Projecte 1r: LA CIÈNCIA. L’ASTRONOMIA

Aquesta setmana els alumnes de primer hem rebut una caixa plena de ciència que ens enviava el Beakman. Ens ha plantejat la pregunta de per què la lluna canvia de forma i ens ha presentat un experiment i vídeos per descobrir-ho. I ens ha explicat qui era NICOLAU COPÈRNIC. Per acabar hem fet una representació a la cartolina de les fases de la lluna per explicar-ho a casa.

Al passadís de primer ja hem omplert la rama de l’Astronomia! Veniu a descobrir-ho. Us deixem unes quantes fotos.

Projecte 1r: LA CIÈNCIA. METODOLOGIA

Quan va sorgir el tema del projecte ens vam plantejar quina metodologia podríem utilitzar per aproximar una temàtica tan abstracta com és la ciència a nens i nenes de primer. Guiades pel seu objectiu, fer experiments, i per les diferents rames de la ciència, cada setmana hem treballat seguint la mateixa estructura dins de les sessions. Dins la caixa de la ciència ens arribava una carta escrita pel Beakman on ens explicava quina rama de la ciència descobriríem aquella setmana, el nom d’un científic important i una eina del laboratori. A banda, dins la caixa també trobàvem un tros de la definició de ciència i la fitxa d’un científic explicant quin era el seu gran descobriment. Un cop treballat tot això, era el moment de dur a terme l’experiment per poder fer els nostres descobriments!

 

Projecte 1r: LA CIÈNCIA. LA BIOLOGIA

A la classe de primer ha arribat una nova carta del Beakman, aquesta setmana ens ha presentat la BIOLOGIA, amb ell hem conegut el biòleg Mendel. I també ens ha portat més paraules per confeccionar la definició de la ciència.

Avui ens ha fet convertir en biòlegs i després de descobrir que estudia la biologia hem marxat cap a la natura a observar animals i plantes en el seu hàbitat. Ens ha fet agafar una lupa i un pot. Ha estat una gran experiència i ens hem divertit molt.

I la natura ens ha regalat l’arc de Sant Martí!!

Ha estat un matí de grans sorpreses!

Projecte 1r: LA CIÈNCIA. FAMÍLIES

Els pares de la Leire, la Clara i el Carlos, han vingut a la classe de primer per portar-nos experiments i coneixement sobre la ciència.

La Clara ens ha presentat LES CIÈNCIES DE LA TERRA i amb unes imatges i explicacions hem descobert les capes del planeta Terra i els volcans amb les seves característiques i els tipus. A més a més ens ha ensenyat que amb la Leire a casa han construït un super volcà que tots junts hem vist com explotava i sortia “lava”.

Després ens hem tornat a endinsar amb el món de la QUÍMICA i hem fet experiments com: la reacció química del mentos a la cocacola que ha inflat un globus, la conversió d’àcid a base gràcies a un indicador que hem vist que canviava de color, la tensió superficial de l’aigua que gràcies a un paper el clip no s’enfonsava…

I també hem provat de fer funcionar un rellotge substituint les piles per una llimona.

El Carlos i la Clara ens han portat un nou instrument de laboratori que hem aprés a fer-lo funcionar. Ens han portat la PIPETA!

Com podeu veure ha estat una tarda molt profitosa.

Els cangurs salten molt amunt?

Com a cada principi de projecte i només amb els coneixements previs dels alumnes, fem una pluja d’idees d’allò que sabem sobre els cangurs. Hi hauran afirmacions que seran certes i d’altres que descobrirem que no.

Llavors, a partir de la pregunta inicial (els cangurs salten molt amunt?) i de les idees prèvies, apareixen més inquietuds. Noves preguntes i nous reptes agrupats segons categories pròpies de la vida d’un animal (hàbitat, morfologia/trets físics, alimentació, reproducció i comportament).

Els pirates: la veu dels alumnes

Tots els alumnes de P5 hem començat a treballar “els pirates”. Som tres grups que corresponen a pirates rojos, verds i blaus. Al llarg de tot el cicle d’educació infantil han anat sorgint inquietuds per part de l’alumnat que han anat portant a l’estudi del tema. Per això, entre tots, hem decidit estudiar-los.

Hem partit d’una activitat de motivació en la qual, a l’entrada a l’aula ens hem trobat una ampolla amb un missatge i un mapa. Amb aquest mapa hem sortit al pati per poder trobar el tresor.

A continuació, hem treballat les dos activitats inicials de què sabem? i què volem saber?

 

Ens visita un expert en LEGO

Els alumnes de 4t han realitzat una entrevista a Gonzalo. Un home nascut al Perú que ha organitzat tallers de LEGO i valors, tant al seu país com a Catalunya.

Va venir a Espanya amb el seu pare i va treballar a l’aeroport abans de venir a les Terres de l’Ebre.

Hem organitzat 3 sessions per alumne, durant les properes setmanes a un cost de 5€.

L’objectiu és la creativitat i la imaginació. Construïm sense instruccions.

LA VIDA ET PORTA MOLTES OCASIONS

El fet de treballar un projecte ens fa estar atents al que passa al món en relació a aquest tema i ens assabentem de la notícia de la mort del dibuixant Forges. Per aquest motiu, fan una cerca bibliogràfica per saber qui és, un màxim de mig foli de llarga (per evitar que copiïn un text directament d’internet) i cadascú escull un dels seus dibuixos i argumenta el motiu de la seva elecció (amb això aprenen a buscar informació, analitzar i fer lectura vertical per escollir la informació important i saber resumir-la, i per altra banda, a escollir amb criteri i saber exposar-ho en públic alhora que defensar-ho).

Un cop sentides les exposicions argumentades de tots els companys, es decideix que escollirem una imatge seva també que formarà part del dossier del seu projecte, i l’escollida ha estat la que apareix a continuació:

ENS DIVERTIM JUNTS!

Hem invertit una sessió a llegir els còmics dels nostres companys, i ens ho hem passat molt bé (és important que el què fem tingui sentit, i quan un escriu, normalment és per algun motiu, i quin motiu hi ha millor que divertir-nos tots junts).