VALORACIÓ FINAL DEL PROJECTE ELS BOMBERS

La nostra valoració final ha estat molt positiva. Hem après tots molt, ells i nosaltres.

Un dels aprenentatges que hem fet és que en el treball per projectes no cal un tema tant obert i extens. De vegades una pregunta com per exemple: Els bombers utilitzen “motoserres”? ens pot portar a tota la resta d’aprenentatges.

També hem après que no cal que un projecte sigui tan extens i que tingui totes les “parts”, de vegades no cal fer un projecte tant llarg i fer-ne mes de curts segons els interessos que van sorgint al llarg del curs.

SOBRE L’AVALUACIÓ DEL PROJECTE DELS BOMBERS

He de dir que sempre quan finalitzàvem un projecte, ho fèiem amb el què hem après tipus pluja d’idees a la PDI on cada nen anava dient què era el que havia après, s’afavoria la participació de tots/es i es recollia al dossier del projecte juntament amb el dibuix final que feia cada alumne/a de manera individual.

A banda el mestre/a basa l’avaluació en aquestes primeres edats en base a l’observació directa i tenint presents molts factors. I no podem oblidar la crítica o autoavaluació de la nostra tasca que penso que sempre la fem i pensem què hem fet, com hem reconduït el projecte, si ha estat o no satisfactori, què tornaríem a fer i què no,… per tant l’autoavaluació per part nostra hi és.

Després de fer el curs, enguany, i per primera vegada, hem introduït l’autoavaluació per part de l’alumne i penso que ha estat un element positiu i que tindrem present a partir d’ara. Ho hem fet de manera senzilla per facilitar que ho puguin fer sols amb la lectura en veu alta de la mestra de 4 ítems.

Hem ampliat les activitats d’avaluació per tant: la pluja d’idees amb el què hem après, el dibuix final, hem completat el mapa conceptual de la classe i hem fet l’autoavaluació.

Un altre dels aprenentatges que hem incorporat gràcies al curs.

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/05/QUE%CC%80-HEM-APRE%CC%80S_MAPA-CONCEPTUAL.jpg

http://agora.xtec.cat/ceipmiquelgranell/wp-content/uploads/usu1467/2018/05/ger-1.png

 

Comencem!

Presentem el Treball de Síntesi a l’alumnat de 1r d’ESO per mitjà d’aquest PowerPoint. En aquesta presentació hi apareix:

  • Objectius del Treball de Síntesi
  • Seqüenciació i temporització de les activitats
  • Relació de continguts
  • Metodologia basada en l’aprenentage cooperatiu i significatiu
  • Productes a realitzar
  • Avaluació

Donem el dossier de treball a l’alumnat que conté activitats per treballar els continguts de manera transversal. Els alumnes s’organitzen en grups cooperatius i consensuen els rols de cada membre distribuint-se tasques.

El cicle de Gestió Administrativa compromès amb el Treball de Síntesi!

Enguany tenim novetats a l’hora de realitzar el Treball de Síntesi. Aquest curs 2017-18 comptem amb la col•laboració de l’alumnat del Cicle formatiu de Grau mitjà de Gestió Administrativa (Recursos turístics a la Ribera d’Ebre) que fan de monitors de l’alumnat de primer.

Tasques que porten a terme els alumnes del cicle:

• Creació d’un tutorial sobre l’aplicació EDULOC i explicació als alumnes. Amb aquesta aplicació l’alumnat de 1r d’ESO crea una ruta amb els punts d’interès relacionats amb la sortida vinculada al crèdit del Pi del Montbrió.

• Dinamització de la sortida i explicació dels elements patrimonials relacionats amb la pedra en sec.

• Acompanyament en la construcció de la maqueta de pedra en sec i la creació de la ruta amb EDULOC.

Gimcana històrica

Després de la setmana de pasqua, reprenem el treball per projectes.

Hem triat el vídeo sobre la Segona Guerra Mundial i hem revisat les preguntes de l’avaluació inicial, que passarem a l’alumnat per detectar els seus coneixements previs del tema. Per elaborar el qüestionari hem fet servir la plataforma Kahoot.

Hem planificat la sessió i hem decidit que el qüestionar, finament, consti de 15 preguntes, perquè tinguin temps de contestar la següent qüestió: què voldríeu saber sobre la Segona Guerra Mundial?.

Comentant com passaríem la pregunta final, hem pensat que seria una bona eina per al treball per projectes tenir un curs al Moodle per anar penjant informació, qüestionaris, etc. Així doncs, li comentarem al coordinador del les TIC que ens doni d’alta al sis professors/es en un curs nou anomenat “Gimcana històrica”, en el nivell de 2n d’ESO.

Respecte a la lectura prevista sobre un fragment del diari d’Ana Frank, hem decidit que no la farem en aquesta sessió, sinó que la deixarem per a més endavant.

Les sessions amb l’alumnat seran: el dijous 5 d’abril els grups de 2n A i 2n B, i divendres 6 d’abril el grup de 2n C.

Gimcana Històrica

Com avaluem el nostre projecte?

L’avaluació de l’alumnat és realitza diàriament mitjançant una rúbrica de coavaluació i una altra d’avaluació del professorat. Així mateix, per avaluar el nostre treball utilitzarem la rúbrica docent d’autoavaluació d’un treball per projectes.

El dia que vam repartir i explicar les pautes de treball a l’alumnat, també vam donar a cada grup la rúbrica de coavaluació, indicant el següent:

– Abans de començar a treballar, el/la coordinador/a indicarà el que cal fer, tot seguit cada membre triarà el que farà i, quan estiguin tots d’acord, el/la secretari/a ho apuntaran a la rúbrica.

– Al final de la de l’hora, sobre 10 minuts abans d’acabar la classe, el/la secretari/a i un membre del grup, diferent cada dia, anotaran a la rúbrica l’avaluació de cada membre, utilitzant els ítems que tenen a la mateixa. En l’apartat d’observacions, anotaran les reflexions sobre el treball i la relació entre els membres. Així mateix, també anotaran si ha quedat alguna tasca pendent, per fer-la el següent dia.

Gimcana Històrica

Com ho farem?

Durant la setmana del 2 al 4 de maig hem revisat i elaborat les pautes de treball, així com les rúbriques d’avaluació que repartirem a l’alumnat.

Hem indicat que com el projecte que inicien és un treball col•laboratiu, per a què el grup funcioni, és important definir uns rols, de manera que cadascú conegui quines són les seves responsabilitats i les de la resta de membres. A la graella de càrrecs i responsabilitat, indicaran el treball que realitzarà cada membre del grup i ho signaran.

Així mateix, tindran una graella de control diari de coavaluació i d’avaluació del professorat.

Respecte a les tasques que faran, cada grup haurà d’elaborar per escrit una prova de la gimcana relacionada amb el període de la guerra que li correspon. La documentació necessària sobre la Segona Guerra Mundial la trobaran al Moodle, al curs de 2n d’ESO “Gimcana històrica”.

Pel que fa al tipus de proves, poden ser: codis QR, passaparaula, Kahoot, desxifrar un missatge amb un codi inventat, recerca d’un objecte, elaborar un vídeo sobre un personatge o un fet, etc. Per passar d’una prova a una altra, cada grup prepararà una prova física.

Indicarem la durada del projecte, perquè puguin planificar el treball. Així mateix, hi haurà un apartat per a suggeriments sobre el treball.

Gimcana històrica

PLANIFICACIÓ

Una vegada l’alumnat ha triat el tema, la Segona Guerra Mundial, hem elaborat el calendari per implementar el projecte:

o Del 14 al 23 de març, completarem el qüestionari de l’avaluació inicial que passarem a l’alumnat per detectar els coneixements inicials. Hem de tenir en compte que el qüestionari que elaborem tingui entre 10 -15 preguntes, perquè el mateix dia llegirem un fragment del diari d’Ana Frank. Farem una posada en comú sobre el text i finalment contestaran la següent qüestió: què us agradaria saber sobre la Segona Guerra Mundial?.

o El dimecres 4 d’abril, revisarem l’enquesta i la passarem a l’alumnat el 5 i el 6 d’abril, sense modificar l’horari de cap matèria.

o El dimecres 18 d’abril, revisarem els resultats de l’avaluació inicial i revisarem la documentació que passarem a l’alumnat .

o Del 23 d’abril al 25 d’abril, formarem amb l’alumnat els grups de treball, sense modificar l’horari de cap matèria.

o El dijous 26 d’abril, revisarem els grups fets i la documentació.

o El dimecres 2 de maig i dijous 3 de maig, elaborarem les pautes que repartirem a l’alumnat sobre com anem a treballar i com anem a avaluar.

o Del 4 al 18 de maig, l’alumnat elaborarà les proves, amb dos professores/as per aula, en les classes de socials, física i química, i educació física.

o La setmana del crèdit de síntesi, del 14 al 20 de juny, realitzaran la “Gimcana històrica”.

Un “lapbook”? Som-hi!

Després de recollir tota la informació sobre les tortugues ens vam organitzar en petits grups i vam començar a elaborar, amb l’ajuda dels mestres, un lapbook que després en ajudaria a aplicar els coneixements apresos i a recordar-ho tot millor per poder explicar a les nostres famílies i companys.

 

 

 

 

 

Creiem que fer aquest tipus de pràctica, el LAPBOOK, ha estat molt positiu, ja que l’alumnat ha après els continguts d’una manera més manipulativa i visual. També ha estat favorable la manera més autònoma en què han difós els aprenentatges a la resta de la comunitat educativa.

Tortugues a la classe!!!

Els i les alumnes de 2n que tenien tortugues les han portat a l’escola per tal de poder observar-les i investigar-les. Ha estat molt divertit veure com es movien i com interactuaven entre elles. També hem pogut comprovar quines coses tenien en comú i en què es diferenciaven. Hem gaudit de valent!

Cliqueu a la foto per veure com ens ho vam passar.