Aspectes metodològics de la Setmana Cultural

De forma molt breu us compartirem que la metodologia de la nostra escola es basa en el treball per projectes i també en la creació dels racons matemàtics i de llengua catalana.

Totes les activitats presentades en la setmana cultural que us documentem en aquest bloc tenen la seva arrel en diversos projectes d’aula realitzats  al llarg d’aquest curs 2017-18 molts d’aquests projectes han estat tan significatius que els hem volgut recuperar i  els hem enriquit tot compartint-los amb la comunitat educativa; famílies i altres entitats amb les que treballem conjuntament.

No entrarem ara a fer una descripció de les bases teòriques del treball per projectes i tampoc discutirem sobre la tipologia de projectes que portem a terme, tal com diu la nostra directora, l’Anna,  hi ha tants tipus de projectes com escoles i tots són bons.

El que si volem destacar en aquest espai metodològic és que l’entorn  d’aprenentatge  en el que volem situar  la nostra escola és aquell espai en que es fomenti l’aprenentatge constructiu i autoregulat, volem tenir molt en compte el context de la nostra escola i sobretot volem promoure el treball col·laboratiu.

Per nosaltres en la nostra metodologia no oblidem la importància de les emocions ni tampoc de la motivació. Els nostre alumnat necessita sentir-se capacitat per  fer allò que s’espera d’ells, d’aquesta forma experimenten emocions molt positives envers l’aprenentatge.

Per acabar aquest article sobre la metodologia que apliquem volem remarcar que,  aquest any hem descobert en la formació que hem rebut de la Xarxa de competències que hi ha SET PRINCIPIS que han d’orientar la nostra pràctica i la nostra línia metodològica.

Aquests són:

  1. L’alumnat és el centre de l’aprenentatge
  2. L’aprenentatge és de naturalesa social
  3. Les emocions són part integral de l’aprenentatge
  4. L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals
  5. L’esforç de l’alumnat és clau
  6. L’avaluació continuada afavoreix l’aprenentatge
  7. Aprendre és construir connexions horitzontals.

 

Si no perdem de vista aquests principis i els prenem com el far que guia les nostres intervencions i metodologies segur que farem un bon camí.

Tastet del projecte Hort Urbà!

El passat 13 de maig vam realitzar un tastet de tots els projectes que es duen a terme en el nostre institut…. i per tant, també del nostre Hort Urbà.

Vam muntar una taula on hi havia una petita demostració de tot el procés i les diferents activitats i tasques dutes a terme amb el nostre alumnat. I tot això, ho van explicar els propis alumnes a les famílies que van venir a visitar la nostra exposició.

En la taula hi havia diferents materials com els tests reciclats amb ampolles de plàstic fets pels nostres alumnes on van plantar diferents plantes aromàtiques. També hi havia els dossiers de treball i fitxes realitzades durant tot el procés, un mural de fotografies amb l’evolució del nostre hort i una mostra de les plantes que tenim.

Els nostres alumnes estaven encantats realitzant les diferents explicacions a les famílies que ens van visitar.

La nostra taula de tastet del nostre projecte.

Testos fets amb ampolles de plàstic

Fitxes i dossiers de treball

Mural explicatiu del procés del nostre hort.

Els nostres alumnes explicant el projecte a les famílies.

Què pensen els nostres alumnes de la Setmana Cultural?

Un cop acabada la setmana cultural, hem fet una avaluació final amb els nostres alumnes on han pogut valorar com ha anat el projecte i aportar propostes de millora. (Us enllacem l’article d’avaluació, al final d’aquest podreu trobar enllaçat el document que han utilitzat a les aules per avaluar-lo)

Un cop feta la valoració, els delegats de cada classe s’han reunit amb la directora del centre per fer una assemblea on han pogut dir què pensen totes les companyes i companys de la classe.

Tot el procès de la setmana cultural ha estat seguit i enregistrat per la UDL, ja que han fet un estudi d’interculturalitat a la nostra escola. En breu us enllaçarem els resultats!

Aquí tenim les evidències!

Al bloc de la nostra escola hem fet un recull de les activitats realitzades durant tota la setmana cultural. Hem penjat uns videos al nostre canal del youtube amb una breu explicació del que hem fet. (us animem a que us subscriviu!)

Aquí teniu l’enllaç al nostre bloc. Feu una ullada!

http://agora.xtec.cat/escolapinyanalleida/categoria/setmana-cultural/

 

 

Tants caps tants barrets

Tenim el projecte quasi enllestit i s’acosta el moment d’entrar a l’aula per implementar tot alló que hem estat preparant durant aquests mesos, la diversitat del professorat es deixa notar en cadascuna de les desicions.

De fet aquest article vol reflectir les dificultats que porta negociar i englobar diferents maneres de pensar i executar en la nostra professió. La virtud d’escoltar és aquella que hauriem de cultivar amb més impetu poder donar un bon raonament a totes aquelles  propostes que no ens agraden. Tots…del primer a l’últim, hauriem d’apostar per totes aquelles activitats, idees, recursos, etc que siguin una aposta ferma per a la millora de l’alumnat.

 

Sessió 30: Observació de ronyons, cervell i pulmons d’un xai

Aprofitem que l’àvia d’una alumna té una carnisseria i li demanem alguns òrgans de xai (cervell, ronyons i pulmons)  per tal que els nens els puguin tocar i observar. És un animal força semblant al gos. Anotem a la pissarra quins òrgans volem demanar.

Sessió 29: Ens visita la Kira, la gossa de la Laura

 

Una companya de l’escola, la Laura, ens porta a la classe la seva gossa, un Bichón Maltès femella. Els nens tenen l’oportunitat d’estar en contacte amb un gos de carn i ossos. Ens porta la carnet de vacunes, el carnet sanitari, unes analítiques de sang… Veiem que tenen els mateixos documents que una persona.