La Literatura grega guardonada a Premis Edublogs 2015

No fa ni un sol dia que conec que Literatura grega a escena ha guanyat (encara no sé si la baldufa d’or, de plata o de broze, caldrà anar a Madrid dia 13 de juny per resoldre l’enigma) als IX Premis Espiral Edublogs i, sense voler-ho ni demanar-ho, em trobo ara escrivint aquesta entrada  sobre aquest concurs o com vulguis nombrar-lo , tot relacionant-ho amb el que un aprèn o fa en el bloc en el qual estic escrivint en aquests moments; també col·laboro en els altres dos blocs de clàssiques premiats, però l’Arnau de 2n de batxillerat  i la Noèlia de 4t de l’ESO han espavilat més i ja han publicat. Com diu la Margalida, ” a la xarxa qui no corre vola, una altra vegada espavila i no et trauran l’article!”

És en aquest precís instant en el qual em quedo en blanc i penso “Què dimonis puc explicar?” “Tot el que l’aprenentatge en format bloc té de positiu i negatiu, o bé, em centro en explicar en què consisteixen els premis dels quals podem ser guanyadors i guanyadores?”. Al final, com podeu veure, he decidit engrossir aquest article amb preguntes encara sense resposta, perquè sembli que he treballat el suficient per mereixe’m una bona qualificació, per arribar al cinc mínim de l’aprovat i estirar els braços cap al sostre i dir-me “Ja puc descansar”. Però la realitat, aquella cosa que de vegades preferim evitar em diu que, sense aquest mètode, llatí i grec s’hauria convertit en un suplici avorrit, ple de lletres que s’esborrarien tot just en passar per la sortida, cada cop, en traspassar la porta ens diríem “Una altra hora de prendre apunts que, a la llarga (o a la curta) ens importaran ben bé poc”.

 Així, podeu notar que no estic pas en contra d’aquest mètode que, si es posa en pràctica correctament, és la millor forma de treballar (potser, en el nostre cas particular té l’aspecte negatiu que has de treballar contínuament si no et vols trobar amb feina fins al coll al final de trimestre), però amb una mica d’auto disciplina s’arregla i un se sent més orgullós del que un fa i no del que ja li donen fet. Suposo que us sona això de Χαλεπά τά καλά!

Al gra que plourà, com ja haureu pogut esbrinar, aquests premis estan destinats a blocs educatius amb cert prestigi i èxit (en el nostre cas són aquest mateix, El fil del mite grec i L’univers clàssic dels nostres mots), podeu veure que la Lida no ho ha fet pas malament i això que ja se n’ha emportat des del 2008 altres tres!

Literaturagregaaescena

En aquest bloc “Literatura grega a escena”, hi  podeu trobar des de les últimes obres de teatre inspirades en la Grècia clàssica fins a comentaris d’aquestes, per exemple fa poc em vaig llegir voluntàriament el llibre que un dia em va deixar la Lida i vaig fer l’entrada sobre “Els núvols” d’Aristòfanes. Aquest bloc l’utilitzen sobretot els alumnes de grec de segon perquè hi ha temes curriculars de les PAU Grec, així és que l’any vinent hi faré moltes més aportacions. Aquest curs, els de primer de batxillerat hem fet moltes entrades relacionades amb la Lisístrata, també d’Aristòfanes!

1r batx Grec 2014/2015

Alumnes de Grec 1r batxillerat 2014/15

Alumnes de 2n de Batxillerat Humanístic 2014/2015

Alumnes de 2n de Batxillerat Humanístic 2014/2015

Si t’interessa saber més sobre el sentit dramàtic, l’humor i la tragèdia d’aquells que ens precedeixen, pots donar una volta per aquí, total, si ha guanyat algun que altre premi no pot ser tan dolent, veritat?

Raül Àlvarez

1r de Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Actualitat, General | Etiquetat com a , , | 6 comentaris

El teatre clàssic continua a escena

Aquests dies fan al TNC, Mots de ritual per a Electra de Josep Palau i Fabre. Aquest estiu no tenim excusa per gaudir de representacions de teatre clàssic, però tot i que acaba de sortir la programació del Grec 2015 de Barcelona, on destaca Sócrates, juicio y muerte de un ciudadano  i Aquil·les o l’estupor (un espectacle més aviat de dansa), ens caldrà anar a Mérida, entre d’altres, per gaudir de les obres de teatre més clàssic: tragèdies gregues com Medea d’Eurípides que obre el 61 Festival de Teatre Clásico Internacional de Mérida amb Ana Belén; Edipo Rey y Antígona de Sófocles; comèdies gregues com La asamblea de las mujeres de Aristófanes; Hércules, … perquè el temps passa, però el teatre i els seus valors romanen.

Segurament Medea i Antígona són les tragèdies gregues més representades.

Ana Belén revela com entén Medea:
[youtube]https://youtu.be/vUoWjEfe-4g[/youtube]

Carmen Machi parla del seu paper a Antígona com a Creont, tot i ser dona:
[youtube]https://youtu.be/k56g632R8uU[/youtube]

Les dones a Mèrida aquests estiu en són les protagonistes i el teatre grec a escena sobretot es representa en castellà, fins i tot a Barcelona! No es fan més obres de teatre clàssic en català per què no hi ha pressupost o per què no hi ha públic? Aneu al teatre! Aneu a veure obres de teatre grecollatí! Seguiu l’actualitat a Cartellera de teatre clàssic de l’alumna Camila Arigón i tot sobre Medea a El fil de Medea de Marta Gallardo, amb la col·laboració de María Mayor.

Publicat dins de Actualitat, Comèdia, General, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , , , , , | 1 comentari

Kahoot de Literatura grega

El curs s’acaba i aviat tindrem els exàmens de Selectivitat. Ens posem a prova i fem un kahoot de Literatura grega.

LiteraturaGregaPau

Aquí us deixo un altre Kahoot de Literatura grega!

Captura de pantalla (20)

Maria Mayor
2n Batx. Grec

Publicat dins de Kahoot, PAU Grec | Etiquetat com a | 3 comentaris

El domini de la paraula a Grècia

Ara es valora més que mai el fet de saber parlar en públic i de persuadir mitjançant la paraula. El I certamen d’oratòria ja és una realitat i el logo d’Oratoga diu que tot és qüestió d’habilitat.

certamen_oratoga

Sabeu quina diferència hi ha entre retòrica, oratòria i eloqüència, si és que n’hi ha? És possible aprendre a parlar bé en públic?

Ja a la Ilíada d’Homer el domini de la paraula és una gran virtut i l’heroi Nèstor de Pilos destaca com a bon orador i conseller. Com a gènere, l’oratòria va adquirir una gran importància en l’Atenes del segle IV aC i s’ensenyava mitjançant una tècnica molt elaborada la retòrica que consistia en l’art del discurs, que era escrit per ser declamat en públic La democràcia com a sistema polític va propiciar el fet de persuadir mitjançant la paraula per triomfar en l’assemblea i els tribunals d’Atenes. Llavors van sorgir els sofistes, mestres de filosofia i eloqüència, que, a canvi d’un sou, ensenyaven a dominar la paraula però sense donar importància a la veritat i a la falsedat; d’aquí que foren combatuts per Sòcrates, Plató i Aristòfanes. A Grècia, hi va haver tres tipus d’oratòria: la judicial o forense, la política i l’anomenada d’aparell o de lluïment (els discursos epidíctics). El primer teòric del gènere de l’oratòria va ser Gòrgias de Leontinos (483-385 aC). Val a destacar l’atenès Demòstenes.

"Demòstenes practicant l'oratòria vora el mar" de Jean-Jules-Antoine Lecomte du Nouÿ (1842–1923)

Sabeu com va aconseguir Demòstenes parlar bé en públic? Què en sabeu d’aquest orador grec? i de la retòrica grega? Qui van ser Lísias, Isòcrates i Èsquines?….

Clara Serrano
2n Batx. Humanístic

Publicat dins de Actualitat, General | Etiquetat com a , , , | 6 comentaris

Mares de tragèdia

De tots els personatges que ens ha llegat la tragèdia grega, el de la mare és un dels més característics. Del paper de la dona com a mare, els grecs en varen fer un pilar fonamental de la societat democràtica atenesa. Per als grecs era un deure casar-se i tenir fills perquè aquests els cuidessin quan es fessin grans, els fessin el culte post mortem i tinguessin cura de la hisenda familiar. Tanmateix, els grecs també varen menystenir la dona en el seu paper reproductiu: l’únic que diferencia l’home de la dona és el fet que la dona pot engendrar fills, és τίκτειν, malgrat això Aristòtil li atorga en la procreació un  paper passiu i receptor envers el paper dominant de l’home. La funció de la dona és portar ὑπὸ ζώνην “sota el cinturó” el pes dels fills (βάρος τέκνων). Ara bé, aquesta maternitat lligada al part i a l’alletament, vetada a l’home, és tot un lligam afectiu entre la mare i el seu fill que esdevé ben dolorós a la tragèdia. La funció femenina no té a la tragèdia grega gairebé altre paper que la del dol pels fills morts.

Les dones de la tragèdia grega, tal com passa en els epigrames de l’Antologia Palatina, es planyen si no han pogut realitzar-se com a mares, si no tenen descendència ἀπαιδία. La maternitat és l’única finalitat femenina: la παιδοποιία. Es plany l’esterilitat: així Hermíone, esposa de Neoptòlem,  a l’Andròmaca s’obsessiona perquè és ἂπαις. També són ἂπαιδες les mares dels herois caiguts a Tebes a les Suplicants d’Èsquil. Antígona tampoc podrà veure acomplerta la seva maternitat (Antígona 919-920), ni Ifigenia…

A la tragèdia grega, el model de mare que pateix per la pèrdua dels seus fills és, sens dubte, Demèter. Entre d’altres, la invoquen les mares de les Suplicants perquè com a mare pot comprendre el seu dolor. Demèter és el paradigma del dol matern i alhora el poder d’aquest pot esdevenir terrible i ben perillós si esdevé còlera, com ho exemplifica la venerable Hècuba, que de ser εὒπαις passa a ser una vella ἂπαις metamorfosejada en gossa rabiosa que reclama, tot i la mort de la seva filla Polixena, la venjança del seu fill Polidor.

Hècuba i Polixena de Merry-Joseph Blondel

També Alcestis, Medea, Fedra, Clitemnestra, Andròmaca o Iocasta planyen la mort dels seus fills i en el dolor (πόνος) de la pèrdua, malgrat la seva mutilació a la seva contribució a la πόλις, hi troben consol, tot i que es planyen de la inutilitat dels seus patiments en el part i de l’alletament.

És tal l’amor de les mares envers els seus fills, derivat del fet d’haver-los parit, que explica la tristor de Clitemnestra quan sent la falsa notícia de la mort d’Orestes. Llavors fa una reflexió sobre l’extraordinària condició de ser mare, que no permet odiar els seus fills tot i que aquests li desitgin el mal.

ἐπεὶ πατὴρ σὸς οὗτος, ὃν θρηνεῖς ἀεί,
τὴν σὴν ὅμαιμον μοῦνος Ἑλλήνων ἔτλη
θῦσαι θεοῖσιν, οὐκ ἴσον καμὼν ἐμοὶ
λύπης, ὅς ἔσπειρ᾽, ὥσπερ ἡ τίκτουσ᾽ ἐγώ.

Sòfocles, Electra 530-533

“Perquè el teu pare, aquest que sempre estàs plorant,

dels grecs és l’únic que gosà oferir als déus

la teva germana, poc havent tant ell patit

quan va engendrar-la, com per infantar-la jo”.

(trad. Carles Riba)

δεινὸν τὸ τίκτειν ἐστίν· οὐδὲ γὰρ κακῶς
πάσχοντι μῖσος ὧν τέκῃ προσγίγνεται.

Sòfocles, Electra 770-771

“Que estranyes som les mares! Ni en la que pateix

ultratges no hi ha odi pels que ha dat a llum”.

(trad. Carles Riba)

Tanmateix, Clitemnestra no va poder impedir el sacrifici de la seva filla Ifigenia, ni l’odi de la seva filla Electra ni la mort per venjança a mans del seu fill Orestes. Iocasta tampoc aconseguí acabar amb l’enfrontament dels seus fills; ni els planys d’Andròmaca impediren la mort al petit Astiànax…

La mare de la tragèdia grega que estima els fills sempre molt més que el pare té el paper dramàtic de demostrar aquest amor envers els seus fills mitjançant el plany per a aquests i de rebre el respecte i el temor que desperta en l’home ja que aquest, tot i el seu poder dominant, no controla ni el part, ni l’alletament, ni tampoc pot assegurar que els fills siguin seus.

Publicat dins de Celebracions, General, Gènere dramàtic | Etiquetat com a , , , , | 42 comentaris

Un eclipsi de sol en Arquíloc

Arquíloc de Paros, còpia romana d’un original grec. Pushkin

χρημάτων ἄελπτον οὐδέν ἐστιν οὐδ’ ἀπώμοτον
οὐδὲ θαυμάσιον, ἐπειδὴ Ζεὺς πατὴρ ᾿Ολυμπίων
ἐκ μεσαμβρίης ἔθηκε νύκτ’, ἀποκρύψας φάος
ἡλίου †λάμποντος, λυγρὸν† δ’ ἦλθ’ ἐπ’ ἀνθρώπους δέος.
ἐκ δὲ τοῦ καὶ πιστὰ πάντα κἀπίελπτα γίνεται
ἀνδράσιν• μηδεὶς ἔθ’ ὑμέων εἰσορέων θαυμαζέτω
μηδ’ ἐὰν δελφῖσι θῆρες ἀνταμείψωνται νομὸν
ἐνάλιον, καί σφιν θαλάσσης ἠχέεντα κύματα
φίλτερ’ ἠπείρου γένηται, τοῖσι δ’ ὑλέειν ὄρος.

Arquíloc fr. 74D

És ben possible que aquest eclipsi de sol que descriu el poeta líric i iambògraf grec Arquíloc de Paros  (680-640), uns anys abans de morir,  va tenir lloc el dia 6 d’abril de l’any 648 aC, o bé el 647 aC. Aquest eclipsi fou visible en totes les illes del mar Egeu.

Eclipsi de sol

Un eclipsi de Sol és l’enfosquiment total o parcial del Sol produït pel pas de la Lluna entre ell i la Terra. 

  • Què sabeu d’Arquíloc?
  • Amb quins mots es refereix a l’eclipsi solar? A qui culpabilitza d’amagar la llum del sol? Què provoca l’eclipsi en l’ésser humà? Quin tòpic literari empra Arquíloc per descriure’l?
  • Us podeu imaginar com es devien meravellar els antics davant d’aquest fenomen?
Publicat dins de General, Lírica | Etiquetat com a , | 5 comentaris