LECTURA I DISCRIMINACIÓ VISUAL: L’HIVERN

Adaptant l’activitat de discriminació visual i lectura relacionada amb elements de LA TARDOR he elaborat un material per treballar vocabulari i lectura sobre L’HIVERN. Les paraules s’assemblen i poden portar confusions ja que contenen grafies que, alguns alumnes amb dificultats, acostumen a invertir. Cal trobar les 5 paraules iguals al model donat.

Aquí en teniu un petit exemple en format Word per adaptar-lo segons les necessitats dels vostres alumnes:
L’HIVERN
Si l’adapteu creant noves fitxes amb nou vocabulari, agrairé moltíssim que les volgueu compartir amb tots nosaltres. Gràcies.

Núria Canals Romero del bloc “Psicologia i Educació” ha adaptat les fitxes creant aquest fantàstic material. Us el presento a continuació.Gràcies Núria
Paraules hivern

Publicat dins de Consciència fonològica, Hivern, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

IMATGES I VOCABULARI D’HIVERN

S’acosta l’hivern però, pel que fa al temps, sembla que hi siguem de ple. Per aquest motiu, al bloc de la Diana hi podeu trobar imatges molt boniques i fàcils de descarregar sobre aquesta estació.

Podeu accedir directament al vocabulari i les imatges clicant sobre alguna de les següents imatges:

imatges-hivern

És un bloc fantàstic del qual ja n’havia parlat en alguna ocasió, principalment, pel que fa a la gran quantitat d’imatges que hi podem trobar i la facilitat per adaptar-les a les nostres aules. Gràcies Diana per compartir-ho des del teu bloc.

Publicat dins de Acollida, Imatges, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

CONCEPTES BÀSICS

Acabo de trobar una web molt interessant on se’ns presenten diverses activitats interactives a través de la Tortuga Menta presentades que, tot i estar plantejades en castellà, permeten treballar diferents aspectes:

tortuga-menta1
  1. Associació de nombre-quantitat fins a 3.
  2. Trobar les diferències.
  3. Col·locar diversos objectes a les habitacions de la casa corresponents.
  4. Descobrir qui realitza una determinat so (base de la consciència fonològica: discriminació de sons).
  5. Aprendre paraules (en castellà).
  6. Nocions de quantitat.

    Personalment us recomano les activitats de numeració (1,2,3), la recerca de diferències, el fet de descobrir el lloc adequat a un determinat objecte de la casa i l’activitat de discriminació de sons. Per accedir-hi cliqueu sobre la imatge de l’esquerra.

    Per tal de complementar, reforçar o introduir l’ASSOCIACIÓ DE NOMBRE QUANTITAT FINS A 3 he realitzat diverses captures de pantalla de l’activitat de la Tortuga Menta per tal de poder realitzar un JOC MANIPULATIU amb diverses opcions i modalitats de joc.

    Us en deixo les imatges per tal que les pogueu adaptar i utilitzar segons les necessitats dels vostres alumnes. Es troba en format Word per tal de facilitar-ne la modificació:
    Assocació nombre-quantitat

    Publicat dins de Consciència fonològica, Matemàtiques, Materials, Orientació Espaial | Etiquetat com a , | 2 comentaris

    LECTURA DE SÍL·LABES

    Amb l’objectiu de treballar la fluïdesa lectora i la lectura conjunta de diferents sons que formen part d’una síl·laba, he elaborat un nou material:

    • Cartronets amb diferents síl·labes formades per dos i tres fonemes, amb gairebé totes les lletres de l’abecedari i amb moltes combinacions possibles. Es poden imprimir, plastificar i utilitzar com a BITS DE SÍL·LABES fent que l’alumne hagi de llegir aquelles síl·labes que ens interessin per treballar un so determinat. És important que el nen/a aconsegueixi dir els sons de les síl·labes de manera conjunta i global expressant la síl·laba sencera a nivell oral.

    Aquí us deixo el document amb més de 900 síl·labes per tal que l’utilitzeu segons les vostres necessitats. Està en format Word per tal que en pogueu modificar el tipus de lletra, format…

    Publicat dins de Acollida, Consciència fonològica, Lectura, Llengua, Motricitat, Ortografia | Etiquetat com a , , , | 11 comentaris

    CONTE DE NADAL

    En Nadal s’està acostant i ben aviat començarem el mes de desembre així és que, per tal de començar a preparar activitats relacionades amb les festes nadalenques i l’hivern us vull presentar EL CONTE DE NADAL elaborat a través de les imatges dels CONTES SPC que es troben a l’Edu365. Cliqueu AQUÍ per accedir-hi.

    De la mateixa manera que han pogut confegir el conte de LA CASTANYERA us proposa realitzar la mateixa activitat amb el CONTE DE NADAL on hi apareixen alguns PERSONATGES DEL PESSEBRE. Els alumnes poden escoltar primer el conte i, seguidament, realitzar l’activitat, realitzar primer l’activitat i després escoltar el conte per comprovar les seves respostes i/o realitzar ambdues opcions a la vegada.

    Espero que us sigui útil. Us el deixo en format WORD per tal que el pogueu modificar al vostre gust: canviant la grandària de la lletra, suprimint vinyetes, canviant-ne la font…
    Conte de Nadal

    Publicat dins de Acollida, Comprensió, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

    PRESENTACIÓ DE FRASES AMB SUPORT VISUAL

    Continuant amb el treball de l’estructuració correcta d’una frase, la correcta concordança entre els diferents elements i la separació correcta de paraules he creat una Presentació amb 10 FRASES que barregen paraules i dibuixos i que, en totes elles, hi ha el suport visual d’un punt a la última imatge o paraula de cada frase.
    POSSIBLES APLICACIONS DIDÀCTIQUES D’AQUEST MATERIAL:
    1. Avaluació inicial i/o final de les habilitats de l’alumne per construir correctament una frase tant a nivell oral com a nivell escrit.
    2. Dir oralment cada frase de la presentació a mesura que van apareixent a la pantalla de l’ordinador.
    3. Escriure correctament tots els elements d’una frase mentre es visualitza amb l’ordinador amb o sense un guió o esquema.
    4. Imprimir les diferents diapositives i crear un material manipulable per construir correctament frases que es troben desordenades…
    Les possibilitats d’adaptació i modificació són moltes, en funció de les necessitats del nostre alumnes i de l’objectiu de l’activitat que ens proposem.
    Aquí us deixo, doncs, amb la presentació per tal que en pogueu fer l’ús que desitgeu.

    Presentació frases suport visual

    Si desitgeu descarregar-vos la presentació en format POWER POINT podeu clicar AQUÍ. (Per a qualsevol consulta podeu enviar un comentari o contactar a través del correu electrònic)

    Si ens voleu fer arribar el vostre comentari sobre l’aplicació didàctica que heu escollit, ja ho sabeu, aquest és també el vostre espai!

    Publicat dins de Avaluació, Comprensió, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

    CONSCIÈNCIA FONÈMICA I ATENCIÓ

    Per tal de fomentar l’atenció i, al mateix temps, practicar la consciència fonològica, he creat un joc (format per dues fitxes) les instruccions del qual són les següents:
    1. Descobrir el nom de cada animal.
    2. Pensar quines lletres li falten (si cal, les escrivim).
    3. Buscar les lletres a la sopa de lletres i pintar-les del color que es vulgui.
    4. Quan s’han buscat totes les lletres dels dibuixos dels animals hauran sobrat 10 lletres les quals formaran, de manera ordenada, el nom dels animals que vénen a continuació (en aquest cas, els dinosaures).

    Espero que us sigui útil.

    M’encantaria saber si l’heu pogut aplicar amb els vostres alumnes i la vostra valoració. Ho podeu fer enviant un comentari o escrivint un missatge al meu correu electrònic.

    Publicat dins de Atenció, Consciència fonològica, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , | 6 comentaris

    CONSTRUCCIÓ DE FRASES

    Una bona manera d’ajudar els alumnes a construir correctament una frase és a través d’un suport visual que li permeti estructurar-la prèviament per acabar d’elaborar-la a nivell oral i/o a nivell escrit. D’aquesta manera, els alumnes amb més dificultats poden aprendre la correcta estructuració d’una frase i treballar també la concordança entre els diferents elements. Per aquest motiu he creat una activitat amb cartronets de paraules i imatges. Un cop construïda la frase amb el material, els alumnes la poden dir en veu alta i/o realitzar-ne l’escriptura. Aquí teniu el document amb les targetes de paraules i les imatges. Les accions es poden extreure del Bingo d’Accions que podeu descarregar-vos i imprimir des d’aquest mateix bloc o, si voleu, podeu utilitzar també les imatges de 112 accions de la pàgina d’Alumnat Nouvingut de l’Xtec. Cliqueu AQUÍ per accedir-hi.
    construccio frases
    Exemple d’estructura de frases:

    Ahir aquells bartmilhouse abracar
    Ahir aquells nens s’abraçaven.
    Ara aquesta lisa_simpson1 imagen2
    Ara aquesta nena s’amaga.

    Aquesta última frase es podria anar allargant afegint-hi altres complements. Tant sols és una idea de la qual se’n poden derivar diverses modificacions i adaptacions amb d’altres imatges i paraules per tal d’ajustar-la a les nostres necessitats.

    Les imatges utilitzades en aquest cas han estat extretes d’Internet a través de “google“.

    Si disposeu de material útil per treballar la frase i el voleu compartir, recordeu que aquest és també el vostre espai.

    Si us plau, si us descarregueu aquest material o realment el trobeu útil, deixeu-hi el vostre comentari.

    AQUÍ TENIU UN PETIT VÍDEO d’un exemple d’aplicació pràctica d’aquest material utilitzant com a material complementari taps d’ampolles d’aigua. Es tracta d’una petita part d’una sessió a l’Aula d’Educació Especial on un alumne utilitza aquest material per construir frases a nivell oral:

    Construcció de Frases from Escola Lluçanès on Vimeo.

    Una companya i amiga d’aquest bloc, la Marina, ens ha enviat una original i motivadora manera de poder triar el verb de cada frase: es col·loquen les imatges dels verbs en 3 files i 6 columnes. Els alumnes tiren un dau de tres nombres per escollir la fila i, seguidament, un dau de sis nombres per escollir el verb. Interessant oi? Podeu llegir la seva aportació als comentaris que acompanyen aquest article. Gràcies Marina per ajudar a enriquir aquest material!

    Publicat dins de Acollida, Expressió, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , | 6 comentaris

    SOPES SIL·LÀBIQUES b/d; p/q

    Seguint el mateix model d’elaboració de la SOPA SIL·LÀBICA (veureu l’article més avall o cliqueu AQUÍ) he elaborat DUES SOPES SIL·LÀBIQUES amb paraules que poden portar confusió b/d i p/q.

    Així doncs, en cadascuna de les sopes sil·làbiques, s’utilitzen imatges que tinguin una d’aquestes grafies o bé totes dues i els alumnes han de buscar les síl·labes corresponents a la sopa. Dins la mateixa sopa sil·làbica les síl·labes també es poden confondre ja que hi ha moltes síl·labes semblants. A la sopa sil·làbica p/q els alumnes es trobaran amb paraules d’una única síl·laba.

    Us demanaria que, si elaboreu noves sopes sil·làbiques a partir d’aquesta plantilla, me les feu arribar per correu electrònic juntament amb les vostres dades. Amb molt de gust la publicaré i, d’aquesta manera, tindrem un fantàstic recull per aplicar a les nostres aules. JO COMENÇO COMPARTINT LES MEVES, VOLEU COMPARTIR TAMBÉ LES VOSTRES?

    Recordeu que també podeu col·laborar deixant el vostre comentari: heu utilitzat alguna de les sopes sil·làbiques presentades en aquest bloc? Us han funcionat per atendre les necessitats dels vostres alumnes? Les heu pogut adaptar fàcilment? M’encantaria poder saber la vostra opinió.

    LES DUES SOPES SIL·LÀBIQUES B/D I P/Q:

    Publicat dins de Consciència fonològica, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 7 comentaris

    REPORTATGES SOBRE EL TDAH

    tdha1El passat 20 d’octubre El programa “Quèquicom” del C33 va dedicar dos reportatges molt interessants sobre el Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense hiperactivitat que ens permeten acostar-nos una mica més al dia a dia d’un nen/a amb hiperactivitat i la necessitat de portar a terme accions coordinades per tal de satisfer les seves necessitats.

    TROBAREU MÉS INFORMACIÓ I ELS DOS REPORTATGES  a la PÀGINA GUIES d’aquest mateix bloc.

    (Procedència de la imatge)

    Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , | 2 comentaris

    PREGUNTES DE COMPRENSIÓ

    Us presento una activitat que he elaborat a l’escola, amb l’ajut d’un alumne amb dificultats en la lectura i l’escriptura. En aquest cas, l’alumne m’ha ajudat a pensar i escriure les preguntes que es podrien realitzar. Des d’aquí m’agradaria donar-li les gràcies pel seu gran treball.

    Es tracta d’escollir un personatge, en aquest cas, un Xungui (imatges extretes del llibre dels Xunguis) i, seguidament, llegir una sèrie de preguntes on l’alumne haurà de posar al costat de cadascuna d’elles les paraules SÍ o NO.

    Així doncs, necessitareu les imatges dels Xunguis, el full amb les preguntes i els cartronets amb les paraules SÍ o NO.

    Els dibuixos es poden retallar i/o plastificar al vostre gust. Recomano també plastificar el full de les preguntes i col·locar belcro al costat de cadscuna d’elles per tal que hi puguin enganxar els cartronets al costat contestant SÍ o NO segons cada cas.

    La idea ha estat extreta del llibre “Racó a Racó. Activitats per treballar amb nens i nenes de 6 a 8 anys” de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

    A continuació hi trobareu tot el material necessari:
    Dibuixos Xunguis
    SI O NO

    Publicat dins de Acollida, Atenció, Comprensió, Imatges, Lectura, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 6 comentaris

    LECTURES REPETIDES A CASA

    Per potenciar la lectura compartida i implicar la família en el procés lector dels seus fills/es, he elaborat unes graelles de lectura on l’alumne, cada dia, ha de llegir una part d’una lectura. El següent dia, llegirà la part del dia anterior més un tros més del text fins que, al finalitzar la setmana, haurà llegit el text complert.

    Us poso, com a exemple, dos textos d’un alumne on cada dilluns i cada divendres li podia avaluar la seva rapidesa lectora. La primera avaluació es fa els dilluns i l’alumne no s’ha preparat el text amb anterioritat; és nou per ell. La segona avaluació es fa el divendres i es comprova el seu progrés. Si ha progressat se li dóna com a premi un petit adhesiu (una imatge impresa) i l’enganxa al lloc corresponent. D’aquesta manera també s’afavoreix l’autoestima de l’alumne. El dilluns següent se li dóna un nou text i es torna a començar el procés. Cal, però, la implicació de la família i la responsabilitat del nen/a.

    Us recomano donar-li una petita carpeta on guardar tots els textos. Podeu adaptar els textos segons les vostres necessitats així com també variar el nombre de sessions de lectura a casa segons les necessitats de cadascú.

    Lectures Repetides

    Publicat dins de Comprensió, Fluïdesa, Lectura, Materials | Etiquetat com a , | 20 comentaris

    CANVIEM PARAULES

    Una bona manera de treballar la consciència fonològica amb els alumnes és a través de material visual que ens permeti fer-los reflexionar primer a nivell oral i, seguidament i si es desitja, a nivell escrit.

    Avui, amb els alumnes, hem fet EL JOC DE VANVIAR PARAULES. A partir d’una paraula (donada per la mestra) els alumnes escriuen un llistat de paraules amb la consigna que només s’ha de fer un sol canvi en la paraula donada.

    Poden fer 3 accions:

    1. Treure un so.

    2. Afegir un so.

    3. Canviar un so per un altre.

    Quan ja tenen el llistat elaborat, es busquen les imatges i s’incorporen en una fitxa. Els alumnes han de dir en veu alta els canvis que han realitzat per passar d’un dibuix a un altre i, seguidament, escriuen les paraules sota de cada dibuix.

    Es pot fer que els alumnes escriguin amb diferent color la lletra que han canviat, la que han afegit o bé escriguin la lletra que han suprimit.

    Us presento tres fitxes elaborades pels mateixos alumnes a través del llistat de paraules que s’han inventat. La tercera fitxa és una mica diferent: els alumnes han de descobrir la lletra que ha canviat a cada parella de dibuixos.Estan en format Word per tal de facilitar-ne l’adaptació.

    CANVIEM PARAULES
    Si heu trobat interessant aquest material, l’heu aplicat amb els vostres alumnes i/o l’heu adaptat per tal d’ajustar-lo a les vostres necessitats, podeu enviar un comentari o enviar el material juntament amb el vostre nom i el nom de la vostra escola.

    Publicat dins de Consciència fonològica, Lectura, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 5 comentaris

    RODOLINS AMB L’ABECEDARI

    Acabo de descobrir un bloc personal de la JessicaQué hacemos hoy en el cole?” que tot i està escrit en castellà, ofereix la major part dels seus recursos en llengua catalana. (També podeu accedir-hi des de la llista de blocs preferits).

    Val la pena dedicar uns minuts a passejar per aquest meravellós espai on podem trobar una gran infinitat de recursos preparats per aplicar directament amb els nostres alumnes.

    Voldria destacar un recurs que he trobat molt interessant ja que presenta les lletres de l’abecedari a través d’un rodolí on hi destaca una paraula que comença per la lletra treballada. D’aquesta manera, no només s’associa la lletra a un dibuix sinó també a una rima.

    Això ens permet que els alumnes puguin crear el seu llibret de rimes de l’abecedari, puguin llegir els rodolins, els puguin copiar, puguin realitzar fitxes de completar buits… i moltes altres activitats i adaptacions més! Interessant oi?

    Per accedir a L‘ÀLBUM PICASSA DE LA JESSICA amb el material de les rimes de l’abecedari podeu clicar sobre la imatge següent:

    abecedari-rodolinsEXEMPLE LLETRA A:

    VAIG VEURE UNA ARANYA

    PASSEJANT PER LA MUNTANYA.

    Publicat dins de Consciència fonològica, Imatges, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , | 13 comentaris

    DESCOMPOSICIÓ DE NOMBRES

    A la pàgina de matemàtiques d’aquest mateix bloc (cliqueu AQUÍ per accedir-hi) podreu trobar, com a novetat, una sèrie de fitxes que treballen la descomposició de nombres en desenes i unitats de manera lúdia, motivadora i molt interessant.

    Estan extretes del bloc Actiludis d’en José Miguel. Una d’elles l’he traduït al català per tal de poder-la utilitzar directament amb els alumnes. L’altra, cal adaptar-la segons les necessitats. Espero que us siguin útils de la mateixa manera que ho són per mi i us animo a visitar aquest fantàstic bloc. De ben segur que hi trobareu recursos interessants per adaptar i utilitzar a les aules.

    Si li voleu deixar algun comentari, endevant! Jo ja hi he fet la meva aportació!

    Moltes gràcies José Miguel, “si nos quieres escribir un comentario, este es tambien su espacio“.

    descomponer_en-sus-unidades-01-sol descomponer_03

    Clicant sobre les imatges podreu accedir al bloc “Actiludis” i, a la pàgina de matemàtiques, hi trobareu les fitxes preparades per imprimir i/o descarregar.

    Publicat dins de Matemàtiques, Materials | Etiquetat com a , | 2 comentaris

    JOC DE MEMÒRIA: VOCALS

    A través de imatges d’en Ral, del programa Clic i Dic (veure més informació a Recursos TIC) he elaborat un senzill joc de memòria amb diverses possibilitats:

    1. Joc de memòria que consisteix en trobar les parelles iguals amb targetes que acompanyen dibuix i grafia.

    2. Joc de memòria que consisteix en trobar les parelles iguals que només tenen dibuix (la imatge d’en Ral). Cada vegada que es gira un dibuix, cal dir-ne el so que en representa.

    Memori Ral

    Més informació sobre l’articulació de cada so vocàlic a la GUIA DIDÀCTICA DEL PROGRAMA CLIC I DIC. Podeu accedir-hi clicant sobre la pàgina “Recursos TIC” i buscant l’enllaç del programa. Un cop dins trobareu l’enllaç des d’on us podreu descarregar tota la guia didàctica.

    Publicat dins de Acollida, Imatges, Lectura, Materials | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari