Visitem les tortugues del Delta (Estació biològica)

Durant el projecte, els i les alumnes de 2n vam anar a visitar l’Estació biològica de Deltebre. El motiu de la nostra visita va ser poder conèixer la seva realitat propera, en aquest cas, veure les tortugues que tenim al nostre terreny per saber i descobrir moltes curiositats sobre elles. Ens ho vam passar genial! Cliqueu damunt la 1a foto per comprovar-ho.

Després de la visita, ens vam plantejar la pregunta de com podíem ajudar a les tortugues del nostre Delta, ja que sabíem que estan en perill d’extinció. Entre tots vam decidir que havíem de conscienciar a la gent perquè no embrutessin el seu hàbitat, així que la solució seria fer uns cartells i repartir-los per Deltebre. Vam omplir unes instàncies i les vam enviar a l’ajuntament. Ara restem a l’espera de la resposta.

A partir d’aquesta visita el nostre projecte va fer un gir de 360º i va passar a ser: AJUDEM  A LES TORTUGUES!

COM VAM PLANIFICAR EL PROJECTE DELS BOMBERS?

DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE  P4 –B. ELS BOMBERS

1R TRIMESTRE:

  • TRIA DEL TEMA: 2 sessions.
  • NOTETA PER A LES FAMÍLIES A LA CARPETA VIATGERA.
  • FITXA NOTÍCIA: SOM LA CLASSE DELS BOMBERS.
  • CARTELL AMB EL NOM DE LA CLASSE PER A LES PORTES I PUBLICAT A LA WEB DE L’ESCOLA.
  • QUÈ SABEM.
  • QUÈ VOLEM SABER.
  • DIBUIX INICIAL.
  • UNA MARE DE LA CLASSE ENS PORTA UN GOSSET BOMBER FET DE GOMAEVA. ELS XIQUETS DIUEN QUE PODRIA SER LA MASCOTA DE LA CLASSE. LI BUSQUEM UN NOM QUE RIME EN BOMBER (Treball de consciència fonològica).
  • FITXA LA NOSTRA MASCOTA.

 

2N TRIMESTRE:

GENER I FEBRER

  • VISITA DELS BOMBERS A LA CLASSE. OBSERVACIÓ DIRECTA DEL CAMIÓ DE BOMBERS.
  • PLANIFIQUEM LA SORTIDA AL PARC DE BOMBERS PER AL 26 D’ABRIL.
  • NOTÍCIA A LA CARPETA VIATGERA “ELS BOMBERS VISITEN ALS MIQUELETS”.
  • REPASSEM EL QUÈ VOLÍEM SABER. CLASSIFIQUEM LES PREGUNTES EN BLOCS. SURT EL MAPA CONCEPTUAL/ MURAL QUE TENIM A LA CLASSE I QUE ANIREM COMPLETANT A MESURA QUE ANEM AVANÇANT EN EL PROJECTE I ANEM DESCOBRINT COSES.
  • FEM 4 GRUPS DE TREBALL HETEROGENIS. CADA GRUP TRIA EL SEU NOM. TAULES: DEL FOC, DEL CAMIÓ, DE LA MÀNEGA, DEL CASC.
  • MURAL ALS ARMARIS FORMAT PELS DIBUIXOS DEL XIQUETS/ES “SÓC DE LA TAULA DE…”
  • OBSERVACIÓ DIRECTA DE DIFERENTS ELEMENTS DE L’OFICI DE BOMBERS GRÀCIES A LES APORTACIONS DE LES FAMÍLIES (ALGUNS XIQUETS VENEN DISFRESSATS DE BOMBERS, PORTEN ACCESSORIS,…) EVIDÈNCIES FOTOGRÀFIQUES QUE POSAREM AL VÍDEO FINAL O AL RECULL FOTOGRÀFIC DEL FINAL DEL DOSSIER.
  • EXPLIQUEM CONTES SOBRE ELS BOMBERS QUE VAN PORTANT ELS XIQUETS A LA CLASSE.
  • ENSENYEM LES MANUALITATS QUE VAN PORTANT ALGUNS ALUMNES I ELS XIQUETS EXPLIQUEN COM LES HAN FET AMB LES SEVES FAMÍLIES (EVIDÈNCIES FOTOGRÀFIQUES).
  • CONSTRUIM UN CAMIÓ DE BOMBERS AMB CARTRONS (COORDINACIÓ AMB MARIAJO). PINTAT PELS XIQUETS (FOTOS) I EL PODRAN UTILITZAR PER QUAN FEM JOC SIMBÒLIC A L‘AULA.
  • LA MAMA D’UN ALUMNE QUE ÉS LA MESTRA DE MÚSICA DE L’ESCOLA PORTA LA FITXETA D’UNA CANÇÓ DELS BOMBERS. LA CANTEM BASTANT SOVINT EN EL DIA A DIA DE L’AULA.
  • VISUALITZACIÓ D’UN VIDEO AL YOUTUBE SOBRE L’ENTRENAMENT DELS BOMBERS.
  • DESCOBRIM QUE ELS BOMBERS PODEN SER HOMES I DONES. DOSSIER.
  • TREBALL SOBRE QUÈ CAL FER EN CAS D’EMERGÈNCIA. (RECORDEM EL QUE ENS VAN ENSENYAR ELS BOMBERS EN LA SEVA VISITA I DOSSIER)
  • TREBALL PREVI DE CONSCIENCIACIÓ PER AL TREBALL EN GRUP/PARELLES.
  • TREBALL EN GRUP I POSTERIOR TREBALL PLASMAT PER AL DOSSIER SOBRE QUÈ FAN ELS BOMBERS. DIFERENTS TASQUES.

PLANIFICACIÓ PROPERES TASQUES.

  • ENTRE EL 2 I EL 9 DE MARÇ: 2 SESSIONS.

TRACTAREM EL TEMA DE COM VESTEIXEN (ROSAMARI(1 sessió I CATI 1 sessió)

  1. REPARTIREM A LES DIFERENTS TAULES DIFERENTS FOTOS I HAURAN DE SELECCIONAR SEGONS COM VEGIN QUE VAN VESTITS QUINS SÓN ELS BOMBERS I QUINS NO.
  2. TREBALL DELS DIFERENTS TRATGES DE BOMBER.
  3. ACTIVITAT AL JCLIC SOBRE COM VESTEIXEN ELS BOMBERS.
  4. DINTRE D’AQUEST APARTAT I JUNTAMENT EN MARIAJO ENS CONSTRUIREM UN BARRET DE BOMBERS. (ACTIVITAT SORGIDA PERQUÈ UNA XIQUETA DE LA CLASSE EN VA PORTAR UN FET DE CASA COM A APORTACIÓ DE LES FAMÍLIES).
  • ENTRE EL 12 I EL 16 DE MARÇ

TRACTAREM EL TEMA DE QUÈ PODEM FER PER TAL QUE NO HI HAGI INCENDIS (PREVENCIÓ) (CATI i alumna en pràctiques)

3R TRIMESTRE:

  • ENTRE EL 3 I EL 6 D’ABRIL

REPASSAREM EL TEMA DE QUÈ PODEM FER PER TAL QUE NO HI HAGI INCENDIS (PREVENCIÓ) (CATI)

  • ENTRE EL 9 I EL 20 D’ABRIL: 2 SESSIONS.

TRACTAREM EL TEMA DE VEHICLES (ANNA,  CATI I IMMA)

FAREM UNA ACTIVITAT INICIAL (UNA SESSIÓ) I LA SEGONA SESSIÓ DUREM A TERME UNA ACTIVITAT PER TAL QUE TREBALLIN AMB IPAD’S AMB LA APP MY OWN PUZLE ON ANIRAN FENT FOTOS DELS DIFERENTS VEHICLES PER PARELLES I LA APP ELS GENERARÀ EL CORRESPOENNT PUZLE PER CONSTRUIR.

COM A TANCAMENT FAREM UNA FITXA ON HAURAN DE COMPLETAR ELS NOMS DELS VEHICLES DELS BOMBERS.

  • ENTRE EL 16 I EL 20 D’ABRIL: 1 O 2 SESSIONS.

FAREM EL TREBALL PREVI D’ON TREBALLEN (BEGONYA I CATI)

ACTIVITATS ENCARA PER ACABAR DE CONCRETAR PERÒ ELS PROPOSAREM DE RESOLDRE ALGUN PROBLEMA A PARTIR DE L’ITINERARI PER A FER LA SORTIDA LA SETMANA SEGÜENT AL PARC DE BOMBERS, TRANSPORT SI O NO, PLACES DE L’AUTOBUS, JOC PSICOMOTRIU AMB AROS PER VEURE SI CABEM O NO AL AUTOBUS,…

  • DIMARTS 17 D’ABRIL: SORTIDA AL PARC DE BOMBERS.
  • DEL 20 D’ABRIL AL 4 DE MAIG:

TREBALL POSTERIOR A LA SORTIDA AL PARC.

TASQUES QUE SORGEIXIN A PARTIR DE LA SORTIDA.

RECULL FOTOGRÀFIC DEL PARC.

COMPLETAR MAPA CONCEPTUAL SOBRE AQUEST PUNT I FOTO FINAL DEL MAPA CONCEPTUAL PER POSAR-LA AL DOSSIER (QUÈ HEM APRÈS).

… ALTRES.

  • DEL 7 AL 11 DE MAIG:

TANCAMENT DEL PROJECTE.

DIBUIX FINAL.

AVALUACIÓ QUE INCLOURÀ L’AUTOAVALUACIÓ INDIVIDUAL DE CADA ALUMNE, TANCAMENT DE L’AVALUACIÓ ALS ALUMNES PER PART DEL MESTRE, AUTOAVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT PER PART DEL MESTRE TAMBÉ.

  • DEL 11 AL 15 DE MAIG:

EDICIÓ I POSTERIOR PUBLICACIÓ A LA WEB DE L’ESCOLA DEL VIDEO DEL PROJECTE.

ENQUADERNACIÓ I TAPA DEL DOSSIER DEL PROJECTE. EN L’EMPORTAREM CAP A CASA.

 

 

BEN PROP DELS BOMBERS!!!

La millor manera de treballar pensem, i més en aquests primers anys de vida dels nostres xiquets/es, és aproximant a la realitat propera, ja sigui portant-la a l’aula o bé, si no es pot, doncs anant nosaltres a ella.

I… això és el que vam fer anant a visitar el parc dels bombers, allí vam poder veure directament i dirigits per bombers com és el Parc de Bombers que tenim al nostre municipi.

Previ a la visita al Parc, vam treballar com podíem anar, amb la PDI, si necessitàvem o no transport, quantes places havia de tenir el nostre autobús (joc psicomotriu amb cercles), etc.

Van gaudir molt amb la sortida i penso que va anar molt bé per resoldre dubtes en el tram final del nostre projecte.

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/05/rtert.png

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/05/RECULL-FOTOGRA%CC%80FIC-DEL-PARC-DE-BOMBERS.jpg

 

COM ES VESTEIXEN ELS BOMBERS?

Sobre com es vesteixen els bombers, vam decidir de treballar-ho conjuntament amb una companya del cicle.

En el vídeo que adjuntem es pot veure el joc que els vam proposar per tal que ells per ells mateixos descartessin i seleccionessin el vestuari dels bombers.

Vam treballar conscienciació fonològica i llenguatge verbal tot relacionant les peces de roba amb els seus noms i per finalitzar… vam fer un experiment… què vol dir que un dels equipaments de roba dels bombers és ignífug?

Vam estar molt satisfetes de com va anar tot i els xiquets s’ho van passar súper bé! Penso que, com ja he dit en alguna ocasió, el treball en equip amb les companyes és clau per tal que sorgeixin idees novedoses i diferents.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=woik7NzH7DE

 

Qui som?

L’Institut Les Planes està situat a Santa Bàrbara (Montsià) i acull l’alumnat de la mateixa població i el de Freginals, La Galera, Godall, Masdenverge i Mas de Barberans. En tractar-se d’una zona rural, la major part de les famílies viu directa o indirectament del sector primari.

Els alumnes de 3r d’ESO, envoltats d’oliveres, tarongers, horts, entorns protegits com la Foia de Masdenverge, la serreta de Godall o els Ports, i d’espais naturals per a practicar l’esport, s’han plantejat si portem una vida saludable. Per això, durant el seu treball de síntesi intentaran donar respostes a aquesta qüestió i ho difondran mitjançant un programa de ràdio: FEM SALUT!

L’equip impulsor d’aquest projecte està format per:

Professors Àmbit
Secundí Acisclo Cientificotecnològic
Aureli Cervera
Irina Fabra
Joaquim Gas
Cinta Cid Social
Marian Heredia
Carme Barberà Lingüístic
Carme Lleixà
Marta Tena
Montse Reverter
Àngel Torres Matemàtic
Felip Dòria Digital
Mª José Rodes
Josep Lluís Vidal  Educació física

Estem fent un projecte?

Aquest curs a 4rt, les mestres teníem clar que els nostres alumnes havien de treballar el poble i la comarca d’Alcanar. Vam dir que ho faríem a través d’un projecte. Però estàvem segures que seria molt dirigit, massa per ser un projecte.

Al principi vam demanar als nostres alumnes què els agradaria saber d’Alcanar. A partir d’aquestes preguntes, i per tal de contestar-les vam iniciar l’elaboració d’un dossier que els serviria de guia per al desenvolupament del projecte. La primera part del projecte inclouria tallers, xerrades, treball cooperatiu,… La segona estaria encaminada a fer un treball de grup sobre els pobles de la comarca i acabaria plasmat en un mural i la presentació d’aquest davant la resta dels companys i companyes de la classe.

A mesura que avançàvem ens fèiem més conscients que hauríem de generar, en algun moment, una motivació ens els alumnes que els portés a fer una una investigació diferent, basada en preguntes pròpies i més properes,… De mica en mica, i veient com avança el procés podrem decidir com fer-ho. Segur que ens en sortirem!!

Activitat: circular per a les famílies

La mestra explica que hem de redactar una circular informativa per a les famílies, per a fer-los partícips del projecte que hem començat i perquè ens puguin ajudar a cercar informació. Cada grup elaborarà la seva circular. Primerament s’establiran uns criteris comuns que els grups hauran de tenir en compte. Una vegada cada grup tingui redactada la seva circular, es posaran en comú, i cada grup podrà fer aportacions de millora a les circulars dels seus/de les seves companys/es.

Finalment, quan es consideri que estan correctes, es repartiran a les famílies.

LA MEVA HABILITAT

Un cop els mestres van acordar les actuacions que es durien a terme durant el festival de final de curs, vam traslladar la informació als nostres alumnes.

Cada comunitat realitzaria 4 actuacions i els alumnes de cada comunitat es repartirien entre aquestes partint dels interessos de cada un d’ells en la mesura que fos possible.

Així doncs, durant una sessió, es van dedicar a veure vídeos curts sober les actuacions que es farien i els hi vam donar un full perquè les escriguessin per ordre prioritari: en primer lloc, havien d’escriure l’actuació que els hi feia més il·lusió fer i en últim lloc la que els hi agradava menys.

Un cop fet, la mestra ho va recollir i va repartir els alumnes seguint els seus interessos. A continuació, els mestres encarregats de les actuacions del grup dels mitjans es van reunir per observar com quedava la distribució d’alumnes i per ajudar-nos en les funcions que teníem pensades.

EVITEM RISCOS!!!

Hem tingut la gran sort de tenir una alumna en pràctiques des del febrer i que també ha posat el seu granet de sorra al projecte. Com a treball de pràctiques per a la universitat, ha presentat la unitat didàctica dels bombers tot tractant amb més profunditat tot el tema de prevenció: ens hem inventat un conte sobre una nena que vol ser bombera, l’hem explicat als nens i a partir d’allí ells han descobert què és el què hem i no hem de fer per afavorir al fet que no hi hagi incendis/emergències.

Hem utilitzat diferents tipus de recursos: conte, PDI, murals, etc.

I per finalitzar,… com la Maria del conte… tots ens hem construït un casc de bombers perquè volem ser bombers!!!!

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/04/actnuriapractiques1de3.jpg

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/04/fitxanuriapractiques2de3.jpg

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/04/fitxanuriapractiques3de3.jpg

 

 

ELS BOMBERS TREBALLEM AMB ELS IPAD’S

Per tal d’introduir les noves tecnologies al treball per projectes, a banda de la utilització a diari de la PDI, vam treballar amb els IPAD’s de l’escola tot el tema que ja havíem introduït dels tipus de vehicles dels bombers.

 

Val a dir que ja estan molt acostumats a treballar en ipad’s tant a casa com a l’escola quan fem racons, a l’aula d’informàtica,… i aquest treball es va notar ja que tot i l’elevada ràtio de l’aula, els xiquets ho van fer molt bé, van treballar per parelles cooperativament i van gaudir molt amb l’app que vam utilitzar per fer els puzles dels diferents vehicles.

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/04/fitxaactivitatspdi.jpg

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/04/fitxatreballdelsvehiclesambipads.jpg