Salvete, omnes! Carpe diem! Amb aquesta fórmula tan repetita recordareu les meves classes! Alguns em teniu des de Cultura Clàssica de tercer, altres us vàreu incorporar a quart de llatí i uns altres a primer de batxillerat. La majoria feu llatí i grec, i tres heu triat clàssiques en el vostre treball de recerca a punt de lliurar. Moltes hores junts! Moltes experiències compartides! Moltes sortides! Pràctida compartida a Aracne!… Enguany, és el vostre últim curs i un any definitiu perquè haureu de triar els vostres estudis i el vostre futur professional, que sovint va acompanyat del personal. Us desitjo un molt bon any, ple d’experiències enriquidores. Carpe, diem!
Avui comencem, una setmana abans del que era habitual, i vosaltres acabareu a principis de maig les classes, després vindran els exàmens, la preparació per a la majoria de les PAU i els exàmens de selectivitat (aquí teniu les ponderacions 2010-2011). Sense més dilació, COMENCEM!
Hi ha hagut un canvi en les lectures. Enguany caldrà llegir:
- Tit Livi, Història de Roma I.
Prefaci. Orígens-Ròmul, rapte de les Sabines (1-17); Numa (18-21); Horacis i Curiacis. Mort d’Horàcia (24-26); Tarquini Prisc: origen, establiment a Roma i elecció reial (34-35.6); Servi Tul·li: obra de govern (42-44); Tarquini el Superb: origen i elecció reial (46.4-49), construcció del temple capitolí i diversos prodigis (55-56), setge d’Àrdea, episodi de Lucrècia i derrocament de la monarquia (57-60).
Us recomano el llibre Tit Livi, Els orígens de Roma, Ab Vrbe Condita Liber I, Ed. La Magrana, L’esparver núm. 3. Vid. Tots els camins porten a Tit Livi.
- Horaci, Epodes 2 (Beatus ille)
3 (Amistat amb Mecenas. Maledicció de l’all)
16 (Poema patriòtic. Lament per la sort dels romans)
Odes 1, 1 (Endreça a Mecenas)
1, 11 (Carpe diem quam minimum credula postero)
1, 14 (La nau com a al·legoria de l’estat)
1, 24 (Consol a Virgili per la mort de Varus. Inexorabilitat de la mort)
1, 37 (Nunc est bibendum. Suïcidi de Cleòpatra)
1, 38 (Persicos odi, puer, apparatus. Aspiració a la vida senzilla)
2, 10 (Auream quisquis mediocritatem / diligit. La bonesa de la mitjania)
3, 30 (Exegi monumentum aere perennius. Immortalitat del poeta).
Us recomano Epodes, Horaci, Horaci de l’editorial La Magrana. En aquest enllaç a l’edició de la Bernat Metge, hi trobareu Odes i èpodes corresponents i aquí les odes. Ramon Torné ha publicat a la revista Sárasuati la traducció catalana d’aquestes odes d’Horaci.
- Temes de literatura (hi ha hagut petit canvis en negreta):
- • Poesia dramàtica: Plaute i Terenci.
• Poesia èpica: Virgili. Les Metamorfosis d’Ovidi, un poema epicodidàctic. (A quart i/o a 1r de batxillerat vàrem llegir l’adaptació Narracions de mites clàssics, ed. Teide)
• Poesia lírica: Horaci.
• Poesia elegíaca: Ovidi. Vid. De Ovidio poeta.
• Prosa historiogràfica: Livi.
• Oratòria: Ciceró.
- Atès que estudiarem els quatre autors més significatius de la literatura llatina de l’època augustea (Virgili, Horaci, Ovidi i Livi), repassarem el context sociopolític de l’època com a marc general que explica les característiques de les produccions literàries.
- Llegirem en llatí Ars amatoria de P.Ovidii Nasonis (Ad usum discipulorum edidit Hans H. Orberg, Domus Latina MMX).
Salve Margalida!
Vaig a començar un nou curs, amb un altre punt de vista, amb il.lusió de fer les coses bé i amb molt força per treballar al costat dels meus nous companys. Tinc Moltes ganes de fer coses i de fer-les bé, i perdut un any de la meva vida i no vull perdre un altre, tinc les idees molt clares i pensen acabar el que un dia Comença. Així que un cop més al voltant de incorporar em al fil que un dia deixa escapar però que tinc l’oportunitat de tornar Presa.
Molta sort a tots, i us desitjo un bon any.
Mekki, errare humanum est; però rectificar és de savis. Posa’t les piles, arriba puntual a classe i “anims. Si vols, pots! Molt bon curs!
Ave Lida,
Comencem de nou enguany tornem a complementar el nostre bloc amb novetats i referents clàssics que hem anat trobant durant les vacances per tot arreu. Jo, com ja te dit l’altre dia he trobat de molt quan vaig anar cap a Croacia:)
Bueno, respecte les lectures dels llibres que ens has parlat avui a classe, crec que són imprescindible fer-les, ja que després a la sele…
Ja amb la presentació d’avui del Pep ens han comentat que ens posem les piles des del principi, ja que no te res a veue amb primer, doncs començem a tope Lidaa;D
En veiem demà:)
valee
Així, m’agrada, Ire! Encara que faci una calor de mil dimonis i suem la cansalada, endavant!
Ire, el nom d’usuària i contrasenya del Moodle et serveix per editar a l’Aracne. Intenta entrar des de casa i fes l’apunt que ja l’espero amb candeletes. Croàcia, s’ho val!
Salve!
Lo primer és felicitar els que hem arribat i agrair l’ajuda que particular e rebut,a continuació esmentar que estic content de començar un nou curs amb tots els meus comapanys i professors.Per lo que respecta al tema amb el que començem llati de segon, em sembla curios i atractiu, la literatura té molta bellesa i penso endinsarme per descobrirla.
Començant per la historia del Curiacis i Horacis,que explica la lluita que van disputar tres germans de cada familia per tal d’evitar un combat sagnant multitudinari,jo destacaria mes que el resultat (favorable per la ciutat de Roma),les consequencies que tenir sobre els familiars implicats, la germana d’uns dels germans Horacis estava enamorada d’un dels tres germans Cuariacis i davant del patiment que ella sentia el seu germà, lluny de compadirsen d’ella la va asesinar per reafirmar que en la guerra no es pot sentir compassió per l’enemic, inclus el pare del dos germans va defensar l’actitud del seu fill a l’hora d’assesinar la seva propia filla,argumentan que aquell era un acte d’exaltació a la patria, en conclusió jo crec que el pes d’aquest relat en el missatge que ens transmet mes que ens resultats que van esdevenir de la lluita entre Horacis i Curiacis.
En segon lloc, Horaci que es l’autor que llegirem aquest trimestre, té un bon ventall d’obres per lo que he descobert donan una ullada al enllaços, personalment estic interesat en les seves obres satiriques, estic convençut que estaran carregades d’ironia i critiques que donaran una perspectiva peculiar de la seva visió de la Roma del moment.Tot i ser un detall, me fixat que el seu mecenes es deia precisament Mecenes,em dona la impressió que no es cap casualitat, oi?
Dani, poeta i cantautor com ets, segur que t’agradarà Horaci, i també Ovidi, encara que el llegim en llatí.
Certament, el mot mecenes pren el nom de Gaius Gilnius Maecenas, patrici romà, protector d’artistes i de literats del segle IaC.
Aquest curs, Dani, espero una composició original teva com a record! Que tinguis un molt bon curs. Carpe diem!
Salve Lida!
Com han anat les vacances? Quin goig tornar a estar aquí un altre cop! Potser encara dura la pena per dir adeu a les vacances, però tots començem amb força ja que, si tot va be, aquest és l’ultim any que passem aquí junts, per tant, toca aprofitar-ho!
Ens em de posar els piles i quina millor manera que iniciant amb un article que parla de les lectures que entren a la nosaltre selectiviitat. Tenen molt bona pinta, però quin llibre de clàssiques no te bona pinta?
En fi, per part meva tinc moltes ganes de començar tot, espero que vagi be!
Bon curs a tots!
Hola!!!! A part de Català i Castellà, tenim a llatí llibres de lectura interesants!
Hem sembla perfecte la lectura del llibre Tit Livi, amb tota la història de Roma que explica segurament perfectament el llibre.
Tornem a començar amb els articles i a omplir el bloc de comentaris i d’informacions. Cada cop son mes i millors les informacions, persones i articles que estan en aquest bloc, i cada cop hi ha renovacions i novetats que fan mes ric aquesta pàgina. Segurament aquest any, ja que es l’ultim(en teoria) será el millor a cuanta diversió i també el mes important, la millor feina per treballar. Crec que estem tots animats a treballar i a fer el màxim posible i crec que així será.
Així, m’agrada que comenceu amb ganes! Segon de batxillerat és un curs que cal aprofitar des del primer dia i l’any vinent només us vull de visita! Bona sort i molt bon curs! Carpe diem!
Espero estar l’any que vé en la vostra situació! però no sé si seré capaç d’aprovar ni siquiera el 1r de Batxillerat, perquè es nota molt el canvi entre la ESO i el Batxillerat. Els llibres aquests que llegiu estàn completament en llatí? o són d’orígen llatí i estàn adaptats al català?
Edgar, totes les lectures són en català, tret de Ars Amatoria que és en llatí.
Hola 🙂
Més o menys hi han algunes de les lectures que ja savem més o menys l’argument i hem treballat a classe:
– Tit Livi, Història de Roma I: Orígens-Ròmul, Numa,Horacis i Curiacis. Mort d’Horàcia, Servi Tul·li,Tarquini el Superb.
– Poesia: si no m’equivoco de poesia hem llegit alguna cosa d’Horaci, Ovidi, Ciceró i Tit Livi.
No se si em deixo alguna cosa però més o menys es el que jo m’enrecordo d’haver fet.
Ave!!
Ja ens queda poc per enfrentar-nos a la Selecitivitat, serà molt dur però si estudiem i treballem bè la matèria per anar ben preparats ens hi ensortirem, n’estic segur!
Pel que veig hi ha molta matèria aquest any per Selectivitat, sobretot, molts llibres de lectura sobre alguns dels autors llatins antics(Tit Livi, Plaute,…).
Des que l’any passat a primer, ens va explicar la Teresa més o menys de què tractava el llibre “Els orígens de Roma, Ab Vrbe Condita Liber I” de Tit Livi, ja que aquest llibre explica la història de Ròma des dels seus origens, ha de ser molt i molt interessant! Quan tingui temps me’l llegiré.
Veiam com ens va aquest Segon de Batxillerat tan dur!
Vale!!
Atanció amb l’enllaç de les ponderacions de selectivitat. El que hi ha actualment a l’article és el document provisional. En aquest enllaç (http://www.gencat.cat/diue/doc/doc_18949896_1.pdf) trobareu les definitives on podreu comprovar que el grec pondera 0,2 en moltes carreres de lletres. Evidentment, Andrea, finalment les universitats es van adonar que no podia ser que ni per a fer Filologia clàssica el Grec comptés 0,2!
Marga, potser caldria canviar l’enllaç perquè no hi hagi ensurts entre els nostres alumnes…
Pingback: El Fil de les Clàssiques » Blog Archive » De Ovidio poeta
PONDERACIONS ACTUALITZADES aquí i en el lateral a SELECTIVITAT. Moltes gràcies, Teresa, per adonar-te i fer-ho saber.
Ana Rosa, quina poesia heu llegit de Ciceró i Tit Livi?
Ave!
Com han dit anteriorment, moltes d’aquestes lectures les hem treballat o sabem alguna cosa d’elles. Són clàssics de Tit Livi,Horaci, Ciceró o Ovidi.
No sé d’on treurem el temps per llegir-ho tot, no acabarem “ad kalendas graecas”, i suposo que haurem de llegir gran part d’ells “extra muros”.
Ens espera un dur camí per arribar a la universitat…
Un dur camí, Marc, però s’ho val! Ànims!
avee!
què jo recordi Ciceró era un orador romà i Tit Livi un historador, no?
estic d’acord amb en Marc, serà un camí molt ddur, jo què pensaba presentar-m’hi a llatí i ara estic dubtant ..
valee!
Precisament, crec que aquest article us ha de fer veure, estimats alumnes de 2n, que ja teniu molt de camí avançat a primer i que, si us pareu a pensar sense atabalar-vos, molts d’aquests textos només els haureu de repassar. Tenim l’aventatge també que els fragments molt acotats i no es tracta pas de llegir sencer un “magnum opus” com “Ab urbe condita” o l'”Eneida”. Encara teniu temps d’anar reflexionant, Thaïs, sobre les matèries que triareu a selectivitat. De moment, això sí, heu de fer un bon segon de batxillerat.
Per tots aquells que tingueu pensat comprar el llibre de Tit Livi, tingueu en compte que actualment està exhaurit, però l’editorial La Magrana m’ha comunicat que està previst que arribi una reimpressió la setmana entrant.
Moltes gràcies, Teresa! Avui mateix pensava trucar.
Pingback: El Fil de les Clàssiques » Blog Archive » Ovidii Ars Amatoria
Ana Rosa, mira de corregir l’error que et vol fer veure la Margalida amb la seva pregunta. La Thaïs te’n dóna pistes al comentari 20, però vull que ho especifiquis una mica més.
Ave!
Les obres comentades anteriorment haig de dir que les hem comentades a classe i alguns dels meus companys fins i tot han llegit algun tros però n’hi ha d’alguna que l’han llegit (crec que va ser a 4tESO), en canvi jo que vaig venir a primer de batxillerat no me l’he llegit, així que crec que em tocarà posar-me les piles!
Vale!
Quia maravella d’ obres literaries clàssiques.
Mira que en són de mítiques i a més ens presta molta informació històrica.
Ja no puc dir molta cosa més però tinc moltes ganes de llegir l’ ”Ars amatoria” d’Ovidi i sentir la pasió del amor convertida en el dolent odi.
Pingback: Carpe diem, quam minimum credula postero | Aracne fila i fila
3. Exercici de llengua, literatura o civilització romanes
De la sèrie d’afirmacions que hi ha a continuació, n’hi ha unes que es poden atribuir només a Plaute, d’altres només a Terenci i algunes a tots dos indistintament. Marqueu una creu o dues segons el que correspongui en cada cas. No es penalitzaran les respostes errònies.
1. Va pertànyer al cercle intel·lectual dels Escipions.
2. El protagonista de la major part de les seves comèdies és un esclau
que embolica contínuament l’acció.
3. Va escriure exclusivament fabulae palliatae.
4. L’acció de les seves comèdies es desenvolupa sempre a Grècia.
5. En les seves obres critica la civilització hel·lènica com a bressol
de tots els vicis
6. Un dels temes principals de les seves obres és l’educació dels joves.
7. Tot i que escrivia en llatí, no havia nascut ni a Roma ni a la regió
del Laci.
8. L’objectiu de les seves obres és transmetre uns principis
de comportament ètic.
Respoestes:
1. Terenci
2. Plaute
3. Terenci
4. Plaute
5. Plaute
6. Terenci
7. Plaute – Terenci
8. Terenci
Salve, aquí deixo un comentari que fa referència a una activitat d’un exàmen de les PAU on aparèixen els personatges de Terenci i Plaute.
3. Exercici de llengua, literatura o civilització romanes
De la sèrie d’afirmacions que hi ha a continuació, n’hi ha unes que es poden atribuir només a Plaute, d’altres només a Terenci i algunes a tots dos indistintament. Marqueu una creu o dues segons el que correspongui en cada cas. No es penalitzaran les respostes errònies.
1. Va pertànyer al cercle intel·lectual dels Escipions.
2. El protagonista de la major part de les seves comèdies és un esclau que embolica contínuament l’acció.
3. Va escriure exclusivament fabulae palliatae.
4. L’acció de les seves comèdies es desenvolupa sempre a Grècia.
5. En les seves obres critica la civilització hel·lènica com a bressol de tots els vicis
6. Un dels temes principals de les seves obres és l’educació dels joves.
7. Tot i que escrivia en llatí, no havia nascut ni a Roma ni a la regió del Laci.
8. L’objectiu de les seves obres és transmetre uns principis de comportament ètic.
Solució:
1. Terenci
2. Platue
3. Terenci
4. Terenci
5. Plaute
6. Terenci
7. Plaute
8. Terenci
Pingback: Horaci: Beatus ille en l’actualitat | Aracne fila i fila
Pingback: Lucrècia, pervivència de la proverbial fidelitat | Aracne fila i fila