De les pròpies mans del poeta Vicenç Llorca he rebut Les places d’Ulisses. Poesia reunida (1984-2009), publicat recentment a l’editorial Òmicron. Em crida l’atenció el gruix del volum (541 pàgines), i també la portada: un quadre d’Edward Hopper que m’agrada, intitulat The Long Leg; després m’adono que també dedica a aquest pintor nord-americà un poema central d’Atles d’aigua, “La paret de la llum”.
La mar, la sorra, el veler, el blau, el far, el port són ben presents en l’obra del poeta i viatger Vicenç Llorca, una obra que destil·la la llum mediterrània i un periple odisseic. Al “Sonet de Mayernigg ” que tanca la primera secció de La Pèrdua la figura d’ Ulisses apunta com la metàfora fundacional de la trajectòria de recerca llorquiana:
“Densitat, em celebro en lúdic jorn
_sol místic de l’ocell_ amb la gonella
de savi antic, _Ulisses del retorn_.”
Tanmateix, em pregunto per què ha titulat la seva obra completa Les places d’Ulisses? Ell mateix, com acostuma a passar, en dóna la resposta: “Se’m va acudir que es podia titular Les places d’Ulisses -tot inspirant-me en un poema meu de L’amic desert titulat “Les perles d’Ulisses”-, ja que, en certa mesura, les obres d’aquest moment tenen en compte la metàfora homèrica de la vida com a viatge, alhora que proposen un símbol central de la meva poesia: la plaça. Per aquesta raó, Les places d’Ulisses és el títol que he donat també a tot el volum. En certa mesura, he trobat a través de la plaça una manera d’endinsar-me en la complexitat del món, i el desig del món, alhora que ha esdevingut un eix central en la construcció del que anomenava suara una poesia humanista”.
A Les places d’Ulisses, aplega els vuit títols de poesia que ha fet al llarg de vint-i-cinc anys. Recupera els seus primers poemes de joventut, recollits el 1984 a Miscel·lània-6. Cita de poetes a Santa Coloma de Gramenet, i altres poemes que havien restat inèdits o en un segon pla. Un volum que inclou tota la seva intensa trajectòria poètica fins al moment amb una proposta de periodització així com una introducció on s’exposen les línies mestres del llibre. Respon a un criteri d’evolució cronològica per etapes i, amb bon criteri, s’hi han conservat els pròlegs originals de les edicions. Tots els poemes i tots els llibres apareixen ben etiquetats amb un títol, prou significatiu per no tenir-lo en compte. Tot respon a un pla ben pensat, no hi ha res col·locat a l’atzar:
Comença amb “Els ulls de Telèmac”, poesia escrita entre els catorze i els dinou anys, (el fill que espera l’arribada del pare, Ulisses).
A la primera etapa, Les places d’Ulisses, subtitulada La poesia del ser, que s’estén des del primer llibre en solitari La pèrdua (1987) m’agradaria destacar “Recordare” pel seu referent platònic de recordar, d’uns ulls que saben veure més enllà de la realitat sensible, amb el poema “Gloriosus est” i el tòpic horacià del beatus ille, tot passant per Places de mans (1989) i pel seu referent mitològic destacaria “Ciutat d’Orfeu” i , a L’amic desert (1992) els poemes “El cor d’Helena” , “Les perles d’Ulisses” i “L’educació de Lisis”, tot un cant platònic a l’amistat.
A la segona etapa trobem La passió del geògraf o La poesia del ser-hi. Comença amb Atles d’aigua (1995), un recull de poesies ben reeeixit, i amb referents presocràtics de l’aigua com a símbol recurrent de l’origen de la vida i com a senyal que ens marca la ruta. El “Triomf dels mamífers”, l’última part del recull s’obre amb el poema “Odissea”. L’home encara somia la concòrdia i busca els indrets més amagats, les sensacions més fondes. Cel subtil (1999) comença amb aquests mots de Virgili “macte nova virtute puer sic itur ad astra” i es divideix en tres parts, la segona de les quals es retola “Secretum” per Petrarca i la tercera “Arrel del vi”. Els meus ulls es fixen en “Ara pacis” i especialment en els versos finals en què trobem el poeta de Beòcia:
“Amb les imatges dels cants que hem escrit,
refem el tors del present, componem
el sol de Píndar i l’ombra del dia.”
i en “Ronsard contempla la rosa” reviu el tòpic del carpe diem. Tanca aquest cicle de deu anys amb Ciutats del vers (2005).
A la tercera etapa Celebració de l’arribada o Poesia del ser-ne apareix l’amor com a força de donació entre les generacions i el desig intens de paternitat. De les criatures més belles (2006) destacaria ” L’espai grec” I i II. Encapçala la segona part De les criatures més belles amb aquests mots de Marc Aureli: “Harmonitza’t amb les coses que la sort t’ha assignat i estima aquelles persones entre les quals la sort t’ha fet viure, però estima-les de veritat”.
A L’últim nord (2008) la recerca de la desitjada paternitat, l’experiència de l’adopció i tot el viatge per terres russes ha arribat a port amb un nen, petit blat de juny, de nom Vicenç.
A Altres poemes inclou poemes esparsos organitzats pel seu ordre de publicació en revistes i en diverses plataformes. Crida l’atenció pel títol llatí “Laudes Supendam cor tuis aris!”, variació sobre un tema de Baudelaire i “Matemàtica de la turmenta” per Orfeus…
Acabo de llegir amb molta emoció l’obra completa d’un poeta humanista, simbolista, entusiasta de la vida, que sap compartir el goig de viure, la bellesa i l’amor, alhora cautelós i reflexiu, emmirallat en Carles Riba i en J.V. Foix, amb forts batecs de Kavafis i de Maragall i de pregona influència homèrica. Un poeta català de veu fresca però de sons molt vells, una síntesi perfecta de tradició i modernitat. Li plau el decasíl·lab i l’alexandrí, així com també l’enneasíl·lab, un vers poc emprat en poesia catalana; en canvi, poques vegades fa ús del vers lliure.
La poesia de Vicenç Llorca és vital, espacialista (el tema recurrent és el de la plaça, punt de contacte amb l’infinit), de fort simbolisme i pot ser tan llegida en el silenci interior, amb mirada atenta i reposada, com ser recitada en veu alta i seguir el seu personal trajecte líric, el seu mapa poètic (l’he inclós en el nostre Mapa poètic de Grècia amb “L’educació de Lisis”).
Hic et nunc he triat sols els poemes que m’han cridat l’atenció per fer un petit viatge a la recerca de referents clàssics, però us convido a gaudir dels vint-i-cinc anys de poesia de Vicenç Llorca, tot resseguint la seva evolució, la lectura cronològica en resulta molt atractiva, o triant la temàtica en funció de la vostra necessitat vital, la poesia s’ha de viure, s’ha de sentir no pot ser lectura obligada, ha de ser lectura desitjada i des d’aquí esperem amb il·lusió l’obra llorquiana futura i tota aquella que tingui referents clàssics sempre trobarà al nostre Fil un espai privilegiat per tal de créixer junts i fer aquest viatge cap a Ítaca o com diu ell en el poema “Sortida” de Cel subtil, en homenatge a Virgili i a Petrarca, musicat per Xavier Baulies, i recitat per Carme Elies :
“El que es tracta és de sortir
sempre a les estrelles”.
Encara ressona dintre meu aquest vers heraclità de Llorca: “Ningú no pot escriure la vida dues vegades en la mateixa paraula”.
Vint-i-cinc anys de poesia fan un cercle perfecte que comença en els poemes postadolescents de La pèrdua i es tanca per tornar a començar a L’últim nord i a L’orient d’una perla o Temps d’aigua on cita Carles Riba “¿D’on venim que no fos tornada?” o “¿On tornem, que no fos naixença?”.
Aquí us deixo amb el permís explícit del poeta “Odissea”, un poema que haurem d’afegir als nostres apunts a la recerca dels poetes catalans evocant Homer:
Odissea
Artitzada idea,
do d’hostatgia,
vida allerada,
respir de vent,
sales remotes,
fill de l’atzur,
els eterns que ens estimen,
son sense fites,
vi ple de flama,
els homes, moridors;
els déus, que no moren;
enllestir un viatge,
estrenar els mars,
captaire d’un retorn,
modèstia de mel,
amb dits de rosa, l’aurora,
vents bramulosos,
l’alè d’un ponent,
les mans, l’una plena de l’altra,
poble d’ombra,
paradís de mel,
buf de difunts,
córrer, segur i seguit,
déus palesos,
posseir l’ample cel,
el ferro que atreu l’home,
oh, pacient divinal!
Oh, la molt discreta!
Prendre pa i donar-ne,
ulls de cantaire,
cabdell d’arteries,
roba de tel de ceba seca,
confiar als déus el que manca,
sempre vetllant,
l’arc tesat en un presagi,
la vida en penyora,
descobrir els senyals secrets,
retrobar el llit d’antany,
i el pacte,
entrar a la casa ben construïda,
un verd terror,
la concòrdia dels uns amb els altres,
com Ulisses.
Vicenç Llorca
M’alegra moltíssim això!
Que maco, el poema “Odissea”. Ara estic començant a descobrir la poesia, i encara que costa, val la pena deixifrar el que t’està dient. Penso que és un bon títol, “Les places d’Ulisses”, perquè és veritat que explica d’una manera lírica el que és la seva vida fent servir uns referents clàssics que estan presents en totes les parts.
Felicitats, doncs, per aquest llibre.
Maria
4rt ESO
Pingback: Pergamon » Blog Archive » “Les places d’Ulisses” de Vicenç Llorca
Hola:)!
Porto mitg hora llegint tot l’article!
De perfil el llibre hauria de ser molt gros, no? Amb totes les pàgines que té!
Espero que el llibre tingui èxit.
M’ha agradat el poema de Odissea, té les seves incognites..l’he llegit 3 cops per poder entendre-ho del tot.
Quin treball, 25 anys escribint poesia..!
Per cert m’ha agradat molt aquesta frase: “¿On tornem, que no fos naixença?”, em recorda a la pel.lícula de
“El curioso caso de Benjamin Button”, que em va agradar moltissim, pero es una mica llarga.
Χαιρε!
Molt maco el poema, el que més m’ha cridat l’atenció de l’article ha estat el bell dibuix de la portada i aquesta descripció que fas, Lida, de la llum mediterrània i la utlització constant de personatges, dites i paraules tant gregues com llatines per part del poeta Vicenç Llorca. I què bé el que diu el propi poeta del teu article! “En ell, aprofundeix les arrels clàssiques de la meva poesia, tot aconseguint una lectura més que encertada de la meva obra.”
Parlant de la pervivència d’Ulisses a la literatura podem destacar-ne, primerament, les seves qualitats, un heroi exemplar, pietós, astut, virtuós, pacient… i tot això el fa mereixedor del que aconsegueix al final de l’obra: la FELICITAT. Per això podem dir que és un personatge adaptable als canvis constants de la societat i que, per exemple avui dia, les pel·lícules i els llibres tenen un desenllaç feliç que pot venir o fer recordar a l’heroi mereixedor del seu final.
Al llarg dels segles la imatge del guerrer grec ha anat canviant, com bé deia, per la seva evolució amb la societat, al segle 6 a.C era considerat un oportunista, a l’edat mitjana un fer guerrer, al segle 18 un filòsof i al segle 20 un humil ciutadà d’una gran ciutat.
Hem de dir, però, que la pervivència d’Ulisses no es remunta a l’era actual, sinó que Ulisses existia abans de que Homer ho redactés i que ja a Grècia va tenir pervivència, on altres escriptors van comentar aventures d’Ulisses que no van aparèixer a l’Odissea.
Tot i les seves grans virtuts, Odisseu també era vist com un mentider (un polític sense escrúpols a l’actualitat) que només menteix per a aconseguir els seus propòsits. Pels estoics ell també era l’home peregrí, l’home que vol arribar a casa, l’home que lluita… però li retreien els seus sentiments i les seves passions, els seus plors.
Així doncs, l’heroi grec es troba entre l’ambiguitat; tot i que per a alguns és això mateix, un heroi, d’altres el critiquen i li troben punts febles. La pervivència, però, no es discutida: Javier Salvago al llibre “Salvago”, Ramón Pérez de Ayala a “Prometeu”, Manuel Vincent a “Son de Mar”, Armando Palacio Valdés a “La aldea perdida”… són només alguns dels autors espanyols que s’han basat en el mític personatge.
Coty, així m’agrada: el curs ja ha acabat i tu continues comentant! Odisseu t’ha encomanat alguna cosa, les dues ho sabem!
Per cert, t’agradaria conèixer en Vicens Llorca? Creus que el podria convidar a visitar el curs vinent, si vol, el nostre institut? Què n’opines?
Doncs sí, Lida, aquí em tens! Aprofitant els últims dies per arribar a la meta com l’Ulisses 🙂 jaja
Clar que sí que m’agradaria la seva visita, em va servir per molt l’any passat la visita de l’Antoni Garcia Llorca, la veritat es que tots vem aprendre de l’experiència. Ja ens informaràs llavors!
Hauré d’insistir. No serà fàcil, però crec que podreu conèixer-lo el curs vinent si hi mostreu interès!