Geocaching a Deltebre

Després de presentar el projecte sobre el riu Ebre, els volem destacar una de les activitats programades per assolir els objectius que ens hem marcat perquè els alumnes coneguen informacions sobre l’Ebre, alhora que es diverteixen i recerquen ells mateixos.

Resultat d'imatges de geocaching

L’activitat és una gimcana amb geocaching. Es tracta que a cada lloc de la via verda, en el tram del terme de Deltebre, que hi ha marcat a l’app de geocaching posar exercicis, informacions, activitats… de manera que els grups d’alumnes hauran de trobar els punts orientant- se amb l’aplicació que tindran descarregada al mòbil.

Es tracta que passen el matí descobrint fets locals i informacions sobre el riu, mentre busquen, juguen i es desplacen. Les activitats i informacions estan relacionades amb la batalla de l’Ebre, la pesca, les activitats esportives al riu, la contaminació, el GR…

L’Ebre és només un riu?

El Treball de Síntesi de 2n d’ESO d’aquest curs serà un projecte sobre el riu Ebre. Nosaltres som l’institut que estem al bell mig del Delta, i, per tant, treballem temes relacionats amb el nostre entorn més immediat. A primer d’ESO treballem l’arròs com a fil conductor del projecte, i a segon farem el riu.

Les activitats són destinades a que els alumnes recerquen informacions sobre què ha representat el riu abans i ara, que entenguen que no només és un simple curs d’aigua, i per això es derivaran preguntes de recerca sobre l’origen del seu nom, la batalla de l’Ebre, l’Ebre com a frontera i via de comerç i intercanvis, cançons que ha inspirat, etc…

I, com no, es proposarà que facen campanyes per defensar- lo a ell i el nostre territori en general.

Image result for riu ebre

EL FRUIT DEL NOSTRE TREBALL … una guia de centre per treballar els projectes!

Després de sessions de treball, de reflexionar, de parlar, de debatre, de fer i refer, de modificar i canviar… vam arribar a consensuar LA NOSTRA GUIA DEL TREBALL PER PROJECTES!.

Una guia que els coordinadors de cicle amb l’ajuda dels diferents membres del grup impulsor van  donar a conèixer a la resta de companys/es.

Guia del Treball per Projectes a l’Educació Primària de l’Escola Mare de Déu de la Roca.

FASES DEL PROJECTE

A LA FEINA … les sessions de treball de l’Equip Impulsor!

Per tal d’optimitzar al màxim les sessions de treball del grup impulsor i treure’n el màxim profit cal…

  • Una bona planificació i organització de les sessions: què farem?, com ho farem? Com ens organitzarem?, quins materials i recursos utilitzarem?…
  • Crear un bon clima de treball: espai adequat, horari adient…
  • Tenir clars i ben definits els objectius del què volem assolir aquest curs (Pla de Treball) i els objectius de cada sessió.
  • Fomentar el treball en equip, la participació i el diàleg de tots els membres del grup impulsor.
  • Reflexionar sobre el nostre treball i establir diferents acords d’escola sobre els projectes.
  • Diversificar el tipus d’activitats que fem: presentacions més teòriques, visualització de vídeos, lectura de documentació diversa (individual/en petit grup/en gran grup), diàlegs-debats, jocs…
  • Fer extensiu el nostre treball a la resta del claustre.

Què fem en les sessions de treball?

Podeu veure algunes fotos de les nostres sessions de treball…

ENS POSEM EN MARXA… el nostre Pla de Treball!

Els Objectius principals que ens hem plantejat per aquest curs escolar a nivell de centre són:

  • Analitzar com planifiquem, realitzem i avaluem els projectes interdisciplinaris al centre.
  • Establir acords a nivell d’escola per tal d’unificar criteris i consensuar acords sobre els Projectes Interdisciplinaris que fem al centre.

Per fer-ho…

  • Analitzarem i reflexionarem en equip sobre el què fem i com ho fem.
  • Revisarem les característiques dels projectes, analitzarem i seguirem les orientacions que ens dóna el full de ruta de la Xarxa CB sobre “El treball per projectes”.
  • Establirem acords a nivell de centre sobre com treballarem: fases dels projectes, documentació complementària… per tal d’unificar criteris i millorar el treball per projectes que fem a l’escola.
  • Elaborarem una Guia de centre.
  • Realitzarem els projectes previstos seguint la guia i els acords establerts.
  • Avaluarem els projectes realitzats per tal d’establir les millores necessàries de cara al curs que ve.

 

L’EQUIP IMPULSOR … el motor de la Xarxa CB a l’escola!

Per tal que el centre engegui un procés formatiu i aquest procés suposi no només un desenvolupament individual com a docents sinó també una millora del centre com a col·lectiu necessitàvem un grup impulsor, un grup de mestres que amb il·lusió, entusiasme i ganes de treballar fos la peça clau, el motor per engegar aquest procés de canvis al centre.

Un grup que a partir de l’anàlisi del què fem, la reflexió, el compartir, el treball en equip i en xarxa fos capaç d’assumir un rol actiu en aquest procés de formació interna i fos també capaç d’arrossegar la resta del claustre en la mateixa direcció!

El grup el formem 14 mestres més les 2 coordinadores: 5 mestres d’educació infantil, 3 de cicle inicial, 3 de cicle mitjà i 3 de cicle superior. (Tots els coordinadors de cicle formem part del grup).

Les coordinadores del grup són la cap d’estudis i una tutora de cicle inicial.

I aquests som nosaltres ….

L’EQUIP IMPULSOR DEL CENTRE!

LA NOSTRA ESCOLA … l’Escola Mare de Déu de la Roca

L’Escola Mare de Déu de la Roca és un centre de dues línies, tot i que actualment tenim 3 cursos triplicats, situat a Mont-roig del Camp, un poble de la comarca del Baix Camp.

Aquest curs tenim 450 alumnes i una plantilla de 33 mestres, una educadora i una TEI. Des del curs passat comptem també amb una dotació SIEI.

Ens definim una escola catalana, democràtica, inclusiva, propera, vinculada amb l’entorn, oberta al món i a les noves tecnologies, connectada a la xarxa i que fomenta l’aprenentatge competencial del nostre alumnat.

Participem en diferents projectes i programes: Pla Educatiu d’Entorn, Escola Verda, Apadrinem el nostre patrimoni, Pla Català de l’Esport, ILEC, Ara Escric, Pla de consum de fruita a les escoles, Projecte de Reutilització de llibres de text…

Aquest és el nostre primer any a la Xarxa de Competències Bàsiques.

Ja fa anys que treballem de forma competencial prioritzant l’assoliment de les competències bàsiques dels alumnes, per tant la nostra participació a la xarxa CB va encaminada a la millora de la tasca docent com també dels resultats de l’alumnat mitjançant l’anàlisi, la reflexió i el compartir amb grup i en xarxa el què fem per millorar tots junts com escola.

Si ens voleu conèixer una mica més podeu visitar la nostra pàgina web…

escolamarededeudelaroca.cat

 

Explorant els materials i la fabricació del LEGO

La curiositat dels alumnes continua… Ara és el moment de saber com es fabriquen les peces. Moltes questions al voltant del plàstic.

Hem analitzat alguns videos sobre la fabricació de les peces i de manera autònoma alguns alumnes segueixen explorant. Tots els materials visualitzats i altres que troben els alumnes són accessibles en tot moment al Moodle, per si a casa ho volen tornar a mirar.

Un cop més és l’alumne qui té el protagonisme i lidera el seu propi aprenentatge. Observem una gran diversitat de motivacions i interessos i treballant per projectes és fàcil que cadascú participi en funció de les seves posibilitats.