METODOLOGIA – “SOM EL QUE MENGEM?”

Tot l’enfocament del projecte s’ha fonamentat en la recerca, que comporta un constant procés reflexiu; en la interpretació de dades i en la capacitat d’elaborar uns petits textos expositius en forma de vídeo i de manera cooperativa.

El recorregut del treball és marcat pels alumnes. El rol del professorat no ha estat el de donar respostes sinó el de fer les preguntes adequades que permetien seguir fent recerca i reorientació del procés de treball.

Els alumnes han treballat molt en grups cooperatius, a gran grup i per parelles.

Es presenten tasques de diferents àmbits (artístic, lingüístic, matemàtic, lúdic)

Per fer arribar a les famílies tot aquest treballi es pengen notícies al bloc de l’escola.

Per finalitzar tota la tasca i posar en comú tot aquest treball dels diferents cicles,  es crea “LA SETMANA SALUDABLE”.

A totes les famíles se’ls fa arribar un full informatiu de la nova proposta, on se’ls hi explica el què es farà i com es treballarà al llarg d’aquella setmana.

PLANIFICACIÓ – “SOM EL QUE MENGEM?”

El leit motiv del  projecte és “SOM EL QUE MENGEM?”.

A partir d’aquesta pregunta inicial, adaptada a cada nivell i cicle,  els alumnes portaran a terme tot aquest treball, però enfocat de forma diferent i entre tots complementarem i realitzarem un sol projecte.

A nivell de claustre s’ha acordat que els alumnes de cicle superior l’enfocarien més en el treball de les malalties cardiovasculars, els alumnes de cicle mitjà la part dels aparells (digestiu, circulatori, respiratori,…)que afecten més cap a una bona alimentació, els alumnes de cicle inicial la part de la nutrició (piràmide dels aliments) i  els alumnes d’infantil tot el treball del cardio (“el cor”) conjuntament amb el programa SI (salut integral).

El pes del projecte el portarà la tutora de cada cicle (infantil, cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior) i la resta de mestres i especialistes que entren a l’aula a reforçar

Els objectius del projecte es podran aplicar en diferents contextos ( aules ordinàries, afores de l’escola, sortides, …)

Abans d’iniciar el projecte amb els alumnes tots els mestres ens trobem per tal de consensuar diferents aspectes com:  com ho avaluarem , què volem que sàpiguen els nens de cada cicle del projecte, objectius del projecte, timing aproximat (3r trimestre i sobretot última setmana de juny), quines àrees implicades es veuen reflectides al projecte.

Es preten que durant el llarg del tercer trimestre es portarà a terme aquest projecte, però tindrà una cloenda final a l’última setmana de juny, on tots els alumnes des dels de P3 a 6è exposaran els seus treballs i es farà una reflexió de tot el què s’ha après.

Amb aquest projecte pretenem: donar protagonisme a l’alumnat, potenciar alumnes actius, creatius i reflexius, canviar el rol del mestre, potenciar el treball cooperatiu, avaluar per construir, potenciar l’experimentació i la descoberta i descobrir conjuntament (mestre-alumne)..

ENTREVISTA A UN PERIODISTA, EN RUBÉN VÁZQUEZ

Els alumnes de tercer i quart hem treballat l’entrevista com a tipologia textual i l’hem portat a la pràctica fent una entrevista real, en aquest cas a en Rubén Vázquez, periodista i veí del poble, que actualment està treballant a la ràdio i a la televisió.

Per preparar l’entrevista, vam agrupar els alumnes formant petits grups, per pensar les preguntes per a l’entrevista. Després, tots junts, vam posar en comú les diferents preguntes, per seleccionar les més importants i ordenar-les. A continuació es va passar en net a l’ordinador. Ja teníem l’entrevista a punt. Abans de la trobada amb en Rubén, vam repartir-nos les preguntes i vam fer l’assaig, tenint en compte diferents aspectes, com ara l’entonació, el ritme, el to de veu, la postura corporal…

Quan va arribar el dia, tots els alumnes de primària ens vam reunir, uns feien l’entrevista (cicle mitjà) i els altres feien d’espectadors. Ara sí que posàvem en pràctica fer una entrevista. Els alumnes , seguint l’ordre establert, es posaven drets per fer les preguntes i escoltar la resposta. Després cada alumne s’encarregava d’anotar la resposta de la seva pregunta.

En finalitzar l’entrevista preparada, es va donar l’opció de fer altres preguntes tothom que ho volgués.

Per últim, els alumnes de cicle mitjà ens vam tornar a reunir per parlar de com havia anat l’entrevista, comentar les respostes i per explicar com s’havien sentit fent-la.DSC_0027

 

PROCÉS AVALUATIU DEL PROJECTE A LA SI BISAURA

La valoració del nostre projecte Un esdeveniment que hagi marcat la Humanitat contempla diferents aspectes avaluatius que es reflecteixen en aquests models de graella:

  1. Graella d’autoregulació del treball en equip (graella 1 a complimentar per l’alumnat)
  2. Graella de supervisió diària (graella 2)
  3. Full de supervisió del professorat (graella 3)
  4. Full d’avaluació de resultats (graella 4)
  5. Full avaluació de l’exposició oral (graella 5)
  6. Autoavaluació/Coavaluació per al procés de treball individual (graella 6 a complimentar per l’alumnat)
  7. Avaluació de la maquetació (graella 7)

 

 

 

GESTIÓ DE L’AULA I METODOLOGIA AL PROJECTE DE LA SI BISAURA

Els alumnes havien de posar en pràctica una correcta gestió de grup per concretar tasques, per assignar els diferents rols del grup, per temporitzar les actuacions…

Tot l’enfocament del projecte s’ha fonamentat en la recerca, que comporta un constant procés reflexiu i crític. El recorregut del treball és marcat pels alumnes. El rol del professorat no ha estat el de donar respostes sinó el de fer les preguntes adequades que permetien seguir fent recerca, investigació, resolució de dubtes i reorientació del procés de treball.

A l’inici de cada jornada, els alumnes es planificaven en grup el treball del dia i indicaven l’aportació que faria cada membre del grup. Al final de la jornada, s’avaluava en grup el treball que s’havia fet i el que no s’havia fet, precisant si la gestió duta a terme havia estat adequada.

A més, diàriament, el tutor/a lingüístic i el tutor/a d’aspectes formals feien la valoració del treball realitzat.

Finalment, el tutor de grup supervisava el grau de compliment de la planificació diària realitzada com a grup.

 

PLANIFICACIÓ I DESENVOLUPAMENT

DESCRIPCIÓ
Els nens i les nenes de Cicle inicial han partit de la pregunta: “Com és que nosaltres per anar a visitat una ràdio ens hem de desplaçar i per escoltar-la no?”

METODOLOGIA I ACTIVITATS
– Introducció del tema, què en sabem de la ràdio. Si l’escolten, en quins moments…
– Parlem de la paraula logotip. Quin és el seu significat i quins elements poden aparèixer. Busquem amb la PDI diferents models de logotips, els observem i en parlem.
– En grups de 3 alumnes dissenyem un logotip per la ràdio de l’escola.
– Visitem Ràdio Roda per conèixer com és i el funcionament. Hem redactat preguntes per fer allà.
– Quan tornem a l’escola fem una posada en comú de tota la informació i fem un text explicant la visita per penjar al blog de l’escola.
– Escoltem diferents gèneres radiofònics a l’aula i parlem de les diferències.
– Preparem i assagem l’obra de teatre “El segrest de la senyoreta”, un conte treballat durant tot el curs que serà el que gravarem a la ràdio (1r)
– Gravació de l’obra amb el kit de la ràdio.
– Preparem les lectures d’uns contes curts que s’han treballat durant el curs i els gravem (2n)
– Gravació dels contes amb el Kit de la ràdio

CRITERIS D’AVALUACIÓ

– Identificar els diferents elements que formen un logotip.
– Aplicar artísticament un logotip
– Identificar paraules relacionades amb la ràdio i saber el significat de les més rellevants.
– Reconèixer els principals gèneres radiofònics a través de l’escolta.
– Expressar-se de manera clara i entenedora.
– Respectar les opinions i el treball dels altres.
– Mostrar una actitud oberta, responsable i participativa.

“Un esdeveniment que hagi marcat la Humanitat” vist pels alumnes de la SI Bisaura

“Un esdeveniment que hagi marcat la Humanitat” és el projecte que s’ha portat a terme a 3r d’ESO durant la setmana del Treball de Síntesi.

El Projecte parteix de l’elecció d’un esdeveniment que hagi marcat la història de la Humanitat.

A partir d’aquí cal elaborar un DIARI amb informacions que estiguin relacionades amb els fets i època en què s’esdevingui el tema escollit.

Pel que fa als fets, caldrà analitzar-los des dels diferents àmbits que permetin entendre’l a fons (àmbit tecnològic, històric, matemàtic, artístics, musical…).

Pel que fa a l’època, es poden cercar diferents notícies que ajudin a contextualitzar l’esdeveniment triat.

PRODUCTE FINAL

El producte final ha estat la realització d’un diari en paper i l’exposició oral, un telenotícies. Els alumnes han treballat en grups de quatre o de cinc i han escollit quin model de diari volen treballar. Podien utilitzar diferents formats i estils, tant en el diari com en el telenotícies.

Pel que fa al format del diari podien recórrer a un model bàsic que figura en el moodle del centre.

Pel que fa al telenotícies havia de tenir una durada màxima de 20 minuts i hi participaven tots els membres del grup. Cada alumne/a havia d’explicar com a mínim una notícia (sense llegir), fent ús de recursos audiovisuals.  Tres d’aquestes notícies havien de complir el requisit d’utilitzar les diferents llengües curriculars de la SI (català, castellà, anglès i, opcionalment, francès).

crèdit de sintesi

AVALUACIÓ – VIATGE A UNA COMUNITAT AUTÒNOMA

L’avaluació consistirà en l’observació i registre per part del mestre durant tot el procés i en el producte final.

Durant l’exposició els alumnes faran la seva valoració del treball dels companys.

Els enllaços són de les pautes del treball.

REGISTRE DE COAVALUACIÓ

REGISTRE D’AVALUACIÓ PEL MESTRE/A