ESC. La Noguera de Balaguer. Qui som?

Som l’escola la Noguera de Balaguer. El curs anterior, el 2016/17, després de debatre en claustre i per tal de continuar en la línia de canvi que ens havíem proposat com a escola, vam tenir l’oportunitat de fer una formació sobre com ens agradaria que fos la nostra escola.

Heus aquí el decàleg que vam acordar per tenir present en les nostres actuacionsi:

 

ESCOLA PINYANA DE LLEIDA: QUI SOM?

L’Escola Pinyana de Lleida som una escola pública de recent posada en funcionament creada al 2009/10 i situada al barri de Balàfia. Actualment som un centre d’una linia i mitja amb un alumnat molt heterogeni i famílies d’un nivell socioeconòmic baix.

En la nostra escola apostem per diversificar la nostra metodologia d’ensenyament-aprenentatge. Prioritzem els projectes entre d’altres metodologies, ja que permeten organitzar les situacions d’E-A des d’una perspectiva global i relacional. Facilita que els alumnes estableixin relacions entre els seus coneixements i la nova informació assegurant d’aquesta manera l’aprenentatge significatiu.

També formem part del Plà Educatiu d’Entorn del barri de Balàfia a la ciutat de Lleida juntament amb d’altres entitats del barri, amb l’objectiu de millorar la xarxa educativa de l’entorn més proper dels nostres alumnes creant vincles en la seva zona d’influència.

Creiem que la xarxa de CCBB ens pot aportar unes bases per cohesionar la nostra tasca docent al centre, garantint uns moments de debat i posada en comú de la nostra tasca i per poder consolidar la nostra praxis en projectes educatius.

http://agora.xtec.cat/escolapinyanalleida/

Elegim un producte final

Ja tenim el tema: serem els joves reporters de l’escola!! La planificació del projecte s’ha centrat en les fases que aniran guiant el nostre treball:

  • Fase d’inici: de motivació, activació de coneixements previs i establiment dels objectius i dels criteris de l’avaluació
  • Fase de desenvolupament
  • Fase final i de difusió.

Actualment, estem en la fase de desenvolupament, on els alumnes estan preparant la gravació d’un dia a l’escola. Per tal de poder entendre una mica més el món de la televisió es va anar a visitar Lleida TV.

 

DECIDIM EL REPTE!

Per començar el nostre projecte, plantegem una conversa amb tot l’alumnat arrel de la visita de les infermeres.

Aprofitem aquesta conversa per fer un recull dels coneixements previs de l’alumnat, que alhora serveix per compartir coneixement i donar resposta entre els propis alumnes a alguns dels seus dubtes.

Aquesta conversa ens fa constatar els  diferents graus de coneixements previs que hi ha entre l’alumnat, en funció del seu bagatge personal, dels seus interessos, vivències…

En una propera sessió plantegem a l’alumnat què més els agradaria saber, fer i aprendre , i de manera consensuada entre tots/es definim els objectius  que aniran guiant el projecte.

Aprofitem aquestes preguntes per fer-los reflexionar envers quines poden ser l’origen d’una investigació i per tant susceptibles de convertir-se en el repte, i quines són de resposta fàcil i tancada que es poden resoldre a través de llibres, internet, famílies, experts…, tenint en compte que totes hi tenen cabuda al nostre projecte.

A partir d’aquestes converses prèvies, en posteriors sessions, és on s’acaba de definir el repte i decidir el producte final. La tasca del/a mestre/a en aquest moment és guiar en la reflexió a partir de les aportacions de l’alumnat per poder arribar a decidir el repte.

En el nostre projecte el repte que va triar l’alumnat va ser “aconseguir que els companys/es i famílies de l’escola, coneguin i segueixin consells saludables per estar sans i cuidar el cos” i el producte final, “fer un tríptic informatiu amb consells saludables”.

A més a més, es defineix l’avaluació fent partícip l’alumnat tot consensuant què haurem d’haver après en acabar el projecte i com ho demostrarem. En el nostre cas, es va acordar fer dues rúbriques, una pel treball en grup i l’altra a nivell individual.

Pel que fa a l’organització, s’alterna el treball en gran grup amb el treball cooperatiu i el treball individual. Els grups de treball cooperatiu són fets pel mestre per tal de garantir que siguin grups heterogenis.

Després de tot aquest treball previ, important i imprescindible, i al qual cal dedicar tant temps com es consideri necessari, ja es pot començar a desenvolupar el projecte.

 

Sessió 12: Recull de dades de l’enquesta

 

Anem llegint les enquestes i els diferents secretaris van anotant els resultats a la pissarra.

Resultats:

-Tens gos? 96 alumnes n’hi tenen i 299 no.

-Què menja? Pinso 64, ranxo 15, pa sec 6, ossos 2, carn 5, de tot 14.

(Tenim un problema: no sabem si ranxo i pinso és el mateix. Ho haurem de buscar al diccionari abans de fer les gràfiques).

-Com es diu el teu gos? 4 es diuen Kira, 3 Lluna, 3 Nina i la resta estan repetits 2 vegades o menys.

-De quina raça és? Molts alumnes no saben contestar aquesta pregunta. De les respostes obtingudes, tenim que de Bichon Maltès n’hi ha 8, Yorkshire 6, Pastor alemany 6, Canitx 5, Chihuahua 2, Caçadors 3, Cocker 3, Bulldog francès 2 i Labrador 2.

(La lectura de les enquestes s’ha fet una mica pesada perquè hi havia moltes respostes).

Definició del repte i organització

Aquests són els reptes que van sorgir de cada grup-classe:

Per què hi ha diferents tipus de plantes al món?

-Com s’alimenten les plantes carnívores?

-Com podem millorar la manera de reciclar i cuidar la natura?

-Com podem diferenciar les plantes naturals i artificials?

-Per què tenen color les plantes i per què canvien?

A partir d’aquests interessos, l’alumnat va haver de plantejar noves preguntes obertes i que fossin susceptibles d’investigació.

Després de posar en comú totes les preguntes es va fer una tria d’acord els criteris establerts.

Ens vam organitzar en 6  grups de 4 alumnes, cada grup amb un repte per investigar. Aquests grups es van formar per part dels/les mestres amb la voluntat que fossin el més heterogenis possible.

Vam definir rols dels diferents grups cooperatius: portaveu, responsables de disseny i d’investigació i lector.

El fet de ser un nombre reduït de nens i nenes, 4 nens i nenes en un grup, facilita la distribució de rols i arribar als acords. Tot i això, en algun moment algú va haver de cedir alhora d’acceptar el rol adquirit. La mestra va suggerir que en nous projectes seria interessant un intercanvi de rols.

Sessió 11: Passem l’enquesta per les classes

 

Un alumne baixa a consergeria a fer les fotocòpies de les enquestes. Establim, però, que volem que en surtin dues a cada full per estalviar paper. Per tant, no n’hem de fer 395 sinó quantes? Alguns alumnes fan l’aproximació a 400 i diuen que amb 200 ja en tindrem prou.

Els diferents grups/equips passen per les classes que havien triat a fer l’enquesta.

El grup que ha anat a P3A puja dient que ha hagut un problema: els nens de P3 diuen mentides. S’inventen les respostes i diuen que no se’ls hi pot fer. L’altre equip que ha anat a P3B  diu que els ha funcionat bé.

Sessió 10: Truquem de debò a la veterinària de Cervera

 

Un alumne va a buscar el mòbil de l’escola a Secretaria i puja a la classe per fer la trucada davant de tots. Surt al davant i l’ajuda una companya que apuntarà a la pissarra les dates i l’hora.

La veterinària li diu al nen que els 22 alumnes no hi cabrien i s’han  de repartir en 2 grups. Dóna dues dates per anar, 8 i 15 de març.

Quan penja el telèfon ho explica a la resta i preguntem com ho farem per saber quants alumnes han d’anar a cada grup.

(Prèviament, la tutora havia establert les dates i l’hora amb la veterinària).

Sessió 9: Elaborem una enquesta

 

Els alumnes es pregunten quants alumnes de l’escola tenen gos i decidim fer una enquesta des de P3 fins a 6è.

En grups, redacten les possibles preguntes i després de posar-les en comú a la pissarra  triem les 4 més significatives.

A continuació, un grup passa l’enquesta a net i una alumna va a preguntar quants alumnes hi ha a l’escola per saber quantes fotocòpies s’han de fer (cens).

Decidim que cada grup passarà per 2 o 3 classes, trien les aules on aniran i practiquem com s’ha d’entrar, com saludem, ens presentem i expliquem per què volem l’enquesta.