En finalitzar el projecte els alumnes es van emportar a casa el seu kit pirata a on hi havia totes les manualitats realitzades i un recull dels treballs elaborats per ells mateixos.
Comencem….
Després d’obrir la caixa i motivar als alumnes per a què portessin informació de casa, implicant així a les famílies, es va iniciar el projecte.
Es van fer un conjunt d’activitats manipulatives, jocs de rol, i altres activitats vivencials i interdisciplinars que els alumnes van anar sistematitzant en el seu aprenentatge.
A mesura que s’anava treballant, s’anava plasmant tots els aprenentatges adquirits en un mapa conceptual en forma de mural i anaven creant el seu kit pirata.
La coordinació entre les diverses mestres es va fer els dilluns per la tarde en les hores de comissions de la ZER. On les mestres vam elaborar un material comú disposat al canvi segons la realitat de cada centre de la ZER.
Una vegada començat el projecte en cada escola, utilitzàvem les hores de coordinació per anar explicant com avançava cada mestra amb el seu projecte.
Com ho fem?
Les mestre d’infantil de la ZER vam elaborar una programació oberta al canvi, per tal de poder-la modificar a mesura que anessin sorgint nous interessos per part dels infants.La metodologia que vam utilitzar va ser globalitzada, és a dir mentre apreníem coses sobre els pirates no deixavem d’aprendre coses sobre el nostre entorn, expressió oral, matemàtiques, música, plàstica…
L’aprenentatge va ser en tot moment actiu, perquè ells mateixos van ser els que dirigien els aprenentatges.
Les activitats van ser realitzades tant individualment, com en gran i petit grup, depenent del tipus d’activitat.
El projecte s’ha dut a terme durant el segon trimestre dedicant 4 hores setmanals.
Qui som?
Nosaltres som la ZER Val d’Aran, formada per 4 escoles; escola Ruda de Salardú, escola Sant Martí de Gessa, Castèth-Leon des Es Bòrdes i Loseron d’Arties.
Les mestres que portem a terme el projecte som d’educació infantil i portem uns anys treballant per projectes. La nostra singularitat com a ZER es que treballem amb grups multi-nivell i per tant el projecte es desenvoluparà amb infants de 3 , 4 i 5 anys. Degut a que la ZER està formada per 4 escoles, és molt important el treball en equip i treballar de forma cooperativa sobretot a l’hora de presentar el projecte i documentar-nos, posteriorment cada centre desenvoluparà el projecte en relació als interessos i motivacions del seu alumnat, per tant serà un projecte induït però no dirigit.
Creiem que aquest tema pot resultar atractiu i motivador i permet desenvolupar la creativitat i la imaginació.
Durant el primer trimestre, vam observar que el món dels pirates era un tema molt atractiu i motivador pels nens i nenes
Un cop decidit el tema del projecte: els pirates, els mestres vam decidir buscar una situació atractiva pels infants que els motivés per iniciar-lo .
Vam agafar un cofre i a dins vam posar roba, estris, bandera, una carta dels pirates, i el vam deixar a la classe i els alumnes se’l van trobar al matí a l’arribar. Aquest fet els crea curiositat per saber que hi ha dins. Després vam llegir la carta que era d’un pirata que els demanava ajuda , vam procedir a fer una pluja de coneixements previs (qué sabem?) per tal de poder ajudar al pirata i posteriorment si voliem aprendre més coses sobre els pirates.
Vam preguntar a on podíem trobar informació sobre el tema i vam demanar col·laboració a les famílies dels infants per ajudar-los a fer descobertes sobre els pirates.
L’avaluació del projecte serà global, contínua i formativa i tindrà com a referent els objectius establerts.
ELS PETITS EXPLORADORS DE L’UNIVERS OPINEN…
Elevator pitch Parc d’Atraccions
L’Elevator pitch és una breu presentació que pretén vendre un producte, idea, etc. En aquest projecte, les empreses (grups de treball) havien de vendre la seva proposta de Parc d’atraccions. Aquí deixem alguns exemples.
Seguiment del projecte Parc d’Atraccions
A la carpeta següent queda il·lustrat el procés que s’ha dut a terme a 4t d’ESO de l’Ins Joan Oró per al desenvolupament del projecte de geologia i física anomenat “Dissenyem un Parc d’Atraccions”.
Rúbriques d’avaluació
El sistema utilitzat per a avaluar els productes resultants del projecte han estat les rubriques, ja que permeten una valoració clara i objectiva dels aprenentatges dels alumnes:
L’auto i coavaluació de maquetes i sismògrafs
Uns diez abans de l’entrega definitiva de la maqueta i el sismògraf, es va realizar una sessió en la qual els alumnes realitzaven una auto i una coavaluació dels treballs propis i dels Companys, amb l’objectiu de detectar-hi mancances i proposar millores que es poguessin esmenar abans de l’entrega definitiva.
La carpeta d’aprenentatge
A mesura que s’ha anat desernvolupant el projecte Dissenyem un Parc d’Atraccions, cadascun/a dels alumnes ha hagut d’anar omplint una carpeta d’aprenentatge personal digital i al núvol. El fet que fos online ha afavorit molt l’avaluació continuada i el seguiment dels aprenentatges de l’alumnat.
Els continguts de la carpeta són:
- Objectius personals
- Diari de les sessions
- Auto i coavaluació del treball en grup
- Reflexions finals sobre el procés d’aprenentatge
- Proposta de millores per al projecte










