Comencem a planificar els projectes

Comencem a planificar els projectes següents:

  • Les plantes i el medi. Com afecten els factors ambientals a les pebroteres?
  • Espot publicitari

Amb aquesta proposta pretenem engegar dos projectes interdisciplinars que permetin a l’alumnat de 4t d’ESO plasmar els resultats de les seves recerques en els àmbits d’Economia i Biologia, en un format escrit o audiovisual seguint les directrius impartides a l’àrea de Llengua Catalana, tot fent ús d’eines digitals. Així, doncs, aquestes projectes permetran l’ ús competencial de la llengua en les matèries d’Economia i Biologia.

Per una banda, els alumnes d’Economia investigaran sobre el tema de Consum responsable de les TIC. A partir de les seves descobertes, elaboraran un espot publicitari per llançar un missatge d’ús adequat de les xarxes socials o dels jocs en línia. L’elaboració d’aquest espot permetrà treballar el llenguatge publicitari, inclòs dins el currículum de llengua.

Per altra banda, els alumnes de Biologia portaran a terme cinc dissenys experimentals amb variables controlades, a fi d’aplicar el mètode científic i comprovar l’efecte de diversos factors ambientals sobre les plantes. El producte final, consisteix en la creació d’un espai web en el qual es desenvoluparan els continguts, les etapes i els resultats obtinguts en cada disseny experimental, i una exposició oral amb el suport d’una presentació digital, per tal de treballar l’ús del llenguatge científic i els texts expositius, tant orals com escrits.

 

PLANIFICACIÓ PROJECTE VORATer

 

PROJECTE VORATer

Volem que els alumnes de tercer d’ESO facin una proposta urbanística i d’utilització d’una zona específica del passeig del Ter de Manlleu

Què vol dir això ? doncs que pensin quines actuacions caldria efectuar a l’espai que se`ls assignarà perquè doni resposta al l’ús que li hem definit, o d’altres.
Al llarg el passeig  hi podem ubicar sis zones amb usos diferents:

  1. cultural museístic
  2. cultural patrimonial
  3. entreteniment
  4. esportiu
  5. lúdic ( restauració)
  6. ambiental

Cadascun dels grups de classe tindrà assignat un espai.

A la paret del passadís hi haurà dos plànols, un per cada grup (3 metres d’allargada x 90 centímetres d’amplada), per garantir que cada subgrup cooperatiu hi pugui reflectir el projecte que proposi així com els elements patrimonials i ambientals.

 

 

PLANPROJECT

 

Ens hem inventat un conte

Dins l’àmbit artístic cada nen i nena de la classe ha dibuixat un extreterrestre. Cada classe ha votat el que els agradava més per fer de protagonista d’una història.

Dins l’àmbit de llengua, els nens i nenes s’han inventat un conte col·lectiu!

I, finalment han llegit i dibuixat  les diferents escenes dels contes i escolteu i mireu que bé que els ha quedat! Fins i tot, ho han enviat als Jocs Florals de Catalunya en la categoria de Conte Il·lustrat!

Nens i nenes de 1rA

Nens i nenes de 1rB

Nens i nenes de 1rC

 

El projecte de l’Espai al Cicle Inicial

A Cicle Inicial, al llarg del curs es porten a terme diversos projectes cooperatius, sis dels quals es fan conjuntament entre els nens i nenes de primer i de segon. Cada classe treballa un aspecte d’un tema comú per arribar a ser un grup d’experts.

Cada grup d’experts treballa segons el mètode científic: observació, formulació, d’hipòtesis, experimentació, recollida de dades i extracció de conclusions.

Els projectes que hem escollit aquest any són:

Primer trimestre: els aliments

Segon trimestre: l’espai

Tercer trimestre: cultures del món

Què volem saber 1B. fitxa nens

Al final del projecte es fa un treball de comunicació on els alumnes expliquen tot allò que han après als companys i/o als pares.

mde

mde

És una activitat molt enriquidora per a tothom i fa que hi hagi un gran nivell d’implicació per part de tots (pares, alumnes, mestres, etc.).

Què vol dir 140 kg?

Una nena ens ha explicat que el traje dels astronautes pesa 140kg i volem saber quan són 140 kg.

Fem hipòtesis de com podem saber quan són 140 kilograms:

  • Agafem moltes balnces.
  • Amb una balança i hi posem pedres.
  • Amb una balança hi posem 100 boles i a l’altre 40.
  • Agafem algu que pesi igual que un traje d’astronauta.
  • Pesar 140 llapis.
  • Posar caixes en una balança i pesar-les.
  • Podríem pesar-nos nosaltres.

Amb aquesta última idea de “pesar-nos nosaltres” decidim mirar quan pesem cadascun de nosaltres.

Llavors, veient que tos pesem de 20-30kg, hem pensat que necessitaríem una cosa que pessés molt per fer 140kgIMG_0393.

Un nen ha tingut la idea de sumar tots els kg dels nens i si sumem més del compte no podrà ser i haurem de mirar-ho amb menys nens.

 

Hem agafat una calculadora per sumar tots els kg dels nens de la classes i ens ha donat: 604kg.IMG_0397

Hem vist que el 604 és més gran que el 140.

Per tant, busquem nens que si sumem els seus pesos ens dongui 140kg.
IMG_0402

EL NOM DE LA NOSTRA CLASSE

L’escola té “la ciutat de Vic” com a eix vertebrador i a partir d’aquí es defineixen els noms de les aules. D’aquest cal elaborar un projecte de treball per tal de conèixer al llarg de tota l’escolaritat els referents culturals de la ciutat i tenir d’aquesta manera un coneixement ampli dels trets d’identitat de la nostra ciutat.

Per tan, el tema del projecte és escollit per la mestra, consensuarem amb el grup classe els objectius i criteris d’avaluació des de l’inici, i seran uns o altres depenent dels interessos dels alumnes. Per detectar les idees prèvies, demanarem en gran grup què en sabem de la Catedral de Vic i a partir del què en volem saber definirem un producte final.

L’activitat inicial serà una visita a la Catedral per tal que tothom conegui de l’espai del que estem parlant i així partir d’un context el més real possible.

 

Desenvolupament del projecte – Producte final

En el procés de desenvolupament del projecte encetem una nova fase. Demanem als alumnes quines altres coses volen saber sobre el món de la radio després d’haver-se iniciat amb els noticiaris. Les preguntes que van sorgir per part dels alumnes van ser aquestes:

  1. Què cal estudiar x ser presentador/locutor?
  2. Com eren Els 1r aparells de la ràdio?
  3. Història de la ràdio?
  4. Hi ha més presentadors o presentadores? Locutors/locutores?
  5. Com aconsegueixen les notícies?
  6. Classificació de les notícies?
  7. Com poden posar música sense que els cantants siguin allà?
  8. Sempre parlen amb micro?
  9. Com arriba el so a la nostra ràdio?
  10. Com busquen les cançons que posen?
  11. Com és un plató de ràdio? Per què s’han de insonoritzar les parets?
  12. Quins tipus de programes hi fan?
  13. Qui treballa a la ràdio?
  14. Què són les freqüències?
  15. Per què hi ha interferències?
  16. Com és un aparell de ràdio per dins?

Per donar resposta i tenint en compte els objectius pedagògics que ens hem fixat per al projecte, hem consensuat una sèrie d’activitats pel desenvolupament del concepte “radio”.

Per finalitzar aquest projecte, els alumnes proposen fer un programa de ràdio en directe davant de les famílies a la festa de final de curs. Simulant un estudi de ràdio on els alumnes de CS dirigiran el programa i la resta col.laboraran.

A mesura que anem realitzant les activitats i resolent les preguntes dels infants les anirem publicant.

 

TENIM UNA NECESSITAT! PER MILLORAR-HO DECIDIM SER REPORTERS!

Com a escola ens vam adonar que necessitàvem reforçar el treball de l’expressió oral, per aquest motiu se’ls hi va plantejar als infants què volien fer i va sorgir que volien ser reporters.

És per aquest motiu que ens vam iniciar en fer un noticiari setmanal.

L’activitat comença amb la recerca d’informació per part dels alumnes. Cada setmana se n’encarrega un cicle diferent de primària. Primer es fa la recollida de noticies o titulars de l’última setmana. Oralment a l’aula es decideix, de manera conjunta, quines són les més interessants i es busca que n’hi hagi de cadascuna de les seccions proposades; internacional, política, cultura, successos, osona, Viladrau, esports, temps i un consell saludable.

A més a més, el cicle encarregat del noticiari passa per les diferents classes i pren nota dels aniversaris i sants que s’ha celebraran els propers dies.

Quan ja s’han escollit les noticies s’han de resumir i pensar quin és el titular més adient. Aquesta feina es fa per parelles.

Un cop ja es tenen les noticies preparades es fa el repartiment. Per tal de que puguin anar participant tots els alumnes i es fa l’assaig per poder-les comunicar i expressar correctament i amb seguretat.

Per últim, cada cicle busca una sintonia pel seu noticiari. Aquest té lloc cada divendres, a les 9 del matí i en directe, a través del micròfon i dels altaveus del centre.

Un cop els cicles les han escoltat, les comenten oralment a l’aula.

Aquí teniu una mostra del nostre noticiari en directe (hi ha 3 vídeos):

IMG_20170504_211631

QUÈ PASSA AMB LES DEIXALLES? METODOLOGIA

Les tasques són de resolució individual i en petits grups. Els alumnes poden formar el grup segons els interessos, però després intervindrà, si cal, el mestre perquè aquests siguin heterogenis.

Parlaran entre ells de quines habilitats tenen cadascú i escolliran el rol, però donat que són petits i s’estan iniciant hi haurà un acompanyament del mestre.

Escriuran els propis coneixements previs i planificaran què volem investigar. Buscaran informació i escriuran el que han descobert. Per acabar, elaboraran el producte final per poder explicar-ho als companys.

Per compartir el procés, abans de començar cada sessió es farà rotllana per saber on passem, revisar el que s’ha fet, compartir entre tots el que anem aprenent i veure què ens falta fer.

Aquest projecte el faran 2n i 1r separadament durant les sessions de medi, plàstica i llengua. Hi haurà intercanvi d’aprenentatges i una reflexió conjunta. Així mateix, farem  autoavaluació del treball en grup mitjançant conversa en rotllana. Ho compartirem amb els altres cursos.

Començarem amb uns objectius d’aprenentatge que definirem les tutores i s’anirà revisant a mesura que avança el projecte.

El professor ha de llençar idees perquè els nens es facin bones  preguntes, guiar els alumnes en tot el procés. Quan una cosa no surt, mirar on podem buscar, què podem fer?, a qui podem preguntar…

COMENCEM…

El grup impulsor en les trobades, ha  planificat l’organització del projecte.

També s’han establert uns objectius i s’han seqüènciat unes activitats a portar a terme amb l’alumnat.

Objectius:

1.Consensuar el significat del terme aprenentatge.

2.Adonar-se que els espais exteriors també són estais de treball i aprenentatge.

3.Elaborar una base d’orientació per treballar a l’exterior.

4. Transformar l’espai del pati a partir de les propostes i intervencions dels alumnes.

 

Algunes de les activitats inicials han estat debatre si en el pati es pot aprendre, fer una nova mirada a l’espai exterior, on juguem, captar imatges de les diferents zones i decidir quins nous usos podrien tenir aquestes zones.