El Fil de les Clàssiques a les III Jornades de didàctica de llengües clàssiques en el Seminari Conciliar de Barcelona el divendres 13 de març de 2009:
- Mapa conceptual del projecte d’aula El Fil de les Clàssiques (cal mantenir el cursor damunt cada quadradet i clicar sobre la rodona perquè s’obrin les pestanyes amb les corresponents explicacions).
- Vídeo amb alguns dels articles, sobretot propis, publicats en el bloc d’aula El Fil de les Clàssiques:
Margalida,
Ara entenc el teu disgust per no poder passar aquesta antologia/miscel·lània a les Jornades… em sembla que em repeteixo si dic “Molt bé!”,però és que està molt bé…
Moltes gràcies, Mercè! De tot se n’aprèn i jo he après que cal preparar-se molt bé per fer front a la frustració que provoquen les noves tecnologies quan Internet no funciona o no ho fa amb la velocitat adequada o l’ordinador no té el programari actualitzat. De totes maneres, crec que s’haguès pogut evitar i espero que en properes convocatòries això no passi: la web 2.0 és el present.
És increible tot el que fas i l’energia que tens, Margalida. I el video n’ès una prova més del talent i bon gust, enhorabona. Hic et nunc et cras…
Moltes gràcies, Santi! M’ha emocionat et cras.
És cert: no hi res millor que una lliçó magistral si és verament magistral. O no?
i que n’és de difícil ser un bonus magister o una bona magistra!
Benvolguda Margalida:
Felicitats, un cop més, per la teva feina. El video de presentació és prou significatiu, però el bo del cas és que només reflecteix una mínima part del que hi ha darrere. Suposo, tanmateix, que aquesta és una realitat amb què convivim qui ens dediquem a la docència i que tampoc fem les coses per anar-les esbombant ací i allà.
Benvolgut alumnat de la Margalida:
Les línies que segueixen tenen la seva gènesi en les darreres Jornades de didàctica de les llengües clàssiques, les terceres, que es desenvoluparen els dies 13 i 14 de març en el Seminari Conciliar de Barcelona. Es tracta d’unes jornades formatives, durant les quals professores i professors assistim a un seguit de presentacions d’iniciatives docents que la comissió organitzadora considera que poden ajudar-nos a millorar en la nostra tasca d’ensenyar. Un dels actes fou una taula rodona amb el tema dels treballs de recerca a batxillerat i 4t d’ESO, participada per la Mercè Otero i per mi mateix i moderada per la Carme Llitjós. Després, la Margalida, que està en tots els saraus i no se’n perd cap ni un, i sempre està pensant en vosaltres, va fer-nos el suggeriment de fer-vos arribar unes línies, a tall de resum o de reflexió, més encara tenint en compte que, per als alumnes, s’acosta el moment de la veritat, de fer la tria i de posar-vos a treballar. La Mercè ja us va fer arribar el passat dia 15 un comentari maquíssim on destacava que el treball de recerca és una oportunitat per dur a terme iniciatives que no tenen massa cabuda en el currículum regular de matèries i deia també això tan bonic que qui busca sempre troba, en la línia que el treball de recerca és una bona ocasió per desvetllar el cuc de la curiositat per buscar els tres peus al gat. Fixeu-vos, en efecte, que no parlem tant de descobrir veritats inèdites i novedoses com de veure si teniu la capacitat de crear un nou coneixement per a vosaltres i que experimenteu, fet i fet, com s’hi pot arribar. Més que descobrir no se sap quina magna tesi i de fer no se sap quina gran contribució significativa als estudis, es tracta que aprofundiu en un tema del vostre interès, a l’hora que reproduïu, això sí, una metodologia científica. Hi ha, doncs, un element vivencial, experiencial important, que us ho asseguro, paga la pena, malgrat l’esforç que segurament us demanarà. Aquest és un altre element interessant de la recerca, la colla de valors que hi van associats: el rigor, la feina ben feta, la constància, etc. No us han de fer cap por. Hi haurà moments de tot, perquè això és un procés: us pot costar trobar o delimitar clarament el tema, o diferenciar entre una bona font d’informació i una de no tan bona, també us pot succeir que arribi un punt en què no sapigueu cap a on tirar o que, quan ja tingueu una bona tasca de documentació feta, us trobeu amb dificultats per analitzar-la i/o per extreure conclusions. No patiu, perquè en aquests feixucs moments tindreu a la vostra tutoria al costat, donant-vos orientacions útils però sobretot acompanyant-vos en el camí. I ho fem, perquè estem prou convençuts que aquest procés de seguiment pot esdevenir una magnífica lliçó d’humilitat i d’afecte, en la mesura que qui docet en realitat també discit cum discipulis. Per acabar, i tal com feia també la Mercè, us vull transmetre que la meva experiència en la tutoria de recerques ha estat molt bona i que, de fet, ha esdevingut germen de relacions fermes i duradores.
Moltes gràcies, Joan, per les teves encoratjadores i experimentades paraules envers la recerca i el treball de recerca!
moltes gracies margalida
amb tu tot es difernt ets com la nostre mare en xat i profe podem comptar amb tu sempre moltes gracies lida !!
Moltes gràcies, Fàtima!
Jo també penso que el treball de recerca, és un bon projecte per saber més i aprendre sobre el tema que t’agradi, ja que si l’has triat és perquè t’interessa tot sobre això!. Jo si l’any passat hagués passat de curs, hauria triat el de Pompeia Gali, ja ho saps, la veritat és que desde que vam veure un documental a classe, (que no m’enrecordo a quina classe) em vaig enamorar d’aquest tema, i la veritat és que m’interessa molt, i saber que va passar, i com va ser l’història…
Per això penso que quan tothom ha d’entregar el treball de recerca i es troben molts copiats, per manca de temps que diuen i que no ho han pogut fer, doncs no se.. no ho veig bé. Aquest treball ha de servir per aprendre’n més!
Per això estic dacord amb lo que diu Joan Pedrola, que quan diu que si no saps cap on tirar el tutor t’ajuda, doncs és veritat, encara que el projecte sigui nostre, ens donen un cop de mà, per poder fer-lo bé!
Per això has de triar un bon tutor!
Ja dic que estic totalment dacord!