PER ON COMENCEM?

Després d’haver escollit el tema del projecte Per on comencem?

I tant, pensant una mica el què sabem. Molts nens van posar moltíssimes coses ja que és una ciutat molt coneguda, sobretot per les pelis.

Després vam realitzar el què volem saber i el  vam estructurar amb les següents temàtiques:

  • Origen / Localització
  • Societat
  • Cultura
  • Llocs d’interès
  • L’Estàtua de la Llibertat
  • Curiositats

També van escollir i buscar el logo que ens acompanyaria a totes les nostres fitxes de treball.

Com evidenciem el projecte

Un dels aspectes que ens ha costat més, ha estat com evidenciar els aprenentatges i fer-ne un recull a nivell de grup.

Primerament es va pensar fer un mural on es reflectís el què sabíem i posteriorment, el que havíem après.

A mesura que anàvem avançant, ens adonàvem que era poc pràctic fer-ho d’aquesta manera i va sorgir la proposta de fer una revista digital on quedés constància en forma d’articles del treball de les diferents parelles.

La revista que ens va inspirar va ser aquesta:

 

Per a fer l’index de la revista, hem organitzat les diferents inquietuds que han sortit (què ens agradaria saber) en diferents apartats.

 

————————————————————

 

GUIÓ REVISTA AVENÇOS TECNOLÒGICS

  • Què entenem per tecnologia?

 

  • Conseqüències negatives dels avenços tecnològics.
  • La disminució de llocs de treball degut a les màquines
  • La contaminació i els canvis dràstics de temps
  • Quines solucions podem trobar per tal que això no passi

 

  • Entreteniment
  • Qui va ser el creador del primer videojoc i com era. Evolució dels videojocs. Play, PS4.
  • Com funcionen les ulleres de realitat virtual, com i qui les va inventar.

 

  • Medicina
  • Medicines , Vacunes , Raig X
  • Qui va inventar el microxip i per a què serveix
  • Què és la biònica? Què és la nano tecnologia?

 

  • Comunicació
  • Les diferents maneres de comunicar-se al llarg de la història: Des del foc, a l’escriptura… fins els bluetooth.
  • Evolució dels mòbil. Com era el primer mòbil. Hi ha mòbils indestructibles, mòbils plegables. Com funcionen els carregadors.
  • Qui va crear l’ordinador, com era i quan va ser.
  • Com funciona internet, com es va crear i quanta gent treballa.  Algunes aplicacions o programes d’internet d’ús freqüents: youtube, Siri, Alexia…
  • Quin any es va llençar la primera nau espacial? Qui la dirigia?  Qui va crear el primer satèl·lit? Quan es va enviar a l’espai?
  • Qui i com es va inventar la televisió? Com funcionen tants canals?
  • Com funcionen els rellotges tàctils? Com poden calcular les passes?
  • Com sabem el temps atmosfèric?

 

  • Transports

 

  • Com és que l’avió pot volar?
  • Com funcionen els cotxes intel·ligents? Com es va crear el primer cotxe?
  • Evolució dels transports, des de la roda, fins l’actualitat.

 

  • Tasques domèstiques

 

  • Per què refreda una nevera? Com escalfa un microones? Quins van ser i com es van crear els primers electrodomèstics? Procés d’elaboració d’un electrodomèstic.

 

  • Invents que han canviat la història.
  • Inventors famosos
  • Quin va ser el primer invent? ( armes, eines prehistòriques…) · Invents més importants de la història. ( bombeta, roda, rampa…)

 

  • Altres curiositats

 

  • Com es fan les tanques elèctriques de les vaques?
  • Per què utilitzem ara més plàstics? (en aquest article ha de sortir el plàstic a les diferents peces de roba)
  • Per quines raons hi ha països més avançats tecnològicament?
  • Quins museus de ciència i tecnologia hi ha a Catalunya?

ELS XIQUETS I XIQUETES DE P5 VOLEN “DIR LA SEVA”. TENEN VEU PRÒPIA!.

Les premisses que dóna l’adult són d’intentar valorar aspectes positius tant d’ells com dels companys del grup i de reflexionar com estem ara i com estàvem abans de començar el projecte. La majoria són pou objectius, sincers i realistes.

La creativitat, l’autonomia i la iniciativa personal són aptituds que els alumnes es valoren en especial. Aleshores,  quan demanen de fer alguna activitat lliure sobre gats, la gran majoria volen fer dibuixos o modelatges de gats. És per això que he aprofitat per deixar-los molt moments lliures per tal que puguin expressar-se creativament i de manera autònoma. Cal dir, que alguns més hàbils en aquestes destreses, han aprofitat per fer de mestres a companys que els hi ho han demanat.

ENS AVALUEM. COM HO HEM FET? SABEM MÉS COSES ARA SOBRE ELS GATS? COM ENS HO HEM PASSAT?QUÈ PODEM MILLORAR?

Durant tot el procés, anem repassant allò que ja sabem i anem ampliant el mapa conceptual.  L’avaluació formativa l’anem fent a mesura que avancem en continguts i a mesura i responem les preguntes. Com? Entre tots, en conversa a la rotllana i també amb el treball escrit individual (les fitxes que aniran a l’àlbum final de projecte).

Reflexionen  i verbalitzen el que ells pensen i creuen que ja saben (a la rotllana). Sempre amb visió constructiva per part de l’adult i de reforçar al màxim el que saben i la part positiva dels seus progressos per petits que siguin. El modelatge ens serveix per facilitar la interiorització d’aprenentatges. Per escrit (a la llibreta d’avaluació de la mestra) vaig registrant totes les evidències dels aprenentatges.

Situacions d’autoavaluació mitjançant  unes graelles amb emoticonos (gens, poques coses, bastants coses, moltes coses) i també malament, mig-mig, bé i molt bé. Segons l’ítem a valorar. Veure fotos amb exemples.

 

COM COMUNIQUEN EL PRODUCTE FINAL?

Les eines per comunicar el resultat final del projecte són el dossier en format àlbum amb el moments més significatius de tot el procés, amb els treball individual i de grup que hem anat fent, amb el què sabem, el què volem saber, amb text, dibuixos, imatges i fotos, amb la bibliografia, webgrafia utilitzades, amb una portada representativa del tema.

Amb les famílies la comunicació és constant i diària de per si. Aleshores, amb el projecte també aprofitem aquest “dia a dia”.

També hem fet un portallapis i un joc de cartes. Han col·laborat les famílies en les idees i en  l’elaboració.

           

VIVINT SITUACIONS QUE ENS COHESIONEN.

D’altres activitats han estat per taules (fent una iniciació al treball cooperatiu, aprofitant els valors de cadascú, les habilitats, allò que se li dóna millor a un que a l’altre. Per això ha calgut fer molt moments de conversa a la rotllana i convidant-los a la reflexió i a que mirin amb bons ulls la feina dels altres. Valorar-se a ells mateixos de manera real i també a la resta de companys/es.

També han pogut fer altres activitats escollint-se ells. Algunes activitats són: biblioteca, creativitat (modelar amb plastilina), dibuixar gats, …

IMPLEMENTEM EL PROJECTE: ACTIVITATS SIGNIFICATIVES AMB CAIRE INCLUSIU.

Davant l’heterogeneïtat del grup, el plantejar algunes activitats per parelles, m’ha servit per cohesionar i també per a incentivar l’altruisme i la capacitat de fer de mestres entre iguals. No totes les parelles han funcionat igual. La manera d’agrupar ha estat per criteris de producció escrita, la qual cosa ha anat bé per ha cohesionar parelles de procedència cultural diferent. Ja ho havíem practicat en altres ocasions.

Cal dir que aquestes activitats han estat possibles quan a l’aula érem dues mestres (tutora i mestra de reforç).