Les “coses” que venen dels boscos

Autor: Gerard Sala (alumne de 1r Batx)

L’explotació de recursos naturals: la desforestació dels boscos

Alguna vegada t’has preguntat d’on prové bona part del que t’envolta?

L’extracció dels recursos és el primer pas del procés d’obtenció del que se’n diuen “les coses”. Això, però, no és una activitat gratuïta, ja que aquests recursos, tard o d’hora, si seguim a aquest pas, s’acabaran. Arribats a aquest punt parlaré de la desforestació, un problema ambiental dels més preocupants avui en dia i un fenomen totalment lligat al desenvolupament de la humanitat.

L’explotació de recursos naturals: la desforestació dels boscos

Alguna vegada t’has preguntat d’on prové bona part del que t’envolta?

L’augment de l’agricultura i la utilització de la fusta com a matèria prima ha sigut imprescindible per a l’espècie humana fins al punt que la meitat dels boscos del planeta han sigut ja talats i destruïts, especialment en els últims 250 anys (augment de població i revolucions agrícoles).

La situació més problemàtica actualment es troba a les selves tropicals, amb una gran riquesa en tots els àmbits. Aquestes regions es localitzen en els llocs menys desenvolupats del planeta, i alhora els més poblats. Aquests boscos són destruïts per poder alimentar la població. Això principalment es causat pels nombrosos pagesos que necessiten fer ús de la terra per subsistir i també les pròpies característiques de la terra. Aquesta terra no és òptima per l’activitat agrícola. Transcorreguts dos anys, el pagès necessita destruir un altra part del bosc per cultivar. Això fa que el bosc no es recuperi. Sumat a tot això, les companyies de fusta donen divises, imprescindibles per mantenir aquests països, a canvi de boscos que convertiran en paper. A Brasil, una de les zones més afectades, cada any es perden vuit milions d’hectàrees.

Desforestació dels boscos d'Indonèsia

Es pot pensar en un primer instant que la desaparició de boscos no té massa importància. Hem de pensar, però que la vegetació compleix alguna funció, com per exemple la d’hàbitat de moltes espècies que en un futur podrien desaparèixer.

La destrucció de boscos suposa la pèrdua de l’aire més important del planeta, així com la producció de matèria orgànica a les superfícies continentals o el manteniment del nivell de CO2 a l’atmosfera.

Un altre problema és l’increment de les plagues d’insectes degut a la baixa salut dels boscos. Això provoca, a causa del metà que els insectes provoquen, l’increment de l’efecte hivernacle. També es creen deserts, que influeixen d’alguna manera o altra al clima. Com aquests, molts altres problemes que deixen en evidència que la destrucció de boscos, ja sigui per obtenir paper com per l’agricultura, no afavoreix gens el nostre planeta.

Donat a que el gran problema probablement és la tala d’arbres, el problema no es podrà solucionar fins a aconseguir un desenvolupament sense necessitat d’explotar d’aquesta manera les riqueses naturals. Altres solucions són projectes de reforestació o el reciclatge del paper aconseguint aixi un estalvi important de matèries primeres. Possiblement una de les solucions més interessants seria invertir en el desenvolupament dels països afectats, però tots sabem que vivim en un moment on l’únic que importa realment són els diners que quatre gats tenen a costa de la pobresa d’altres.

Estem exhaurint els nostres recursos.

Autor: Gerard Sala (alumne de 1r Batx)