Hem acabat les classes a l’institut Premià de Mar! Per tancar el curs 2015/2016, tal com ja es va anunciar al twitter i seguint la tradició d’acabar l’ESO amb jocs romans, hem fet dos tallers internivells, portats per alumnes de llatí de 4t i de 1r de batxillerat amb alumnes de 1r de l’ESO, dins el projecte Interès pel nostre passat romà.
Gràcies, alumnes de 4t #ESO, per jugar com els romans amb els alumnes de 1r ESO! pic.twitter.com/rzkKDkNmGk
— Margalida Capellà (@AracneFil) 9 de juny de 2016
Gràcies, alumnes 1r #BATX Llatí, per fer possible avui el taller Creació ciutat romana i bingo amb alumnes 1r #ESO pic.twitter.com/bYkDqioWa8
— Margalida Capellà (@AracneFil) 8 de juny de 2016
Dimecres a l’hora de Llatí 1, a les 11.30, els alumnes de llatí van explicar les parts de la ciutat romana i les diferents ciutats romanes a la cinquantena d’alumnes de 1r de l’ESO que no havien anat de colònies a Cala Monjoi: fundació de la ciutat, traçat de les muralles, portes principals, cardo i decumanus, habitatges (domus, insula et villa) fòrum (basílica, cúria, temples…), edificis d’oci (teatre, amfiteatre i circ) i aqüeductes i termes… Els alumnes de 1r varen fer unes maquetes de les cases, gràcies al material retallable del Camp d’Aprenentatge de Tarragona, que van situar en un plànol d’una ciutat romana. Després es va fer un bingo i com a premi es va fer un diploma de pergamí amb calamus amb el llatinisme Cum laude.
Taller Creació Ciutat Romana, alumnes de 1r de batxillerat amb alumnes de 1r de l’ESO
Dijous a l’hora de Llatí de 4t a les 12.30 vàrem sortir a les pistes i als porxos els alumnes de 4t van jugar com a romans amb els de primer de l’ESO, feia molt de sol i molts alumnes estaven de ramadà, tot i així no van defallir en cap moment i vam passar un matí inoblidable. Els alumnes guanyadors van aconseguir nous i pomes, tot i que alguns se’ls van portar a casa per menjar a la nit amb la família.
Taller Juguem com els romans, alumnes de 4t d’ESO de Llatí amb alumnes de 1r de l’ESO
Demà els alumnes de 1r de l’ESO començaran el seu crèdit de síntesi Com viuríem si haguéssim nascut a l’època dels romans?
A més de visitar les restes grecoromanes d’Empúries (amb l’àgora i στοά restaurades) i l’edifici de planta octogonal de Can Ferrerons al Museu romà de Premià, també han visitat el Museu de Badalona i la Vil·la de Torre Llauder a Mataró (Iluro).
Els alumnes de 4t de l’ESO el seu Projecte de Recerca. A l’àrea de clàssiques en tenim tres i tots ells relacionats amb la lectura prescriptiva de Llatí de 4t Narracions de mites clàssics, una adaptació de les Metamorfosis d’Ovidi. Us convido a donar-los un cop de mà amb els seus formularis inicials.
Mitologia i sexualitat i El sexe a la mitologia
És narcisista la nostra identitat digital a l’Instagram?
Els alumnes de Grec i de Llatí de 1r de batxillerat comencen els seus exàmens finals.
Els alumnes de Grec i de Llatí de 2n tindran dijous els exàmens, primer el de Llatí i després el de Grec.
Molta sort a tots i a totes! Molt bon estiu!
Mare meva, i la meva veu se sent de fons… Quina vergonya, ha ha ha ha!
“La peonza es una metáfora de la vida, que da muchas vueltas.” Miguel Ángel Valdivieso, filòsof, any MMXVI.
Una molt bona manera d’acabar el curs de llatí!
Salve!
Una gran metàfora, Miguel Ángel!
Pingback: Per acabar les classes, tallers compartits de J...
Us estareu preguntant que varen fer els nois de 4t d’ESO amb els nens de 1er d’ESO?
Dons el que vam fer va ser prepara una sèrie de jocs típics de l’antiga Roma i jugar-los amb els nens de primer.
Vam començar jugant a “Muia”que consisteix en que una persona a d’intentar pillar a algú amb els ulls tapats, el segon joc que es diu “funem saltare”, consisteix en que dos contrincants estirin la corda en pols oposats, i el que passi de la línia guanya. El tercer joc, “Recessum facere” consiteix en agafar una persona a la teva esquena i fer una carrera amb el teu contrincant.
El cuart joc, “Ephedrismos” va ser un dels millors i un dels més divertits, perquè van haver-hi unes quantes caigudes molt gracioses, aquest joc tracta de correr amb un sac en les cames i veure qui arribarà al meta abans. El cinquè joc, “Grus”, consisteix en mossegar una poma sumergida a l’aigua en menys de 15 segons. I per últim, però no menys important “Delta” que consisteix en dibuixar una piràmide al terra similar a la lletra delta en majúscula i dividir-la en 10 seccions numerades en lletres romanes,i llavor un jugador a de tirar cinc nous i segons on caigui la nou tindrà una certa puntuació.
Fer aquesta activitat ha estat molt divertida, m’ho vaig passar molt bé al veure nens jugant a jocs que ja ni es mencionen. M’he sentit molt còmode amb ells, m’ha recordat a la festa de Badalona en el ludi. La veritat és que haurien de fer més activitats aixi.
C.R.S:
El fòrum romà, era en el centre de la ciutat. En llatí era anomenat el Forum Romanum, El Fòrum Romà se situa amb el Palatí i el Capitoli, a Roma. Hi havia el temple més important, la cúria i la basílica.
Basílica
És una estructura arquitectònica d’origen romà que tenía una funció econòmica i jurídica.En llatí també és basílica (significa reial). La basílica es trobava al costat del temple. Seria com els jutjats de Premià de Mar.
Ens va agradar molt fer de mestres als alumnes de 1r de l’ESO i explicar les parts de la ciutat romana:
L.A.M:
El fòrum era com un lloc de reunió per la població de l’època on es podia reunir tothom i on es celebraven les eleccions dels magistrats.Per exemple: Si un de vosaltres volia trobar-se amb un amic o company, anaves allà i el trobaves segur!
Cúria:
Era l’edifici on es reunia el més alt òrgan de l’estat a les ciutats llatines i gregues.Generalment era aprop al fòrum o àgora, era quadrangular, quadrat o rectangular. Si ho situéssim a Premià de Mar, faria la funció d’ajuntament.
L.C.N:
El temple romà és l’edifici consagrat del fòrum romà. Temple deriva de la paraula llatina templum, que ens indica el lloc consagrat, orientat segons els punts cardinals, seguint el ritual de la inauguració o inaguratio, orientació que correspon a l’espai sagrat del cel. Els temples més importants a Catalunya i que encara conservem són els de:
Tàrraco: dedicat a l’emperador August al recinte de culte del fòrum provincial (possiblement, en la ubicació que actualment ocupa la catedral de Tarragona) i altres temples de localització desconeguda.
Barcinoː temple d’August de Barcelona.
Laia A., Laia C. i Chorouk Regrag
LES TERMES ROMANES
Les termes en l’època romana era una institució fonamental en la societat. Les termes romanes eren llocs de relaxació i d’higiene personal, però també eren llocs en la qual els romans anaven a fer vida social. Les termes romanes bé podien ser termes privades, anomenades Balnea. Un exemple de termes privades seria les termes de can Farrerons de Premià de Mar. Les termes públiques, obertes a tothom, tant homes com dones, s’anomenaven termes. Les termes Romanes són les principals precursores de les saunes i els balnearis.
Les termes tenien varies parts:
-L’’apodyterium era el vestidor.
-Palestra Una pista de sorra a l’aire lliure on es practicaven activitats físiques.
-Caldarium terma d’aigua calenta.
-Tepidarium terma d’aigua templada.
-Frigidarium Terma d’aigua freda.
Mireia Sánchez Cano