PUNT D’INICI

Ens posem en marxa per a fer el projecte que documentarem a la xarxa.

Com a grup impulsor novell i com a claustre vam pensar que una de les tasques necessàries  era la CLARIFICACIÓ de conceptes bàsics en l’aprenentatge basat en projectes.

Parlem d’avaluació, d’instruments d’avaluació, ens plantegem com hem de redactar objectius relacionant-los amb els criteris d’avaluació i els indicadors.Què és i què no és un projecte?

Reflexionem, dubtem i ens fem preguntes. Confrontem opinions i en construim de noves.

La documentació del projecte del PATI ens ha de servir per aprendre a fer-ne i a documentar-ne. Alhora a introduir petits canvis i millores en la nostra pràctica docent del dia a dia.

JUNTS/ES APRENEM 😉

Punt de partida. El projecte en el curs 2017-18.

El projecte Parc d’Atraccions es realitza a 4t d’ESO en les matèries de Biologia i  Geologia i Física i Química. És el segon curs que es realitza i per tant, el que es planteja en aquests moments és una revisió i millora de les tasques que es varen realitzar l’any passat.

La base del projecte és l’estudi de les condicions geològiques i físiques que cal tenir en compte per emplaçar i dissenyar una atracció.

Els productes que han d’elaborar els alumnes són:

  • Sismògraf
  • Maqueta d’una atracció
  • Presentació powerpoint
  • elevator pitch
  • dietaris

 

La tecnologia CS – GESTIÓ D’AULA

Durant tot el projecte s’han alternat les agrupacions individual, parelles o petits grups cooperatius, però ha predominat el treball en grup.

A més cal destacar que bona part de les activitats s’han fet a nivell de cicle barrejant els dos nivells (internivells).

Els i les mestres han tingut un paper d’acompanyament i guia del procés d’aprenentatge, han estat facilitadors d’estratègies  i han ajudat a la cohesió dels diferents agrupaments.

Per dur a terme aquest projecte, han estat necessàris diferents espais de l’escola, com ara l’aula d’informàtica, la biblioteca, altres aules per fer-hi agrupaments (laboratori, aula d’anglès…) i espais comuns de l’escola (passadissos, hall, pati, …).

En quant als recursos humans necessaris per fer un treball com aquest, cal remarcar que s’ha disposat, a part de les quatre tutores del cicle, amb 4 mestres de suport que han acompanyat als diferents agrupaments durant tot el procès. Igualment, hem pogut gaudir de tallers impartits per un mestre de robòtica i alumnes d’ESO de la nostra localitat.

PROJECTE: LA TECNOLOGIA

Aquest any, al cicle superior planifiquem i desenvolupem el projecte de la tecnologia. La nostra experiència prèvia en aquest camp es basa en els projectes anuals que hem anat desenvolupant a l’escola els darrers anys.

Les nostres expectatives pel que fa al treball en projectes són motivar l’alumnat mitjançant el treball cooperatiu i en equip, i encaminar el projecte cap a un aprenentatge significatiu i competencial, desenvolupat dins la seva ZDP.

Decidim el tema:

Aquest any i com a novetat, seràn els mateixos alumnes els que escolliran el tema del projecte. Per fer-ho, s’ha preparat als alumnes per a aquesta gran decisió i s’ha col·locat una gran urna al passadís del cicle. Els alumnes van tenir uns dies per pensar-se quin tema proposarien i, de manera anònima, van anar depositant les seves propostes dins l’urna.

Una vegada fet el primer recompte de propostes, es van sel·leccionar els quatre temes més votats per fer-ne una segona votació. I així, novament, amb els dos més escollits, fins que sortís un sol tema guanyador. D’aquesta manera, la implicació de l’alumnat va ser màxima, ja que més del 50%  havien escollit el tema del projecte.

Planificació de l’inici del projecte:

Els dies previs a l’inici del projecte, els alumnes van fer un treball de reflexió a l’aula mitjançant un brainstorming per arribar a poder concretar què en sabien de la tecnologia, i què els agradaria aprendre sobre aquesta. Paral·lelament, i en gran grup, vam intentar construir una primera definició del que creien que era la tecnologia.

Què farem:

El projecte s’inicia al segon trimestre i es va treballant en algunes sessions dins els diferents àmbits a l’aula ordinària. Aquest, finalitzarà la última setmana del trimestre, la qual es dedicarà exclusivament al treball dels projectes.

Algunes de les activitats prèvies a “la setmana dels projectes” són: treball de recerca d’informació, lectures relacionades en diferents idiomes, passatemps per enriquir el vocabulari, jocs cooperatius…

L’equip de mestres planifica tota la setmana final en una graella que adjuntem a continuació:

Apropiació i comunicació dels objectius:

  • Analitzar i investigar el significat de tecnologia.
  • Interpretar la línia del temps dels invents tecnològics més importants
  • Conèixer la robòtica com a nova tecnologia.
  • Opinar amb criteri i justificar-ho.
  • Desenvolupar tècniques d’expressió oral.
  • Desenvolupar la capacitat creativa.
  • Gaudir del treball en equip tot aplicant estratègies d’aprenentatge cooperatiu.
  • Ser conscient del propi aprenentatge i saber-lo autoregular.
  • Mostrar actitud positiva en vers l’aprenentatge.

 

La tecnologia CS – Qui som?

Som l’equip impulsor de l’escola Àngel Guimerà de Tàrrega. Aquest és el primer curs que participem activament a la xarxa de competències bàsiques.

 L’escola és un centre públic localitzat en la comarca de l’Urgell, província de Lleida, en la ciutat de Tàrrega. El centre està situat a les afores de la ciutat i el nivell econòmic i socio-cultural dels alumnes és mig-baix. El centre compta amb 6 unitats de EI i 12 unitats d’EP i amb un total de 34 mestres.

 

CAMINS, QUE (NO) HAS DE FER SOL (Sopa de Cabra)

Un cop generada l’idea del projecte, vam intentar elaborar una programació genèrica en quant als objectius d’aprenentatge, temporalització,motivació vers els alumnes…Per personalitzar aquesta programació a les NEE dels alumnes calia que els enigmes tinguessin diferents nivells de complexitat, la qual cosa ens ha fet variar els continguts d’aprenentatge així com criteris i indicadors d’avaluació. Val a dir que els nostres grups aula estan formats per una mitja de 6 alumnes i que és aquest el criteri d’agrupació que hem respectat per tal de facilitar la consecució dels objectius del projecte.
A partir d’aquí i per poder implementar el nostre projecte hem seguit els següents passos:
– Ambientació del centre per generar motivació a l’alumnat. Marketing
– Participació de tot el claustre en el projecte mitjançant una carta de presentació del projecte.
– Explicació en el claustre i consell escolar.
Es van utilitzar els grups aula formats per 4-6 alumnes. L’equip impulsor elabora enigmes amb diferents nivells de complexitat.
Els alumnes resolen els enigmes i se’ls ofereix diverses instruccions i pistes per que puguin arribar a interioritzar aquestes estratègies i poder-se enfrentar cada cop amb menys ajuda del docent.
S’ha prioritzar el treball en equip dels docents i el treball cooperatiu guiat en l’alumnat.

Marge d’autonomia del professorat

PLANIFICANT EL PROJECTE

Som l’equip impulsor de la xarxa de competències del CEE Esperança. Aquest equip està format per mestres dels dos col.lectius que atenem i ha estat tot un repte trobar un projecte en el què poguessin participar i aprendre la diversitat d’alumnat que tenim a la nostra escola. Volíem trobar un projecte comú que compartís objectius i interessos, que fos suficientment flexible per adaptar-se a les necessitats educatives de tot l’alumnat i que es pogués adaptar a la programació anual de cada grup generant en el claustre la motivació i el treball en equip.
La reflexió, el debat, les discussions de l’equip… ens han ocupat la major part de les trobades setmanals de l’equip impulsor fins que a finals del segon trimestre ens “vam il·luminar”.

Per on vam començar?
Partint de les necessitats educatives dels nostres alumnes vam analitzar quines eren presents en tots els grups, quines es treballaven de manera sistemàtica i recurrent a l’aula, quines pensàvem que eren les més funcionals i útils per la vida diària… i un llarg llistat d’interrogants. D’aquesta manera, vam arribar a uns objectius comuns compartits per tota l’escola.
I així és com ens vam iniciar al nostre projecte el qual vam batejar amb el títol: CEENIGMA’T. Projecte en el qual l’alumnat tindria com a objectiu desenvolupar el pensament lògic i matemàtic a través dels enigmes.

Trenquem amb els estereotips i analitzem la desigualtat de gènere

La programació del projecte de recerca de 4t d’ESO, dedicat a fomentar la igualtat entre nois i noies i a detectar la discriminació en diversos àmbits, permet aprendre tant als alumnes com als professors a l’Institut Alfons Costafreda de Tàrrega.

Els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Alfons Costafreda de Tàrrega han dedicat el projecte de recerca a detectar la desigualtat de gènere en àmbits de la societat com ara l’esport, l’escola o la família. I també a combatre-la, tot proposant campanyes per a fomentar la igualtat. Per a aconseguir aquest objectiu, l’alumnat ha formulat i difós qüestionaris amb el Google Forms, n’ha analitzat les respostes i ha presentat un informe amb gràfics, estadístiques i conclusions extrets del qüestionari. Aquest exercici ha permès els estudiants de 4t conèixer una eina que els serà útil per als estudis posteriors, aplicar coneixements d’estadística i relacionar el contingut del qüestionari amb les experiències personals i tots aquells àmbits del seu entorn.

El projecte de recerca ha durat 6 dies, en els quals, l’alumnat ha anat desenvolupant el treball en grups heterogenis de quatre. Els alumnes havien escollit una parella i el professorat ha agrupat parelles. De les sis hores lectives diàries, quatre es dedicaven a projecte i dos a la classe que tocaria segons l’horari. Per tant, els estudiants han acabat treballant 24 hores en aquest projecte de recerca, de les quals 12 s’han impartit per tècnics de les regidories de Polítiques d’Igualtat i Joventut de l’Ajuntament de Tàrrega, sota el nom “Jo soc de Linux. I tu?”, en el marc de les campanyes “Digues Prou, No Estàs Sola” i “#SiguesSúperIgual”.

La programació del projecte de recerca de 4t d’ESO ha estat possible gràcies a la col·laboració de tot el professorat que ha format part de l’equip impulsor de l’Institut Alfons Costafreda, un centre que està adherit a la Xarxa de Competències Bàsiques Territorial 7 (XCBT7). El professorat, que pertany a diferents departaments, s’ha coordinat per tal de redactar les diverses parts de la programació. Per començar, calia establir els objectius d’aprenentatge i el producte final que volíem demanar a l’alumnat. Una vegada vam tenir clar els objectius d’aprenentatge, vam poder delimitar els continguts clau, continguts i competències que treballaríem. A partir d’aquí, vam treballar en grups per a: especificar els criteris d’avaluació i els indicadors d’avaluació que utilitzaríem (vam decidir avaluar amb rúbriques, en les quals recollim els indicadors d’avaluació), dissenyar l’activitat inicial per a poder plantejar tot el projecte a l’alumnat, detallar com havia de ser el producte final i redactar el projecte per a l’alumnat i també una guia per al professorat que entraria a les aules on tingués lloc el treball.

L’avaluació és un procés complex. Calia tenir en compte que l’alumnat ha de participar en la pròpia avaluació, ha de poder autoregular-se durant el procés de la recerca i ser conscient del que treballa i com i com pot millorar el que està aprenent. Vam plantejar autoavaluacions i coavaluacions i vam redactar rúbriques que l’alumnat pogués desxifrar. Així i tot, durant el desenvolupament el projecte i, especialment en la fase final, ens hem adonat que cal simplificar una mica més l’avaluació, perquè vam establir massa indicadors i al final ha estat un procés més feixuc del que hauria de ser.

El desenvolupament del treball ha sigut molt satisfactori. L’alumnat s’ha sentit bé dins dels grups, ha treballat i afirma que ha après. Descobrir i prendre consciència de les desigualtats del seu entorn en qüestions de gènere, aprendre sobre la pròpia identitat, aprendre a treballar amb eines que els ajuden a entendre què passa al seu voltant (estadística) i poder fer propostes més artístiques o creatives per a col·laborar a tenir una societat més igualitària entre tots ha captat l’interès de l’alumnat de 4t d’ESO. Han resultat imprescindibles les aportacions que han fet els tècnics de l’Ajuntament de Tàrrega a través dels tallers impartits sobre la igualtat de gènere, la gestió de relacions de parella sanes, la lluita contra els estereotips, els falsos mites de l’amor romàntic, la detecció dels abusos o fins i tot les arts marcials com a eina d’autodefensa.

dav

dav

dav

El conjunt de membres de l’equip impulsor de la XCBT7 ha valorat molt positivament la tasca de dissenyar i programar aquest projecte, ja que els ha permès aprendre sobre el treball comeptencial a l’aula i sobre noves metodologies. Així, ha pogut treballar la redacció d’objectius d’aprenentatge, establir criteris d’avaluació relacionats amb el que volíem que l’alumnat aprengués, establir indicadors d’avaluació i nivells d’assoliment, determinar quins instruments són més útils per a avaluar i què pretenem amb cadascuna de les activitats que hem planificat. És cert que el projecte ha resultat bastant delimitat per la forma amb què ha estat dissenyat (per dir-ho en termes de la XCB, hem conduït una locomotora i hem fet poques parades improvisades), però el resultat, tant per als alumnes com per als professors, ha estat satisfactori. A més a més, el fet de desenvolupar-lo i veure de seguida com funcionava permetrà fer-hi retocs per a noves edicions.

Les sessions de treball de l’equip impulsor:

Cançon “Poriqueta”

Des der airau de musica auem premanit ues activitats restacades damb eth projècte “D’a on nèishen es porics”?

Prumèr de tot auem escotat era cançon “Poriqueta” damb tot er escolanat.

Auem destacat eth trabalh sus eth ritme, era melodia, es nòtes musicaus e era qualitat deth son. Tanben auem aprés un nau grup musicau: Nadau.

Dempús de escotar-la diuèrsi còps e cantar-la ena classa, se l’an aprenuda entà interpretar-la eth dia de pòrtes dubèrtes.

Arribat eth dia de pòrtes dubèrtes, es escolans de cicle iniciau representèren era cançon a tota era comunitat educativa.

 

 

The chicks in English

In our English classes, we have also been working on the project of the little chicks! First and second graders have been learning some vocabulary in English related to this topic, such as egg, chick, birth, humidity, incubator, fodder, water, box, light, feathers, wings, beak and crest, and colored images and drawings of little chicks and live in the farm.

The children were very excited when the chicks were born and they took care of them very conscious that the little birds were very delicate. After a few weeks in class, we had to say bye to them and let them go with other chicken in a bigger space. It was quite hard for all of us to separate from them but we understand that it is the best way and the best decision.

To end with the activities in this project, during the English lessons, we worked a song called “The Chicks” and it says like this…

The chicks

The Chicks like to go cheep, cheep, cheep

When they’re feeling hungry,

And when they’re feeling cold.

The hen goes out looking for wheat and corn

She gives them food to eat

And also keeps them warm.

Under her two wings

The chicks are very cozy,

Until the next morning

The chicks will sleep with mommy.