LA CLASSE. L’EVOLUCIÓ.

Estel·la Pastor, IES Pau Vila....  http://www.infofilosofia.info/        AVUI, 25/02/09

La pel·lícula “La Classe”, basada en una novel·la de François Bégaudeau, sembla un documental, però, no ho és: “Els actors són actors”. (……). Aquesta pel·lícula ens mostra una classe , d’un institut d’un barri perifèric de París.(….)

L‘Institut que veiem s’apropa bastant a alguns dels nostres instituts.. La pel·lícula, que ens fa pensar que no ens falten motius per perdre les ganes d’ensenyar, podria ser el punt de partida d’un debat sobre els següents temes:

a. Amb els sabers que proporcionem, els nostres alumnes es mouran més bé pel seu món?.. O més bé, els sabers que proporcionem serveixen per a caminar pel nostre món?..(…).

b. Una pedagogia lúdica, una pedagogia que no posi traves a les tendències naturals dels nostres alumnes, una pedagogia que potenciï la espontaneïtat i la participació sense límits o, una pedagogia que posi límits.. Que posi límits des d’una asimetria clara, des d’un predomini del professor . Que posi límits fins i tot a la participació dels alumnes en el disseny dels processos..

c. La diversitat cultural fa difícil la mirada comuna?.. Les cultures s’apropen buscant punts en comú o parlant d’una altra cosa?..

 

Dit això, afegeixo el següent: “Ara que es parla tant de Darwin, de l’evolució de les espècies, de la selecció natural, de la supervivència del més fort.. (……).. Ara que es parla de tot això, vull recordar que Hegel deia, que educar no és afavorir les tendències naturals (Passar-lo bé, dominar si es pot, …..).. (…..). Vull recordar també el que diu Eudald Carbonell (Avui, 8/02/09) : La nostra espècie desplaçarà la selecció natural, deixarà d’estar sotmesa, a les lleis de la natura, per exemple, la llei del més fort.. (…….).

Reflexionant sobre les aportacions de Hegel i Eudald Carbonell, em pregunto: “Quina pedagogia concorda o s’avé més bé amb les seves aportacions? I quin sistema econòmic ens espera?

SEMPERE: MEJOR CON MENOS!

Àrabs.  De PicstoutLevante-EMV

El sociòleg Joaquim Sempere, acaba de publicar un llibre, “Mejor con menos”, on diu algunes coses que fan pensar:

a) Hem de reduir el consum. Hem de consumir menys energia i menys de tot….Ara estem pensant en el cotxe: Si l’uses poc, en lloc de comprar-lo, serà millor llogar-lo!..

b) Diu no al petroli i a l’energia nuclear………….. Al petroli perquè s’esgota i a l’energia nuclear, pels residus.. Defensa l’energia eòlica i la solar…..

c) Diu també que anem cap l’escassetat, que serà necessària l’austeritat.. Una austeritat que si no es comparteix fracturarà les societats, generarà conflictes i augmentarà la inseguretat.. Al davant d’aquest panorama, podem veure el socialisme com una solució, doncs l’austeritat compartida és més acceptada..(………….).

Després de mastegar les aportacions d’aquest sociòleg, reflexionem sobre la vida a occident, sobre la manera de ser occidental, que la tenim resumida en aquest “clàssic”: “Tres coses té la vida: Salut, diners i amor..” Es podria dir que són les tres coses que valen la pena, els tres valors que ens guien. Els tres motius que ens impulsen a fer.. Els tres motors que ens mouen!.. (……). Cal dir que els diners no ens fan pensar en l’escassetat, ens fan pensar en l’abundància, en el consum desmesurat, en l acumulació de riquesa, …. (…….).

Després de reflexionar sobre la vida occidental i sobre els valors que la guien (salut, diners i amor), pensem que aquest valors no ens serveixen per viure en la societat que ens dibuixa el senyor Sempere… Pensem això i ens preguntem: ¿Els canvis apuntats es podran implantar més fàcilment en la societat islàmica?……………Si escolteu les opinions del sacerdot i filòsof Octavi Fullat entendreu la pregunta..

PATINT EL VENT/PENSANT EN GAZA

Bisetmanari “ASabadell”.

Quan la pressió de l’ aire augmenta, aquest tendeix a desplaçar-se cap llocs on la pressió és mes baixa.. Si la diferència de pressió entre dos punts és molt alta, la velocitat de l’ aire que es desplaça també serà molt alta..(……..).

El dissabte, dia 24 de gener, a la ciutat de Barcelona, l’ aire corria de pressa.. Tenia força!. Els obstacles que s’ oposaven al seu pas amb una superfície ampla, eren arrossegats: contenidors, estructures anunciadores , arbres, motos, …(…)..

Quan des d’ un portal observava l’ espectacle , pensava en els llocs on hi ha molta població i pocs serveis, en els llocs on la pressió demogràfica és alta i la gana i el malestar general, “aprietan”.. És a dir, en els llocs, des dels quals es pot generar, un corrent migratori, cap llocs on la pressió és més baixa, cap a llocs, on és possible reduir la gana i la inseguretat… Pensava també, que de la mateixa manera , que es difícil detenir un corrent d’ aire , sobre tot si és com el que jo presenciava des del meu amagatall, també és difícil detenir un corrent de persones…… Pensava en Gaza i en Àfrica!.

 

ELS MALALTS MENTALS

Heart Industry.....Levante-emv, 21/12/08,

Els genocidis, no s’expliquen dient que els autors tenen una psicologia trastornada..Si veieu la Pel·lícula “La Ola” de l’alemany Dennis Gansel, descobrireu el que dic..

Les atrocitats individuals, tampoc s’expliquen sempre dient, que l’autor, o autores pateixen una malaltia.(…) Recordeu aquest senyor d’Austria que durant 24 anys va mantenir segrestada a la seva filla, a la qual violava i amb la qual va tenir fills!.. Doncs, segons els psiquiatres, aquest senyor no era un malalt..

De tot això és dedueix, que desconfiar més dels malalts mentals que dels sans, no té fonament..

De tot això, també s’extreu una altra conclusió molt important: “Si en la base de les crueltats, no està la malaltia mental, potser si que està l’educació. O més bé, la mala educació!”.

PODER ACCEDIR, NO TROBAR BARRERES!

Escalera.. Autor:Dacebal http://espurna.ning.com

Tinc el genoll lesionat i camino amb dificultat. Quant surto de casa trobo algunes barreres. No sempre hi ha un ascensor, o una escalera mecànica, o una rampa suau en lloc d’una escalera agressiva.. Al meu institut no hi ha ascensor i accedir a la tercera planta, em costa.(………).

Quan les barreres em dificulten l’accés a un lloc, penso en els alumnes que tenen dificultat per accedir a la informació. Sobre tot a la bona informació!… I també, com no, en els alumnes que tenen dificultat per triar-la, per a transfromar-la o digerir-la..

A nosaltres ens toca eliminar les barreres!..

EL GOVERN PROGRESSISTA DE CATALUNYA

Fa algunes setmanes, l’ expresident de Catalunya Jordi Pujol, durant un col•loqui , al Palau Robert de Barcelona, deia , entre altres coses, que els catalans s’han de preocupar principalment per la integració dels immigrants i no tant per la independència . Primer, la integració i consegüentment la defensa de la nostra identitat, insistia!.. (………).
Nosaltres pensem que Pujol no defensa obertament l’actual Llei d’Educació de Catalunya que s’està debatent, perquè no integra. Més bé, consagra la divisió: Les classes molt baixes i la immigració a la pública i ……………..
Ara veureu perquè diem això!.
a)El nostre govern “progressista” posa cada vegada més diners en mans privades, en mans dels empresaris de les escoles concertades, perquè aquestes siguin totalment gratuïtes, i els pares puguin fer ús del seu “dret a triar escola”, sense haver de pagar. Per exemple, abans les concertades no rebien cap quantitat per l’etapa infantil, ara si.. .(……). Llegiu l’article 31.6, el poso com exemple: “L’administració educativa aportarà recursos addicionals als centres privats concertats, en funció de les característiques socioeconòmiques de la zona”. (………).Es veu clarament la voluntat del nostre govern de defensar el dret dels pares a triar escola. Sense tenir en compte, que hi ha valors, que no es privatitzen, els valors de la solidaritat i la integració. (…………..).Valors que haurien de presidir la gestió dels serveis bàsics :educació i sanitat.. (………). Llegint l’article anterior , podem preveure que en determinats barris, la privada creixerà i decreixerà la pública, convertint-se en residual.
b)El nostre govern “progressista”, intenta garantir la gratuïtat de les escoles privades concertades situades als barris pobres. Penseu en l’article exposat anteriorment.. La patronal podrà créixer!, eludint, sempre que sigui possible, els valors de la solidaritat i la integració, perquè, no valen la pena, no aporten beneficis!. O sí? (…………). El nostre govern intenta garantir la gratuïtat, però, deixa una porta oberta, perquè, la concertada pugui ser una mica selectiva, allà on cal que ho sigui, en benefici, de la nostra població autòctona allunyada de la marginalitat. Llegiu aquest article!, 33.2. “Les activitats extraescolars i complementàries, així com els serveis escolars, han de ser de participació voluntària, si són de pagament.” (…….).

Qui anirà a la pública, si aquesta, vol ser solidària i integradora? Els que no poden pagar les activitats esmentades anteriorment….

LES TRES XEMENEIES

Andreu AngueraMetro,25/11/08.   20Minutos,25/11/08

Diu el gran científic Eduard Punset que les persones no poden deixar de ser els que són. Les persones no canvien. No abandonen fàcilment les seves conviccions. El seu cervell es nega a revisar, s’inhibeix..   Al cervell li costa acceptar les aportacions que no concorden amb les conviccions, li costa acceptar les dissonàncies.(……).  La Teoria  de les dissonàncies, és una teoria comprovada i  acceptada…..

Diuen els defensors de les tres xemeneies  del Besós, que ells no poden deixar de ser els que són. Les xemeneies formen part d’ells, les han vist des de sempre, són imatges de la seva infància.. Els seus cervells es neguen a considerar  les raonables aportacions dels enemics del monstre de 3 braços que trenca l’harmonia del litoral…..

I jo dic, que és veritat, a tots ens costa canviar d’opinió!.

ANTES UNA FALTA, AHORA UN DELITO

Sur,25/11/08.   Portalmanzora, 26/11/08

Carrer de Sant Pau.( De doug.mo) Hace pocos días, en un centro de salud de Málaga, un médico fue agredido.. Los profesionales de la salud sufren frecuentemente agresiones verbales y físicas… En Málaga, en Almería y en el resto de Andalucía.. Hace 2 años, viendo que el problema era grave, la Junta de Andalucía y el Tribunal Superior de Justicia acordaron endurecer las penas para los agresores.

Desde entonces, la justicia considera como “atentado a un funcionario público”, les agresiones al personal médico.. Lo cual implica que lo que antes era una simple falta, ahora es un delito , y que lo que antes quedaba en nada, ahora te puede conducir a la prisión..

Escribo esto, porque, también hace pocas semanas, en Barcelona, un inspector de educación fue amenazado por un padre, y una profesora de secundaria fue agredida por una madre.. Si aquí, como en Andalucía, las agresiones a un funcionario público, pueden ser calificadas como un delito, este padre y esta madre pueden acabar en la cárcel!..

HA NASCUT A TERRASSA, I D’ELL ES PARLA A ROJALES.

 Rojales,Alicante.Autora:Catalina Mas...Aterrassa,28/11/08

Sergi Belbel va néixer a Terrassa. Ha rebut molts premis. Actualment és el director del Teatre Nacional de Catalunya. Com deia, va néixer a Terrassa i es parla d’ell a Rojales, un municipi d’ Alacant, proper a Múrcia.(…..).

Ara veureu perquè parlen d’ell!.. (…..): Una mestra de l’Escola Municipal de Teatre de Rojales, va triar una obra seva, “Forasters”, on s’hi troben “expressions malsonants”..Per exemple “mamón”… L’esmentada mestra ha estat sancionada per l’Ajuntament. (…….). L’alcalde del Municipi es defensa dient que han actuat així perquè els pares s’han queixat i perquè l’obra no és apropiada per a menors. (………).

Dit això, vull afegir 3 coses:

-L‘autor de l’obra no troba justificada la sanció..Va dir el dia 23 a l’Avui: “Puc entendre la base de la polèmica, però, no puc entendre com l’han resolta. No ho puc entendre!.. Era tant fàcil com demanar-li a la professora que canviés el text o tatxés les frases”…

-Actualment els menors poden trobar en Internet, continguts inapropiats, més perjudicials, quan no passen pel “filtre” d’un mediador.

-Les expressions malsonants no procedeixen de personantges valorats, per tant , més que provocar un aprenentatge per imitació,o identificació, provoquen rebuig o reflexió.

HI HA COSES QUE NI S’IMPOSEN, NI ES COMPREN!

ASabadell,24/11/08

Trencament.De Mireia&JoanEl Consorci per a la Normalització Lingüística de la ciutat de Sabadell, amb la col·laboració de l’Ajuntament, treballa per la llengua , la solidaritat i la integració, gestionant la formació de parelles lingüístiques… Al voltant de 400 persones s’han apuntat!.. (…….).

Vull comparar aquesta iniciativa amb altres iniciatives.(……….) Amb les que no tenen en compta que la cultura i la llengua no s’imposen, perquè les imposicions generen rebuig i donen arguments als de la part contrària. Estic pensant en les multes per no retolar en català , o en la possibilitat, apuntada per alguns, de multar als periodistes que usin incorrectament la llengua. (…….).

Vull comparar també aquesta intel·ligent iniciativa , amb la intenció d’integrar, que forma part de la Llei d’Educació que s’està debatent actualment : “L’Administració posarà més diners en mans privades perquè integrin”. Sense tenir en compta que la solidaritat i la integració ni s’imposen, ni es compren!.(……..). Són valors que broten en el voluntariat i en la gestió publica. Insisteixo: “En el voluntariat i en la gestió pública”!