Metolodogia (Escola Joan XXIII)

Un dels objectius és que els alumnes decideixin autònomament segons els seus interessos l’activitat a fer durant l’estona  de l’entrada relaxada.

Algunes de les activitats tenen un aforament limitat i  normes durant la seva execució.

Es presenten tasques de diferents àmbits (artístic, lingüístic, matemàtic, lúdic) i de diferents nivells per atendre la diversitat.

A les hores de tutoria cada grup parla amb el seu tutor per valorar les activitats que s’han fet durant un període determinat i poder fer noves propostes o modificacions. En aquestes sessions els alumnes expressen com ho han viscut i què és el que els ha agradat més o menys.

Per fer arribar la nova proposta a les famílies es va fer un full informatiu abans de la sessió inicial i es pengen notícies al bloc de l’escola.

De cara als propers cursos s’explicarà el tema de l’entrada relaxada a les reunions de pares de principi de curs.

normes

Planificació (Escola Joan XXIII)

El leit motiv del projecte és “Com ens agradaria començar el dia a l’escola?”

Els interessos dels alumnes és un dels principals motius del projecte.

Abans de començar les activitats es demanarà als alumnes quines són les preferències i es decidiran conjuntament les activitats.

Els objectius del projecte es podran aplicar en diferents contextos (llocs públics, espectacles, comerços…)

Un dels elements fonamentals que propiciarà l’entrada més tranquil·la és la substitució del timbre estrident que actualment té l’escola per una cançó que sonarà des de 2 minuts abans fins a 2 minuts després de les hores d’entrada (matí, pati i tarda). Per fer-ho caldrà instal·lar dos altaveus més a la façana de l’escola que dóna al pati d’arbres.

Farem una primera sessió en la que cada tutor debatrà amb els seus alumnes sobre la intenció de l’estona d’entrada relaxada i les coses que no acaben de funcionar i volem evitar: Corregudes, crits, baralles, conflictes…

Per tenir evidències de la situació inicial prepararem una enquesta que passarem a l’inici i al final als alumnes i mestres.

AVALUACIÓ I VALORACIONS FINALS

AVALUACIÓ I VALORACIONS FINALS

L’equip impulsor ens hem organitzat seguint la guia/ dossier:Com iniciar el treball per projectes”?

Treball per projectes: aprenentatge autèntic”, que ens van facilitar en la formació que reben els coordinadors de la XCB del centre. Hem parat especial atenció en el pas quatre del citat document, ja que ens ha aportat molt debat pedagògic.

Hem debatut intensament de diferents aspectes com ara els interessos que poden tenir els alumnes en el projecte que estem definint, de si hem de pautar o no les tasques, de la confecció d’un dossier del projecte i ,sobretot, de què hauria de ser el producte final del projecte. Aquest últim punt, junt la lliure elecció de la gran majoria de tasques per part de l’alumnat, ens creava certa incertesa i expectació per veure si serien capaços de fer-ho.

Finalment, ens hem llençat i hem pogut comprovar que ha estat un dels punts forts del projecte. Els alumnes han valorat positivament que es fomentés la seva autonomia i llibertat creativa.

Se li va donar molta importància a l’avaluació del projecte. Els acords que es van prendre van acabar de perfilar-se mitjançant l’ajuda i opinió de l’equip docent de tercer- a qui es va presentar el projecte,donat que és el curs on s’implementa el projecte-. Per la realització del pas quatre, ens vam organitzar i dividir els punts entre els 12 membres del grup impulsor, treballant amb parelles i agrupant-nos segons habilitats i afinitats en la temàtica a desenvolupar. Per últim, vam posar en comú els diferents punts de l’apartat 4 i vam fer les rectificacions pertinents.

Com treballem?

EL PROJECTE DELS ALUMNES

 

Podem aprendre a l’espai pati?

Aquesta és la qüestió i el leitmotiv del nostre projecte iniciat.

Els alumnes treballen a partir de la pregunta “què vol dir aprendre?” i van pensar si en els espais del pati podien fer altres activitats i si calia canviar o adequar els espais per fer-les. A partir de fotos dels espais del pati fetes pels equips s’han fet propostes d’actuacions i s’han aprovat o rebutjat en gran grup. A partir d’aquí es presentaran les actuacions votades a la resta de la comunitat, sorgiran millores de proposta i s’iniciarà el disseny de transformació de cara el curs vinent.

Els grups  o equips són formats per alumnes dels tres nivells. Hi han tasques del projecte que seran individuals, tot i que la majoria seran de  petit grup o equip.  Les activitats de gran grup seran les de reflexió, debat i presa de decisions.

No són  grups cooperatius, tot i que es contempla que en alguna tasca concreta ho siguin.

Les mestres han proposat preguntes guia i han efectuat un rol de moderadores i d’orientadores quan s’ha escaigut. S’ha donat molta importància al fet  que en els canvis iniciats hi sigui molt protagonista l’alumnat. Tot i que les activitats són pautades, la seva resolució és oberta i amb moltes possibilitats de resposta.  D’altra banda en ser un grup nombrós, no sempre la dinàmica de grup és fàcil, hi ha moltes intervencions i com a mestres cal intervenir per reconduir la situació i no perdre de vista l’objectiu de la sessió.

 

LA TASCA DE L’EQUIP IMPULSOR

El nostre equip impulsor format per una mestra de cada cicle, setmanalment s’ha reunit per fer el seguiment del projecte i també per reflexionar sobre la metodologia a seguir.També ho ha fet per coordinar i establir les sessions conjuntes dels alumnes dels tres cursos, així com per preparar el traspàs d’informació als altres mestres del centre.

Com equip impulsor, a partir del seguiment d’aquest projecte i d’altres ja fets al centre, hem plantejat a tot el claustre una sèrie de qüestions per continuar en el procés de canvi. S’ha vist la necessitat de realitzar una avaluació conjunta i profunda de tots els canvis metodològics dels darrers tres cursos. Tot l’equip pedagògic de l’escola hem acordat fer un assessorament FIC per reflexionar sobre els canvis metodològics i organitzatius realitzats fins ara i posar en comú les formacions rebudes dels diversos programes d’innovació per poder avançar de forma coordinada i consensuada.  

QUÈ PASSA AMB LES DEIXALLES? IMPLEMENTACIÓ 3

Va venir la Mariona de la Mancomunitat i vam veure el video de la planta de triatge de la Mancomunitat la Plana. Vam parlar dels dubtes i del que havíem après.

Després vam fer un joc al pati simulant els treballadors de la planta de triatge. Cada quatre nens agafaven els residus que els tocava, i després, els havien d’aixafar i lligar per deixar-ho a punt per anar a la fàbrica on en faran nous materials. Finalment,  vam fer una posada en comú de com havia anat l’experiència.

 

IMG_4033

IMG_4049

PLANIFIQUEM: L’AIGUA

El nostre projecte s’inicia a partir de la idea de treballar l’aigua i els canvis d’estat de l’aigua.

L’aigua és un element imprescindible en el nostre quotidià, en la nostra vida i en el nostre entorn i ens serveix com a línia conductora del nostre projecte.

Per iniciar el projecte els vam demanar als alumnes que dibuixessin aigua. Sense cap més consigna que aquesta. El nostre objectiu era observar els coneixements previs dels alumnes en relació als diferents estats de l’aigua i alhora ens va servir com a activitat inicial per començar el diàleg i reflexió dels diferents grups quan els vam plantejar:

  • Observeu diferències entre els dibuixos en relació a l’aigua?
  • L’aigua sempre la trobem igual?

A partir de la posada en comú de les diferents conclusions vam arribar a l’objectiu que ens havíem plantejat: distingir els estats de l’aigua: sòlid, líquid i gasos.

Un cop cada alumne/a va fer el recull de les conclusions de la forma que va creure més convenient per incloure en el diari de camp, vam seguir formulant preguntes:

  • A la Terra sempre hi ha la mateixa aigua?

 

Aquest projecte el duem a terme les mestres membres del grup impulsor de Cicle Mitjà juntament amb les mestres tutores dels tres grups de tercer.

En les sessions de coordinació de cicle i de grup impulsor anem perfilant els detalls del projecte i anem encaminant les activitats per assolir els objectius que ens hem marcat.

METODOLOGIA SEGIMON COMAS

METODOLOGIA

Iniciem la setmana del projecte fent una presentació:
partim d’una pregunta o repte a resoldre,
presentem un horari de treball,
expliquem els mestres que hi intervindran,
proposem un pla de treball,
mostrem els materials disponibles per iniciar les tasques.

El treball es realitza dins del cicle en grup heterogenis i dins d’aquest grup s’acorden si les tasques es resolen de manera individual, en parelles, petits grups…

Coma a eina de treball disposen de Chromebook a més de les eines convencionals.

Com a mitja de comunicació i fer públic el que passa a l’aula es fa amb el NODES de centre.

PLA DE TREBALL D’EDUCACIÓ INFANTIL
PLA DE TREBALL DE CICLE INICIAL
PLA DE TREBALL DE CICLE MITJÀ
PLA DE TREBALL DE CICLE SUPERIOR

HORARI DE P3
HORARI D’EDUCACIÓ INFANTIL
HORARI DE CICLE INICIAL
HORARI DE CICLE MITJÀ
HORARI DE CICLE SUPERIOR

PLANIFIQUEM EL PROJECTE SEGIMON COMAS

En la planificació del treball per projectes a l’escola hi ha intervingut tot el claustre.

El nostre projecte es realitza a tota l’escola durant la setmana del 15 al 19 de maig i el centre de treball és “EL RIU”

Per al grup de P3 el seu treball per projectes és sobre “L’AIGUA”
projecte-riu

Per a la planificació s’han tingut en compte diferents aspectes:

  • avançar en el treball d’investigació a partir d’una pregunta,
  • trencar amb la nomenclatura d’àrees,
  • distribuir els mestres per classes,
  • adaptar horaris,
  • decidir eines d’avaluació,
  • acordar criteris d’avaluació,
  • consensuar els objectius del projecte,
  • programar la sortida que es realitza,
  • millorar les activitats perquè resultin competencials,
  • augmentar la manipulació i experimentació.

En el nostre projecte hem partit d’un treball ja realitzat a l’escola en altres cursos, però hem volgut donar-li un caire més experimental, tenir en compte l’interès dels alumnes i arribar a conclusions a partir del treball i l’experimentació que s’ha portat a terme cada dia.

 

 

Planifiquem el projecte de l’espai

Abans d’iniciar el projecte amb els alumnes les mestres de Cicle Inicial ens trobem per tal de consensuar diferents aspectes com:

  • criteris d’avaluació: què avaluarem
  • què volem que sàpiguen els nens del projecte
  • objectius del projecte
  • continguts del projecte
  • timing aproximat, concretament, aquest ha estat del 10 de gener al 17 de març
  • programació de la sortida prèvia
  • repartiment dels grups d’experts
  • activitats de llengua catalana comunes, per exemple: escriure un conte col·lectiu, treball de tipologies textuals, ortografia,…
  • activitats de matemàtiques comunes

 

Dins el projecte de l’espai, els nens/es seran els que diran què volen saber després d’haver anat a la sortida del Planetari del Cosmocaixa. A partir d’aquestes preguntes que faran els nens/es classificarem les preguntes per grups d’experts. Així cada grup serà responsable de contestar totes les preguntes que els companys els han fet.

En aquest cas del projecte de l’espai els grups d’experts han estat:

1rA: astronautes i naus espacials

1rB: la lluna

1rC: el sol

2nA: els planetes

2nB: altres cossos

2nC: les estrelles

Ara si, a partir d’aquí ja podem començar el projecte!