“Dones, arbres i poesia”, un projecte interdisciplinari de l’IPM i els artistes d’Art Primilia

“Dones, arbres i poesia” és un projecte botànic-mitològic-poètic que ha nascut a l’institut Premià de Mar amb un esperit cooperatiu, interdisciplinari i competencial, coordinat per la professora del departament de Català i Clàssiques Margalida Capellà i la poeta Marta Pérez Sierra com a representant de l’Associació Art Primilia (una associació de Premià sense ànim de lucre dedicada a l’estudi i divulgació de les arts plàstiques associades a la literatura, com la il·lustració de poemes i la poesia inspirada en l’àmbit de les arts).

“Dones, arbres i poesia” presenta un recorregut poètic pel jardí de l’institut Premià de Mar, tot llegint en cada arbre de la ruta, geolocalitzat prèviament pels alumnes de Sergi Viader del CFGM de Jardineria i Floristeria, un poema escrit per una poeta de diferents indrets de parla catalana. Cent trenta poetes hi participen. El projecte, a través d’Art Primilia, acosta l’estudiant a les poetes, que ja no són desconegudes literates, i al pintor Joan Pasqual. Fomenta valors com la solidaritat, la col·laboració, el treball en equip, la cura de la natura i de l’entorn i fa que l’alumne els relacioni amb el medi ambient des de la llengua (poesia) i la natura (els arbres).

Hem confegit quatre rutes diferents amb tres dossiers diferents cada una per tal que els alumnes durant la Setmana Cultural de Sant Jordi les puguin fer presencialment, tot reconeixent els arbres del nostre pati i recitant un poema als jardins del Serra de Marina i del Cristòfol Ferrer, sense barrejar-se diferents grups, o bé virtualment amb l’eina My Maps des de casa en cas d’aïllament (individual o de grup) o bé de confinament. Voliana edicions publicarà el llibre, il·lustrat per l’artista de l’Associació Art Primilia Joan Pasqual, i el presentarà a La Setmana del Llibre en Català. Això vol dir que tindrem les rutes per als alumnes, amb els arbres del nostre institut, però també per a altres alumnes d’altres escoles i instituts o grups de lectura (de jardins n’hi ha arreu!) i també el llibre, per primera vegada una antologia de dones poetes a partir d’una cinquantena d’arbres, que de ben segur contribuirà a visibilitzar la literatura femenina tan oblidada. Ens quedarà etiquetar els arbres del jardí amb els poemes de les poetes, físics o sonors, per fer del nostre pati un llibre d’art i de poesia. Així com, amb els guanys obtinguts amb el llibre que serà solidari, plantar arbres per gaudi de tothom en memòria de les víctimes de la covid-19, arbres forts i generosos que floriran en els nostres versos, any darrere any.

“Dones, arbres i poesia” presenta un recorregut poètic pel pati de l’IPM, tot llegint en cada arbre de la ruta un poema escrit per una poeta catalana de diferents indrets de parla catalana (Catalunya, illes Balears i País Valencià).
L’alumnat, a través de la poesia catalana en veu de dona, té al seu abast els diferent usos lingüístics i la corresponent riquesa lèxica de la llengua catalana. En fer les rutes literàries els estudiants poden reelaborar el que observen i guanyar en matisos i complexitat sobre els fenòmens observats (els poemes i els arbres). En la descripció dels canvis copsats de les diferències entre la llengua científica i de llengua literària, l’aprenentatge de la llengua és obvi; per poder-ne parlar l’alumne ha de descobrir, observar, pensar, descriure, plantejar, explicar, redactar…i després compartir mitjançant la lectura recitada en veu alta, presencial o enregistrada, del poema.

El projecte, a més de sensibilitzar l’alumnat pel respecte envers la natura, la jardineria i la biodiversitat local, també reforça la capacitat d’aprenentatge, doncs, l’experimentació i l’observació dels arbres junt a la representació que ofereixen els poemes poden ser un estímul perquè els estudiants es facin preguntes, perquè se sentin interpel·lats per la realitat i tinguin ganes d’aprofundir en ella. Com diu Rosa Maria Ramírez Palau en un article publicat a Guix: “La metàfora és la base de la ciència; no hi haurà científics, investigadors, si no hi ha poetes.”

Aquí hi trobareu els diferents dossiers de les rutes:

No us perdeu els consells de Com llegir poesia de la poeta Marta Pérez Sierra i enregistreu els poemes de Dones, arbres i poesia!:

P.D.:

Durant la Setmana Cultural de Sant Jordi més d’un miler d’alumnes han fet les rutes a l’hora de Llengua i Literatura Catalana, uns in situ resseguint amb els seus mòbils els codis QR amb l’ajut de My Maps i els alumnes confinats han pogut fet tranquil·lament la ruta des de casa i han pogut gaudir del recitat dels poemes.

Dones, arbres i poesia premiats a MHM:

Les rutes Dones, arbres i poesia també han format part de l’agenda de l’any Felícia Fuster.

Gaudiu de la poesia i dels arbres!

P.D.:
Dones, arbres i poesia ja és una realitat gràcies a Voliana Edicions!

Dones, arbres i poesia a la Fira del llibre del Pirineu d’Organyà:

Dones, arbres i poesia a la 39a Setmana del Llibre en Català:

Dones, arbres i poesia a Bellcaire:

Dones, arbres i poesia a Literanit Espai Mallorca

Dones, arbres i poesia té Instagram! Ens seguiu?

Montse Soler, Margalida Capellà i Marta Pérez Sierra

Dones, arbres i poesia a L’irradiador iCat de David Guzmán amb Adolf Beltrán:

El dimecres 20 d’octubre a les set de l’horabaixa presentació del llibre “Dones, arbres i poesia” a la biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar. Inscripció prèvia: jordi@voliana.cat

7 thoughts on ““Dones, arbres i poesia”, un projecte interdisciplinari de l’IPM i els artistes d’Art Primilia

  1. clara mir

    M’agrada el projecte i el camí que va fent… Espero tot l’èxit que les organitzadores mereixeu, na Marta Perez i na Margalida Capellà; heu fet, i esteu fent, un bellíssima funció.
    Jo sòc dona i poeta, ja molt gran, he estat professora durant molts anys i m’immagino que els aumnes d’institut que han conectat amb el vostre projecte afeigeixen interès i vitalitat per assolir un bon resultat que es veurà en la publicació del llibre que, sens dubte, ha d’exposar una ruta literària molt atractiva.
    Agraeixo i m’agrada participar en el recorregut, de “dones, arbres i poesia” i gaudir del resultat que esperem.
    CLARA MIR

  2. Tetiana i Nadia Post author

    Després de fer la ruta 2 de Dones, arbres i poesia hem fet aquest vídeo per demostrar que hem trovatr els arbres, els hem relacionat amb els poemes de les poetes i hem fet una petita valoració.

  3. Margalida Capellà Soler Post author

    Molt bona feina, Tetiana i Nadia! Heu superat totes les dificultats lingüístiques i heu trobat els poemes de les poetes entre els arbres del nostre pati. Enhorabona i endavant amb l’aprenentatge del català!

  4. Carme

    L’Hospitalet de Llobregat, 12 d’octubre de 2021

    Estimada Margalida,

    Ja han passat uns quants dies des de la presentació del vostre llibre a l’Espai Mallorca. Em sap greu no haver-te’n dit res fins ara, tot i que em vaig llegir el teu pròleg aquell mateix vespre. Vaig voler deixar reposar les meves impressions i, si no vaig alerta, se’m mustien a l’ordinador.

    Avui he tornat a llegir-lo. M’emociona veure com treballes amb uns valors i uns objectius tan clars i tan compartits alhora.

    A banda de descriure l’origen del projecte, has sabut transmetre el que et movia a dreçar aquests nois i noies cap a espais tan plaents (amoeni) que els acompanyaran tota la vida. Portes a la butxaca la vocació de mestra en el sentit més profund de la paraula. Has recollit en els teus ensenyaments aquest respecte a la Natura que ara rep el nom d’ecologisme. Amor per la Natura, sentit de la justícia, tot expressat en aquests textos de l’Antiguitat que els déus han posat a les nostres mans. Recordo sovint el plor del riu Xantos, al cant XXI de la Ilíada, perquè l’exèrcit d’Aquil·les embruta les seves aigües amb la sang de les víctimes. Pacifisme i ecologisme alhora. I a més, tu has sabut adobar-ho amb dues altres preocupacions. Et dona caràcter la teva cura dels dèbils, en aquest cas les dones i la Llengua Catalana. N’has fet un capmàs amb tot plegat i n’ha sortit aquest treball, projecte, llibre.

    És una gran sort que hi hagi professorat amb unes idees tan clares del que cal transmetre als joves i aprofito per agrair-t’ho. Tinc tres fills, ara ja molt grans, i crec que el millor que els pot passar als alumnes és tenir professorat voluntariós, creatiu i que els sàpiga empènyer a descobrir les seves pròpies capacitats, com dius tu que han fet aquests alumnes del grup especial.

    T’agraeixo la confiança d’obrir-me la porta per fer aquest comentari. Una abraçada ben forta i… endavant!!,

    Carme Llitjós

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *