IMPLEMENTACIÓ

En la fase d’implementació del projecte els alumnes van treballant en equip, guiats i supervisats pel professorat per portar a terme primer la maqueta i després l’exposició.

En la fase de creació de la maqueta els alumnes dissenyen, planifiquen i creen el seu habitatge. En la fase de creació de l’exposició primer consensuem (pluja d’idees i presa d’acords) com volem la nostra exposició i després treballem en equips per aconseguir-ho.

A mesura que van avançant hi ha una avaluació diària del treball en equip a través d’una rúbrica que avalua la planificació, la gestió del temps, la resolució de conflictes i el compromís dels membres de l’equip. A més, els alumnes avaluen la sessió pel què fa a aquests ítems i fan una coavaluació dels membres del grup. Aquesta valoració suma en la valoració final en l’apartat de competència d’autonomia personal i social.

D’altra banda han de dissenyar unes carteles per a l’exposició on han de sintetitzar la informació més important (prèviament consensuada) referent al període històric del seu habitatge en llengua catalana i anglesa. Això ho fan seguint una fitxa de treball dissenyada per tal de que els alumnes elaborin amb autonomia però de manera unificada les carteles de la seva maqueta per posar a l’exposició.

També han de fer una exposició oral davant dels seus companys amb una presentació digital que deixaran penjada al classroom per tal de que els companys puguin revisar i repassar per jugar a un kahout. El professorat avalua l’exposició oral dels alumnes amb una rúbrica. També recull les puntuacions obtingudes al Kahout.

Els mateixos alumnes elaboren també, amb la supervisió del professorat les preguntes del kahout del seu període històric.

I per últim tots els alumnes autoavaluen tot jugant al kahout el seu grau de coneixement en relació a cada període històric, les característiques dels habitatges, els materials, etc…

Una segona fase de la implementació del projecte es la creació de l’exposició. Per fer-ho demanem la col·laboració d’una persona experta en museística que dona idees als alumnes en una xerrada general. A partir d’aquí, primer en petits grups i després en assemblea decidim com serà la nostre exposició, què necessitem per fer-la i com ens organitzem per aconseguir-ho. Un cop decidit això tots els equips es posen a treballar per enllestir l’exposició i per fer una inauguració on es convidarà als pares.

 

 

 

AVALUACIÓ Escola Lluçanès

La primera avaluació va ser la inicial. Amb la pregunta que dona el nom al nostre projecte “Es pot aprendre a l’espai pati?” vam conèixer les nocions que els alumnes tenien del significat del mot aprendre i  la concepció que tenien de l’espai pati. Va ser un bon punt de partida per a totes les reflexions posteriors que feien els alumnes.

Durant el projecte s’ha anat observant el treball dels equips i sobretot s’ha escoltat molt el debat de tot el grup.

Les opinions i reflexions de cada grup i dels alumnes que participaven als debats organitzats com un fòrum han servit a les mestres com a guia per modificar si calia l’eix del projecte. En aquests debats hi havia una part important de coavaluació per part dels altres grups que feien crítiques (positives o negatives) sobre les idees pensades per l’equip que exposava. També d’aquests debats sorgia de forma espontània les propostes de millora.

Finalment s’ha fet una autoavaluació de cada alumne amb una rúbrica.  

En finalitzar aquest part del projecte valorem com a punt forts:

  • La dinàmica de debat i reflexió que s’ha creat i el grau d’autonomia dels grups.
  • Els alumnes han estat receptius i han estat pacients malgrat l’excessiva durada de les exposicions dels grups i els debats posterior generats.
  • El canvi de visió progressiu dels alumnes del seu espai pati com a espai de treball i no només de joc. Malgrat que s’hi fan moltes activitats a l’espai exterior no n’eren conscients. Han estat capaços d’imaginar i transformar un espai pensant en el què hi volien fer.

 

 

Com a punts febles del projecte hem trobat:

  • No s’han tingut les sessions previstes per a treballar el projecte a causa de tenir activitats programades al municipi i d’altres projectes d’escola.
  • Ha estat difícil trobar horari per encabir les sessions ja que hi intervenien tres grups-classe i era difícil coincidir.
  • No s’ha pogut realitzar cap tasca en grup cooperatiu, tot i que en altres àrees s’hi treballa.
  • Valorem que amb menys alumnes hagués estat més fàcil dur a terme el projecte. Ha costat portar la dinàmica amb tants equips.

 

 

LA VEU DELS ALUMNES Escola Lluçanès

La veu dels alumnes ha estat l’eix del nostre projecte.

Els alumnes han debatut i consensuat constantment les propostes i les han defensades.

El treball de projecte s’ha estès de les sessions de treball a altres estones de la jornada escolar quan els alumnes  tot passant per l’espai del pati l’han observat i els ha vingut noves idees per proposar.

Els ha emocionat el repte de portar a la pràctica les seves propostes, fent-les realitat el curs vinent i tenir ll’encàrrec de comunicar als altres companys les decisions presses. Ells mateixos han vist la necessitat d’ampliar el seu projecte a altres espais exteriors de l’escola. També se n’han adonat que sols no podien fer-ho i que haurien de demanar ajut a altres cursos, pares, a l’ajuntament….

L’equip de mestres ha conegut les propostes i ha respectat la idea, no sempre fàcil ja que es tenien idees pensades  per adequar l’espai , que els alumnes són els que decidirien i iniciarien la transformació.

 

AVALUACIÓ LA CATEDRAL – ESCOLA VIC CENTRE

Consensuem amb els alumnes que utilitzarem la carpeta d’aprenentatge com a eina d’avaluació i per tan serà una dada del seu procés individual.

Haurem d’anar seguint d’aprop el treball de cada equip i anotar les observacions directes.

Els alumnes creen un joc de preguntes que ens servirà d’avaluació sobre el coneixement de les etapes de la història

La maqueta de la Catedral serà el producte final i caldrà prendre nota de l’exposició oral davant els pares per a la seva avaluació final.

IMPLEMENTACIÓ DE LA CATEDRAL – ESCOLA VIC CENTRE

Ordenant les idees que han sortit en el què volem saber de la Catedral, veiem que podem treballar dos grans blocs de continguts: les etapes de la història, per situar i conèixer el context en el que es va construir i l’escala per a fer la maqueta de la Catedral.

Dels cinc grups de treball de l’aula, es distribueixen les cinc etapes de la història: prehistòria, edat antiga, edat mitjana, edat moderna i edat contemporània.

Seguint els passos d’una webquest aniran trobant les característiques més importants de cada etapa que hauran de resumir en un power point per després explicar a la resta. A més consensuem pensar cinc preguntes clau per comprovar que tothom tingui una idea global de cada etapa. Aquestes preguntes es passen a format carta per tal que el final en quedi un joc de cartes de les etapes de la història.

Cada grup confeccionarà la part del fris cronològic corresponent a la seva etapa per després situar-hi la Catedral.

Per parelles s’ofereix un text de la Catedral que s’ha de resumir i posar en comúen gran grup. Es prepara una entrevista a un historiador de la ciutat que ens farà una xerrada sobre la Catedral. Amb tota aquesta informació, individualment cada alumne dissenya un tríptic per incentivar la visita de la Catedral a qualsevol turista que passi per Vic. Aquest, ens servirà com a fulletó per repartir a les famílies el dia de l’exposició.

Per introduir el tema de l’escala es planteja un activitat conjuntament amb el grup classe. Sortim al pati amb cintes mètriques per mesurar diferents espais: la caseta, una porteria… i comencem a relacionar mida i escala. Per grups d’experts i diferents materials de l’aula intenten reproduir aquests elements. És un bon assaig abans de construir la maqueta.

 

METODOLOGIA LA CATEDRAL – ESCOLA VIC CENTRE

Es proposa un treball en grups cooperatius, cadascú dels quals es marcarà en primer lloc, unes normes per tal d’assegurar el bon funcionament de l’equip i s’assignaràn uns càrrecs amb la intenció de que tothom tingui una tasca assignada i sigui el responsable de dur-la a terme: secretari, coordinador, portaveu i moderador. Però també es proposaran activitats en diferents tipus d’agrupaments, grups d’experts, per parelles, feines individualment i reflexions i posades en comú en gran grup.

Cada grup recollirà les informacions que es vagin trobant al diari de treball i individualment es va confeccionant la carpeta d’aprenentatge on cadascú afegeix com va aprenent.

 

Aprendre arquitectura, ensenyar arquitectura

Els objectius del projecte són els següents:

  • Resoldre la pregunta que ens ha motivat a iniciar el projecte.
  • Conèixer la història de la nostra escola.
  • Ser conscients de l’espai que ocupem.
  • Obtenir informació a partir de diferents fonts (orals, gràfiques…)
  • Interpretar plànols, mapes, línies cronològiques…
  • Conèixer el vocabulari específic sobre el tema.
  • Manipular i interpretar diferents mesures relacionades amb l’arquitectura (escales, proporcions, àrees…)
  • Observar i experimentar sensorialment.
  • Comparar les eines d’ús manual amb les que ens ofereixen les noves aplicacions tecnològiques.
  • Interpretar des d’una altra mirada diferents elements que configuren un determinat espai.
  • Adonar-se que el buit és un element més de la construcció.
  • Aprendre la importància del rigor en el treball per arribar als objectius proposats .
  • Deixar constància gràfica de la feina realitzada entre tots, documentar les activitats i fer-ne la difusió.
  • Realitzar i presentar la maqueta de l’escola.

 ÀMBITS:

  • Lingüístic/Llengua catalana
  • Matemàtiques
  • Coneixement del medi
  • Expressió artística

[youtube]https://youtu.be/2UWqdHBStlU[/youtube]

 

 

Aprendre arquitectura, ensenyar arquitectura

Durant dues setmanes ens hem agrupat els 100 alumnes del cicle amb 3 grans grups en el que cada un d’ells hi intervenien entre 2 i 3 mestres. Per iniciar el projecte hem convidat a pares, avis i ex-mestres (fundadores, arquitecte, paleta….) que ens han aportat informació molt útil per començar enfilar les diferents activitats.

A partir d’aquesta informació inicial ens hem distribuït amb tres grans tallers:

a) Càlcul d’àrees i mesures i interpretació de plànols.

b) Itineraris i identificació d’elements arquitectònics

c)Aprenem a fer una maqueta i “construïm” l’escola

També hi ha hagut un petit grup d’alumnes que han fet de reporters i han documentat tot el projecte amb articles periodístics reculls gràfics, opinions… i tot està publicat al blog