ANEM FENT CAMÍ I TANCANT ENIGMES

Ens hem posat en contacte amb Ignasi Blanch, un dibuixant, a través del correu que apareix a la seva web però no ens ha contestat. Llavors a través del Facebook hem trobat un dibuixant i novament ens hem posat en contacte, per veure si ens podria resoldre dubtes que teníem. Després d’escriure-li diversos emails, hem quedat per fer una videoconferència dijous dia 15 de febrer ( amb això aprenen que no sempre trobem la resposta al primer intent, i que hem de continuar insistint fins trobar la resposta…ni que costi)

Toni Ruiz és el dibuixant de còmics, però ens ha preparat una sorpresa, ens ha invitat al seu amic i redactor dels còmics, Roman Aixendri. Durant una hora i mitja han estat responent a les nostres preguntes i ens han explicat moltes curiositats. ( hem aprés a fer una videoconferència múltiple i ens ha agradat molt).

ANEM RESOLENT QÜESTIONS…

Els projectes són investigacions vives i inesperades i ens trobem regals com aquest: concretament el dia 16-11-2017 a l’InfoK sortia una notícia sobre Ibáñez que ens ha ajudat a respondre les preguntes referent a ell i als seus personatges. I hem mirat el programa. Així han pogut respondre alguns dels seus dubtes amb una informació en format digital i amb una escolta activa.

Us adjuntem el link per si la voleu veure a casa:

http://www.ccma.cat/tv3/super3/infok/infok-16112017/video/5702473/

A banda, la Sílvia ha anat a un antiquari a Girona i ens ha portat còmics antics que han pogut explicar més coses sobre dubtes que teníem en relació a la temàtica, si sempre feien riure, si sempre els personatges eren “tontos” i ens hem adonat que no sempre ha estat així ( amb això queda palès que els mestres també podem aportar informació que els pot ser d’ajuda als alumnes, no sols tenim la funció de crear activitats, sinó també de plantejar-los i fer-los replantejar qüestions que els ajudin a adoptar una postura i un pensament analític i crític).

COM HO FAREM?

Per veure com podem resoldre tot el que volen saber, ens hem posat novament a llegir les preguntes que hem fet i hem anat aportant idees de possibles fonts que ens ajudaran a buscar informació. Aquestes fonts són:
1- Internet.
2- Mirant còmics.
3- Enviant e-mails a dibuixants de còmics.
4- Preguntant a gent gran: iaios fer-los enquestes.
5- Contactar amb editorials.
6- Mirant videos al youtube.
Veient aquestes aportacions, cada grup té les preguntes de tota la classe, i van anotant els nombres anteriors per fer un filtratge i ajudar a saber on podem fer la cerca. Exemple:

– Quant temps costa acabar tot un còmic?
– Està mort el dibuixant que va escriure Mortadelo y Filemón?

NOTA A LES FAMÍLIES

Un cop hem analitzat totes les preguntes, ens hem adonat que s’agrupen en uns blocs principals. Llavors enviem una nota que ells mateixos escriuen de forma cooperativa amb els membres de la taula i finalment la consensuem mentre l’escrivim a la pissarra digital per veure si el format, l’adequació i coherència és adient. Un cop acceptada s’envia per via email o paper per tal que sàpiguen sobre quins temes han de poder ajudar als seus fills a cercar informació ( amb això treballen tipologia textual, l’escriptura funcional i contextualitzada, així com la lectura i recerca d’informació lligada a un interès escollit pel propi alumnat).

NOTA A LES FAMÍLIES
Benvolguts pares i mares,
Els vostres fills i filla us demanem amablement que ens ajudeu a buscar informació sobre els dibuixants de còmics. El que volem saber són moltes coses, però les hem agrupat en aquests punts de l’índex:
1- Escriptors i dibuixants en general.
2- Procés elaboració d’un còmic
3- Ibáñez.
4- Mortadelo i Filemon
5- Altres personatges de còmics.
6- Curiositats o dubtes dels còmics.
Moltes gràcies,

La classe de 5è

QUÈ VOLEM SABER?

En primer lloc hem començat a escriure preguntes sobre què els agradaria saber sobre el món dels dibuixants dels còmics de forma individual, i ho han escrit a la seva llibreta. En una altra sessió hem fet una posada en comú, per tal que tothom conegui el què volen saber els seus companys/a.
Algunes preguntes s’han realitzat de forma repetida per diversos alumnes, per això apareix el nom de tots dos. Alguns altres, al sentir les dels seus companys/a, han incorporat alguna de diferent a les ja esmentades. Aquest n’és el resultat:
David, Ricard
– Quan temps costa acabar tot un còmic?
– Està mort el dibuixant que va escriure Mortadelo y Filemón?
– Dibuixant un sol còmic et pots fer famós?
Gerard
– Quants il·lustradors de còmics hi ha al món?
– Tots els il·lustradors de còmics també s’encarreguen d’escriure’ls?
– Els fan a mà i/o a ordinador els còmics?
– Hi ha còmics que no siguin divertits?
La llista de totes les preguntes de tots els membres de la classe les tenen cada grup.

EVOLUCIÓ DEL PROJECTE A L’AULA

Per veure l’evolució dels aprenentatges al llarg del projecte és important saber i tenir present des d’on partim. Per aquest motiu hem creat una cartellera amb frases individuals on apareix el què ells saben abans d’iniciar la investigació sobre el tema escollit.

Aquest ens servirà per poder anar-hi fent referència i fer-los adonar de com van aprenent a mesura que es va duent a terme el projecte.

TEMA CONSENSUAT i QUÈ SABEM?

Posteriorment, hem decidit fer la següent votació (novament individual i de forma silenciosa, en butlleta tancada), on cadascú ha escollit tres dels oficis que hi havia escrits a la pissarra per ordre de preferència ( així s’assegura que el tema que sorgeixi estigui votat almenys per la majoria).. i el resultat de l’escrutini ha estat el següent:

Dibuixant de còmics 6 vots.

Youtuber: 5 vots

Futbolista: 5 vots.

Cantant: 3 vots.

Policia, nadadora, jugadors de basquet, investigadors amb 2 vots.

Fuster, paleta, actriu i mecànic amb un vot.

Per tant, el tema del projecte que iniciarem és de dibuixants de còmic.

En la mateixa sessió, i per tal que no hi hagi interferències amb una possible recerca d’informació, cada alumne ha escrit a la seua llibreta què sap sobre els dibuixants de còmics.

TRIA DEL TEMA

Per escollir el tema del projecte hem invertit algunes sessions per parlar i analitzar quins han estat els projectes que han fet fins al moment.

Ens hem adonat que havien fet molts projectes d’animals, la majoria mamífers, i que hi havia molts temes que casi no havien investigat.

Per aquest motiu, cada alumne/a ha escrit a la seua llibreta possibles temes que li agradaria estudiar i ha argumentat el motiu de la seva elecció.

Per tal de poder pensar altres temes que no ens venien al cap en aquest moment, hem mirat  l’Infok, hem vist fotografies de personatges famosos, oficis, revistes, diaris…etc.

Sessió 2: Hem invertit un temps a parlar i a analitzar si creien adient escollir un personatge famós i/o un ofici. Cada grup, de forma  cooperativa ho ha debatut i el resultat ha estat de dos grups a favor d’aquesta proposta i un grup que no ha arribat a cap acord, solament a un empat entre els membres del grup. Per tant, la majoria de la classe ha cregut oportú decidir-nos cap al personatge i/o ofici famós.

Seguidament hem fet novament una votació individual sobre quin ofici podrien incorporar als que ja teníem inicialment. Hem realitzat una posada en comú a la pissarra de forma anònima dels oficis generals que ens han sortit i aquest ha estat el resultat: FUTBOLISTA, CANTANT, YOUTUBER, DIBUIXANT DE CÒMICS, POLICIES, NADADOR, FUSTER, INVESTIGADOR, PALETA, ACTOR, MECÀNIC…

 

LA PREHISTÒRIA, UN PROJECTE DE CENTRE

La darrera setmana del mes de gener l’escola Ferreries va fer un retorn al passat, i de cop i volta va fer cap a la Prehistòria.

Ja és el tercer any que durant una setmana tot el centre està immers amb un únic projecte. Les temàtiques han sortit de les pròpies necessitats o dels interessos dels alumnes, com ha estat el cas d’aquest curs.

Els diferents cicles a partir dels interessos dels seus

alumnes( recollits prèviament) comencen a construir les activitats.

Els alumnes de 3r i 4t descobrim la PREHISTÒRIA mitjançant els següents tallers internivells:
l’evolució de home, cerca d’informació de la prehistòria, danses i rituals, make prehistoric dress, el llibre digital de la prehistòria, ceràmica cardial i pintures rupestres amb elements naturals. Tan els mestres com alumnes vam estar molt engrescats durant tota la setmana!!!

Teniu una petita mostra de les pintures i de la ceràmica cardial.

En propers articles us anirem explicant més d’aquest projecte.

Us deixem els enllaços de facebook per poder mirar totes les imatges
Us deixem els enllaços de facebook per poder mirar totes les imatges.