POSEM FIL A L’AGULLA

Ja hem començat el projecte! Cada alumne ha pensat una pregunta sobre què vol saber de la seva comarca. Hem anotat totes les que sorgien. Tot seguit, per grups de 4 hem anat agrupant les que eren semblants. Ho hem posat en comú en gran grup, ho hem anat comentant i perfilant i al final el resultat ha estat aquest:

QUÈ EN VOLEM SABER?

  • La fauna de la Ribera d’Ebre
  • La superfície que ocupa la comarca
  • La població que té la Ribera d’Ebre
  • Els ponts que hi ha a la Ribera d’Ebre
  • Com es vivia en l’antiguitat a la comarca
  • El riu Ebre: longitud, cabal…
  • La flora de la Ribera d’Ebre

Per on comencem?  Aleshores hem vist la necessitat de seguir un ordre. Ha quedat així:

QUÈ EN VOLEM SABER?

  • Els pobles que formen la comarca
  • La població que té la Ribera d’Ebre
  • La superfície que ocupa la comarca
  • El riu Ebre: longitud, cabal…
  • Els ponts que hi ha a la Ribera d’Ebre
  • Llocs turístics i d’interès de la comarca
  • La fauna de la Ribera d’Ebre
  • La flora de la Ribera d’Ebre
  • Dites dels diferents pobles
  • Com es vivia en l’antiguitat a la comarca
  • La indústrIa a la Ribera d’Ebre

Preparats per començar a resoldre la primera pregunta! Som-hi!

PROJECTE EL JAPÓ. LOCALITZACIÓ GEOGRÀFICA

Vam voler saber on es situava Japó geogràficament. Tots i totes sabíem que no era un país europeu, que estava allunyat del nostre i que es trobava al continent asiàtic.

Organitzant-nos en grups i fent ús d’atles vam treballar tres tipus mapes :

1. Mapa mundi : senyalant els diversos continents.

2. Mapa d’Àsia : cercant Japó dins dins del continent.

3. Mapa de Japó: delimitant les seves vuit regions.

A través d’aquesta activitat vam poder ser conscients de la situació geogràfica de Japó i vam descobrir que Japó està dividida en regions, que tot i que no són una unitat administrativa oficial al país, han estat tradicionalment utilitzades com a divisió regional en l’ensenyança de la geografia a les escoles japoneses.

Ens sentíem encuriosits i encuriosides per saber quants quilòmetres de distància hi havia entre Catalunya i Japó i vam cercar la informació a internet. Vam descobrir que de Barcelona a Tokio hi ha 10.420,14 Km !! Això ens va portar a preguntar-nos quantes hores hauríem de fer d’avió per arribar a Tokio, així que també vam cercar la informació a internet i vam descobrir que hi havia 13 hores i 7 minuts de vol.

BON VIATGE!

 

PROJECTE EL JAPÓ. COM ÉS L’ESCOLA JAPONESA ?

Treballant a la classe d’anglès vocabulari i expressions que fan referència a l’escola, un dels alumnes de la classe va preguntar com era l’escola japonesa. Si era com la nostra, si feien les mateixes assignatures que nosaltres, el mateix horari, si tenien menjador etc…

A partir d’aquí els alumnes es van organitzar per grups de dos o tres i van cercar informació amb els portàtils. Van escriure les dades més significatives i que més els hi va cridar l’atenció, com per exemple: el curs escolar comença a l’abril i acaba al març; les classes són nombroses, uns 38 alumnes, tenen 45 minuts per dinar i dinen dins de la seva classe, netegen la seva classe i sempre donen les gràcies per tot, al mestre per ensenyar, als cuiners per cuinar…; tots porten el mateix calçat dins de l’escola, etc…

Quan van acabar de fer la cerca d’informació van compartir i explicar per grups oralment el que havien trobat i ho vam comentar. Amb el projector també vam mirar algun vídeo i fotos dels nens a l’escola.

Aquest vídeo va sorprendre i agradar molt als nens.

EL POL VA PORTAR UNA FERRADURA A CLASSE -2a part

Al visitar la hípica fins i tot vam poder viure per uns segons com dormen els cavalls a l’estable.

Estan molt ben cuidats!

 

Molts dels companys de classe van buscar molta informació.

Amb els murals que van fer vam aprendre coses molt interessants.

Com han treballat!

 

Com ens organitzem ?

Habitualment el grup de menuts de l’escola convivim plegats en molts moments del dia, ambients, tallers, sortides, experiments,…

Ens enriquim els uns dels altres i així ho hem fet en aquest projecte. Normalment treballem en petits grups i quan són tasques d’experimentació i requereixen el suport d’un adult organitzem dos grups.

Els grups es formen depenent de l’activitat i els xiquets i xiquetes de P-5 són els encarregats de fer-ho així treballem les matemàtiques de forma vivencial.

Dins el nostre procés necessitàvem petits grups per a dur a terme les següents tasques:

-Posar olives en conserva

-Tenir cura de l’olivera i posteriorment de l’hort.

Així que la Martina ens va fer de secretària i va anotar la llista de noms de tots els companys i companyes. N’érem 20 i amb les seves estratègies va arribar a la conclusió que es podien fer 5 grups de 4 que setmanalment s’encarregarien de les atencions que necessitaria l’olivera que vam plantar i que s’organitzarien també per a posar olives en pots seguint les indicacions de les receptes arribades de les cases.

Aquesta última iniciativa no la teníem prevista en un principi però va ser una proposta que va sorgir al llarg del procés.

 

Visites d’experts amb la creació de dibuixos animats

Amb el projecte “com es fan els dibuixos animats?”, hem tingut la sort de poder comptar amb la col·laboració i participació de l’il·lustrador Toni Térmens i de l’alumne de l’ESO, Asier Lechuga.

Tots dos, experts cadascun amb el seu camp, ens han mostrat les seves habilitats i competències i, sobretot, ens han entusiasmat i encomanat la seva motivació envers el dibuix per part del Toni Térmens i envers l’stop motion per part de l’Asier Lechuga.

En Toni Térmens té un estudi de dibuix “Mà de llapis” i un blog amb el mateix nom on hi publica algunes de les seves creacions. Vam poder comptar amb ell en un taller que ens va realitzar sobre com dibuixar personatges a partir d’unes figures o esquemes bàsics per aconseguir finalment dibuixar la figura humana. Per a l’alumnat va ser molt gratificant observar que amb pocs minuts tenien un dibuix molt ben fet.

 

D’altra banda, l’Asier Lechuga, alumne de l’ESO de l’Institut Escola ens va fer una presentació sobre els curtmetratges que té publicats al youtube i una explicació de la tècnica de l’stopmotion i els recursos i aspectes a tenir en compte a l’hora de realitzar-la. Per a l’alumnat va ser molt significatiu tenir a un alumne del centre explicant les seves pròpies vivències i visualitzar els seus treballs al youtube. Aquesta experiència ens va servir per motivar a l’alumnat en la tècnica que després utilitzarien per realitzar el producte final, la seva producció de dibuixos animats amb l’stopmotion.

ACTIVITATS DURANT EL PROJECTE – RACONS

Hem treballat per racons durant tres dies sencers de projecte. Hem dissenyat sis racons amb un total d’onze activitats.

Per motius de distribució de l’alumnat i del nombre de mestres hi ha racons que s’han treballat durant la setmana de projecte.

Aquests són els racons:

  • Racó Inici: Construcció d’un zoòtrop.

  • Racó Clàssics Disney: aquest racó consta de dues activitats per treballar en equip:
    • Musiquem una pel·lícula: l’alumnat ha posat so i efectes especials (amb instruments de percussió) a uns curts d’animació.
    • STOP-MOTION: amb l’ajuda d’unes taules de llum i de les “tablets” s’han iniciat en la tècnica del  STOP-MOTION. Els hem proporcionat decorats, uns personatges i objectes diversos i han creat una escena.

  • Racó Warner Bros.: també està format per dues activitats, però aquestes a nivell individual.
    • Disseny i descripció d’un personatge. Els hem posat en situació explicant que la Warner vol fer una nova pel·lícula, necessita un nou personatge i estan fent un càsting. Llavors l’alumnat l’ha dissenyat i descrit (llengua catalana)

  • Storyboard: aquesta activitat és en castellà. Els hem proporcionat una història amb vinyetes sobre El Coyote y correcaminos i ells han elaborat l’storyboard.
  • Racó Hanna-Barbera: aquest racó ha consistit en quatre experiments realitzats per parelles. Cada experiment està acompanyat d’una fitxa amb les instruccions a seguir i posteriorment l’alumnat ha escrit allò que ha observat.
    • Disc de Newton.

  • Refracció i reflexió de la llum amb un got de llet i un làser.

  • Fer una lent amb un pot de cigrons i aigua.
  • La reflexió de la llum amb uns espills i un dau.
  • Racó Anime: l’alumnat ha practicat amb les “tablets” per crear una animació 3D. Hem utilitzat l’aplicació Anitales.

  • Racó Animació 3D: aquest racó també té dues activitats en equip.
    • Plans: hem treballat els diferents tipus de plans cinematogràfics. Primerament hem fet una breu explicació sobre els diferents plans i a continuació l’alumnat ha fet diferents fotografies; una per a cada tipus de pla.
    • Visualització d’un curt d’animació sobre Emocions i Valors. Han visionat el curt Mouse for sale i després han omplert una fitxa amb diferents preguntes sobre el text, tant a nivell tècnic com de contingut.

INICI PROJECTE – FORMACIÓ DE GRUPS, QUÈ SABEM I QUÈ VOLEM SABER

Després de saber el tema del projecte s’han configurat els equips de quatre persones, així com els càrrecs que tindrà cadascun dels membres. Aquests càrrecs seran rotatius.

Després elaboren el full de compromís. Entre tots els membres de l’equip escriuen unes normes que hauran de complir i posen el seu nom i signen.

El següent pas ha consistit en activar els coneixements previs de l’alumnat sobre el tema del projecte. Primer a nivell individual (Què en sé jo) i després ho han posat en comú amb l’equip i han elaborat la fitxa Què sabem?. Després tots els grups han exposat els seus coneixements previs.

A continuació hem encetat la dinàmica Què volem saber?. Els diferents equips cooperatius han escrit en un full tot el què volen saber. Hem utilitzat la tècnica del full giratori. El full girarà tantes vegades com calgui.

Finalment els grups han exposat el què volen saber i els mestres hem fet un recull de tot.

INICI DE PROJECTE – TREBALL COOPERATIU

Hem començat explicant què és el treball per projectes i també hem comentat en què consisteix el treball cooperatiu.

Per treballar-ho amb l’alumnat hem realitzat dues dinàmiques. La primera ha consistit en demanar a cada cinc alumnes que treguin un color diferent (roig, verd, groc, blau i lila). És a dir, cinc alumnes trauran el color roig, cinc més trauran el verd i així….. Després s’han agrupat en grups del mateix color. Aleshores els hem donat un dibuix de Miquel Paton i l’han pintat. Evidentment el dibuix ha quedat pintat del mateix color.

Posteriorment els hem preguntat com farien perquè el dibuix quedés més acolorit i així hem propiciat la formació de grups heterogenis, de forma que hi haurà tots els colors a cada grup. Els hem fet pintar el dibuix i han vist que queda més bonic.

Amb aquesta dinàmica l’alumnat ha entès que amb un grup heterogeni tothom aporta i hi ha més possibilitats de treball.

La segona dinàmica ha consistit en l’elaboració d’un entrepà de formatge. Hem repartit a l’alumnat els diferents ingredients que necessiten per fer un entrepà de tomata en  formatge. Els hem preguntat com s’haurien d’ajuntar si volen fer un entrepà, i han arribat a la conclusió que s’han d’ajuntar de tal manera que a cada grup hi hagi els cinc ingredients que es necessiten per fer l’entrepà. Posteriorment fan grups, elaboren l’entrepà i se’l mengen per esmorzar.

Aquesta dinàmica serveix per donar importància al treball en equip, i més concretament al fet que tothom de l’equip ha d’aportar quelcom per aconseguir un objectiu comú.

Descobrim el patrimoni de Flix!

Hem decidit fer el Treball de Síntesi de primer d’ESO. Sabem que és molta feina, però considerem que en tractar-se d’un projecte transversal serà força interessant.

L’objectiu del projecte és la descoberta del patrimoni natural i cultural de Flix.

La temporització del treball és d’una setmana.

Durant la setmana del Treball de Síntesi, es programen dues sortides al terme del poble: una  per visitar el Pi de Montbrió i diferents construccions de pedra en sec i l’altra de visita a un pou.

L’alumnat treballarà de manera individual i en petit grup (4-5 persones).

Pi de Montbrió

Anjub de Flix

Forn del Pi de Montbrió

Un cop explicat el projecte a l’alumnat, se’ls explicarà que han d’entregar els productes següents:

  • Un dossier escrit per grup
  • Dues maquetes: una del Pi i l’altra d’una construcció de pedra en sec.
  • Presentació de l’Eduloc i /o PowerPoint