TREBALL DE LA MEMÒRIA VISUAL A PARTIR D’IMATGES

ESTER BERTRAN, gran col·laboradora d’aquest bloc, vol compartir amb tots nosaltres un material per treballar la percepció i la memòria visual, eines necessàries per adquirir una bona fluïdesa lectora i una bona ortografia.

L’Ester m’ha fet arribar un seguit les làmines amb un seguit de dibuixos i, al final del document, un seguit de graelles amb les paraules dels dibuixos que han de buscar dins la làmina.

És una bona i motivadora activitat per projectar amb la pissarra digital. Moltes gràcies Ester!

.
Publicat dins de Imatges, Jocs, memòria, Ortografia | Deixa un comentari

OCA BR I BL

IOLANDA ZAMORA, mestra de Sant Pol de Mar i gran col·laboradora d’aquest bloc amb materials tan interessants com “cada pregunta amb la seva resposta” i “materials de lectura eficaç” vol compartir amb tots nosaltres una OCA per treballar els grups consonàntics BR I BL d’una manera lúdia i motivadora pels alumnes.

Moltíssimes gràcies per compartir Iolanda i, sobretot, per haver escollit aquest bloc per donar-lo a conèixer. Us animeu a comentar?


Publicat dins de Imatges, Llengua, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

ENDEVINALLES A 4 MANS

IOLANDA ZAMORA ens mostra i comparteix una proposta de lectura cooperativa pensada perquè sigui un racó de treball autònom de segon de primària i basada en un JOC COOPERATIU DE LECTURA anomenat “a 4 mans” del Programa d’educació compensatòria de les comarques Gironines.

La mateixa autora explica el següent:

“Caldrà que en aquell racó hi hagi quatre alumnes. En el racó hi trobaran sobres amb quatre làmines a dins i quatre retoladors vileda. Cada sobre té 4 làmines amb endevinalles de la mateixa temàtica”.

Així doncs, la Iolanda ha creat cinc grans blocs o racons de treball:

  1. Animals
  2. Parts del cos i roba
  3. Fruites
  4. Elements de la natura
  5. Enganyifes

A continuació trobareu tot el material elaborat per la Iolanda amb totes les endevinalles distribuïdes en els cinc blocs temàtics, les corresponents respostes per portar a terme l’activitat i, al principi del document, l’explicació i la NORMATIVA del joc.

Un gran projecte per treballar a l’aula ordinària de manera cooperativa. Moltes gràcies Iolanda!

Ens voleu fer arribar la vostra opinió sobre aquests materials? Us els heu descarregar i els heu aplicat a les vostres escoles? Voleu fer arribar alguna mostra d’agraïment a la Iolanda… ja sabeu que ens agrada rebre els vostres comentaris! Moltes gràcies.

Publicat dins de Comprensió, Jocs, Lectura, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , , | 8 comentaris

VOCABULARI, DITES I ABECEDARI DE NADAL

IRENE COROMINA tutora de l’aula d’acollida de l’Institut Montsacopa d’Olot i autora del material “Abecedari de la tardor” publicat en aquest mateix bloc, vol compartir amb tots nosaltres un nou material que ella mateixa ha elaborat per treballar VOCABULARI RELACIONAT AMB EL NADAL i algunes dites nadalenques.

Moltes gràcies Irene, segur que ens serà molt útil per treballar el vocalbulari, la lectura, la comprensió i l’escriptura ara que s’acosten les festes de Nadal.

La IRENE també ha volgut compartir amb nosaltres un ABECEDARI DE NADAL; la mateixa autora comenta el següent: “La veritat és que m’ha costat molt poder trobar paraules, tot i que he fet un abecedari complert, hi ha paraules que no comencen amb la lletra que tocaria, per això he marcat tot l’alfabet en vermell“. T’agraeixo moltíssim l’esforç Irene, sens dubte, un excel·lent material!

Trobareu tot aquest material al seu bloc de l’aula d’acollida i altres recursos interessants com dues presentacions multimèdia sobre el Nadal: les figures del pessebre i les tradicions nadalenques:

http://acollidamontsacopa.blogspot.com.es/

ESPEREM ELS VOSTRES COMENTARIS!

Publicat dins de Festes, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

ENDEVINALLES NADALENQUES

Descobrint nous materials al fantàstic bloc d’EUGENIA ROMERO: “EL BLOG DE LOS MAESTROS DE AUDICIÓN Y LENGUAJEhe trobat molt interessant una presentació sobre endevinalles relacionades amb la festa del Nadal i he decidit fer-ne una adaptació canviant-ne el contingut de les endevinalles, modificant l’idioma al català i afegint-hi el tradicional i català tió de Nadal.

Comparteixo la presentació que he elaborat per tal que la pogueu utilitzar i adaptar a les vostres aules, amb els vostres alumnes. Es tracta d’un material interactiu on l’alumne ha de llegir l’endevinalla, clicar sobre la imatge que es descriu i fer-ne l’autocorreció ja que, si ho ha fet bé, apareixerà, a la següent diapositiva, el dibuix gran acompanyat d’aplaudiments. Ideal per utilitzar amb el projector o amb la PDI.

GRÀCIES EUGENIA per deixar-me adaptar la teva presentació (cliqueu AQUÍ per accedir al material original). El teu blog és per mi una gran font d’inspiració. Us el recomano!

Publicat dins de Comprensió, Festes, Jocs, Lectura, Llengua | 4 comentaris

JEROGLÍFICS FONÈTICS HIVERNALS I NADALENCS

A les escoles ja es comença a respirar l’esperit nadalenc i molts de nosaltres ens estem preparant per celebrar amb els nostres alumnes l’arribada d’aquestes festes.
Així doncs, he pensat recopil·lar dues activitats publicades fa temps en aquest bloc i que, en el seu moment, van ser molt útils pels meus alumnes: descobrir les paraules de dos poemes buscant el so inicial dels dibuixos representats.
El primer poema tracta sobre la figura del CAGANER del pessebre on els nens i nenes hauran de descobrir les paraules que falten i, el segon poema versa sobre L’HIVERN I LA NEU; en aquest segon cas, l’objectiu és desxifrar el poema sencer.

LA NEU

LA NEU TAN BLANCA
COM UN GOT DE LLET
CAU LENTA I MOLT FINA
COM POLS D’UN ESTEL.
LA NEU ÉS EL SUCRE
D’UN PASTÍS GEGANT
I LLISCO PER ELLA
COM UN TOBOGAN.

EL CAGANER

UN PASTORET MOLT GOLAFRE
FENT CAMÍ CAP A BETLEM
LI HA AGAFAT MAL DE PANXA
I BUSCA UNA MATA IMPACIENT.
UN MAJORAL L’APRESSA
“VINGA, VINGA, CAGANER!
QUE TOT AIXÒ ET PASSA
PER SER MASSA LLAMINER”.
L’ESTEL QUE TOT HO VIGILA
SE N’ADONA D’AQUEST FET
“POSO LA LLUM MÉS FLUIXETA”
LI DIU A L’ANGELET
“NO SIGUI QUE ALGUN ESPIETA
DESCOBREIXI EL PASTORET”.

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Festes, Hivern, Lectura, Llengua | 1 comentari

BINGO DE LLETRES

Des del fantàstic bloc “EL BLOG DE LOS MAESTROS DE AUDICIÓN Y LENGUAJE” que segueixo ben de prop per la gran quantitat de materials i la rigurositat de les seves entrades, EUGENIA ROMERO ens dóna a conèixer una activitat de la NEUS, la seva companya d’Educació Infantil.

M’he quedat impressionada amb la simplicitat del material i amb la seva enorme eficàcia per treballar la consciència fonològica i el concepte de paraula a les aules d’Educacio Infantil.

Es tracta d’un BINGO DE LLETRES I COMPLETAR PARAULES que funciona de la següent manera:

  1. Es col·loquen en una caixa o sobre totes les lletres de l’abecedari sense repetir (poden ser lletres retallades, lletres de plàstic amb iman…).
  2. Es reparteixen els cartrons amb imatges i lletres als alumnes i se’ls dóna també un trosset de plastilina.
  3. Cada vegada que es tregui una lletra de la caixa, el nen o nena ha de posar una boleta sobre la lletra o lletres (si la té al seu cartró).
  4. Qui acabi el nom complet ha fet BINGO i escriu la paraula i fa el dibuix en una graella que porta per títol “HE FET BINGO AMB LES PARAULES…

Material necessari: plastilina, lletres per confegir, cartronets amb imatges i paraules i, finalment, graella per escriure i dibuixar les paraules amb les que han fet bingo.

Les imatges que acompanyen aquest article formen part d’un material que he adaptat a partir de la idea original: es tracta d’un seguit de cartrons i paraules amb noms d’animals o mitjans de transport. La majoria d’imatges corresponen a la pàgina “http://focaclipart.net23.net/” amb dibuixos de lliure distribució i, la resta, estan extretes del buscador de google.

Al final del document també hi trobareu un exemple de graella per escriure i dibuixar les paraules.

ESPERO ELS VOSTRES COMENTARIS i… si algú s’anima a fer noves targetes i les vol compartir… les pot fer arribar per mitjà d’un correu electrònic a… yroset@xtec.cat.

Us recomano la visita al bloc d’Eugenia Romero, hi trobareu materials molt útils per adaptar i aplicar a les escoles. Moltes gràcies Eugenia per deixar-me compartir el material al bloc. i RECORDEU…COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!

Publicat dins de animals, Consciència fonològica, Escriptura, Imatges, Llengua, Materials | 6 comentaris

LECTURA I COMPRENSIÓ AMB DIBUIXOS

Amb la intenció de treballar la lectura lligada a la comprensió i procurar que aquest procés sigui el màxim de motivador pels alumnes, he elaborat dues noves activitats on els nens i nenes hauran de llegir un seguit de frases, fixar-se bé amb els dibuixos i escriure, al costat de cada descripció, el número del dibuix corresponent.

La primera treballa la descripció de tres bruixes ben diferents i, la segona, amb un grau major de dificultat compara les descripcions de sis divertits gossets. Us les presento també amb dos tipus de lletra: impremta i, seguidament, lletra lligada.

Ja fa temps vaig penjar, en aquest mateix bloc, el mateix tipus d’activitats amb personatges de dibuixos animats, amb activitats elaborades per mi mateixa i altres aportacions de col·labors/es: podeu accedir-hi clicant AQUÍ.(“LECTURA I COMPRENSIÓ AMB DIBUIXOS ANIMATS”)

Publicat dins de Comprensió, Imatges, Lectura | 6 comentaris

ABECEDARI DE TARDOR

IRENE COROMINA tutora de l’aula d’acollida de l’Institut Montsacopa d’Olot m’ha enviat un material molt util per treballar la consciència fonològica i el vocabulari de tardor: un abecedari amb imatges pròpies d’aquesta estació de l’any per treballar-lo amb els alumnes i, posteriorment, utilitzar-lo com a decoració d’aula. Un bon material de suport que ens permetrà generar noves activitats i recursos relacionats amb la lectoescriptura i la tardor. Moltes gràcies Irene, segur que ens serà molt útil.

Aprofito l’ocasió per donar a conèixer el seu bloc amb materials aquests i altres materials, idees i propostes per treballar a les aules d’acollida: http://acollidamontsacopa.blogspot.com.es/

Publicat dins de Acollida, Consciència fonològica, Ortografia, Tardor | 1 comentari

LA CONSCIÈNICA SIL·LÀBICA I FONOLÒGICA: PARAULA INTRUSA I CAMINS

La logopeda SÍLVIA FERREIRA CASAS ens torna a sorprendre compartint un nou material per treballar la consciència sil·làbica i la consciència fonològica a través de dues propostes d’activitats:

  1. La primera activitat consisteix en descobrir i ratllar la “paraula intrusa que, en aquest cas, és la que no comença per la mateixa síl·laba que les altres.
  2. En la segona activitat consisteix en fer un camí entre les dues cases passant per diferents dibuixos on, cada vegada, cal canviar un sol so (amb la solució corresponent).

La Sílvia ens dóna a conèixer el seu material compartint-lo a través d’aquest bloc. Us deixo les dues activitats en un únic document. Moltes gràcies Sílvia!

.
Publicat dins de Consciència fonològica, Jocs, Llengua, Vocabulari | Deixa un comentari

LLEGIM SEGUINT ELS PROCESSOS LÈXICS

SÍLVIA FERREIRA CASAS logopeda de Vic i amiga virtual d’aquest bloc, ha decidit compartir l’elaboració d’un material molt útil per treballar els processos lèxics de lectura: un seguit de fitxes confeccionades amb pictogrames d’ARASAAC i amb paraules per llegir que segueixen el següent odre de dificultat:

  1. Lectura de paraules monosíl·labes.
  2. Lectura de paraules bisíl·labes.
  3. Lectura de paraules trisíl·labes.

Cadascun d’aquest conjunt de fitxes presenta, en primer lloc, el pictograma conjuntament amb la paraula escrita i, posteriorment, tan sols la paraula escrita sense el pictograma corresponent (al final de cada document). Així doncs, amb elles es poden treballar diferents activitats de lectura segons l’objectiu que volem perseguir.

Us deixo amb els tres grups de fitxes abans esmentats així com també us animo a escriure els vostres comentaris a la Sílvia a través d’aquest bloc. Moltes gràcies!

LECTURA DE MONOSÍL·LABS:

LECTURA DE BISÍL·LABS:

LECTURA DE TRISÍL·LABS:

Moltíssimes gràcies Sílvia per fer el pas de compartir aquest fantàstic i laboriós material que de ben segur ens pot arribar a ser molt útil a les escoles, amb els nostres alumnes. T’he d’agrair especialment el fet de seqüenciar tan bé totes les paraules i els pictogrames;  sens dubte, una gran material!

Publicat dins de Fluïdesa, Imatges, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | 12 comentaris

FRASES AMB SUPORT DE PICTOGRAMES

Una manera de facilitar la correcta estructura de les frases per poder-les treballar a nivell oral i, seguidament, poder-les passar a nivell escrit és a través de l’ajuda d’imatges i pictogrames.

Per aquest motiu he creat i preparat una activitat on, a través d’una taula-esquema amb diverses imatges i pictogrames l’alumne tindrà una bona base per estructurar i concordar correctament diferents frases amb la preposició “AMB”.

L’estructura de les frases que es treballa és la següent:
SUBJECTE (singular o plural) + VERB + prep. AMB + OBJECTE

Amb totes les imatges proposades es poden crear un bon nombre de frases ja que, en aquest cas, el subjecte pot anar variant i treballar així la concordança gènere-nombre.

A continuació us presento l’equema que he elaborat per tal que també us pugui resultar útil:

(Esquema adaptat el dia 20/10/2012 seguint recomenacions d’una professional de la psicologia; moltes gràcies)

Per treballar les frases a nivell escrit us recomano el següent enllaç on trobareu una PAUTA MONTESSORI que podreu imprimir i utilitzar directament amb els vostres alumnes a l’aula. També hi trobareu altres pautes per operacions matemàtiques.
http://www.mclibre.org/consultar/primaria/
Vegeu-ne un exemple:

Font original de les imatges dels subjectes: FOCA CLIPART (pàgina amb imatges disponibles de manera lliure i gratuïta per utilitzar en el món de l’educació):

Els pictogrames són de la fantàstica web d’ARASAAC.

Us animo a comentar i aportar les vostres impressions i suggeriments.

Publicat dins de Acollida, Escriptura, Expressió, Gramàtica, Imatges, Llengua, Materials | 1 comentari

L’AVALUACIÓ INICIAL: EINA DE DETECCIÓ DE POSSIBLES NECESSITATS

PEDRO ANTONIO FABREGA PÉREZ company de professió, gran col·laborador d’aquest i altres espais i entusiasta de les noves tecnologies i els recursos de la xarxa per compartir i construir junts m’ha fet arribar diversos enllaços a unes PROVES D’AVALUACIÓ INICIAL que de ben segur ens seran molt útils a les nostres aules i ens ajudaran moltíssim en la nostra pràctica docent.

A través del seu correu, en Pedro comenta que durant aquest estiu ha estat col·laborant amb L’ANNA MARIA ARCHÉ AUBERT, mestra d’educaicó especial de l’escola pública  Joan Abelló de Mollet del Vallès en l’adaptació i modificació d’unes proves extretes del fantàstic bloc http://www.aulapt.org/. Tots dos han fet un gran treball unificant proves, modificant-ne la lletra, alguns dibuixos, l’idioma… i, a més, la volen compartir amb tots nosaltres!

Finalment, han elaborat proves de llengua de 1r a 4t i proves inicials de matemàtiques de 1r a 5è així com tambéuna graella d’observació de P3. Senzillament…EXCEL·LENT TREBALL que m’agradaria moltíssim reconèixer complementant aquestes proves amb altres proves d’avaluació inicial que estiguem o estigueu elaborant i passant a les escoles. US ANIMEU A SEGUIR EL MATEIX CAMÍ I COMPARTIR LES VOSTRES? ESPEREM ELS VOSTRES CORREUS I ELS VOSTRES COMENTARIS. Moltes gràcies!

(sols cal clicar sobre una de les imatges i hi tindreu l’accés directe), així de fàcil!

EXEMPLES D’ALGUNES PROVES (extretes de l’espai Google Drive de l’autor):

LLENGUA 3r de PRIMÀRIA

MATEMÀTIQUES 5è de PRIMÀRIA

PAUTA D’OBSERVACIÓ A P3

Procedència de la imatge que acompanya aquest article.

Publicat dins de Acollida, Avaluació, conceptes, Llengua, Matemàtiques | 2 comentaris

LA TARDOR: DESCOBRIR PARAULES I ESCRIURE FRASES

Un dissabte de pluja a plena tardor m’inspira la creació de materials relacionats amb aquesta època de l’any.

Així doncs, m’he assegut davant del meu ordinador i he creat una activitat que intenta relacionar en diverses activitats el vocabulari de tardor, la consciència fonològica, l’escriptura de frases i l’atenció i la comprensió lectora.

Vocabulari de tardor: els alumnes aprenen lèxic relacionat amb aquesta època de l’any.

Consciència fonològica: cal descobrir el so inicial de cada dibuix i unir-los per formar una paraula de tardor.

Escriptura de frases: amb la paraula descoberta han de construir una frase i escriure-la dins les línies corresponents.

Atenció: entre les paraules que cal descobrir hi ha una paraula repetida que cal que l’alumne trobi, l’escrigui i la dibuixi.

Comprensió: al final, cal completar un seguit de frases amb les paraules descobertes.

Activitats per treballar a l’aula o a casa i passar una estona divertida i, al mateix temps, educativa gaudint d’aquesta època de l’any.

Trobeu interessant aquest material? Voleu compartir altres materials i recursos per treballar la tardor? Sabeu d’algun enllaç que ens pugui ser útil a l’aula?podeu escriure un COMENTARI o bé enviar tot allò que volgueu compartir a través d’un correu electrònic i recordeu… COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!

Procedència de la imatge que acompanya aquesta entrada.

Publicat dins de Atenció, Comprensió, Consciència fonològica, Escriptura, Tardor, Temps, Vocabulari | 20 comentaris

LES AGULLES D’ESTENDRE A L’ESCOLA

Sota el títol “LES AGULLES D’ESTENDRE: DESENVOLUPAMENT MOTRIU I EINA D’APRENENTATGE” he recopil·lat per mitjà d’una presentació de diapositives un recull d’activitats i idees per treballar continguts i habilitats motrius per mitjà de l’ús de les agulles d’estendre roba de colors a les aules.

Totes les idees i fotografies provenen del fantàstic bloc FER DE MESTRES i de la seva pàgina del facebook (cliqueu AQUÍ per accedir-hi).

Segons la Carme, autora del bloc, “a vegades els mestres ens compliquem buscant materials impossibles quan només cal mirar el nostre voltant i fer servir la imaginació“.

A més a més, des del seu bloc podeu llegir un article molt interessant on s’explica de manera molt clara totes les aplicacions educatives que recullen. Us recomano que, si mireu la presentació i us interessa aprofundir sobre aquest i altres temes educatius no deixeu de donar un cop d’ull a aquesta pàgina.

Publicat dins de Llengua, Matemàtiques, Materials | 2 comentaris

COM ET SENTIRIES SI…

Per treballar les emocions, els sentiments i, de forma més específica, L’EMPATIA (el saber-se posar al lloc de l’altre) he recopil·lat i adaptat un seguit de material que he trobat per la xarxa i que em podia ser útil per treballar amb els meus alumnes.

Es tracta d’un seguit de recursos per treballar la continuació d’aquesta frase “COM ET SENTIRIES SI…”

A la pàgina de psicopedagogia dels àlbums “Picasa” he descobert un material en format “CARTES AMB IMATGES” que he adaptat i he traduït al català ja que l’original es trobava en llengua catalana. He fet servir les imatges i n’he canviat el format i l’idioma del text.

Per treballar amb aquest tipus de material cal haver parlat de les diferents emocions i sentiments i que els alumnes en dominin el vocabulari.

Material adaptat:

Accés al material original.

En una presentació de presentació de MARIA JESÚS CIFRE he trobat una diapositiva que m’ha resultat molt interessant ja que es poden veure tot un seguit d’emocions amb la seva corresponent emoticona. Us la podeu descarregar en format “word” per si us pot ser útil per donar nom a cadascuna de les emocions:


Accés al material original.

Publicat dins de Autisme, Emocions, Materials, valors | 3 comentaris