L’ús dels dispositius mòbils i el mètode Örberg (LLPSI)

El dia a dia, de les meves classes de llatí des de fa un parell d’anys, va bastant lligat al mètode Örberg (LLPSI) i aquest curs en tindrem els resultats ja que per primera vegada el fem servir a l’IPM des de 4t de l’ESO fins a segon de batxillerat. Potser és cantar victòria abans d’hora, però, ara per ara, n’estic molt contenta i haig de dir que els alumnes de segon de batxillerat de Llatí també, ja que han adquirit, si han volgut, perquè no tothom sempre vol, un bon nivell a principi de curs de segon, equivalent al nivell d’altres promocions a finals de curs.

A quart i a primer de llatí inicial (enguany la majoria dels alumnes no han fet llatí),hem començat amb el mètode Örberg (LLPSI) i després de la lectura del text de cada capítol de Familia Romana per se illustrata pars I d’Hans H. Örberg, utilitzem les TIC (Hotpotatoes, Qüestionaris Moodle..) i el treball per competències per fer els pensa A i B; el C el fem oral i  escrit i, com a activitat de síntesi, fem un Kahoot amb ordinador o amb dispositius mòbils. Sovint hi ha tasques cooperatives per tal d’aprendre a treballar en grup.  Els alumnes tot sovint empren els dispositius mòbils per presentar-les, tot i que sigui l’exposició oral a classe. Per exemple, per defensar oralment la tasca del Moodle Colloquium que es correspon a les dues primeres unitats de Familia Romana: uns han fet un vídeo-xat tot conversant en llatí, altres una conversa en llatí amb whatsapp, uns altres a través d’un xat del Facebook, o muntatges audiovisuals enregistrats amb mòbil al jardí de casa o a la parada de l’autobús, i un grup va optar per fer la lectura dramatitzada del seu COLLOQVVIVM a classe. Tots som diferents i tots els treballs també; tanmateix, tots molt interessants! Parlar en llatí a la manera juvenil (errando discitur!) i en els entorns digitals i xarxes socials, treballar en equip, emprar les noves tecnologies, fer un bon ús del mòbil, compartir la feina a la xarxa,…i APRENDRE, en definitiva, les beceroles del llatí!

[youtube]https://youtu.be/4XqOpzp6CI8[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/68tSv2V4N4w[/youtube]

A segon de llatí, hem fet a principi de curs un repàs inicial tot reprenent el fil de primer de Batxillerat a partir del Capitulum XXI i heus ací el Kahoot del Capitulum XXII:

capitulumXXII

I voleu jugar? Nosaltres ho farem la propera classe de llatí!

9 thoughts on “L’ús dels dispositius mòbils i el mètode Örberg (LLPSI)

  1. Pingback: L’ús dels dispositius mòbil...

  2. Mercè Grané

    Marga,

    Primer de tot, deixa’m felicitar-te per les teves iniciatives que sempre ens esperonen… i ens fan sortir de la nostra zona de confort…
    A l’Institut de Constantí iniciem el segon any amb el mètode Örberg… No em puc queixar! Només amb dos anys, l’alumnat “viu” el llatí d’una altra manera i començo a observar que hi ha una millora en l’adquisició de vocabulari i d’estructures lingüístiques gràcies a aquest mètode.
    Però també milloren pel fet que utilitzem les TAC a l’aula i això també t’ho dec a tu pel fet de compartir a la xarxa les teves experiències. De fet sempre us anomeno a les meves classes i us poso d’exemple d’iniciativa personal i grupal. I sovint els ensenyo com treballeu.
    Veig que l’aplicació Kahoot! obre moltes possibilitats. Ens hi endinsarem! De fet, ja l’he provat i crec que pot captivar el meu alumnat. Gràcies!
    Ara, només un dubte: com possibilitar que ells siguin els creadors d’un qüestionari? Puc fer un compte conjunt on tots hi puguin entrar? I per tant serà un compte diferent del meu, com a professora?
    A més l’utilitzaríem pel projecte “Centcelles, el nostre objectiu”, un projecte en què treballem tots els centres educatius de Constantí!
    Gratias tibi ago, Marga!
    Vale!

  3. Margalida Capellà Soler Post author

    Moltíssimes gràcies, Mercè!
    La idea de fer Kahoot amb LLPSI va sorgir dels alumnes. Jo n’havia fet d’etimologia, de mitologia… els alumnes n’han fet més (vid. L’univers clàsic dels nostres mots i El fil del mite grec); però ells em varen proposar de fer-los en llatí; diuen que els van molt bé per al Pensum C. Vaig obrir un compte d’educació i els alumnes el gestionen; tots saben a través del seu Moodle el nom d’usuari i contrasenya, jo també hi puc entrar i corregir el que calgui, saber els encerts i els errors quan hi juguem, la puntuació de cadascú…. Tots els Kahoot d’Aracne tant de LLPSI com els dels Exàmens PAU de Grec i de Llatí com els de Posa’m a prova per la Selectivitat són iniciatives seves que han tingut molt bona acollida perquè així diuen que n’aprenen més i retenen millor els continguts curriculars. Us animo, doncs, a obrir un compte i a començar a fer Kahoot (van molt bé per fer-los quan falten deu minuts de classe) i també a compartir-los a la xarxa. Ja saps que tots els nostres blocs estan oberts a la col·laboració d’alumnes i professors d’altres centres. Us hi esperem amb candeletes i amb els braços oberts.

    Avant i forta abraçada!

  4. Pingback: Kahoot Familia Romana pars I LLPSI | El Fil de les Clàssiques

  5. Erola Such Tormo

    Salve!
    Jo personalment m’ho vaig passar molt bé fent aquest colloquium mitjançant l’ús del meu mòvil! Vaig trobar que era original i al mateix temps feiem justícia a allò que vam intentar expressar. Cada cop més la tecnologia anirà formant part de nosaltres i del nostre dia a dia i més cops hi hauran molts més treballs fets mitjançant mètodes tecnologics, i no és necessariament dolent.

    Vale

  6. Alba Zarcos

    Bonum Diem!
    Em sembla molt guay el fet de poder fer els treballs i “deures” a l’internet, ja que a mi m’agrada molt el tema de l’electronica, informàtica, etc. I així és molt més entretingut fer els treballs i deures.
    AWE!

  7. Marta Roman

    Bonnum Diem!

    Cada cop més la tecnologia anirà formant part de nosaltres i del nostre dia a dia i més cops hi hauran molts més treballs fets mitjançant mètodes tecnologics, i no és necessariament dolent.

  8. Pingback: Els alumnes de 4t de Llatí i el seu portafoli digital | El Fil de les Clàssiques

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *