Noves lectures obligatòries de Llatí (PAU 2020 i 2021)

Les lectures obligatòries de la matèria de llatí de les PAU passen a ser Els bessons de Plaute i la selecció següent de Les Metamorfosis d’Ovidi:

Llibre I
313-415 Deucalió i Pirra
452-567 Dafne
Llibre II
1-400 Faetont
833-875 Rapte d’Europa
Llibre III
339-510 Narcís
Llibre IV
53-166 Píram i Tisbe
285-388 Hermafrodit
663-789 Perseu i Andròmeda
Llibre VI
1-145 Aracne
Llibre VIII
183-235 Dèdal i Ícar
611-724 Filèmon i Baucis
Llibre X
1-77 Orfeu i Eurídice
Llibre XI
85-194 Midas

PLAUTE, Els bessons. Introducció, traducció i notes d’Esther Artigas, Martorell (Adesiara, aetas 13) 2012.

OVIDI, Metamorfosis. Introducció, traducció i notes de Ferran Aguilera, Barcelona (La
Magrana. Clàssics de Grècia i Roma) 2012.
PUBLI OVIDI NASÓ, Les Metamorfosis. Presentació i traducció de Jordi Parramon.
Barcelona (Quaderns Crema, Biblioteca mínima 45) 2000.

Vid. Narracions de mites clàssics (Biblioteca Teide, 2007)

El Dia π (pi) amb Berta García, campiona estatal amb la memorització de 2.200 decimals de π

Avui és el Dia pi. π és una constant coneguda com la constant d’Arquimedes, que relaciona el diàmetre de la circumferència amb la longitud del seu perímetre.

A Classe de Cultura Clàssica hem fet recerca, i també pastissos, i entre tots hem fet i farem més grossa la nostra presentació Dia π:

Qui més qui menys sap que el número π equival a un valor de 3’1416, i n’hi haurà qui recordi que, en realitat, els decimals de pi són infinits.

Avui a classe de Cultura Clàssica de 4t de l’ESO ens ha visitat l’alumna de segon de batxillerat Berta García Parra, actual campiona d’Espanya de la Pi World Ranking List. La Berta ha deixat el rècord nacional en 2.200 xifres del nombre pi.

Berta García a classe de Cultura Clàssica convidada per la Margalida

Celebrant el Dia de pi amb Berta García i els seus trucs mnemotècnics

La Berta també és campiona d’Europa de Rubik i vuit vegades d’Espanya . Als seus disset anys ja ha publicat un llibre Manual del cubo de Rubik, on revela les seves tècniques.

L’enhorabona, Berta! Endavant! Aconseguiràs tot el que et proposis i per a nosaltres tot un model a seguir!

Vid. La música de pi

Fem el cim! Ascensió al Parnàs

Acaba de sortir el número de primavera de la revista Akela, dels amics i escoltes del Masnou. A la secció Fem el cim!, aquest cop us proposo l’ascensió al Parnàs, consagrat al déu Apol·lo i residència de les Muses que inspiraven i inspiren els poetes, a tocar de Delfos i de la font de Castàlia.

Exposició “Dones gregues. Testimonis de vides silenciades”

Exposició Dones gregues. Testimonis de vides silenciades a l’IPM

Aquesta setmana hem fet a l’aula de Clàssiques de l’institut Premià de Mar una exposició per commemorar el Dia Internacional de la Dona, tot reivindicant, a partir de textos grecs i de peces de ceràmica, la vida de les dones gregues que malgrat el menysteniment i l’aïllament despuntaran.

Exposició Dones gregues. Testimonis de vides silenciades a l’IPM

Ver esta publicación en Instagram

Dones gregues a l'aula! Testimonis de vides silenciades.

Una publicación compartida de Margalida Capellà (@filaracne) el

Les TIC per a les clàssiques a l’aula de secundària i universitat. Jornada docent UAB in honorem Bàrbara Matas

Tal com ja havia anunciat, vaig tenir el goig de participar a la Jornada docent “Objectius, oportunitats i reptes de l’ensenyament de les llengües clàssiques en països de llengua romànica” in honorem Bàrbara Matas Bellés.

Crec que a l’estimada Bàrbara, tot i que defugia els honors, deu sentir-se orgullosa dels seus amics (la tríada Bàrbara, Joan Alberich i Joan Carbonell) i dels seus companys de departament de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, com dels seus nombrosos deixebles, entre els quals, tot i no haver estat mai alumna seva la considero la meva mestra i ella ho sabia. Al matí hi havia molts estudiants, els futurs docents i responsables de no trencar la baula dels estudis grecs i llatins a casa nostra; i a la tarda molts més professors de secundària, tot i que no hi hagués certificat d’assistència convalidat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

La jornada va començar amb força amb una emotiva benvinguda a càrrec del Degà, Dr. Joan Carbonell, i de la Directora del Departament de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana, Dra. Gemma Puigvert-Planagumà. Tot seguit, va ser un plaer escoltar l’entusisme i les crítiques del Dr. Joan Carbonell (UAB) a la ponència Trenta anys d’una proposta de metodologia per a l’ensenyament del llatí a Catalunya. Assoliments, problemes i reptes de futur, compartida amb la delicada presentació del Sr. Joan Alberich (prof. jubilat INS Emperador Carles i UAB).

El Dr. Christophe Rico (l’École biblique et archéologique française de Jérusalem i Director de l’Institut Polis – The Jerusalem Institute of Languages and Humanities): Living Sequential Expression: una nueva técnica para enseñar idiomas. Tot i que no veig massa factible l’estudi del grec viu a l’aula de batxillerat mentre tinguem la selectivitat que tenim, va ser molt interessant per agafar idees i per saber que segurament el grec es podrà continuar estudiant.

Després de la pausa-cafè, el Dr. Marco Ricucci (Dottore di ricerca dell’Università degli Studi di Udine e docente presso il Liceo ‘Calvino’ di Rozzano-Milano): Metodologie e innovazioni didattiche dell’insegnamento della lingua Latina nella scuola italiana. Sempre he sentit elogis del mètode Orberg i per primera vegada sentia algú capaç de dir-ne no només els pros sinó també els contres.

Després de dinar, va ser el nostre torn de les TIC i la metodologia activa.

Vam continuar amb metodologia activa del grec amb la conferència del Sr. Gonzalo Jerez i del llatí amb el  Sr. Raül Segarra.

Raül Segarra (IES S’arenal, Mallorca): Lingua Latina per se illustrata a l’aula.

Finalment vàrem arribar a la taula rodona Reflexions sobre la didàctica de les llengües clàssiques amb la participació de J. Carbonell (moderador), Guillem Cintas, Margalida Capellà, Paco Carbajo, Gonzalo Jerez, Mercè Otero.

Taula rodona. Reflexions sobre la didàctica de les llengües clàssiques amb la participació de J. Carbonell (moderador), Guillem Cintas, Mercè Otero, Margalida Capellà, Paco Carbajo i Gonzalo Jerez.

Es va tancar amb èxit la Jornada Docent in honorem Bàrbara Matas.