TRIEM EL NOSTRE PROJECTE

Escollir un tema per al nostre projecte no es cosa fàcil. Les inquietuds són moltes i molt diverses. Segurament sortiran molts temes diferents però tenim clar com a mestres que hem d’intentar donar resposta a totes les inquietuds. Decidirem el tema de forma democràtica però això no es tan positiu com pot semblar. Podríem pensar que es triarà el tema més votat, però algunes vegades el resultat és que es tria el tema més votat però al mateix temps pot ser el que exclou més alumnat, és el més votat però no el que representa la gran majoria perquè els vots s’han dispersat entre els diferents temes.

De moment proposarem als alumnes que es preparin una breu exposició o presentació sobre el tema que volen estudiar tot explicant els motius pels quals creuen que el seu tema pots ser el més interessant. També tenim clar que tot i ser dues línies volem treballar el projecte tots junts, 5è A i B.

Al cap d’unes setmanes de fer presentacions arriba el dia de les votacions. Als xiquets i xiquetes els encanta. Preparem els paperets i dels vint-i-vuit temes exposats anem a fer una primera tria.

Hi ha alumnes que veient les propostes dels seus companys no es voten ni el seu tema, tot i això n’hi han d’escollir dos cadascú.

De les votacions surten els temes següents:

  1. El cinema.
  2. L’stopmotion.
  3. El curtmetratge.
  4. El teatre.
  5. La fotografia.
  6. Els animals marins.
  7. Les estrelles.

Complicadíssim. Com ho fem ara? Treballem més d’un projecte simultàniament? En podem eliminar algun?

En aquest punt comença un debat entre els alumnes. Uns diuen que les estrelles ja les van fer a infantil i el curs anterior en van parlar al projecte. Els animals marins interessen a una minoria, ha estat el cinquè més votat però ha tret pocs vots.

Alguns alumnes proposen fer una segona votació on només es tinguin en compte els tres més votats.

Som-hi.

Després de la segona votació el resultat és:

  1. El curtmetratge.
  2. El teatre.
  3. La fotografia.

Els dos tutors respirem… Expliquem als alumnes que aquest tres temes es poden englobar dins del mateix projecte ja que un curtmetratge és una obra de teatre gravada on el tractament de la imatge és clau i com tots sabem la fotografia no és més que plasmar imatges amb un significat.

Finalment, després d’unes setmanes ja tenim tema i els alumnes tenen clar que el producte final ha de ser la gravació d’un curt. Per aquest motiu titulem el nostre projecte “FEM UN CURTMETRATGE”.

 

Visita inesperada!

Abans de les vacances de Pasqua vam tenir una visita inesperada. Dos xiquets de primer que havien vist l’exposició de les tortugues, ens van venir a ensenyar una closca real de tortuga que tenien a casa. Va ser molt interessant i curiós veure la closca per dins.

El treball per projectes ens ha permès detindre’ns i prestar atenció a activitats que no estaven programades, com per exemple aquesta. Ha estat molt enriquidor per a l’alumnat poder conèixer com és una closca real de tortuga per dintre.

Som-hi!!!

Primer de tot fem una assamblea on cada alumne diu què sap de les tortugues i què vol saber. La mestra posteriorment classifica les preguntes del què volem saber en blocs temàtics: alimentació, cos, desplaçaments i vida.

Els alumnes un cop saben a quin bloc temàtic pertany la seva pregunta, ja poden començar a buscar la informació amb ajuda de les famílies.

Finalment exposen oralment davant de la classe la informació buscada (murals, dossiers, dibuixos…).

Pensem que ha estat una bona pràctica buscar la informació per blocs temàtics, ja que hem evitat repetir la mateixa d’informació i ja l’han portat classificada.

 

Com ens organitzem?

Per a dur a terme la tria del tema, ens vam reunir les dues classes de segon i vam fer grups de sis membres. Un cop presentades les propostes, les vam penjar a la paret i vam procedir  a fer la votació de manera individual.

En les altres activitats d’avaluació inicial, de recerca d’informació… hem utilitzat diferents metodologies a l’hora d’agrupar els alumnes (assamblees, petit grup, grup classe, treball individual).

També hem utilitzat la PDI per tal de visionar vídeos, documentals i contrastar la informació.

Comencem el projecte

Després d’analitzar el què volem saber, vam observar que el projecte tindria una estructura amb 8 parts a estudiar o inquietuds a resoldre.

Era l’hora de començar a investigar amb l’ajuda de les famílies. Aquestes 8 preguntes les vam distribuir entre els alumnes de la classe (dos o tres alumnes per pregunta). Cada setmana, els nens i nenes que havien d’investigar s’emportaven una nota a casa amb una pregunta a estudiar. Amb ajuda de les famílies, havien de preparar-la i construir material per poder realitzar una exposició a la resta del grup.

Què us sembla la nostra metodologia?

Tercer pas: Embastem el nostre projecte

Havent decidit allò que volem investigar, ens trobem tota la classe per prendre decisions de com podem donar resposta a la pregunta “Com poder saber si les abelles tenen orelles?”

Abans però, com ens imaginem que deu ser?  Cadascú diu la seua i després fa el seu dibuix. Ara toca comprovar si es correspon amb la realitat!

I com ens ho farem? Els alumnes proposen:

– Els podem mirar bé amb una lupa.

També ho podem fer mirant-los amb microscopis.

– Mon pare en té i podria vindre a explicar-nos coses .

– Jo tinc un llibre que parla d’abelles

– I els altres animalets que tenim a la classe ? Podríem veure si s’assemblen?

-…

Acordem també que per organitzar el nostre projecte cal pactar entre tots els aspectes en els quals ens fixarem. Amb això  elaborem una primera pauta o guió de treball comú. Tanmateix establim com ens distribuirem la feina, tot i que les aportacions i inquietuds que aniran sorgint anirant enriquint i modificant aquesta primera planificació.

 

 

“La conquesta del Vendrell”. Fase 2: Distribució i organització cooperativa de les tasques.

En aquesta 2a fase del projecte, el professorat dóna instruccions sobre com organitzar el treball; revisa els grups cooperatius, i recorda les responsabilitats individuals de cada alumne/a en la consecució del projecte; presenta les tasques que caldrà realitzar; i ajuda els alumnes a omplir la part inicial del Quadern de Grup: objectius i calendari.

Pel que fa als alumnes,  anoten totes les instruccions sobre com procedir en el treball; omplen la wiki de l’espai virtual d’aprenentatge Moodle amb els noms dels membres de cada grup i les responsabilitats i les tasques de què s’encarregarà cadascú. En aquesta wiki, més endavant cada grup hi anotarà el joc i la temàtica escollida. A més a més, comencen a emplenar del Quadern de Grup: objectius i calendari.

A sota podeu veure l’estructura en fases del projecte tal i com apareix a l’espai virtual d’aprenentatge Moodle abans d’omplir-lo de contingut.

 

“La conquesta del Vendrell”. Fase 1: Presentació del projecte

D’acord amb la planificació que estem duent a terme, en la primera fase del projecte, el professorat introdueix el projecte que es treballarà: Explica molt clarament quin serà el producte final que es presentarà.  S’expliciten els criteris i les eines d’avaluació. Els alumnes fan preguntes, plantegen dubtes i fan suggeriments sobre el projecte, el producte final, etc.

Es realitzen una o diverses activitats de pluja d’idees/coneixements previs individualment, en grups cooperatius, i a nivell grup-classe.

A l’espai virtual d’aprenentatge Moodle, l’alumnat troba la informació necessària per completar la primera fase.

Fòrum.Què farem?

El projecte que comencem, “La conquesta del Vendrell”, té per objectiu que conegueu el vostre  entorn més proper: el vostre municipi, el Vendrell. D’acord amb les vostres preferències o interessos, aprofundireu en diversos aspectes de la vila, com ara personatges il·lustres, gastronomia, turisme, patrimoni arquitectònic, flora i fauna, geografia i llocs rellevants, etc.

Per fer-ho, treballareu en grups cooperatius i fareu recerques en funció de la temàtica del Vendrell que hàgiu escollit.

El vostre repte serà aconseguir fer un joc amè, útil i didàctic sobre tot el que hagueu après. Per tant, el producte final que haureu de presentar al final d’aquest projecte en grups de 4 o 5 alumnes serà:  disseny i creació d’un joc per conèixer El Vendrell i el seu entorn.

  • Activitat 1 de coneixements previs “A veure què en saps del Vendrell?” (www.mentimeter.com)

Cliqueu damunt de la imatge per llegir-ne el contingut

  • Activitat 2 de coneixements previs que consisteix en relacionar fotos de llocs del Vendrell amb el seu nom en grups coop, i després, en grup-classe, col·locar-los en un mapa del Vendrell a la paret de la classe.

Com ens avaluaran, ens autoavaluarem, i ens coavaluarem?

El producte final ha d’anar acompanyat d’un text instructiu (normes del joc en castellà, català i anglès), una fitxa tècnica del joc, un reportatge fotogràfic i la llibreta de treball.

Elaboració conjunta i presentació de:

  – Criteris d’avaluació

  – Rúbriques d’avaluació

 

El Quadern de grup

Tant en els projectes que estem implementant per primer cop des de finals del 1r trimestre d’aquest curs, com en el projecte “La Conquesta del Vendrell”, que estem planificant i documentant a través de la Xarxa de Competències Bàsiques, s’utilitza l’eina del Quadern de l’equip1 (Pujolàs, 2011). Tanmateix, nosaltres l’anomenem Quadern de grup.

Segons Pujolàs, es tracta d’un dels possibles recursos de què disposem per ensenyar l’alumnat a treballar en grups cooperatius. Té una doble vessant: permet adquirir consciència d’equip i autorregular-se com a equip. És mitjançant un seguit de passos ben pautats que l’alumnat aprèn a autoavaluar-se, coavaluar-se com a grup i avaluar els companys. El Quadern de grup també permet al professorat i als tutors de cada grup cooperatiu dur a terme l’avaluació formadora del seu procés d’aprenentatge.

Cliqueu damunt de la imatge per llegir-ne el contingut

El Quadern de grup que nosaltres utilitzem té les següents parts: portada (els alumnes han d’escriure el nom dels components del grup, el títol del projecte i el tutor); interessos i habilitats; normes del treball en grup cooperatiu (les decideixen entre tots); objectius del grup; compromisos personals; diari de les sessions (abans de començar, parlen de com s’organitzaran. Al final de la sessió, fan una valoració del que s’ha fet i com s’ha treballat, i de les aportacions de cada membre del grup. El professor intervé si convé); revisió setmanal del funcionament del grup cooperatiu (supervisada pel tutor); rúbrica per fer l’avaluació final del quadern de grup; i, finalment, la guia “com utilitzar aquest quadern de grup”.

De moment, la valoració que fem de la utilització del Quadern de grup és força positiva, i, ara que ja fa uns mesos que hem instaurat el treball per projectes, sembla que l’alumnat l’ha incorporat en bona mesura a la dinàmica d’aprenentatge en grups cooperatius.

1 Pujolàs, Pere., Lago, Jose Ramon. (2011). EL PROGRAMA CA/AC (Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar) PER ENSENYAR A APRENDRE EN EQUIP. Implementació de l’aprenentatge cooperatiu a l’aula. Universitat de Vic.