser  una col·lecció oficial promulgada per Honorius III.
• La de Gregorio IX qui va encarregar a Sant Raimund de Peñafort (Patró dels advocats) la compilació nova del Dret. D’aquesta manera es van fer els  Liber Extra, rebent aquest últim nom per considerar-se una continuació del Decret de Gracià.
• El Liber Sextus, de Bonifaci VIII  contenia els textos dels concilis i es va promulgar a Bolonya, París i Salamanca.
I les últimes les Corpus luris Canonici, publicat oficialment per Gregori XIII, després del Concili de Trento i del decret de nova planta.

El Corpus iuris canonici va estar en vigor fins a la promulgació del Codi de dret Canònic de l’any 1917.

 

Representació del corpus Iuris Canonici.
Representació del corpus Iuris Canonici.

Enquesta sobre llatinismes jurídics

Vaig realitzar aquesta enquesta oberta a tot tipus de  públic per poder establir unes conclusions sobre quin era el coneixement de la població sobre els llatinismes jurídics.

En primer lloc podem veure quina és l’edat majoritària que ha respost. Amb un 28,1% trobem la franja dels 14-18, seguida dels 46-55 amb un 27,4%. El següent grup que predominaria seria entre els 30-45 anys, deixant en penúltima posició el 13,3% dels d’entre 19-29 anys. Per últim situaríem els majors de 55 i més amb un 9.15%. Per tant, la majoria de gent que ha respost  són joves i adults d’entre 45 a 55.

edat

En el segon gràfic, de les 135 persones que van contestar l’enquesta, el 72% sabia que és un llatinisme, mentre que el 15 % no ho sabia. La resta, l’11% no n’estaven segurs. Per tant, puc establir que tres quarts de la població saben què son els llatinismes i n’han sentit a parlar.

llatinisme

Seguidament, vaig preguntar si pensaven que el dret actual provenia del dret romà. Algunes de les persones enquestades van respondre que sí, sense dubtar-ho, però la meitat va optar per posar “no ho sé”. De manera, que, part de la població no sap  que  prové del dret romà ni en què es basa el dret actual.

Llavors, més centradament en el meu tema de recerca, vaig preguntar si sabien que era un llatinisme jurídic. Em va  sobtar que, una part de la població no sapigués que eren ni en conegués algun. El 45% em va respondre que no sabia que era, mentre que el 40% que sí,  el 14,4% no ho sabien. Vaig comprovar que,  només aquella gent que per estudis, per dedicació professional o per cultura els havia après, coneixia el significat. D’altres, pot ser no s’hi van dedicar mai a l’estudi d’humanitats ni  el dret ni tan sols n’havien sentit a parlar. En tot cas, havien pogut tractar amb llatinismes, com carpe diem, tempus fugit, que sense adonar-nos que ho són, es fan servir a la vida diària.

llatinisme-juridic-4

La franja, però, que a l’anterior pregunta em va respondre que sí que ho sabia, el van definir de les següents maneres, totes elles vàlides.

“Un llatinisme jurídic és una paraula o frase que prové de l’antiga Roma i que s’utilitzava i es continua utilitzant en l’àmbit jurídic”

“És un terme en llengua llatina utilitzat per a descriure un aforisme jurídic”

La següent pregunta, era si creien que els llatinismes jurídics eren importants. El 57% de la població va respondre que sí, ja que havien estat utilitzats durant molts anys, i que, sense el mot llatí, costaria voler transmetre exactament la mateixa cosa.

llatinismes-importants

Altre gràfic, molt relacionat amb l’anterior, afirmava que no eren essencials ja que, en no tenir com a precursor el dret romà ens haguessim hagut d’acostumar a altra manera d’ apel·lar els nostres actes i que per tant, també podríem fer-ho ara.

llatinismes-essencials

Després vaig preguntar, si coneixien algun llatinisme jurídic. Només el 10% va respondre que en coneixia molts, però, bona part dels enquestats,  no en coneixia cap. De manera que vaig adonar-me que gairebé només els professionals del sector, els professors de llatí o bé gent molt culta amb molt de bagatge en coneixia com per poder elaborar una llista. I que, entre la gent que es dedicava a altres professions, no els usaven i gairebé tampoc en tenien coneixement.

llatinisme-coneixer

En acabar, vaig preguntar si pensaven que tant els llatinismes jurídics com el dret romà, podien extingir-se i deixar de ser utilitzats. El 54% em va respondre que ho dubtava, ja que s’havien utilitzat durant segles  i  segles. Tot el dret civil actual està fonementat en l’antic dret civil romà, sense oblidar que la utilització de llatinismes en documents jurídics és àmplia. No seria fàcil deslliurar-nos d’aquests per molt que alguns professionals s’iniciessin a no fer-los servir per tal de modernitzar i fer més comprensible la lectura del text jurídic.

ultima

 

Referents clàssics del dret