La classe s’omple de material

Un cop iniciat el projecte, vaig demanar a les famílies que portessin tot el material que volguessin en relació a la sèrie. Al dia següent de fer la petició ja van arribar amb molt de material. Van començar amb els àlbums de fotos ja que es venen a les botigues. També, han portat: boles de drac de vidre, xapes, pòsters, col·lecció de ninotets del Matutano…

En aquestes fotografies podeu veure tot el què han anat portant:

punt de partida del projecte els ecosistemes.

Una situació real de l’escola és el punt de partida per a treballar els ecosistemes a 4t.

Al pati de l’escola hi ha una palmera on hi ha crescut una figuera a dalt a la capçada.

Un mestre per tal de motivar l’alumnat els presenta la situació com un misteri que hauran de resoldre. tot seguit sortim al pati a verure tal misteri i es fan les hipòtesis que als alumnes els suggereix el fet que hi hagi una figuera dalt d’una palmera.

Un cop a la classe posem en comú els diferents punts de vista dels alumnes: el vent, per que les figueres neixen on volen, per animalets,… quedant reflectit en un mural a l’aula.

A continuació s’inicia un experiment per tal que observen com s’adapta una planta a les condicions del medi. Materials: llavors, mongetes, una funda de plàstic i paper de cuina humit. Veurem el procés durant el projecte.

bty

Anem a investigar, la bola de drac!

Un cop triat el tema i havent parlat del què sabem, vam fer una assemblea per decidir què volíem aprendre més.

En aquest moment del projecte em vaig adonar que hi havia alumnes què sabien molt del tema perquè feien preguntes molt concretes.

Algunes de les preguntes van ser:

  • Com és què al Follet Tortuga li surt sang del nas?
  • S’acaba la sèrie a l’evolució Super Sayan ?
  • Només es pot demanar un desig al drac Shenron?

En veure algunes d’aquestes preguntes vaig adornar-me què hi havia temes de la sèries inadequats per a la seva edat i vaig veure la necessitat de reconduir aquests aspectes sempre que fos necessari.

Després de saber totes les inquietuds dels alumnes, vaig decidir agrupar les preguntes en funció de la temàtica. A més a més, vaig decidir centrar-me en la primera part de la sèrie, ja que és l’essència de la Bola de Drac.

Vaig agrupar tots els punts a treballar en: personatges, cançons, l’art marcial i les boles del drac.

Decidim

Al formar part de la xarxa de competències bàsiques em vaig plantejar com podríem treballar un projecte a la classe. Vaig decidir fer-ho amb votacions perquè ho he vist un mitjà molt democràtic. Les votacions van sortir molt igualades tant en la primera com en la segona ronda.  Finalment, va sortir el tema de Bola de Drac.

El tema en sí em va crear una mica d’angoixa perquè els xiquets ja el coneixen però a mesura que hem anat treballant el projecte, me n’he adonat que tot hi haver-hi una base sempre hi ha coneixements per ampliar.

Em vaig adonar que coneixien la sèrie perquè al respondre a la pregunta Què Sabem, la majoria van fer moltes aportacions.

 

 

CONTE IL·LUSTRAT DIGITAL- 2a part

3º part

Quan ja tenim el conte en el fitxer Word i les il·lustracions escanejades és l’hora de treballar digitalment a través de la web: https://www.storyjumper.com/

Storyjumper és un recurs on-line per la creació de contes.

4º part

Per acabar, desarem el projecte i crearem l’enllaç del conte il·lustrat digital, el qual podem veure des de qualsevol aparell electrònic connectat a Internet. (ordinador, tablet, mòbil, etc.)

CONTE IL·LUSTRAT DIGITAL

Els alumnes de 4t estan fent des del 2n trimestre la realització d’un conte il·lustrat digital. Aquestes són les parts que hem anat fent:

1º part

Cada alumne ha de pensar un conte inventat per ells amb les parts de la narració estudiades a classe (introducció, nus i desenllaç). També han de pensar les il·lustracions per dibuixar a l’hora de Plàstica, així com la portada del conte.

2º part

Una vegada acabat el conte, l’entreguen al mestre per la seva correcció. Posteriorment a les classes d’Informàtica cada alumne passa el seu conte corregit a un fitxer Word.

Presentació Escola Marcel·lí Domingo de Tivissa

Inaugurem aquest bloc amb una breu presentació.

L’Escola Marcel·lí Domingo de Tivissa és una escola petita d’estructura cíclica.

Des de fa anys al nostre Projecte Educatiu s’hi contempla el treball per projectes, però el Claustre s’ha anat renovant i hem vist la necessitat de revisar i reflexionar sobre la nostra pràctica educativa.

Tots els mestres de la nostra escola s’han implicat en aquest projecte formant part de l’equip impulsor.

Aprofitant el Pla de Treball que ens ofereix la Xarxa de Competències Bàsiques ens hem proposat desenvolupar un projecte a nivell d’escola: “La prehistòria”.

La bibliografia proposada ens ha fet comprendre que al ser un projecte proposat pels mestres, les bones preguntes hi tenen un paper fonamental. El més important és que el mestre trobi una pregunta que atrapi als infants i els impliqui en el projecte; crear un escenari que motivi, emocioni i promogui interès per investigar i aprendre.

I aquest és el nostre repte!

Ens posem en marxa!

CICLE INICIAL:

El fet de treballar en equip ens ha permès repartir les tasques i avançar en la realització de la programació i de la cerca dels recursos necessaris. A més, ens ha estat més fàcil concretar els indicadors d’avaluació gràcies a la posada en comú de les diferents idees i visions.

CICLE MITJÀ:

A l’hora de posar-nos a treballar ens vam adonar de la dificultat d’aproximar el tema als alumnes. Per això, el grup de treball vam confeccionar els objectius generals que ens permetrien conèixer què volíem treballar i facilitar-nos l’elaboració dels criteris d’avaluació i les dimensions a desenvolupar. Gràcies a la creació de la programació ens vam adonar que fèiem un treball globalitzat.

Es dona la circumstància que en el nostre grup hi ha la tutora i 3 mestres especialistes diferents, això fa que les aportacions siguin molt riques i diverses.

Les mancances d’una queden compensades amb les actituds de l’altra.

Investiguem (un tastet del procés d’investigació a Educació Infantil)

Remirant el material sorgeix la pregunta de si els dinosaures van conviure amb les persones. Iniciem una conversa i veiem la necessitat d’investigar-ho. Per això, fem recerca als llibres i Internet.

Descobrim que els dinosaures es van extingir abans de l’aparició de l’ésser humà, a causa de la caiguda d’un meteorit a la Terra.

Un cop hem descobert quan es du a terme l’aparició dels primers humans, classifiquem el material que tenim segons si són llibres de coneixement  o contes.

En aquest punt, se’ns planteja aquest interrogant: Si no hi havia dinosaures, quins animals van existir durant la Prehistòria?

Decidim dividir-nos en grups per buscar aquesta informació i després la posem en comú. Tot seguit elaborem un llistat d’animals prehistòrics.

Escoltem als alumnes

CICLE INICIAL:

Les aportacions fetes per l’alumnat ens ha fet canviar la direcció de la nostra programació. En lloc d’aprofundir en l’època prehistòrica hem decidit centrar-nos en l’estudi de les pintures rupestres.

 

CICLE MITJÀ:

Avui s’ha iniciat el projecte amb els nens amb la presentació i una pluja d’idees i s’ha passat de tenir la pissarra buida a estar plena d’idees sobre coneixements previs.

A partir d’aquí es van buscar els criteris de classificació de les idees i ens va sortir l’índex de treball.

Llavors, s’ha vist la necessitat de trobar una manera de treballar, posar un ordre (base d’orientació). Es torna a fer una pluja d’idees per a desenvolupar cada apartat.

Finalment, es va complementar el guió de treball dels alumnes amb un altre que s’havia vist a la biblioteca per a fer una base d’orientació.

Un cop tenim la base d’orientació, ens plantegem com començar a treballar el primer apartat de l’índex (línia del temps) d’acord amb la classificació que tenim.