Qui Som? ZER EL JONC

Bona tarda a tothom. Som la Zer El Jonc, formada per les escoles de La Ràpita, Menàrguens i Camarasa. Des de fa alguns cursos ja treballem a nivell de tota la Zer algun projecte interdisciplinar i multinivells, donat que l’agrupació dels nens i nenes a les escoles ja ens ve donada així, la qual cosa ens facilita el treballar d’aquesta manera.

El nostre objectiu és aplicar aquesta metodologia al 100%, si bé al claustre, en general, li preocupen aspectes com l’avaluació, la seqüenciació correcta dels  continguts, etc.

A finals del curs passat, se’ns va oferir la possibilitat de formar part de la XCcBb7 i vam decidir participar-hi. La totalitat del claustre s’ha adherit a aquesta iniciativa i ara estem preparant entre tots un projecte a partir de la formació que rebem a la Xarxa i  que començarem a treballar a l’inici del curs vinent.

A més a més, l’escola Dos Rius de Camarasa ja hem iniciat el Projecte “lescolaquevolem@2rius.cam” amb el qual remodelarem el pati de l’escola.

 

PLANIFICACIÓ DEL PROJECTE. PUNT DE PARTIDA. PRIMERA FASE : Motivació i Definició del tema.

Vam iniciar el projecte mostrant a l’aula un element motivador, com va ser una capsa opaca folrada on s’hi podien trobar diferents elements (paper d’alumini, terra, aigua, test, herbes aromàtiques, fotografies d’espais verds amb plantes,  plantes artificials, …).

L’alumnat va anar traient objectes de la capsa i van anar relacionant qué tenien en comú tots aquells objectes, així com què els suggerien, d’on havien sortit, per a què servien i quins dubtes els despertava tot aquell material. Aquest va ser el punt de motivació.

A continuació, vam iniciar la pluja d’idees per a definir el tema del projecte, els reptes i el producte final .Cada alumne ho va escriure individualment en un full, els mestres ho vam recollir  i posteriorment, vam fer un buidatge, tot posant-ho en comú a l’aula amb l’alumnat i plasmant-ho visualment en un paraigua de l’aula.

L’experiència va ser molt motivadora, engrescadora,…tot  i que com a mestres hem de dir que ens va costar fusionar les competències del currículum amb la idea inicial dels mestres i els interessos dels alumnes.

PLANIFICACIÓ. PUNT DE PARTIDA.

A Cicle Inicial dins del Pla Educatiu d’Entorn es fa una activitat conjunta amb el CAP del barri de Cappont. Infermeres o pediatres venen a l’escola a fer una xerrada o taller entorn algun dels aspectes curriculars importants per tenir cura del nostre cos.

En aquestes activitats es treballa el tema de l’alimentació saludable a 1r i el de l’activitat física i el descans a 2n.

En primer lloc, la competència 6 del Currículum de la dimensió “Salut i equilibri personal” que fa referència a “Adoptar hàbits sobre alimentació, activitat física i descans amb coneixement científic per aconseguir el benestar físic”.

En segon lloc, el currículum contempla durant tota l’Educació Primària que es treballin els continguts en espiral consolidant-los i ampliant-los curs rere curs.

Finalment, dins de l’àmbit de “Coneixement del Medi” centrem el projecte en els continguts de l’apartat “Les persones i la salut”.

Per tots aquests motius, es proposa a l’alumnat la realització d’un projecte sobre el cos humà.

Podeu consultar les notícies de les visites de les infermeres i pediatres del CAP als següents enllaços:

http://fredericgodas-cicleinicial.blogspot.com.es/2018/02/1r-xerrada-de-la-pediatra-i-la.html

http://fredericgodas-cicleinicial.blogspot.com.es/2017/12/2n-visita-de-les-infermeres-del-cap.html

QUI SOM?

Hola a totes i tots,

Som un centre que fa uns vuit cursos que estem treballant per projectes. Cada grup d’ESO de 1r a 3r hi dedica 9 hores setmanals. Els projectes són interdisciplinaris, englobant diferents àrees com Ciències Naturals, Ciències Socials, Tecnologia i Matemàtiques.

Després d’aquest temps, ens trobem en un moment de revisió i reflexió al voltant de com estem implementant la metodologia. El nostre objectiu es incorporar a aquest enfocament metodològic a altres professors que no estan als equips de treball de projectes.

Durant el curs esperem anar avançant en aquest procés de reflexió i re-elaboració.

Salutacions!

2) BASTIM!!!

Eth nòste projècte se ditz Bastim!!! e s’amie a tèrme en Educacion Infantila.

Aguesta idèa gessec deth besonh der escolanat de jogar laguens deth centre en ua caseta parièra ara qu’auem en pati, pr’amor qu’en iuèrn hè mau temps fòrça dies e non i pòden gésser.

Un còp trigat eth leit motiv, es mèstres mos amassam en ua coordinacion setmanau de dues ores, a on debatim e planificam es activitats que s’amiaràn a tèrme en tot englobar toti es airaus deth curriculum (comunicacion e lenguatges, descubèrta d’un madeish e descubèrta der entorn).

 

1) QUI ÈM? Escòla Sant Ròc

Òla, companhs e companhes!

Èm es mèstres dera escòla Sant Ròc de Bossòst, un pòble dera Val d’Aran. Eth nòste centre a ath torn de 80 escolans.

Coma docents, auem fòrça interès en implementar eth trabalh per projèctes e crear ua linha d’escòla basada en aprenedissatge competenciau. Ei per aquerò que volem formar part der “Hilat de competéncies basiques”

Enguan, eth projècte s’amiarà a tèrme en Educacion Infantila e l’auem titolat BASTIM!!!

Sessió 1: Pensem quin projecte volem treballar

Cada alumne escriu en un paper el nom del projecte que vol que treballem. Ha de ser una pregunta concreta que ens permeti investigar per contestar-la. Ha d’escriure també per què està interessat en ella.

Tots els alumnes surten al davant dels companys a llegir quin tema han escollit i per què, per tal que els seus companys el votin.

Un secretari els va apuntant a la pissarra.

 

 

 

Qui som? L’Institut Maria Rúbies

Benvoluguts i benvolgudes,

som un grup de professors i professores de l’Ins Maria Rúbies que fa uns quants anys estem portant a terme alguns projectes i aquest curs ens hem apuntat a la Xarxa de Competències Bàsiques per a  millorar-los i aprofundir en el coneixement de les noves metodologies d’ensenyament-aprenentatge.

Ens hem proposat documentar una d’aquestes experiències:  un projecte que el desenvolupem a primer d’ESO (De l’Univers al nostre barri).

QUI SOM? Escola Frederic Godàs

PUNT DE PARTIDA

Som una escola pública de dues línies situada al barri de Cappont de Lleida. Tota la comunitat està molt implicada en la millora en general  i concretament el claustre de mestres posa cada any molts esforços en la formació metodològica per poder ajudar als nens i a les nenes a ser més competents  per a viure en la societat actual.

Al nostre centre vam sol.licitar aquest curs una formació interna (FIC) sobre projectes. Tot el claustre hi va participar  i això ens va ajudar molt a establir una línia comuna de com treballar els projectes, ja que fins ara aquests s’havien portat a terme però volíem actualitzar la metodologia per a què el procés fos més competencial.

Aquesta primera formació ens va anar molt bé per enllaçar amb els coneixements que vam anar adquirint a través de la Xarxa de CB sobre com fer un projecte i el que s’havia de tenir en compte .

Tots/es els/les mestres vam començar a posar en pràctica a l’aula la nova manera de treballar i en aquests moments anem reflexionant sobre les nostres experiències i les dificultats que ens van sorgint.

Els dos projectes que documentarem són: Cuidem el nostre cos (C.Inicial) i Les plantes, les nostres amigues (C.Mitjà)

Iniciem el camí

A l’escola hem triat el projecte “Com són els gossos per dins” dels alumnes de tercer perquè ens pugui servir de “prova pilot” a tot els membres de l’equip impulsor.

Mentre el projecte va avançant l’equip impulsor comenta sessions, comparteix inquietuds, cerca solucions, etc. sobre tot allò que es va generant durant el procés de creació de coneixement.