Reactivant les clàssiques

Fa poc, just després d’haver saltat a la palestra pública (premsa escrita, ràdio, televisió, blocs no de clàssiques…) per haver obtingut el premi en la categoria de millor bloc d’educació de Premis Blocs Catalunya, vaig escriure un article en què oferia motius per estudiar llatí. Carlos Cabanillas acaba de llançar una nova idea en què va molt més alluny i demana llatí a partir de 1r de l’ESO, però d’una manera activa. Jo  acabo d’unir-me a la seva demanda, com altres companys de Chiron,  perquè també crec en el paper cabdal del llatí i les clàssiques en l’educació. He trigat uns dies perquè xtec no ens donava servei ni de correu ni de blocs.

Em vaig presentar a Premis Blocs Catalunya amb la idea de divulgar l’ensenyament de  les clàssiques fora dels canals normals, és a dir, donar-nos a conèixer al públic general i revaloritzar unes matèries que plans d’estudis i mètodes desfasats han desprestigiat al llarg de molt temps fins al punt de desaparèixer, com és el cas del grec en molts centres, almenys a Catalunya. Guanyar el premi al millor bloc educatiu en català m’ha permès sortir a la premsa, a la ràdio, a la televisió, formar part de xerrades inimaginables com la taula rodona innovadora en sofà de disseny del divendres passat a Mataró amb il·lustres i prestigiosos blocaires com Saül Gordillo, Marc Vidal, Carlos Guadián o Oriol Ferran .  Entre economistes, periodistes i polítics,  vaig defensar les clàssiques amb paraules de Carlos Guadian “la promoción de las clásicas en secundaria” o “la difusió del llegat clàssic grec i llatí” en el bloc oficial d’Innova 360º que escriu Oriol Ribet (autor també de la foto) que tot parlant va resultar que és marit, germà i amic de tres alumnes meus de llatí i de grec, la Gemma, en Joan i en Màrius, tots tres han destacat en les seves especialitats i n’estic molt orgullosa. L’enhorabona!

s6001344.JPG

La xarxa que ha permès la victòria a Obama també és amb nosaltres perquè en formem part; per tant, utilitzem-la per donar a conèixer que les nostres matèries són completament útils i que nosaltres, professors de clàssiques, innovem contínuament per adaptar-nos a la realitat futura de l’educació que personalment crec que ja és present. Calen no només bons materials sinó també bons programes educatius.

El fil de les clàssiques és el nostre bloc d’aula, tot i que hi ha molta gent que ens llegeix cada dia, per tant alumnes meus jo també us demano la vostra opinió, què en penseu, us ajuden les meves matèries a entendre les altres, a millorar les competències lingüística, literària, digital, audiovisual, capacitat de recerca, etc. prescrites per la LOE. Us generen ganes d’aprendre, us motiven per entendre millor el nostre món, bla, bla..

Amb una altra programació, amb una altra prova de selectivitat, creieu que caldria estudiar un llatí més viu i més dinàmic des del primer cicle de l’ESO. Què n’opineu?

A tots i a totes, docents i no docents, vianants de pas per aquest bloc i assidus, pares i alumnes, si voleu millorar el nivell de l’ensenyament ajudeu-nos a aconseguir-ho tot adherint-vos a la campanya que ha engegat Carlos Cabanillas des d’Extremadura. Penseu que el tal Carlos és d’idees genials: fa uns anys va idear un projecte col·laboratiu de clàssiques i ara tenim el portal col·laboratiu Chiron del qual sóc membre i és tot un referent en el món de les clàssiques no només a Espanya sinó a fora.

26 thoughts on “Reactivant les clàssiques

  1. Marina Mayo

    Jo crec Margalida, que tant les assignatures de llatí i grec estan molt relacionades amb les altres; historia, filosofia, historia de l’art, català, castellà…
    A mi personalment, estudiar llatí o grec em serveix per donar un ‘’repàs’’ a les altres assignatures; estudiem la cultura dels grecs i romans, apareixen Plató o Sòcrates, veiem pintures, escultures i edificis i sobretot estudiem l’origen de la nostra llengua, l’etimologia i intentem entendre aquesta llengua que diuen que està ‘’morta’’, quan en realitat està per tot arreu.

    Això de demanar llatí a partir de 1 d’ESO està molt bé, si jo estigués a primer demanaria llatí sens dubte, estic aprenen molt amb ell, i m’encanta però no sé si els nens de primer pensaran el mateix…

    I del blog dir que es pot aprendre moltes coses a través d’ell, ja sigui gràcies als vídeos, als exercicis del Moodle,o del Aracne. A més a més que hi ha articles bastant interessants i que potser sense el blog mai els hauríem vist.

  2. Ramon Torné Teixidó

    És tal com dius. Avui mateix hi he dedicat un post. Aviam si el tema pren forma i força… però que no sigui a costa del Grec. Molt em temo que ens diguin: “per iniciatives així teniu autonomia de centres. Amb els recursos de què disposeu… ho podeu tirar endavant”. Bé: eliminem el Grec del Batxillerat per a fer Llatí a 1r d’ESO, doncs? El que està clar és que no augmentaran la dotació de professors. I de respostes com aquesta la Genialitat en té un sac.

  3. Margalida Capellà Soler Post author

    Moltes gràcies, Marina. Té molt de mèrit la teva opinió perquè el que fas tu és admirable: fer llatí i grec de segon de batxillerat sense haver-los cursat abans. Espero que a finals de curs en tinguis la mateixa opinió. Molta de sort!

  4. Àlvar

    La veritat és que em sento una mica intrús opinant sobre aquesta proposta tan innovadora que ja vaig poder llegir al bloc del Carlos Cabanillas. I em sento intrús perquè jo sóc professor de Matemàtiques. He de dir, però, que, des de que vaig fer llatí a 2n de BUP (ja fa uns quants anys!), he intentat no perdre el contacte tant amb el llatí com amb el grec (de manera autodidacta, i seguint el primer llibre de grec que la Margalida va publicar a Teide, vaig estudiar grec i, posteriorment, vaig començar Clàssiques a la UB).
    Considero indispensable que el nostre alumnat sigui iniciat en l’estudi de les llengües clàssiques (no em ficaré en el com: seria massa agosarat per part meva). Em sap greu que la Marina es deixi les matemàtiques en la seva àmplia i encertada llista de matèries a les quals ajuda el fet d’estudiar llatí i grec. Jo, ara, intentaré justificar, de manera molt breu, com es veuria afavorit el professorat de matemàtiques que el nostre alumnat fos introduït en les clàssiques:
    Participaria activament a estructurar la ment dels nois i les noies; contribuiria a augmentar la seva capacitat de concentració; incrementaria el seu vocabulari i, encara més, la seva competència lingüística tant en català com en castellà (i això faria que milloressin, de manera directament proporcional, els resultats en matemàtiques). I no em vull deixar un darrer motiu, per mi, molt interessant: permetria treballar, de manera efectiva, la història de les matemàtiques a l’antiguitat clàssica (no oblidem que la major part de les matemàtiques que s’ensenyen a l’ESO eren ja conegudes pels grecs), cohesionant molts dels continguts que, des de diferents matèries, rep el nostre alumnat.

    No vull acabar sense felicitat la Margalida i a tots els que fan possible el seu bloc, del qual sóc un fidel seguidor.

  5. Margalida Capellà Soler Post author

    Àlvar, ets i seràs sempre benvingut a El fil de les clàssiques i m’alegra saber que el meu primer llibre de grec et va fer servei per després cursar filologia clàssica. Poc m’ho hagués imaginat! A mi em va passar el contrari que a tu: era de ciències i el llatí em va portar cap a les lletres pures. Sempre dic als meus alumnes que el llatí és matemàtiques amb lletres. La Marina no fa matemàtiques, per això no hi ha vist relació.
    Moltes gràcies per pensar com penses sobre els beneficis d’estudiar grec i llatí i per deixar-ne aquí constància. Fins aviat! Per cert, on ensenyes matemàtiques? Quina sort deven tenir els teus alumnes!

  6. Àlvar

    Moltes gràcies, Margalida, per les teves paraules. No sé si els meus alumnes creuen que és una sort tenir-me com a professor, però espero que ‘vegin’ que m’agrada, i molt, la meva feina. I sempre els insisteixo que, sense les llengües, no es poden fer matemàtiques (però sovint tinc la sensació que això no s’ho acaben de creure).
    Sí, ja em semblava que la Marina no fa matemàtiques (espero que les meves paraules no hagin sonat massa brusques, perquè li deia amb estimació).
    Lamentablement, vaig haver de deixar la filologia per començar a preparar les oposicions, però espero poder tornar-hi algun dia (aviat!). De moment, faig d’interí a l’IES Esteve Terradas de Cornellà.
    M’ha sorprès saber que eres de ciències. Potser vaig errat, però crec que el Dr. Pòrtules de la UB (o almenys va començar els estudis). No hauríem d’establir, als instituts, més vincles entre el professorat de Matemàtiques (especialment) i el de clàssiques? Sospito que tenim més interessos comuns del que, a primera vista, podria semblar.

  7. Margalida Capellà Soler Post author

    Crec que tens raó, Àlvar! La dicotomia ciències/lletres és ben lluny de la visió del món d’Aristòtil o de Leonardo da Vinci i, a la vegada, ben allunyada de la realitat.

  8. Joan Pedrola

    Un altre cop felicitats benvolguda. És ben cert que per un moment la nit de divendres, en la taula rodona enmig de tan insignes blocaires, vaig arribar a pensar que què hi feia una noia com tu en un lloc com aquell. Doncs això que expliques: donar a conèixer les clàssiques al públic en general, que majorment va rebre uns ensenyaments força anacrònics i té el record que té de l’estudi del grec i sobretot del llatí. La difusió del llegat clàssic en un to amé i amable i amb l’ajut de les TIC és un dels camins (o el camí) per superar aquesta situació a què hem arribat encara que hi hagi qui no ho vulgui veure. T’enviaré les fotos pel correu tot i que només me n’han sortit bé dues. Ja veus que la fotografia no és el meu fort. Felicitats i endavant.

  9. Àlvar

    Establint, des de les matemàtiques, vincles amb les clàssiques… Des del meu bloc (El pentàgon de la bellesa) proposo als meus alumnes de 2n ESO una ‘Petit joc matemàtic…’, activitat interdisciplinària que, espero, els resulti interessant.

  10. Sara Perez

    Ave GAli!! Jo estic d’acord amb la marina!! El llatí i el grec a part de que et donen molts coneixements importants també serveixen per a moltes coses estan relacionats en totes les altres assignatures com filosofia, catala, castella, historia del art i moltes més i ajuda molt estar fent llatí i grec comprens molt més les explicacion i ho interioritzes millor gracies a que ja ho has treballat en aquestes assignatures. Encara que molta gent cregui que no serveix per res haurien de veure que es tot el contrari i que ajuda molt!!

  11. Oriol García

    El llatí, crec que es una llengua molt complexe, perque influeix en molts intrets, en moltes asignatures y en molts caps. Es una llengua, que aunque sigui de segones, está present en el catalá, castellá, en l’art…etc. Per unes raóns o per altres, el llati es extens i posant atenció o no, sempre se’t queda alguna cosa, que després et pot ajudar en altres coses, o simplement per tenir cultura de la vida, perquè crec que el llatí, es cultura.

  12. Marina Caimel

    Un olé per la nostre profe de llatí i per la seva força que mai mai mai mai s’acaba! També vull fer un olé pels pobres nens que des de primer els tocarà fer llatí (jajajajaja és broma). Crec que el premi que et van donar tel mareixies i molt perqué totes les hores extres que dediques en aquest blog són incotables.
    Vale Lida un petó.

  13. erica

    moltbélida.
    moltbé tootes les feliciitacions per tu.
    laa veritat que t’ho has guanyat,
    encara tot i així jo tambè e après llatí que et penses:O
    rosa rosae.
    rosa rosae.
    rosam rosas.
    rosae rosarum.
    rosae rosis.
    rosa rosis.

    has viist:O?
    de cap t’ho he fet jajaaaj.
    unaa abraçadamoltgraan:)

  14. Raquel Martos Almodóvar

    La Sara té molta raó.. el tant el llatí com el Grec.. et donen a conèixer.. també l’arrel de molts mots que fem servir a català.. a castellà.. i com tu ens dius també ens faran falta per l’any que bé que farem història de l’art.. i surtiran varies escoltures… gregues o Romanes!

    NO SÓN LLENGÜES MORTES!
    per qui ho pensi!
    jajajaj

  15. Andrea

    jajajajaja després que em diguin a mi que la meva profe de llatí no és famosa ttsé!
    Jo penso que clar que serveixen el llatí i el grec, per reforçar sobretot la “trista” manca del català.. que fa bastanta pena. I per Història de l’Art.
    jo se que d’aqui uns mesos traduiré com tu Gal·li ajajajjaja! (i wish!!)
    petons!!

  16. Camila

    Margalida crec que la proposta de Carlos Cabanillas de començar a impartir el llatí desde 1er d’ESO és molt acertada, crec que el llatí i el grec són dues lengues molt importants però també molt difícils com per apendre-les en 2 anys, si aquest aprenentatge es comencés aviat seria molt més fàcil i molt més enriquidor, d’això no en tinc cap dubte. I del que tampoc en tinc dubtes és de que ningú hauria de questionar que el llatí i el grec son llengues primordials i bàsiques, concretament són l’arrel de tot el que estudiem.

  17. Verònica B

    em fa molta gràcia la fotoo Gaaaliii:) sembles una famosaa codeandose coon personajes importantes jajajaja!
    crec que el llatí i el grec ens serveixen per moltes més coses de les que ens pensem, ja que tot està molt relacionat amb aquestes dues llengues.!

  18. Carla

    Tota la raó a la vero beltran sembles una famosa!
    Gràcies al llatí i al Grec entenc moltes més coses, he après moltissím..
    de veritat Gali.
    també crec com la Camila que s’hauria de començar el llatí desde primer d’eso perqué pera dos anys am tanta matèria.. sense saber sintaxi i uuuuuuuf..

    que et tinc que explicar?
    jajajajjajajjajaa

  19. El-Mekki

    Aue!!!

    Margalida estic d`acord amb aquesta proposta de començar llatí i grec desde 1 d`ESO, ja que si surt a la selectivitat es molt important, perque si arribem a batxillerat sense cap coneixement de llatí i grec es molt mes dificil aprovar amb bona nota, que jo no dic que no es pogues fer però que costa mes t`ho asseguro.
    En canvi si comencesim desde 1 d`ESO doncs arribariam a batxillerar de com a minim un nivell acceptable i moltes persones han de començar desde zero i li costa mes l`aprenentage de aquestes dues llengues.

    En el meu cas jo tinc un nivell molt baix de sintaxi i aixo em perjudica bastant a l`hora de la practica del llatí i el grec. Per aixo em poso a mi mateix com exemple perdir que s`hauria de començar el llatí i el grec desde 1 d`ESO.

    Et prometo estudiar mes, estar atent a las teves classes treballar mes a casa i esforçarma mes per poder treure bona nota, ho prometo i ho complire!!!
    Adeu!!!

  20. Camila

    Gali faig un petit comentari en relació a una frase que sortia a un capítol de la serie “Sexo en Nueva York” que deia més o menys així: “los antiguos griegos y romanos utilizaban los mitos para justificar sus patéticas existencias y para explicar todo aquello que no entendían o que no les convenían, estaremos nosotros siguiendo su ejemplo creyendonos mitos hurbanos para justificar nuestras acciones?” hem va fer gràcia que a una serie tan actual com és Sexo en Nueva York es fes referència als mites grecs, (tot i que no fos com a mi m’agradaria), després diuen que estem fent llengues mortes…

  21. Albaaa!

    Moltes feliciiitats Lida!
    comento una mica tard, ho se,i ja t’he dit felicitats en el moment.
    Pero com en aquest comentari toca felicitat doncs aixó!
    que vagi bé!

    Alba.

  22. Museu de Sant Boi

    Des de fa 5 anys, el Museu de Sant Boi de Llobregat el primer cap de setmana de Juny organitza els Lvdi Rvbricati. Durant els dies 6 i 7 de Juny es portaran a terme tallers i activitats de reconstrucció històrica d’època romana en diversos espais patrimonials de Sant Boi. Enguany el fil conductor dels Lvdi Rvbricati són els déus i els mites que giren al voltant del foc, IGNIS.
    Us convidem a gaudir i a aprendre de la cultura romana de manera diferent i en família. Podreu participar en tallers, conèixer personatges mitològics i aprendre de manera divertida.
    A més, si voleu participar en un autèntic sopar romà podeu venir al Rubricati Convivium el divendres 19 de Juny.
    Lvdi Rvbricati MMIX.
    La festa romana de Sant Boi
    Dissabte 6 de Juny de 17.00 a 21.00 h.
    Diumenge 7 de Juny d’ 11.00 a 14.00 h.
    Entrada lliure.
    Rubricati Convivium.
    Banquet a la riba del Llobregat
    Divendres 19 de Juny a les 21.00 h.
    Preu: 36 €.

    Més informació (15 dies abans us enviarem el programa):
    Museu de Sant Boi
    C/Hospital 9
    Telf. 93 635 12 50 / Fax. 93 654 52 81
    museu@santboi.cat
    http://www.museusantboi.org / http://museusantboi.blogspot.com

  23. Pingback: El fil de les clàssiques » Blog Archive » Lvdi Rvbricati MMIX i el passat romà de Sant Boi

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *