Cotxes elèctrics i canvi climàtic

… O com vendre’ns la moto.

És indiscutible que la problemàtica del canvi climàtic està estretament relacionada amb l’escalfament global. I que aquest depèn de la concentració de CO2 que trobem en l’atmosfera.

Sembla doncs que l’opció reduir els nivells de CO2 de l’atmosfera pot ser el camí que es condueixi cap a la solució d’aquest problema. Des de fa temps que es parla de la possibilitat que els cotxes elèctrics esdevinguin l’alternativa al cotxes de benzina i de gasoil (derivats del petroli), responsables de l’emissió a l’atmosfera de diòxid de carboni i, per tant, contaminants. Els cotxes elèctrics són vehicles que funcionen amb energia elèctrica que s’acumula en bateries que porta el vehicle.

Realment poden ser la solució al problema de l’escalfament de la Terra? Podem considerar els cotxes elèctrics vehicles “ecològics”? O ens estan venen la moto (o sigui el cotxe)?

… O com vendre’ns la moto.

És indiscutible que la problemàtica del canvi climàtic està estretament relacionada amb l’escalfament global. I que aquest depèn de la concentració de CO2 que trobem en l’atmosfera.

Sembla doncs que l’opció reduir els nivells de CO2 de l’atmosfera pot ser el camí que es condueixi cap a la solució d’aquest problema. De fa temps que es parla de la possibilitat que els cotxes elèctrics esdevinguin l’alternativa al cotxes de benzina i de gasoil (derivats del petroli), responsables de l’emissió a l’atmosfera de diòxid de carboni i, per tant, contaminants. Els cotxes elèctrics són vehicles que funcionen amb energia elèctrica que s’acumula en bateries que porta el vehicle.

Realment poden ser la solució al problema de l’escalfament de la Terra? Podem considerar els cotxes elèctrics vehicles “ecològics”? O ens estan venen la moto (o sigui el cotxe)?

Comencen a bombardejar-nos amb campanyes publicitàries sobre les excel·lències d’aquest tipus de vehicles per frenar les emissions de CO2 a l’atmosfera. El missatge està clar: el cotxe elèctric pot ser la solució al canvi climàtic per totes les avantatges que presenta: el seu motor silenciós, la seva eficiència i per sobre de tot, el fet que es tracta de vehicles amb emissions zero.

Així els publiciten. Això ens diuen. Justament és en aquest aspecte on ens estan intentant “vendre la moto”, a més del cotxe elèctric, és clar.

El cotxe elèctric necessita energia, i potser no l’obté de la combustió dels derivats de petroli 8realment molt contaminants), però igualment necessita energia. I ara ve la paradoxa: d’on s’obté aquesta electricitat que fa moure aquests vehicles?
Doncs principalment de centrals tèrmiques que utilitzen carbó per generar electricitat o de centrals nuclears, que són les generadores del principal problema de residus contaminants que tenim actualment.

Encara s’està lluny de plantejar les energies renovables (solar, eòlica) com a font per aquests vehicles. Molt lluny.

De fet, de la mà de la campanya a favor dels cotxes elèctrics trobem el discurs en pro de les centrals nuclears (… i darrera d’aquest, però gairebé invisible, el debat social sobre on amaguem els perillosos residus que generen). Acompanyant aquests arguments a favors del cotxe elèctric no en trobem cap que vagi a favor de potenciar la producció d’electricitat d’una manera neta i realment renovable.

Així és que si els cotxes elèctrics han de funcionar amb electricitat, i la única manera, per ara, d’obtenir grans quantitats d’aquest tipus d’energia és a través de les centrals tèrmiques i/o de les centrals nuclears, els cotxes elèctrics són o poden ser tan contaminants com els que ja tenim.

Però la controvèrsia no acaba aquí: substituir el parc actual de vehicles amb motor d’explosió per vehicles híbrids primer i purament elèctrics després suposa fabricar milions i milions de vehicles nous (una fabricació que de per si sola ja  suposa milions de tones de CO2 vessades a l’atmosfera). I encara hem d’afegir la problemàtica que comporta la fabricació, l’ús i la gestió dels residus de les bateries que formen part d’aquests vehicles. Les bateries dels cotxes elèctrics ja suposen, per si soles, un bon problema mediambiental!

El cotxe elèctric, no pot ser, de moment, la solució. Pot semblar-ho a primera vista… però és en realitat un “pedaç” que a la llarga pot donar-nos molts més problemes. Ens sembla que primer caldrà invertir amb les energies renovables, i quan tinguem solucionat aquest aspecte podrem començar a plantejar-nos el cotxe elèctric com una alternativa real no contaminant.

Potser la forma de reduir les emissions de CO2 de forma sensible és eliminar vehicles privats i substituir-los per públics. Caldrà començar a pensar en decréixer….

Autora: Míriam Redondo. Llicenciada en biologia i docent.

Notícia publicada a Making The News

3 thoughts on “Cotxes elèctrics i canvi climàtic

  1. Fernando

    Pues yo estoy de acuerdo en todo lo que expone el artículo. Y como profesor me parece imprescindible que demos a nuestros alumnos la oportunidad de contrastar verdades que parecen intocables. El coche eléctrico se está publicitando como una solución a nuestros problemas contaminantes y de momento obtener electricidad esta muy lejos de utilizar fuentes limpias.
    Quizás no estaria mal acompañar este artículo con otro donde se hiciera un estudio comparativo de la eficiencia energetica. Pero diria que el objetivo de este artículo era solo apuntar en una dirección y denunciar la tenedencia actual de pensar que el coche eléctrico es menos conaminante.

    Reply
  2. cesca

    Comentari a l’article del cotxe elèctric:
    L’article em sembla poc profund, poc justificat i per lo demagògic que és perillós per ser publicat en una pàgina per estudiants de la ESO.
    És evident que una gran sol·lució es reduir el consum de vehicles privats i fomentar l’ús de vehicles públics.
    Crec que caldria aprofundir sobre l’eficiència energètica (de la forma que sigui) d’uns i altres vehicles i sobre el ventall de possibilitats per crear energia elèctrica (encara que actualment la nuclear té molta força, les possibilitats d’obtenir energia elèctrica de fonts renovables és infinita, encara que avui, poc fomentada).

    Reply
    1. Míriam Redondo DíazMíriam Redondo Post author

      Hola Cesca, en resposta al teu comentari m’agradaria afegir que, justament, com encara estem en el punt en que estem, al meu parer el que si és demagògic i perillós és fer creure a la societat (inclosos alumnes de la ESO) que els cotxes elèctrics han arribat per solucionar el problema del canvi climàtic i l’augment d’emissions de CO2.
      Si per tu també és evident que avui en dia l’obtenció d’energia elèctrica a partir de fonts renovables no està totalment desenvolupada (no gens, m’atreviria a dir) i encara són les nuclears les úniques que poden garantir aquest consum, no sé a quina poca justificació et refereixes. Perquè aleshores ja queda argumentat que el cotxe elèctric, de moment i tal i com tenim les coses a dia d’avui, encara no pot ser la solució. Potser en un futur…

      I el que a mi si m’espanta és que tot i així, amb aquestes carències al respecte de les fonts energètiques, aquests cotxes ja estan a la venda. No s’hauria de començar primer per solucionar aquest tema abans de comença a guanyar diners amb uns cotxes que segueixen utilitzant fonts “brutes”?
      Creus que s’ha de argumentar (és d’una evidència terrible) que substituir l’actual parc de vehicles que funcionen amb gasolina per uns de nous comporta contaminació? O que l’ús de bateries encara no es prou net i eficient?
      Pot ser tens raó i agraeixo l’apunt, però l’article havia de ser curt. Va dirigit a alumnes de la ESO i no pot ser molt llarg ni molt profund, per tal de no perdre la seva atenció i assegurar-me que entenen el que s’està exposant.
      Tot i així voldria fer-te saber que aquest article formava part d’una activitat on després de recollir diverses opinions l’objectiu era fomentar el debat. I també , de passada, denunciar aquesta política de promoure el consum per sobre de totes les altres coses.

      Reply

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *