Per a què serveixen les matemàtiques?

Un jove que havia començat a estudiar geometria amb Euclides, després d’aprendre el primer dels postulats, va preguntar al mestre “Què és el que guanyo jo aprenent aquestes coses?”. Així que Euclides va cridar a un esclau i li va dir “Dóna-li tres monedes, ja que ha de fer guany de tot el que aprèn.” -Stobaeus, Extractes-.

Els que ens dediquem a la professió de docent, veiem com tot sovint -i més en el cas de les matemàtiques- alguns dels nostres alumnes ens pregunten: i això per a què serveix?

La resposta no és única, hi ha molts aspectes de la nostra realitat on les matemàtiques hi són presents. En aquest bloc ja hem parlat en nombrosos articles de les aplicacions de les matemàtiques en un gran nombre de camps diferents i de la importància global que tenen.
Podríem parlar de la seva relació amb disciplines íntimament relacionades com la física, la química, la mecànica etc. però prefereixo parlar de funcions més de base com ara la potenciació del raonament lògic, el foment de la capacitat per enfrontar i per resoldre problemes i l’estructuració mental.

Les matemàtiques també destaquen per la seva capacitat per fer models de la realitat així com per predir fenòmens com ara els meteorològics, estadístics, i tots aquells relacionats amb les ciències socials entre molts d’altres.

També apareixen de manera més o menys explícita en la pintura, la música, l’escultura, l’arquitectura, el cinema, la literatura, etc.

A banda, reflectint la filosofia d’aquest espai, cal esmentar també la bellesa intrínseca que tenen les matemàtiques i que va més enllà de la seva utilitat pràctica.

Per tot plegat, i aprofitant una nova eina informàtica que m’han ensenyat en un curset d’eines TIC, he creat un pòster interactiu per motivar l’alumnat de segon d’ESO que tinc aquest curs i que he integrat dins el seu llibre digital.
Aquí us el deixo, ja em direu què us sembla.

2 thoughts on “Per a què serveixen les matemàtiques?

1. Anna M

M’encanta aquest article i els adjunts audiovisuals. I volia matisar que t’has deixat la indubtable vinculació de les matemàtiques amb una disciplina científica (sí, científica) tan important i tan present en la nostra vida com l’estudi de la llengua. La lingüística.

2. Elies Villalonga Fernández Post author

És clar, però l’article no pretenia ser una llista exhaustiva de vinculacions -altra volta impossible- amb totes les disciplines i àmbits de coneixement, sinó més aviat una petita aproximació i reflexió del fet d’ensenyar i d’aprendre matemàtiques amb tot el que això suposa per l’individu en particular i per la societat en general.