Les vies romanes

 [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/uQV-RkjQrS0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

 

Quin noms rebia la via que unia Roma amb Gades? Quina era la seva extensió? Què en sabeu de les vies romanes?(Consulteu de nou l’article Aqüeductes, ponts i camins i visioneu el vídeo sobre la via de la Plata a Hispània romana a Google maps)

Per posar a prova els vostres coneixements i divertir-vos, podeu jugar a aquest joc interactiu de la Junta de Andalucía De Roma a Gades.

60 thoughts on “Les vies romanes

  1. berjano.cris

    Salve 🙂
    Aqui deixo un comentari sobre l’activitat 4 d’un exàment de les PAU del 2009/2010 on ens pregunten sobre la xarxa viària romana.

    Exercici d’exposició d’un tema de literatura o de civilització romanes

    La xarxa viària romana tenía una funció militar, ja que servia per a que les tropes es despacessin ràpidament. També tenia una funció econòmica, per facilitar els intercanvis comercials, i, per últim, una funció cultural, per facilitar l’intercanvi d’usos i costums.
    La tècnica constructiva consistia en traçar el recorregut previst, excavar dos canals i delimitar-los amb dues fileres de pedres verticals, que en determinaven l’amplada; a continuació, s’omplia el forat intermedi amb una capa de pedres mitjanes sense res que els servís d’unió; després, cobrien aquesta primera capa amb un conglomerat espès de sorra o de grava lligada amb morter i, finalment, ho revestien tot amb una capa de pedra triturada o de grans lloses de pedra. A l’entrada i a la sortida de les ciutats, les vies romanes estaven vorejades dels monuments funeraris de les necròpolis. La via més important de Catalunya era la via Augusta, sortia de Roma i acabava a Cadis; A Catalunya es conserva en molt bon estat part de la via Augusta, que servia per comunicar la plana de l’Empordà amb la Garrotxa, el Ripollès i el Vallespir.

  2. Pingback: La pedra mil·liar de Can Ferrerons | El Fil de les Clàssiques

  3. Maryam Alaoui

    Salve!!

    Les vies romanes es van construir amb l’objectiu de facilitar el pas a les tropes en cas de guerra, però més endavant van tenir un valor econòmic gràcies al comerç. L’estructura és molt sòlida amb dues fileres de pedres verticals després buidaven la terra del mig i ho tornaven a omplir amb lloses per evitar els bassals. Seguien una línia recta per fer l’itinerari més curt i utilitzaven ponts per travessar rius, els ponts eren de fusta i així poder evitar aiguamolls.
    Van construir les vies per tenir una bona xarxa de comunicació entre els diferents punts de l’imperi, van agafar com a punt de partida la pròpia Roma i a partir d’aqui van començar a construir-ne les primeres vies, d’aqui podríem dir que ve la frase “Tots els camins porten a Roma”.
    La via principal d’Hispània va ser la uia Herculea, la que avui dia coneixem com uia Augusta. Va ser la primera via que es va construir a la península Ibèrica i servia per comunicar Gades (Cadis) amb l’entrada a través dels Pirineus. Fou la calçada més llarga amb una longitud de 1.500 km aproximadament.
    Podem trobar altres vies a Hispània, com per exemple la via de la Plata, la qual unia Emèrita Augusta i Asturica Augusta.

    Vale.

  4. Iria Rael

    Salve!
    A mesura que Roma anava conquerint nous territoris, els seus enginyers i soldats construïen una xarxa de viària que va acabar unint totes les províncies de l’Imperi. L’objectiu primer va ser facilitar el trasllat de tropes en cas de guerres o sublevacions. Més endavant, un cop sotmès el territori, les vies van adquirir més un valor comercial i administratiu que no militar.
    Un mil·liari o pedra mil·liar és una columna cilíndrica o oval que és posava a la vora de les calçades romanes per assenyalar les distàncies de cada milla romana, la qual cosa equival a una distància d’aproximadament 1.481 metres.
    La via que unia Roma i Gades si no m’equivoco, va ser la via Augusta, que és la calçada romana més llarga d’Hispània amb una Longitud aproximada de 1,500 quilòmetres. Que anava des dels Pirineus fins Cádiz (Gades) , vorejant el Mediterrani.
    Moltes altres vies romanes que és conservan a Catalunya són la via de la Plata i Asturica Augusta.

  5. omaima

    Salve!!!

    Mil·liari:

    Columneta posada pels romans en les vies de comunicació més importants cada mil passos per assenyalar la distància en milles existent entre el lloc concret i la ciutat de Roma o el lloc d’origen de la via.

    Quin noms rebia la via que unia Roma amb Gades? Via Augusta

    Quina era la seva extensió?

    La Via Augusta la fer construir l’emperador Octavi August. Era la principal calçada romana que passava per Catalunya. Una altra via anava de Tàrraco fins a Saragossa passant per Lleida. Les calçades connectaven les principals ciutats. Algunes carreteres actuals encara segueixen aquests traçats. També van construir ponts com el del Diable a Martorell

    Què en sabeu de les vies romanes?

    Les vies principals es feien amb una estructura molt sòlida. Es començava marcant-ne els marges amb dues fileres de pedres verticals, després buidaven la terra d’entremig i ho tornaven a omplir de diverses capes de pedres, grava, pedres triturades i finalment ho recobrien amb una superfície de lloses o còdols lleugerament convexa per evitar-hi els bassals. L’amplada podia ser molt variada: dels 2’40 m. als 12 m. El traçat de les vies era projectat perquè s’adeqüés al terreny i per aconseguir l’itinerari més curt. Per això seguien una línia recta sempre que es podia, utilitzant ponts per travessar barrancs o rius i estructures de fusta per salvar aiguamolls. Els ponts es construïen procurant estalviar material i per això solien tenir forma de falca, el mínim possible d’arcs i obertures addicionals.
    Un cop sotmès el territori, les vies van adquirir més un valor comercial i administratiu que no militar

  6. Pingback: Les vies romanes | Aracne fila i fila

  7. Pingback: In Italia multae viae sunt: via Appia, via Latina, via Flaminia, via Aurelia… | Aracne fila i fila

  8. Pingback: In Hispania viae magnificae sunt: Via Augusta et via Argentea | Aracne fila i fila

  9. Claudia P. Torrabadella

    Abans de tot, cal reconèixer que els romans eran uns grans enginyers. Van ser els creadors de les vies romanes, lògicament es pot arribar a aquesta conclusió pel seu nom. Aquestes vies romanes es van construir amb l’objectiu de facilitar el pas de les tropes ja sigui en cas de guerra, tenien una funcióo militar. En el pas del temps, van donar-li una altre utilitat econòmica per tal de facilitar els intercanvis comercials, després tenien una funció cultural, per tal de facilitar l’intercanvi d’usos i costums.
    L’estructura d’aquestes, tenien una tècnica constructiva que consistia en traçar el recorregut previst, en excavar dos canals i protegir-los amb dues fileres de pedres verticals, que en determinaven l’amplada. Després, s’omplia el forat intermedi amb una capa de pedres mitjanes sense res que els servís d’unió, la cobrien am una primera capa amb sorra lligada amb morter. Finalment, ho tapaven tot amb una capa de pedra triturada o de grans trossos de pedra.

    La via més important de Catalunya es la via Agusta, servia per comunicar la plana de l’Empordà amb la Garrotxa, el Ripollès i el Vallespir.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *