P4: Taurons del Suso

A LA CLASSE DE P4, VAM VEURE QUE EN SUSO PINTAVA PEIXOS. NOSALTRES VAM LLEGIR UN LLIBRE DE TAURONS QUE ENS VA AGRADAR MOLT I VAM DECORAR L’AULA COM SI FOS UN AQUARI.

TENIM UN PETIT AMIC TAURÓ QUE VA ANAR A VISITAR ELS EUS AMICS DE L’AQUÀRIUM DE BARCELONA. VA FER MOLTES FOTOGRAFIES I ENS VA EXPLICAR A LA SEVA TORNADA MOLTES COSES INTERESSANTS COM QUE LES DENTS DE TAURÓ SÓN MOLT ESPECIALS, JA QUE QUAN CAUEN TORNEN A SORTIR!

TAMBÉ VÀREM DEMANAR A LES FAMÍLIES QUE ENS PORTESSIN INFORMACIÓ SOBRE ELS TAURONS I EL NAIXEMENT DELS PEIXOS I VAM DESCOBRIR QUE HI HA UNS TAURONS QUE NEIXEN DELS OUS. AQUESTOS SEMBLEN UNS SACS PETITETS I TRANSPARENTS QUE LA MARE DEIXA ENCARAGOLATS DINS LES ALGUES.

Per començar, el títol en principi era simplement “Els taurons” però afegint “del Suso” es fa incís en l’origen d’aquesta activitat, ja que va sorgir del videoart del Suso33.

Respecte a les imatges considerem que n’hi ha suficients i són molt visuals i explícites. Pel que fa a als enllaços no els hem fet servir a l’article però si per fer un treball previ a l’activitat.

Ens hagués agradat més col·laboració per part de les famílies, tot i que entenem la manca de mitjans que tenen, estem contents amb les poques aportacions que van fer.

Intentarem animar-los més i fomentar la col·laboració de cara a les properes activitats per fomentar un hàbit i que entenguin la necessitat i importància de la seva implicació.

Els articles que descriuen les pràctiques de classe acostumen a ser més descriptius i mostres els resultats positius de les activitats en lloc de plasmar les dificultats, contratemps o modificacions durant el procés.

Sempre es pot millorar i aprendre dels errors.

CS: Cronologia de la Suda

Després de pujar a la Suda, ens toca estudiar aquest castell de Lleida que els alumnes no coneixien; a tot li deien la Seu Vella. Van haver de portar informació per diferenciar La Seu i el Castell del darrera.

Amb la informació que van portar han anat apuntant les dates claus de la seva història i les han anat ordenant dins d’una línia del temps, per veure’n l’evolució. Han realitzat una treball de síntesi per parelles i grups amb el què après resultant del mateix en forma de mapa conceptual consensuat entre els 12 alumnes del grup.

P5: Suso i sorra

Hem estudiat l´obra de l´artista Suso33.

Els alumnes han fet plastes, dibuixos amb sorra….imitant l´obra d´aquest artista. Treballàvem la grafomotricitat, fent diferents formes amb la sorra i els colors gràcies a les taules de llum i sentint-nos com ell al vídeo que havíem vist a la Suda.

Primer hem vist els dibuixos que ell feia amb aerògraf i després els hem volgut fer a la sorra; però també el nostre nom, figures geomètriques, formes humanes…

TARDES EN FAMÍLIA

Els/les alumnes de Cicle Inicial van convidar a passar la tarda a les seves famílies a l’escola, per tal d’explicar-los tant les fases seguides com els  continguts treballats en el projecte de la família.

En aquesta presentació es van ajudar d’un power point, que va ser elaborat per l’alumnat amb l’ajuda del professorat en alguns casos.

Per parelles o individualment els/les alumnes es van preparar els diferents blocs de continguts treballats durant el projecte. Prèviament a l’exposició, els infants van treballar aspectes relacionats amb l’expressió oral (tractats en l’àrea de llengua), com l’ús d’un vocabulari concís i adient, la projecció de la veu, el to, el volum, la postura i el llenguatge corporal,…

El disseny d’aquesta activitat pot ser una eina d’avaluació, ja que el fet de transmetre aquesta informació, fa adonar tant a l’alumne com al mestre de l’assoliment dels aspectes treballats.

El producte final no només ha aconseguit una transferència dels coneixements assolits durant el projecte, si no també que una satisfacció personal per l’esforç realitzat de tots els membres que han intervingut, alumnes, professorat i famílies.

 

P5: Suda i Castell

El grup d´alumnes de p-5 arran de la visita a la Suda es van sentir encuriosits per els castells, i en van voler saber més coses; les persones que hi habitaven i quines eren les tasques que feien.

Es va construir un Castell amb les caixes que van portar els alumnes de casa seva i observant diferents models de castells que hi havia a internet; finalment vam buscar com es deien totes les seves parts i perquè servien i utilitzaven.

Després vam mirar qui vivia al Castell i ens vam disfressar i representar com era la seva vida.

CS: De Suso a Òscar Muñoz

A internivells de Cicle Superior estàvem treballant els artistes urbans i fent referència a l’efímer de la seva obra. Per aquest motiu vam anar a visitar l’exposició Des-materializaciones de l’artista Oscar Muñoz a la Fundació Sorigué.

http://www.fundaciosorigue.com/ca/exposicion/oscar-munoz-desmaterializaciones/

Durant la visita els alumnes anaven apuntant tot allò que els hi cridava l’atenció o els hi semblava interessant. Un cop a l’escola realitzaven un dibuix d’allò que els hi havia semblat més significatiu.

A partir del llibret individual d’anotacions durant la visita, els alumnes van fer una posada en comú de les idees dels llibrets dels companys i van realitzar una síntesi en forma de mapa de continguts clau.

Què és el que més t’ha agradat aprendre del projecte LA FAMÍLIA?

L’última activitat del projecte va néixer com a fruit de la pregunta:

” Què és el que més t’ha agradat aprendre del projecte LA FAMÍLIA?”

Donat que eren infants de primer de cicle inicial, el docent optà per gravar l’alumnat contestant la pregunta ja que algun d’ells encara es trobaven en una fase inicial del procés d’adquisició de la lectura i l’escriptura i, per tant, tots i totes tenien les mateixes oportunitats de participar i gaudir de l’activitat.

En el següent vídeo podreu visualitzar totes les respostes obtingudes a partir d’una única pregunta.

Els i les alumnes no només són capaços d’aprendre els continguts que es desprenen pròpiament del projecte (valors familiars, tasques domèstiques, tipus de famílies…) sinó que aquests els obren la porta a descobrir i utilitzar noves estratègies i recursos per donar resposta als seus interessos i inquietuds (cerca de paraules en el diccionari, utilització del Google Maps…)

Aquest fet ens fa adonar de la riquesa de la implementació d’aquesta metodologia: el treball per projectes; doncs possibilita la transferència de continguts curriculars a la vida real.

CM: LIVE PAINTING

A partir del vídeo “Mi marciana, de Alejandro Sanz” on la direcció artística i escènica era de Suso33 vam experimentar amb una de les tècniques utilitzades per aquest artista.

Hem fet art efímer! Hem pogut experimentar amb diferents elements com la llum i la sorra i ens hem deixat portar amb el so de la música creant així unes obres impressionants. Els alumnes es van sorprendre per les agradables sensacions que van sentir mentre feien els dibuixos.

A partir d’aquí vam fer produccions de com s’havien sentit, aquestes es poden veure al final del vídeo.

 

CI: Som califes

RECORDANT LA NOSTRA VISITA A LA SUDA, HEM FEM CERCA D’INFORMACIÓ SOBRE QUI HI VIVIA, QUAN LA VAN CONSTRUIR, COM ERA…

VAM DESCOBRIR QUE HI VA VIURE L’ULTIM CALIFA DE CÒRDOVA, HISHAM III, PARTINT D’AQUEST PERSONATGE DE LA HISTORIA, HEM ESTUDIAT QUI EREN ELS CALIFES, COM VIVIEN, COM ES VESTIEN…

COM A ACTIVITAT DE SÍNTESI, HEM PORTAT ROBES I COMPLEMENTS JA QUE TOTS ELS ALUMNES TENIEN A CASA SEVA ROBA TÍPICA ÀRAB, AMB L’OBJECTIU DE VESTIR-NOS DE CALIFES I EXPLICAR A LA RESTA DE GRUPS D’INTERNIVELLS DE CICLE INICIAL EL QUE HEM APRÈS SOBRE ELLS.

P4 – P5: Construcció d’un castell

ELS NENS I NENES DE P4 HEM ANAT A VISITAR UN CASTELL  QUE HAN CONSTRUÏT ELS NOSTRES COMPANYS DE P5.

En arribar, ens van explicar com el van construir, quines passes van seguir, d’on va sorgir aquesta motivació creativa…

A continuació ens van mostrar les parts més importants del castell in situ (la muralla, els merlets, el fossat, el pont llevadís i el rastell) i quina era la seva funció.

També es vam disfressar dels personatges que hi viuen (rei, reina, príncep, princesa i cavallers).