Reflexions de l’equip impulsor, canvi de mirada.

Al llarg de les trobades que hem anat tenint els membres de l’equip impulsor,la nostra manera de veure l’infant i la manera d’acompanyar-lo ens han fet replantejar moltes rutines i maneres de fer que trobàvem normals dins l’escola i l’aula.

Lectures, conferències, xerrades, debats…ens han acompanyat al llarg del camí encetat al setembre quan vam poder entrar a formar part de la xarxa 6 de Competències bàsiques .

 

L’ alumnat és el protagonista del procés d’aprenentatge i, com a tal, té un paper actiu plantejant hipòtesis, cercant informació, compartint i contrastant idees, arribant a conclusions i nous aprenentatges,…

El nostre paper ha de ser d’orientar i guiar, acompanyar als infants en el seu procés i aprendre a saber quan cal intervenir.

Uns reptes a curt i  llarg termini però que ja portem dins nostre i que ens han ajudat a iniciar un canvi al nostre centre, una nova mirada, un espai de reflexió, un temps de compartir.

 

La rotllana, espai per compartir.

El nostre procés es va iniciar a la rotllana i aquest és l’espai que nosaltres  fem servir de trobada per  compartir .

Mirades, complicitats, descobertes, vivències , processos, aprenentatges, dubtes i inquietuds, són paraules claus per intercanviar idees i coneixements entre els membres del grup.

Cada matí iniciem el dia retrobant-nos,dins o fora de l’aula, recordant l’ abans, el moment i el futur.

 

“La rotllana és l’escenari on aprenem a vincular-nos i a compartir les petites-grans coses de cada dia que formen part de la “vida” dels nens i nenes del grup. S’hi aboquen emocions, s’hi aprenen habilitats, s’hi mostren els progressos, s’hi projecta la creativitat, s’hi comparteixen les descobertes i s’hi fan créixer els aprenentatges i els diferents llenguatges dels infants.”

       

ELS DINOSAURES

Els nens i nenes de 2n A hem fet a la classe un projecte sobre “Els dinosaures”.

En primer lloc vam fer una pluja d’idees i els nens i nenes van anar dient temes de Medi que voldrien treballar.

Els temes més votats van ser defensats pels nens i nenes. Van argumentar quins eren els motius pels quals volien estudiar aquell tema i es van tornar a fer votacions.

A partir del què volíem saber, vam elaborar un índex. Després vam fer grups  per tal de buscar informació dels diferents apartats i cada grup va exposar allò que havia trobat.

L’avaluació va ser individual. Cada nen/a va explicar en un text lliure el què havia après.

D’altr banda, es va valorar el material que havien portat, la informació que van recollir i el treball realitzat.

 

SABEM MOLTES COSES DEL PLÀTAN

Hem arribat a la fi del projecte, llavors fem un dibuix final de tot allò que hem après per poder avaluar el nostre treball, a més a més com hem après moltes coses sobre el plàtan, ho verbalitzem i ho escrivim entre tots en una cartolina, així compartim la informació que sabem amb tots els companys.

Tot això ens serveix per fer l’avaluació del projecte.

Per difondre el projecte, enguany hem realitzat un dossier on es mostren algunes de les activitats realitzades pels infants.

Aquest projecte ha estat molt motivador per a tots.

Anem al Delta!

L’estada al Delta de l’Ebre a 4t d’Educació Primària és un clàssic a la nostra escola. Des d’uns cursos ençà forma part d’un projecte multidisciplinar. A part de continguts de l’àmbit de coneixement del medi natural i social els alumnes n’assoleixen d’altres de diferents àrees. 

L’àmbit de la lengua catalana, es treballa la tipologia textual de l’email, com a eina de comunicació per a fer la reserva de l’autobús. En l’àmbit de l’educació en valors es treballen el respecte, la responsabilitat, la cooperació i en general hàbits cívics i de convivència. I en l’àmbit digital, en la dimensió d’instruments i aplicacions, es tracta la competència d’utilitzar programes i aplicacions per produir documents multimèdia, en aquest cas, s’elabora un power point d’un ocell del delta que s’exposa als alumnes de Cicle Inicial.

El projecte culmina amb l’estada al Delta de l’Ebre realitzant activitats relacionades amb el riu (salinització, arribada al mar, fauna, fauna i flora, conservació del medi ambient, entre d’altres), observació d’ocells a les llacunes, sobretot flamencs. I una visita al port pesquer de la Ràpita on els alumnes vivencialitzen els continguts tractats a l’aula sobre les característiques d’un poble de costa.

Les fotografies fetes pels mestres i penjades a les xarxes, juntament amb el material elaborat al Delta permeten als alumnes fer una transferència de coneixements i explicar-ho a les famílies.

La darrera activitat és una rúbrica individual del Delta que inclou la reflexió envers els aprenentatges fets, les interaccions amb els companys,el grup, la relació amb els mestres, la cura  del material… 

Totes les activitats que formen part d’aquest projecte compten amb un alt grau d’implicació i de motivació per part dels alumnes ja que des de ben petits ja saben que a 4t es va a l’estada.

Aquí en teniu una mostra i per veure’n més visiteu el facebook de l’escola Ferreries.

EXPOSEM!!!

Hem après moltes coses, però ara és l’hora de compartir-ho amb la resta de la classe.

Hem estat uns dies assajant l’exposició oral, perquè volem que ens surti rodó i els nostres companys s’interessin per allò que els explicarem.

Abans de començar les exposicions orals, entre tots hem elaborat una base d’orientació per fer una bona exposició i els nostres companys/es podran valorar la feina que hem fet.

HEM APRÈS MOLTES COSES DE LA NOSTRA COMARCA!

Durant aquest dies hem treballat de valent: hem cercat informació, hem comparat dades, hem pres acords…

Per parelles hem buscat informació sobre els aspectes més rellevants dels  diferents pobles de la nostra comarca, per conèixer-los millor.

Alguns hem fet un Powerpoint, d’altres hem preferit fer-ho en cartolines per penjar-ho a la classe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ara ho hem d’explicar als companys/es!!

AJUDEM UN DOFÍ EN PERILL!!!

 

Com a producte final del projecte, l’alumnat explicarà als companys del nivell, tot el què hem de fer si ens trobem un dofí en una situació de perill per la seva vida.

Amb el suport visual d’aquestes fotografies expliquen el què cal fer:

  1. Comprovar si està o no ferit.
  2. Mantenir-li la pell mullada.
  3. Donar-li menjar.
  4. Transportar-lo en una llitera.

I per últim, recordarem entre tots què cal fer davant d’una situació d’emergència: trucar al 112!!!

Actuem!

En aquesta sessió ens visita un mag que ha estat alumne de la nostra escola, el mag Xavi. Els alumnes de l’escola tenen l’oportunitat de veure l’actuació del mag en primera persona. Posteriorment li fan preguntes que responen les seves inquietuts.

Finalment per a tancar el projecte, montem un circ… hi ha una taquilla a l’entrada on es cobra una entrada, hi ha xiquets que actuen amb xanques, uns altres fan de pallassos, malabars…. els ha agradat molt aquesta activitat. Ens ho hem passat pipa!!

FOTOS