TREBALL DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA AMB LA RODA DEL SO INICIAL

RODA INICIALS

Navegant per la xarxa he trobat aquesta imatge d’un material ideal per treballar la consciència fonològica i l’associació imatge-so inicial al mateix temps que es treballa la psicomotricitat.

M’ha encantat i, per aquest motiu, he decidit adaptar-lo i crear una nova roda amb paraules en català a partir del model trobat al la pàgina: http://ddata.over-blog.com/0/33/85/55/pdf/roue-des-voyelles-initiales.pdf

Aquí teniu la roda que he creat esperant que us sigui útil a les vostres aules! A mesura que en vagi creant més les aniré compartint en aquest mateix espai. També hi trobareu un model d’etiquetes per enganxar a les agulles d’estendre.

MATERIAL EDITABLE EN FORMAT WORD CLICANT AQUÍ.

SÍLVIA SÀNCHEZ BARRON mestra d’Educació Especial de l’escola EL BRUC  ha editat la plantilla d’aquest material i ha volgut compartir NOVES RODES DEL SO INICIAL. Les podeu veure i descarregar al següent enllaç:

MOLTES GRÀCIES DE NOU PER COMPARTIR SÍLVIA!

Publicat dins de Consciència fonològica, Imatges, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , | 2 comentaris

LECTURA I COMPRENSIÓ. DE QUI ÉS CADA SAMARRETA?

Acabo d’elaborar una activitat per treballar la comprensió lectora descobrint a quin nen o nena pertany cada samarreta.

L’objectiu és que els alumnes escriguin, al costat de cada definició, el nom del nen o de la nena que figura sota de cada samarreta. Totes les definicions comencen de la següent manera “La meva samarreta…“.

Aquest material també es pot plastificar fent que els alumnes col·loquin els noms amb cartronets o bé amb retoladors tipus Vileda ja que així es pot aprofitar com a racó de treball o bé com a activitat complementària al treball d’aula.

Espero que us sigui molt útil i…si l’apliqueu amb els vostres alumnes, m’encantarà rebre les vostres impressions i comentaris. Si decidiu adaptar-la creant noves activitats i voleu compartir-les…aquest és també el vostre espai. COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!

Material editable en format WORD clicant AQUÍ.

(Les imatges estan extretes de Google Imatges)

Publicat dins de Comprensió, Escriptura, Jocs, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , | 1 comentari

RELACIONEM, APRENEM I TREBALLEM LA PSICOMOTRICITAT

Navegant per la xarxa es troben idees molt interessants i fàcils d’aplicar a  les aules.

Una idea que em va cridar molt l’atenció va ser la que vaig trobar al següent bloc: http://www.notimeforflashcards.com/2012/12/rhyming-peg-board-learning-after-school.html i, a partir d’aquí, vaig decidir crear el meu propi material  amb l’objectiu de treballar amb els alumnes lectura de paraules de dues síl·labes senzilles CV+CV.

relacio paraula dibuixrelacio imatge dibuix1

 

 

 

 

 

Material necessari:

  1. Una capsa de folis o bé, en el meu cas, de fundes de plàstic mida foli o Din-A-4.
  2. Xinxetes de colors.
  3. Gomes elàstiques. Més llargues que el núm.8 doncs sinó “tiben” massa.
  4. Un full amb activitats on l’objectiu sigui relacionar: paraula-dibuix, frase-imatge, operació-resultat, lletra de pal-lligada, dibuix-primer so… (segons el que es vulgui treballar).

Objectiu:

Llegir i unir, per mitjà de la goma, la paraula amb el dibuix corresponent.

El fet d’utilitzar una capsa de fundes de plàstic permet anar guardant les diferents fitxes dins de la capsa de manera que resulta un material molt interessant per treballar a partir de racons de treball.

relacio paraula dibuix

Us animo a elaborar noves activitats i, si voleu, compartir-les entre nosaltres per tal de poder fer un bon recull de plantilles partint d’aquesta idea tan original.

SÍLVIA SÀNCHEZ BARRON, MESTRA D’EDUCACIÓ ESPECIAL, s’ha animat a crear noves fitxes per utilitzar aquest recurs i ha compartit les següents activitats (clicant sobre cada títol accedireu als documents compartits):

RELACIONAR NÚMEROS EN LLETRES I DIBUIX FINS A 10

RELACIONAR NÚMEROS EN LLETRES I XIFRA FINS A 10

RELACIONAR NÚMERO-QUANTITAT FINS A 10

RELACIONAR PARAULES-IMATGE LLETRA LLIGADA

RELACIONAR PARAULES-IMATGE LLETRA PAL

Tot seguit podeu veure alguns dels treballs compartits per la Sílvia:

MOLTÍSSIMES GRÀCIES PER COMPARTIR AQUEST GRAN TREBALL SÍLVIA. Recordeu: COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!

(Les fotografies són fetes per mi mateixa amb el material d’aula que he elaborat)

Publicat dins de Jocs, Lectura, Llengua, Materials, Motricitat | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

JUGUEM I APRENEM A LLEGIR LA TEMPERATURA

CARME GINEBRA ha compartit unes termòmetres que va trobar a l’editorial Barcanova. La Carme comenta que ho ha plastificat, retallat i ha col·locat velcro per darrera de manera que els alumnes hagin de fer la correspondència entre el dibuix del termómetre i els graus. 

Ho ha posat tot dins d’una capsa i…a aprendre jugant!

Un material senzill però molt útil per treballar continguts relacionats amb el clima i el termòmetre. Gràcies Carme per compartir-lo! (També el podeu veure publicat a la pàgina “MATEMÀTIQUES” d’aquest mateix bloc.

Publicat dins de Matemàtiques, Materials, Temps | Deixa un comentari

DOUS NOUS ABECEDARIS PER LES NOSTRES AULES

CRISTINA SOTOCA ha creat i compartit dos abecedaris especialment originals i creatius i, sobretot, molt útils per aplicar a les nostres aules amb els nostres alumnes ja sigui per penjar a la paret, enganxar en una llibreta, a l’agenda, a la taula…

Els dos abecedaris marquen la diferència en el sentit que, dins de cada lletra, la Cristina, hi ha inserit un petit dibuix amb el seu nom de referència de manera que el so de cada grafia sigui fàcilment identificable: Ànec, Balena, Cuc, eriÇó, Dofí, Estrella, Fulla, Gat, Hort, Illa, Jaqueta, Kiwi, Lila, Mico, Nina, Ós, Pop, Quinze, Ratolí, Sol, Lluna, Nyu, Tauró, Ull, Windsurf, Xai i Zebra.

El comparteix en dues versions: amb lletra de pal o bé amb lletra majúscula i lligada. Es troben en format .JPG i només cal clicar sobre la imatge per descarregar-los.

Abecedari pal

Abecedari pal-lligada

Moltíssimes gràcies Cristina, molt bona feina!

BONES FESTES A TOTHOM!!!

Publicat dins de Abecedari, Consciència fonològica, Creativitat, Materials | Etiquetat com a , | 3 comentaris

BONES FESTES I FELIÇ 2014

Estem a les portes de tancar el 1r trimestre d’aquest curs i, com és costum durant aquestes dates, el ritme a les escoles és frenètic però molt gratificant.
GRACIESAra, que tinc un moment de pausa després de celebrar la festa de Nadal de l’escola, vull dedicar aquestes quatre ratlles per agrair a tots i cadascun de vosaltres el vostre suport, la vostra empenta i, sobretot, la vostra dedicació i generositat, per aconseguir que aquest bloc sigui un espai de referència on trobar recursos que ens puguin ajudar a atendre la diversitat a les aules.
Per tot això…només em queda dir…GRÀCIES! Gràcies per seguir aquest bloc i gràcies també per dedicar la major part del vostre temps ja sigui a casa o a l’escola en preparar activitats diversificades i motivadores. Sovint no és fàcil i vol un esforç constant però…veure el progrés dels nostres alumnes no té preu!
Avui, un alumne d’Educació Especial m’ha demostrat que, amb esforç i dedicació pot aconseguir llegir davant d’un gran públic, una lectura realment difícil. Tot és qüestió de VOLER i VOLER ÉS PODER!
Us desitjo a tots i totes UNES BONES FESTES I UN FELIÇ 2014 i no se m’acut cap més manera que fer-ho compartint amb vosaltres la felicitació de Nadal digital de la nostra escola “L’ESCOLA LLUÇANÈS”.

Us proposo un repte! Somniar una mica i escriure un comentari amb un desig de Nadal que, com el vídeo, segueixo aquest guió: “Si tingués la màgia d’un mag, de ……… en faria…..”Jo…”Si tingués la màgia d’un mag, de l’exclusió en faria inclusió“.
BONES I MERESCUDES FESTES DE NADAL!

(Procedència de la imatge que acompanya aquest article)

Publicat dins de Festes | Etiquetat com a , | 2 comentaris

EMOCIONS, MÚSICA I…COMPRENSIÓ LECTORA

SI TINGUÉS LA MÀGIA D’UN MAG…DE LES BALES FARIA FLORS (…)
Així comença la bonica cançó “LA FESTA DE LA PAU” de DÀMARIS GELABERT, una bona manera de recordar que Nadal no només és temps de fer o rebre regals materials sinó que és també època per desitjar LA PAU, l’AMOR, LES RIALLES, ELS JOCS… a través d’una bonica cançó i un treball de comprensió lectora i escriptura.
A través de la lletra de la cançó amb pictogrames, l’objectiu és que l’alumne descobreixi les paraules que falten i ompli els buits i, autocorregir-se amb tota la lletra.
Una bona manera de relacionar la màgia del Nadal amb la música i els objectius de llengua.

Enllaç a la cançó:

Publicat dins de Emocions, Escriptura, Lectura, Llengua, Materials, Poesia, valors | Etiquetat com a , , , , | 3 comentaris

LES JOGUINES DE REIS: ACTIVITAT DE LECTOESCRIPTURA

S’acosten les Festes de Nadal i…les cases i les escoles ja ens preparem per celebrar les festes: assajant poemes, engalanant els diferents racons, preparant les tapes d’àlbum…

reis mags

Els nens i les nenes estan emocionats pensant allò que escriuran a la carta dels reis a les escoles o bé a casa. Abans, però, he elaborat una activitat per treballar la consciència fonològica, la lectura i l’escriptura. Una senzilla fitxa on l’objectiu és que pintin les lletres de les diferents joguines (en la majoria hi ha lletres que sobren), les ordenin i les escriguin correctament amb o sense l’ajut d’una guia: les paraules escrites correctament al final del full per tal que es pugui adaptar als alumnes amb més necessitats.

Espero que també us sigui útil a les vostres escoles o a les vostres llars!

AQUEST NADAL…SEGUIM COMPARTINT!

ACTIVITAT DE LA CARTA ALS REIS PER DESCARREGAR DIRECTAMENT DEL GOOGLE DRIVE:
https://drive.google.com/open?id=0B9pKlAR1VOdJLVhxTDBKMnZnc3M

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Festes, Lectura, Llengua | Etiquetat com a , , , | 2 comentaris

RECORD A UNA GRAN POETA: JOANA RASPALL

Joana RaspallAquesta matinada ha mort a Sant Feliu de Llobregat la poeta, bibliotecària i lexicògrafa Joana Raspall havent pogut celebrar el seu centenari. La figura de la Joana Raspall ha estat sempre molt present a les aules i escoles de tot Catalunya en tots els seus poemes, en cadascun dels seus versos.

Just avui, quan des del telenotícies anunciaven la seva mort, el meu fill de sis anys m’ha dit amb cara de sorpresa mare, aquesta senyora és la que ens ha fet el vers de Nadal!. Estic convençuda que els seus poemes no moriran mai sinó que perduraran per sempre més al llarg del nostre viatge per la vida i faran camí al costat dels nostres alumnes fent-los créixer, estimar i entendre la poesia com a un mitjà més de comunicació i expressió dels sentiments.

lecturaA través d’un comunicat, la seva família ha fet una crida animant a totes les escoles de Catalunya a recordar-la llegint un dels seus poemes (http://www.joanaraspall.cat/item/122-ad%C3%A9u-joana.html) i jo he volgut sumar-me a la crida publicant aquest article i compartint amb vosaltres diferents enllaços i recursos per facilitar-vos la difusió de la seva vida i dels seus poemes a les aules.

De la web de l’XTEC us recomano: http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions2013/anyraspall/materialsdidactics

tioI tot seguit comparteixo un material d’elaboració pròpia que acabo de crear: materials per treballar el poema de Joana Raspall “EL TIÓ: lectura del poema, completar buits i activitats de comprensió lectora. Hi trobareu diferents adaptacions que hem fet a l’escola amb diferents tipus de lletra per tal de poder-lo treballar en els diferents cicles i segons les necessitats de l’alumnat. Espero que us agradi i us sigui útil. 

Aquest és el meu senzill però sincer homenatge a 100 anys de vida dedicats a la difusió de la llengua catalana i la poesia entre els més menuts!

GRÀCIES JOANA!

Publicat dins de Comprensió, Lectura, Llengua, Materials, Poesia | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

APRENDRE LES SÍL·LABES JUGANT A L’OCA

oca animalsAquests dies estem treballant l’adaptació de materials d’aula per un alumne amb dislèxia juntament amb una estudiant de logopèdia: la JUDIT BOLADERAS. Un dels principals objectius és afavorir el treball autònom i l’aprenentatge intentant crear i adaptar materials diversos que l’ajudin a adquirir els objectius presents en el seu Pla Individualitzat.

Amb aquest objectiu, la JUDIT ha creat una OCA D’ANIMALS amb paraules que tenen una, dos, tres o quatre síl·labes. A través del joc es pretenen assolir o reforçar els diferents objectius:

  1. Adquirir el concepte de síl·laba com a cop de veu.
  2. Segmentar la síl·labes d’una paraula.
  3. Identificar si es tracta d’una paraula monosíl·laba i pol·lisíl·laba.
  4. Diferenciar la síl·laba tònica.

Cada vegada que l’alumne caigui en una casella, per poder tornar a tirar o bé per seguir endavant cal que passi una “prova” que podem adaptar segons l’objectiu que volguem aconseguir. Així doncs, la prova a superar pot ser: dir el nombre de síl·labes, escriure les seves síl·labes per separat, escriure la paraula dins d’una taula classificant les paraules monosíl·labes i pol·lisíl·labes… en fi, un joc amb un munt de variants i possibilitats educatives!

Us comparteixo el tauler creat per la Judit.

Altra vegada…gràcies per COMPARTIR!

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

TREBALLEM LA MOTRICITAT FINA: APRENEM A RETALLAR

TISORESMARIA RINCÓN FIGUEROLA, a partir d’una idea de la pàgina http://www.aussiechildcarenetwork.com/ ha creat un document que recull diferents exercicis per fer treballar l’habilitat de retallar amb tisores.

Es tracta d’un seguit d’exercicis seqüenciats on l’alumne, mica en mica, pot treballar la motricitat fina necessària per aprendre a fer ús de les tisores.

Maria, moltes gràcies per COMPARTIR!

Us deixo amb el seu fantàstic treball i us animo a deixar-hi el vostre comentari:

Publicat dins de Materials, Motricitat | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

UN CANVI D’IMATGE DE LA MÀ DE L’ARTISTA: JoAn TuRu

primer pasJa feia temps que estava pensant en un canvi d’imatge del bloc i després de conèixer els dibuixos i els missatges d’en JoAn TuRu vaig pensar que seria una bona idea encarregar-li el nou disseny per aquest espai.

Admiro el treball d’aquest artista que he conegut a través de la xarxa no

només per la qualitat artística dels seus dibuixos sinó també perquè tots ells estan plens de contingut: tenen ànima i transmeten missatges sincers, directes i amb un punt de crítica i reflexió. Un altre valor afegit és que els comparteix sota llicència a través de la xarxa fent que tothom en pugui gaudir!

primer esbósA la capçalera hi havia d’haver tots aquells elements que defineixen aquest espai: la idea de diversitat, cooperació, treball en equip, col·laboració… necessàries per crear una escola on totes les persones hi tinguin cabuda sense raó de sexe, religió, classe social o necessitat educativa.

Des del primer moment en JoAn va saber captar la meva idea i, després d’un senzill esbós…aquí en teniu l’excel·lent resultat! Un procés de treball excel·lent que he tingut el privilegi de seguir ben de prop!

Accés al bloc de JoAn Turu on podeu veure totes les seves creacions i descarregar-vos les imatges en blanc i negre per poder pintar (inclosa també la imatge d’aquest bloc): http://joanturu.blogspot.com.es

JoAn Turu, ens seguirem retrobant per la xarxa! MOLTES GRÀCIES!!!

Publicat dins de Creativitat, Dibuixos, Expressió | Etiquetat com a , | 3 comentaris

TROBA ELS ERRORS AMAGATS EN ELS CONTES POPULARS: MILLORA DE L’ATENCIÓ I LA COMPRENSIÓ LECTORA

patufet

Una bona manera de treballar la comprensió lectora és a partir de la lectura de CONTES POPULARS propers als nens i, al mateix temps, amb un llenguatge molt planer i fàcil d’entendre.

El material que he creat es basa en la detecció d’errors dins d’un d’aquests contes: EL PATUFET. Mentre llegeixen, els alumnes han de descobrir i marcar les errades que trobin en el text afavorint així l’atenció i la comprensió lectora.

Ja fa temps (abril 2011) vaig publicar dos contes semblants en aquest mateix bloc on calia trobar les errades delsl següents contes:

I avui m’he decidit a adaptar el conte del Patufet davant la bona rebuda d’aquests tipus de materials per part dels alumnes. A l’hora de presentar-los el treball jo acostumo a comentar que, mentre escrivia el conte, estava molt despistada i, segurament, hi he fet algun error. Ells que sempre estan molt atents, han de descobrir-los i ajudar-me a tornar a redactar el conte correctament.

Tots els contes originals pertanyen al llibre: “HI HAVIA UNA VEGADA…ELS CONTES DE SEMPRE” D’EUMO EDITORIALja que els contes publicats en aquest llibre estan escrits en un llenguatge fàcil d’entendre i adaptat a l’edat dels nostres alumnes.

Per això, el material consta de 3 parts:

  1. El conte amb els errors que ells han de descobrir
  2. El solucionari amb les paraules “intruses” marcades de color verd (no m’agrada massa el vermell)
  3. Un últim document amb els espais en buit per tal de tornar a escriure el conte amb les paraules adequades.

Publicat dins de Atenció, Comprensió, Fluïdesa, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris

TREBALLEM LA CONSCICÈNCIA FONOLÒGICA: CANVI DE LLETRA…CANVI DE PARAULA

joc conscienciaLa “Lluna” autora del bloc “UN POLSIM DE SAL” ha volgut compartir un material que ella mateixa ha elaborat i que té per objectiu treballar la CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA fent que els alumnes siguin conscients de la importància que tenen els sons dins de les paraules i s’adonin que, si canviem una lletra, automàticament també canvi el significat de la paraula.

El material que ella ha elaborat parteix del treball amb paraules de 3 lletres amb recolzament visual per treballar a l’aula d’Educació Infantil però segons la mateixa autora també es pot adaptar amb paraules més llargues i sense tenir el suport del dibuix. Els alumnes també poden tenir totes les lletres de l’abecedari per confegir o només disposar d’aquelles grafies que els siguin necessàries, d’aquesta manera també ens podem adaptar a la diversitat.

polsim salNo deixeu de visitar el seu bloc: hi trobareu idees tan genials com aquesta molt útils per treballar de manera manipulativa amb els nostres alumnes.  Un autèntic recull de “receptes màgiques per Educació Infantil“. US EL RECOMANO!

Moltes gràcies pel teu treball Lluna i per decidir compartir-lo amb tots nosaltres! SEGUIM CONSTRUINT!

(La imatge que acompanya aquest article està extreta del bloc UN POLSIM DE SAL)

fonema canviatPodeu seguir treballant la consciència fonològica i els canvis de fonema amb un material publicat fa un any en aquest mateix bloc: “QUIN FONEMA HA CANVIAT?” (cliqueu sobre la següent imatge per accedir-hi):

Publicat dins de Adaptacions, Consciència fonològica, Escriptura, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

LECTURA I COMPRENSIÓ AMB DITES DEL MES DE NOVEMBRE

A les escoles sovint relacionem la lectura, la comprensió i les dites amb els mesos de l’any.

Sobretot a Educació Infantil, a l’inici de cada mes, es treballa una dita que hi estigui relacionada combinant així la Llengua amb el Coneixement del Medi.

Buscant dites per treballar el mes de novembre se m’ha acudit elaborar una activitat amb l’objectiu de confegir 6 dites pintant del mateix color les dues parts que les composen i el dibuix que hi està relacionat.

Una manera senzilla i lúdica de treballar les dites que pot adaptar-se a altres mesos de l’any o bé crear un material més manipulatiu confegint les dites per mitjà de grups cooperatius o racons de treball. A continuació la fitxa de treball i el solucionari:

DITES TREBALLADES:

  • De novembre enllà, agafa la manta i no la deixis anar.
  • A primers de novembre, el teu foc ja pots encendre.
  • Quan el novembre ve, abriga’t bé.
  • Pel novembre castanyes i cargols amb banyes.
  • Novembre acabat, hivern començat.
  • Si no vols dormir arrupit, al novembre posa una manta al llit.

ATENCIÓ! A la nova versió del document (12 de novembre de 2013) s’ha esmenat una errada ortogràfica a la paraula “ABRIGA’T(gràcies David pel comentari).

Si apliqueu aquesta activitat amb els alumnes o en feu algun tipus d’adaptació, us animo a compartir-ho amb tots nosaltres per mitjà d’un COMENTARI. Bon mes de novembre!

Publicat dins de Comprensió, Interdisciplinar, Lectura, Llengua, Materials, Tardor | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari

LA CASTANYERA DE LA PORXADA: UN POEMA AMB JEROGLÍFICS

castanyeraAcabo d’elaborar un nou material per treballar la consciència sil·làbica, la lectura, l’atenció i la comprensió a partir d’un poema: LA CASTANYERA DE LA PORXADA.

L’objectiu és que l’alumne descobreixi la majoria de paraules que formen el poema expressades en forma de codi (una lletra de l’alfabet i un número). Per descobrir-ne les síl·labes que les configuren cal guiar-se per un quadre de doble entrada.
Ideal per treballar a l’hora de llengua, per la festa de la castanyada o bé com a racó de treball.

Us poso un exemple on haureu de descobrir el títol del poema: LA CASTANYERA DE LA B4-F6-E1.  Mirant el quadre descobrim que el títol del poema és… LA CASTANYERA DE LA PORXADA.

quadre castanyera

Us animeu a descobrir la resta de paraules del poema? Trobareu el poema amb els jeroglífics, la taula per descobrir el codi secret, el poema amb els espais buits on escriure les paraules i la solució amb tot el poema sencer per facilitar-ne l’autocorrecció.

Poema trobat al bloc: RACÓ POÈTIC BELLVITGE. (Hi podeu trobar molts altres poemes per treballar a les escoles). L’heu aplicat amb els vostres alumnes? A quines edats? Com us ha anat? Ens ho podeu explicar per mitjà d’un comentari. I recordeu que podeu aplicar aquesta idea a altres produccions ja siguin poemes, cançons, contes…BONA CASTANYADA!!!
Publicat dins de Atenció, Comprensió, Consciència fonològica, Lectura, Llengua, Materials, Ortografia, Tardor, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 4 comentaris