L’avaluació d’aquests treballs ha estat molt en observació directa seguint una pauta per part de les mestres. Finalment en acabar el projecte vam passar als infants una rúbrica d’autoavaluació.
LA VEU DELS ALUMNES
La valoració dels nens i dels pares va ser molt positiva. Aquí teniu la seva aportació.
https://youtu.be/Ysu_GoH59bw
QUÈ PASSA AMB LES DEIXALLES? PLANIFICACIÓ
Per iniciar el projecte, la Mariona d’Escoles Verdes vindrà a explicar-nos un conte que parla del reciclatge.
Per motivar als alumnes, enterrarem residus de diferent origen i al cap d’un mes els recuperarem. Abans se’n parlarà i es faran hipòtesis, i d’aquí podem treure la pregunta pel nostre projecte:
Què passa amb les deixalles?
Els alumnes estan interessats en aquest tema perquè netegen el pati i s’han adonat que està brut i que no tots tiren les deixalles al contenidor adequat. Què podem fer per fer-ho bé? Investiguem.
En petits grups parlen de què saben i del que els agradaria investigar. Després ho posem en comú i definim i consensuem el que treballarem.
Finalment, acordem que el projecte s’avaluarà a través de l’observació dels mestres i les valoracions dels alumnes.
L’ENERGIA: Metodologia
Tot i que majoritàriament el treball serà en petit grup hi haurà estones de treball individual i de reflexió en gran grup.
El treball en petit grup serà de caire cooperatiu on cada alumne assumirà un rol: el secretari, l’encarregat de material, el portaveu i el moderador.
Els mestres formarem grups heterogenis en funció de les característiques dels alumnes, dels seus punts forts i febles, per tal d’equilibrar-los i enriquir l’aprenentatge i el coneixement. Estaran formats per 4 alumnes de tercer i quart.
El secretari serà l’encarregat de recollir el que decideix el grup, anotar les tasques realitzades cada dia i les que queden pendents per la propera sessió, també omplirà les valoracions del grup quan calgui. El portaveu explica al gran grup les coses que s’han fet i farà els aclariments que calgui, parlarà en nom del grup quan se li demani. L’encarregat de material vetllarà per què tothom porti el material necessari i demanarà ajuda per aconseguir-lo. El moderador és l’encarregat de mantenir un to de veu adequat i mantenir el clima de treball, assumirà el rol d’un altre component del grup en cas d’absència.
PRODUCTE FINAL: CONTE CIENTÍFIC
Tal com hem anat explicant, el producte final de tota aquesta experimentació i busca d’informació, era per realitzar un conte científic amb la intenció de presentar-lo al cosmocaixa de Barcelona.
Així que, vam començar a fer un treball sobre el conte on s’incloïa les experimentacions realitzades, personatges inventats per ells, situacions que es trobaven…
Els contes que vam presentar al cosmocaixa van ser:
- Per què la lluna té taques?
- El color de la sang.
L’ENERGIA: producte final
El producte final és doble, d’una banda han de construir un objecte que funcioni amb algun tipus d’energia i a la vegada elaborar un díptic per vendre el seu producte. En ell haurà de constar-hi el nom de l’aparell, el material, la seva utilitat, el tipus d’energia que utilitza, unes instruccions d’ús i una fotografia i/o dibuix.
Aquest es construirà en grups de 4 alumnes. Cada grup decidirà quin producte vol construir, com ho farà i amb quin material. Cada grup es proveirà, també, del material necessari per la seva elaboració i l’escola aportarà el que no hagin pogut aconseguir (en la mesura del possible). Abans de començar la construcció cada grup elaborà un petit esbós del producte final.
Un cop acabats, els seus productes es presentaran al gran grup i s’exposaran al vestíbul del centre. Per la presentació els alumnes poden elaborar una presentació, fer un mural utilitzant les eines TAC.
Inicialment aquest era el producte final previst però per manca de temps no s’ha pogut dur a terme en tota la seva totalitat. Els alumnes varen fabricar objectes que funcionaven amb diferents tipus d’energia però eren guiats pels mestres, no van ser creats totalment pels alumnes. Tampoc se’n va fer una exposició ni es va elaborar el tríptic.
IMPLEMENTACIÓ: CONTE CIENTÍFIC
Després d’observar molt els infants per saber quines inquietuds tenien, van formular dues preguntes: Per què la sang és vermella i les venes blaves? (1rA) i per què la lluna canvia de color? (1rB).
Amb l’objectiu de crear un conte científic per presentar-lo al concurs de contes científics del cosmocaixa de Barcelona, vam fer buscar informació als infants a través de graelles d’observació o guió de recerca a través de portàtils de les preguntes que havien sortit a l’aula.
Un cop feta la recerca, vam posar-ho en comú i els infants es van posar en grups cooperatius segons els seus interessos per tal d’aprofundir més en el tema.
De cada situació se’n va fer un experiment
Per exemple: En el cas dels colors de la lluna, es van posar en 6 grups segons si volien saber per què era blava, vermella, groga, blanca, negra i taques (que eren els colors que ells havien observat o, en el cas de blava, que ho havien sentit a dir). De cada color es va fer un experiment per tal de poder entendre millor cada situació.
En el cas de la sang, van buscar informació per diferents llocs, aportant diferents hipòtesis. Finalment es va acabar amb l’experimentació de posar sang dins una proveta amb llet, aquesta última feia la funció de les capes de la pell i la sang es veia més fosca (semblant a blava).
L’ENERGIA
El tema principal del projecte és l’energia (concepte, tipus, fonts …).
La línia conductora de tot el treball i la pregunta de fons és: Què fa funcionar les coses? El treball començaria amb el plantejament de dues qüestions al grup sorgides dels mateixos alumnes i la posterior pluja de respostes. Les qüestions serien aquestes:
– Com és que els vaixells tenen tanta energia?
– Les plaques solars no funcionen de nit? Així com pot funcionar un cotxe amb energia solar?
Al llarg de tot el projecte té un paper molt important el diàleg en el grup on es recullen tant les respostes com els interrogants que es van generant, aquests aniran marcant quins són els interessos del grup i guiaran el treball a fer i/o aprofundir.
El tema de l’energia és present tant dins com fora del centre. El fet de ser escola verda ens fa posar especial atenció al bon us de l’energia elèctrica en la vida quotidiana. A més a més alguns alumnes tenen vehicles que funcionen amb diferents combustibles.
En les primeres sessions i a partir de la pluja d’idees detectarem els coneixements previs dels alumnes en relació a aquest tema i establirem el treball de les diferents sessions. Un cop establert aquest calendari presentarem el pla de treball als alumnes i el què tindrem en compte per l’avaluació.
A grans trets plantegem l’avaluació a partir de l’observació dels alumnes i la seva participació en el grup, l’assoliment dels objectius proposats i el “producte final” a elaborar. Per a l’observació i l’avaluació del grup s’utilitzaran rubriques amb els aspectes a tenir en compte. Aquestes seran tant pel mestre, com per l’autoavaluació i la coavaluació entre els alumnes.
METODOLOGIA: CONTE CIENTÍFIC
TEMPORALITZACIÓ: 4 o 5 sessions a la setmana durant 5 setmanes.
AGRUPAMENT: En funció de l’activitat que es porti a terme, es realitzaran diferents agrupaments: observació individual, treball cooperatiu (4 o 5 infants per grup), treball per parelles i gran grup.
ÀMBITS:
- Coneixement del medi natural i social
- Artístic (plàstic i musical)
- Lingüístic (català, castellà i anglès)
- Matemàtic
- Ed. en valors
- Educació física
MESTRES QUE INTERVENEN: Mestra tutora (català, castellà, matemàtiques, ed. en valors, medi natural i social), Mestra de reforç, Mestra de plàstica, Mestra d’educació física, Mestra anglès, mestre de música.
PLANIFICACIÓ: CONTE CIENTÍFIC
Una conversa debat tinguda a la classe va portar a una pregunta que ens afavoreix a la realització d’un conte científic. exemple: Per què la lluna canvia de color?
Per tal de saber la resposta, es va decidir que primer havíem de veure de quins colors la podem veure, els infants abans d’observar-la van dir possibles colors que podia ser la lluna: blava, blanca, vermella, taronja, groga, negra. Per sortir de dubtes i posar fil a l’agulla vam elaborar una graella (conjuntament amb tota la classe) on havíem d’observar durant 15 dies la lluna a diferents hores del dia (sempre que es pogués). En aquesta graella, posava el dia que s’observava, havien de fer el dibuix de la lluna i pintar-la del color que era en aquells moments.