“Dones, arbres i poesia”, un projecte interdisciplinari de l’IPM i els artistes d’Art Primilia

“Dones, arbres i poesia” és un projecte botànic-mitològic-poètic que ha nascut a l’institut Premià de Mar amb un esperit cooperatiu, interdisciplinari i competencial, coordinat per la professora del departament de Català i Clàssiques Margalida Capellà i la poeta Marta Pérez Sierra com a representant de l’Associació Art Primilia (una associació de Premià sense ànim de lucre dedicada a l’estudi i divulgació de les arts plàstiques associades a la literatura, com la il·lustració de poemes i la poesia inspirada en l’àmbit de les arts).

“Dones, arbres i poesia” presenta un recorregut poètic pel jardí de l’institut Premià de Mar, tot llegint en cada arbre de la ruta, geolocalitzat prèviament pels alumnes de Sergi Viader del CFGM de Jardineria i Floristeria, un poema escrit per una poeta de diferents indrets de parla catalana. Més de 125 poetes hi participen. El projecte, a través d’Art Primilia, acosta l’estudiant a les poetes, que ja no són desconegudes literates, i al pintor Joan Pasqual. Fomenta valors com la solidaritat, la col·laboració, el treball en equip, la cura de la natura i de l’entorn i fa que l’alumne els relacioni amb el medi ambient des de la llengua (poesia) i la natura (els arbres).

Hem confegit quatre rutes diferents amb tres dossiers diferents cada una per tal que els alumnes durant la Setmana Cultural de Sant Jordi les puguin fer presencialment, tot reconeixent els arbres del nostre pati i recitant un poema als jardins del Serra de Marina i del Cristòfol Ferrer, sense barrejar-se diferents grups, o bé virtualment amb l’eina My Maps des de casa en cas d’aïllament (individual o de grup) o bé de confinament. Voliana edicions publicarà el llibre, il·lustrat per l’artista de l’Associació Art Primilia Joan Pasqual, i el presentarà a La Setmana del Llibre en Català. Això vol dir que tindrem les rutes per als alumnes, amb els arbres del nostre institut, però també per a altres alumnes d’altres escoles i instituts o grups de lectura (de jardins n’hi ha arreu!) i també el llibre, per primera vegada una antologia de dones poetes a partir d’una cinquantena d’arbres, que de ben segur contribuirà a visibilitzar la literatura femenina tan oblidada. Ens quedarà etiquetar els arbres del jardí amb els poemes de les poetes, físics o sonors, per fer del nostre pati un llibre d’art i de poesia. Així com, amb els guanys obtinguts amb el llibre que serà solidari, plantar arbres per gaudi de tothom en memòria de les víctimes de la Covid-19, arbres forts i generosos que floriran en els nostres versos, any darrere any.

“Dones, arbres i poesia” presenta un recorregut poètic pel pati de l’IPM, tot llegint en cada arbre de la ruta un poema escrit per una poeta catalana de diferents indrets de parla catalana (Catalunya, illes Balears i País Valencià).
L’alumnat, a través de la poesia catalana en veu de dona, té al seu abast els diferent usos lingüístics i la corresponent riquesa lèxica de la llengua catalana. En fer les rutes literàries els estudiants poden reelaborar el que observen i guanyar en matisos i complexitat sobre els fenòmens observats (els poemes i els arbres). En la descripció dels canvis copsats de les diferències entre la llengua científica i de llengua literària, l’aprenentatge de la llengua és obvi; per poder-ne parlar l’alumne ha de descobrir, observar, pensar, descriure, plantejar, explicar, redactar…i després compartir mitjançant la lectura recitada en veu alta, presencial o enregistrada, del poema.

El projecte, a més de sensibilitzar l’alumnat pel respecte envers la natura, la jardineria i la biodiversitat local, també reforça la capacitat d’aprenentatge, doncs, l’experimentació i l’observació dels arbres junt a la representació que ofereixen els poemes poden ser un estímul perquè els estudiants es facin preguntes, perquè se sentin interpel·lats per la realitat i tinguin ganes d’aprofundir en ella. Com diu Rosa Maria Ramírez Palau en un article publicat a Guix: “La metàfora és la base de la ciència; no hi haurà científics, investigadors, si no hi ha poetes.”

Aquí hi trobareu els diferents dossiers de les rutes: