August va erigir al Camp de Mart de Roma l’Ara Pacis, un altar que el Senat li va dedicar l’any 13 aC per haver pacificat Hispània i la Gàl·lia i que va inaugurar solemnement l’any 9 aC. Fou dedicat a la dea de la Pau (Pax que ja portava un branquilló d’olivera), precisament un 30 de gener (avui celebrem com cada any el DENIP, Dia Escolar de la No violencia i la Pau) tot coincidint amb l’aniversari de la seva tercera esposa Lívia.
L’Ara Pacis és un altar envoltat per un paral·lelepípede de marbre de Carrara i decorat amb un fris en relleu amb la família imperial i el seu seguici i al·legories a la fundació de Roma. En l’actualitat es pot visitar dins l’edifici dissenyat per l’arquitecte Richard Meier & Partners Architects en el Museo dell’Ara Pacis. Per saber-ne més i poder donar una opinió més exacta i aprofundida en comentari, visita la pàgina del Museu, però també llegeix De lo visible a lo virtual: una metodología del análisis artístico de Frederic Chordá.
Creus que la família imperial romana mantenia unes normes de protocol en la representació de la processó que es va organitzar el dia de la inauguració? La família reial espanyola segueix alguna norma a l’hora de fer-se una fotografia oficial? i els membres del govern? i la teva família en fotografies més o menys oficials, com poden ser casaments, dia de Nadal…?
Quins personatges de la família imperial reconeixes en aquestes fotografies del fris del costat oest de l’Ara Pacis? Has localitzat August? Els flamines encarregats del culte de Júpiter, de Mart i de Quirí? El flamen encarregat del culte de Juli Cèsar? El lictor? Agripa? Gai Cèsar…
Si encara tens dubtes o en vols saber més, consulta l’interessant article d’Hortus Hesperidum Pax et Ara Pacis.
He creado este curso con el propósito de hacer un método diferente de latin al que suelen hacer en las escuelas normales, basadas en memorizar repetitivamente las declinaciones y los verbos. Con este método aprenderás de forma intuitiva a traducir el latin. Este curso puede servir a profesores, alumnos y acualquiera que quiera aprender latin por el camino fácil.
http://pensandoenlatin.blogspot.com/
Hola,
quin article més interesant!Me’l he llegit amb molt de gust. En el fris surten: Agrippa, Cesar, Livia, Tiberius, Antonia menor, Drus, Germanicos, Antonia Major, Domitia i dos personatges més (un d’ells un nen).
general es pot parlar de pau, i acceptar el mot “Pax Romana” per a aquest període, ja que va ser autènticament una època de pau, de progrés a tots els aspectes tant culturals com econòmics, en la qual les poblacions indígenes van assumir amb rapidesa la cultura romana i la van superposar a la seva pròpia cultura.
Durant l’època d’August (27 aC – 14 dC) va aparèixer el relleu històric d’Art romà, concretament del Classicisme d’August, Segle I aC. (any 9 aC). Marbre. 11,65 m d’amplada, 10,62 m de llargada i 6 m d’alçària. Camp de Mart, Roma.
L’Ara Pacis es va construir per ordre del Senat romà, l’any 13 aC, amb motiu del retorn victoriós de l’emperador August de les terres d’Hispània i de la Gàl•lia. Es va acabar l’any 9 aC aquest altar simbolitza, la pau que l’emperador acabava d’imposar en tot el seu Imperi i que va durar molt de temps.
Es tracta d’un recinte murat rectangular, que conté un altar per a sacrificar animals. Tot el conjunt està alçat sobre un pòdium força alt, un pedestal esglaonat, i té dues portes d’accés. Els baixos relleus de l’altar tenen un valor extraordinari per la seva bellesa, qualitat i significació històrica.
En el relleu romà s’hi poden reconèixer els retrats d’August, els seus parents, les dones de la família i els fills petits que serien els futurs governants. És una cerimònia que es pot datar fàcilment, la que es va celebrar per a la consagració de l’altar l’any 13 aC, i on va acudir la jerarquia més alta de l’Estat romà, no el poble de Roma.
Ocupa la part superior de les dues parets que flanquegen el recinte. La cerimònia es dirigeix cap al sacrifici en honor del retorn d’August. Darrere el portador de la destral, que és un funcionari de l’Estat, hi ha Agripa, amb el cap tapat, símbol de la magistratura com a pontífex maximus. L’acompanya el seu fill Gai Cèsar, que li agafa la toga. Després hi ha una dona molt elegant, Lívia, coronada de llorer com el seu marit August. El seu fill gran, Tiberi, seguit d’Antònia i el seu marit, Drus, amb el vestit militar i, entre els dos, el seu fill Germànic.
És un relleu històric i commemoratiu del naixement del mateix edifici. L’altar té una clara finalitat commemorativa i propagandística del poder de l’Estat romà i del seu emperador August.
L’Ara Pacis com a escultura és impressionant, i com a regal encara més. Com a monument conmemoratiu representa un fet important, que és la pacificació de dos territoris, tot i que també té importància per un altre fet.
Com podem veure al llibre Ars Amatoria, d’Ovidi, aquest monument tingué repercursió en la societat del moment, ja que es considerava un regal d’August per a la seva dona, Lívia. És allà on Ovidi ens diu que hem de trobar un bon amor, en la riquesa i en l’abundància, del que és representant l’Ara Pacis.
Aquí s’explica mes detalladament:
http://www.slideshare.net/idelalmamia/ara-pacis-augustae-5746099
Hola,
Aquest momument commemoratiu que rep el nom de “Ara Pacis” és un altar de pau que el vam veure per sobre a Història de L’art. Està situada en l’època de l’imperi Romà. Vlia mostrar el retor de l’emperador d’OCTAVI August quan arriba de les batalles d’ Hispània i la Gàl·lia.
vale
Ave!
Pel que fa el protocol imperial, crec que de la mateixa manera que la família reial ha de guardar les formes quan està amb gent, si no vol semblar insolent i desobedient, els emperadors romans cuidaven molt el seu vocabulari i els seus gestos. Els membres de govern també han/havíen d’actuar cuidadosament i amb molta educació, sobretot davant de la figura del monarca.
La meva família, contrariament, no fa servir cap protocol, ja que és molt gran i hi ha molts nens petits, seria molt complicat! Com més naturals i divertits estiguem, millor!
Parlant més concretament de l’ARA PACIS, a història de l’art també l’havíem vist, tot i que no amb profunditat. He reconegut els personatges, però confeso que ha sigut gràcies a la presentació de la Carme Aranda. La veritat que el significat de la seva construcció és el que més m’agrada, ja que no sempre tenim la sort de gaudir de la pau, però penso que August només l’importava guanyar-se la confiança de Roma i tenir el poder absolut, per això s’identifica el seu règim amb el de Mussolini, tot i que no compàrteixo molt aquesta visió, ja que considero molt més bèstia el de Mussolini.
Ave Lida :D!
Lidaa quin mite mes llarg 🙂
pero aixo del dia de la pau no ho sabia que els romans tambe ho feian. Es molt interessant ja que totes aquetes escultures o monument que representan en part la familia unida que erem pero tambe es l’Ara Pacis que per els romans representava la pau o un monument amb en nom de la pau. i les de mes escultures es pot obsevar el retor de l’emperador d’OCTAVI August quan arriba de les batalles d’ Hispània i la Gàl·lia.
Vale 😀
Ave!
Aquest monument el vàrem veure a història de l’art en el segon trimestre. és un monument commemoratiu construït en l’època de l’imperi romà, exactament entre els anys 13 y el 9 a. C. Aquest reflecteix clarament el pensament i els propòsits de l’emperador August.
Vale!
Crec que podríeu fer uns comentaris molt més aprofundits i anar contestant les diferents preguntes proposades en l’apunt. Ho intenteu?
Toni, per què no ens deixis aquí els versos corresponents d’Ovidi. Bona relació!
Hola,
Aquest monument com ha dit la Lina el vam veure per sobre a història de l’Art. Bueno que podria dir,el Ara Pacis és un edifici molt important dels temps d’August, que serveix per fer propaganda de la política. També té una gran influència religiosa, ja que en aquell temps a Roma, el govern i la religiositat anaven unides, doncs és déu qui ha escollit que el governador d’August porti la pau al seu Imperi(s. XIII ac, justificant que amb ell mateix Roma comença un nou temps.És un monument bastant petit sense cap utilitat pràctic, tot i així presenta una gran significació per la processió de Roma.
La família reial d’August seguien un protocol igual que els reis actuals, amb certes actituds formals, representant doncs el poder reial que tenen. A les fotografies familiar importants també seguim protocols depenen de on estem, de perquè és la foto, etc. No només en les importants, ja sigui una foto de carné perl Curriculum Vitae, també posses una foto formal perquè t’agafin per treballar.
En el fris de l’oest apareix la Processóde l’ any XIII a. C. per aquest ordre és dipositen els sacerdots, al sud un home amb la destral per fer el sacrifici, Agripa (gendre d’August i general), el August i la seva família. Al nord el Senat, algunes dones i nens de la cort i dues dones que representen Roma i la Pau.
L’artícle és molt interessant!:D
adéu!
Per fer el comentari de l’ “Ara Pacis”, em basaré en quatre aspectes que crec que s’han de destacar per tenir una idea clara i ben estructurada del que és.
En primer lloc he de dir que l’ “Ara Pacis” d’August va ser construït entre el 13 i el 9 a. C. a Roma. “ Ara Pacis” literalment vol dir Altar de la Pau. Aquest va ser promogut pel Senat romà per commemorar els triomfs de l’emperador August a Hispania i la Gàl•lia. Es va situar en el Camp de Mart. Es tracta d’un dels relleus realitzats en marbre blanc que decoren l’exterior de l’altar.
Per continuar vull destacar el context històric. En aquell moment es trobaven en l’any 13 a.C amb els recents triomfs d’Octavi, que seria el primer emperador romà, en la pacificació dels territoris d’ Hispania i Gàl•lia, els quals portarien al Senat a promoure la realització d’aquesta obra, dotada d’un profund contingut simbòlic i propagandístic. També vull dir que aquest emperador va ser comparat amb Enees, en llatí Aeneas i en grec Αινείας , mític fundador de Roma.
El nou gust pel marbre, les formes del relleu i els detalls de la vestimenta, defineixen el classicisme propi d’aquests primers temps de l’imperi. Aquesta obra recorda els frisos del Partenó, en grec Παρθενος, realitzats per Fidias al s. V a de C., en grec Φειδίας , que va ser un escultor grec, considerat universalment com el millor escultor clàssic i probablement el millor de tots els temps.
En tercer lloc, com aspectes més tècniques de l’ “Ara Pacis” vull realçar que s’alça sobre un alt pedestal escalonat, dins d’un recinte emmurallat de 11 per 10 metres, gairebé quadrat, i amb dues portes d’accés, una a l’est i una altra a l’oest. A l’interior està decorat amb relleus de garlandes de fruits i flors, símbol de la prosperitat. En els relleus exteriors encapçalava August una llarga processó que, com la de les Panatenees en el Partenó (Παρθενος), es dirigia en dues columnes a la porta del temple.
Aquest relleu recrea amb gran realisme i vivacitat escenes històriques que subratllen la grandesa de l’imperi. L’obra proposta té una clara intencionalitat política i una funció propagandística, a més de commemorativa. Tot això s’ha d’associar a les grans accions que va dur a terme l’emperador; va posar fi al període de guerres civils iniciades després de l’assassinat de Juli Cèsar, i les seves campanyes militars van contribuir a establir les bases de la “Pax romana”, clau en la prosperitat de l’imperi i en la seva consolidació posterior. Amb august s’iniciava una nova “Edat d’Or” i el Senat i el poble de Roma van voler mostrar agraïts.
Per finalitzar comentaré les imatges que apareixen a l’article. Les imatges són del fris de l’ “Ara Pacis” on es representa la processó de la família imperial i altres personalitats com magistrats, senadors, sacerdots…
Els personatges que apareixen al fris són: Agrippa, Caius Caesar, Livia, Tiberius, Antonia minor, Germanicus, Drusus, Antonia major, Cn. Domitius Aenobarbus, L. Domitius Aenobarbus i Domitia. Per saber això me ajudat de la presentació de la professora d’història d’art del Serra de Marina, Carme Aranda.
Ave!
Felicitats per aquest article tant complet. Està molt bé. La nostra classe el vam ut8ilitzar per complementar uns apunts de la política de publicitat d’August.
Hem pogut descobrir, al menys jo, que aquest home era impressionant, tant en la manera que va tenir de governar, com per manipular a la gent i que l’estimés i fins i tot l’adorés… Les seves tècniques publicitàries van ser molt bones. El resultat està en que avui dia encara el coneixem com un dels governants més importants de Roma.
Una de les seves tècniques com molt bé ha explicat la Margalida, va ser construir aquest altar de la pau. Allà August es podia pujar per donar-se a coneixer a la gent, per poder fer els seus sacrificis… però el més important de tot era que guanyés el reconeixement i l’acceptació del poble.
Vale!
Ave!
És un article molt complert i molt interessant per relacionar-ho amb l’època d’August, ja que va ser ell qui el va manar a costruir perquè això formava part de la seva estratègia propagandística per estar més temps amb el poder i s’havia de guanyar la confiança del poble. Una de les estratègies d’August va ser el “mos maiorum” que consistia en en tornar al passat quan la situació era molt millor i tenien millors costums. També va crear un programa literari perquè autors bons com Virgili, Horaci i Ovidi fessin obres de la situació de Roma… va fer una sèrie de coses per ser més conegut i perquè la gent confiés en ell.
Ave!
Molt sincerament, em semblen tots iguals, encara que m’atreviria a dir alguns personatges…
En el fris del costat oest podriam dir que enmig de la composició està August envoltat de “flamines” i caldria destacar la figura de pedra la qual una altra (nen petit) l’agafa per la túnica, haig de dir que és un personatge, però no sabria dir quin.
En un altre post comentaré el fris del costat est.
Vale!
Molt bé, Ariadna, sobretot perquè has avançat feina tot fent un comentari detallat i complet des de casa. Has fet bé, al final, d’indicar la font en què t’has basat, encara que sigui la mateixa que apareix a l’article. Es nota que l’has mirat amb atenció.
Mar, per poder detallar més hauries d’haver consultat les fonts d’informació que donava l’article. Sense una base teòrica no es pot deduir qui és aquí.
Annia i Anna, m’agrada que hagueu donat un enfocament diferent al comentari, tot enllaçant-lo amb el que hem estudiat sobre la campanya propagandística d’August. D’aquesta manera no ens repetim amb els alumnes de Premià, que han aprofitat per reflexionar més sobre la qüestió del protocol.
Com més punts de vista donem, més ens enriquirem!
Tota la raó tens, Teresa! Bé saps com penso!
Ave!
Doncs penso que l’Ara Pacis és una escultura molt interessant. I així ho trobo perquè que el poble romà, un poble de grans guerrers habitutat a la batalla, honri a la divinitat de la pau (Pax) amb un monument tan gran sembla una ironia.
Aquest monumetn s’eregí després de les victòries d’August a Gàl·lia i a Hispània, celebrant el seu retorn i d’aconseguir el màxim poder de l’Imperi (és anomenat emperador), decidit pel senat el 4 de juliol del 13 a.C (no us sona?? Pot ser del dia de l’Independència dels Estats Units??). L’Ara Paxis va ser situar al Camp de Mart, a Roma.
L’Ara Pacis inaugura la pau que porta August a l’Imperi. La seva construcció va prolongar-se uns quatre anys, el dia 30 gener, coincidint (a posta) amb l’aniversari de la seva dona.
(Conitnuarà…!)
Salve Lida!
Perdo per el retard de comentar. Jo no sabia que els romans tambe celebraven el dia de la pau, es molt interessant poder saber-ho. Las imantges son molt maques i molt interessants, pero seria mes impressionants poderles veure de mes a prop.
Ave Lida.
Salve!
Jo crec que la família Imperial havia de tenir un protocol a l’hora de les recepcions oficials i celebracions. Potser no és tant estricte com el dels monarques i classe alta de sobretot principis del segle XX, ja que ara els protocols són menys severs i perfeccionistes.
Actualment la família reial espanyola juntament amb altres cases reials europees, segueixen un protocol que inclou les normatives de comportament, col·locació en cas de fotografia, a la taula…
Crec que hi ha una cosa en comú en totes les famílies, siguin reial o populars, i és que al llarg de la història, el pare de família s’ha considerat el “monarca” de la casa i moltes vegades a la taula s’asseu a un dels extrems principals.
Actualment, amb el fàcil accés a la fotografia, s’ha perdut la importància de la col·locació i de la formalitat. Però em sembla que en cas d’una família reial, en el centre es col·loquen els monarques, a continuació els prínceps i després els Infants i les Infantes.
En conclusió, podem dir que la importància de la família segueix heretant-se de generació en generació. Encara que a les celebracions familiars, es perdi la compostura, els hàbits tradicionals i la formalitat; no es perderà mai el significat del què és una família.
m’ha agradat molt aquets article. Jo crec que en aquella época devien tenir aslgun tipus de protocol tenint en compte la época de la que es tracta. La monarquia espanyola, actualment si que tenen un protocol estrcicte: a taula, a les fotos, incluits ells mateixos a l’hora de parlar-se. En el govern segurament tenen un prtocol, a l’hora de parlar-se . A les families normals no es que hi hjagin protocols, tot i que a la meva familia es seveix el plat primer als nens i als anciants i després als adults. En el fris del costat oest es troba August envoltat de “flamines” i ha un nen que li agafa la túnica.
Salve!
Penso que la família imperial com moltes altres famílies reials seguien un protocol alhora de fer-se una fotografia. Al centre està l’August , dirigint un sacrifici les persones que estan al seu voltant són la seva dona, el seu fill, els germans, etc. Actualment la família reial espanyola segueix també un protocol en les fotos, tot i que no és tan estricte com ho era en l’època d’August.
Salve!!!
Aquest article és molt interessant, m’agradat molt! 😀
Crec que en aquella tenien com unes menes de normes no? Com ara!!
Vale!!
Ave!
Les imatges son molt maques i l\’article molt interesant, està bé saber que en el govern segutrament tenia un protocol a l\’hora de parlar-se tot i que avui en dia crec que a les famílies no hi hagi.
Salve!!
L’Ara Pacis es una escultura molt maca i interesant. Els romans eran molt guerrers i sempre estaven en batalles o lluites,per aixó es molt extrany que honri a la pau(pax).
Desprès de les victòries d’August cuan van celebrar el seu retorn i van fer el monument.
És un article molt interessant i amb unes i imatges molt ben fetes.
M’ha semblat un article molt complert tan com interessant. Deu haver portat bastanta feina.
Vale!
Salve!
Un article molt interessant.
Jo crec que la família imperial romana mantenia unes normes de protocol en la representació de la processor. La família reial espanyola segueix normes a l’hora de fer-se una fotografia oficial. I els membres del govern també. Pero en la meva família en fotografies més o menys oficials, no seguim cap protocol, és igual com surti la foto mentre se’ns vegi a tots jajajaj.
Vale!
SALVEE!!!
Yo crec que la familia imperial romana mantenia unes normes de protocol.
Y la família reial espanyola també segueix alguna norma a l’hora de fer-se una fotografia oficial, y el governs també, pero encanvi la meva família a l’hora de fer fotus, en una comida famíliar o nadal, no seguim ninguna norma, pero en casaments i coses mes formals, si que seguim alguna norma.
La veritat que no he reconuget a ningun membre de la família imperial, ni August, ni Pacis.., no el veig massa bé, com per distingirlos.
Salve!!
Segurament que la família imperial romana seguia unes normes de protocol, com molts altres imperis.
La família reial espanyola també segueix un protocol, en el cas dels polítics no estic tan segur pero en les families /almenys en la meva) no es segueix ningun protocol.
Per desgracia encara no he localitzat a August i la realitat es que no coneixo ha ningu que esta en la fotografia.
Bonum diem!
Deu nido la feina que t’ha degut portar aquest article, molt currat! Trobu que es un article bastant interasant ja que parla de l’època d’August.
Ave.
Quin article més treballat!
Jo si que crec que la familia imperial romana seguia unes normes de protocol ja que avui dia també hi ha moltes normes de protocol actualment.
Ave!
Salve!
Molt interessant!
Jo soc dels que també creuen que el romans mantenian un protocol!!
Vale 🙂
Salve 🙂 !
Enhorabona per aquest article, és molt complert i es nota que s’ha treballat a fons.
Estic quasi bé segura que la família imperial seguia una sèrie de normes en quant a fotografies, dinars, actes públics, etc.. així com ho fa encara avui en dia la familia reial espanyola.
VALE 😀
AVE
Jo crec que si que manteníen unes normes de protocol la família imperial romana i encara amb més raó perque en aquella época eren més perfeccionistes.
La família reial espanyola segueix una série de normes de protocol, i a l’hora de fer-se una fotografia oficial també. Potser m’equivoco però diria que es coloquen el rei i la reina, després els seus fills al costat d’ells, tant el príncep com les infantes, darrere els marits o dones d’aquests, i davant els nens (els néts dels reis).
Els membres del govern segur que també deuen tenir alguna norma de protocol al colocar-se per fer una fotografía oficial.
En la meva família no hi ha cap norma a seguir, mentres se’ns vegi a tots a la foto,perfecte. Això sí, els avis sempre al centre de la fotografía! 🙂
Molt interessant aquest article i molt currat
Salve Lida
Abans la familia romana seguia unes normes de protocol que avui en dia també ja que a casa tenim que tindre unes normes de convivència! Està molt bem fet aquest article Lida!
Salve:D!
Un artícle molt interessant, i sobretot, treballat. En la meva opinió,la família imperial romana mantenia unes normes de protocol en la representació de la processó, tant com la actual família reial tambe ho ha de seguir (ja no només per a que la fotografia quedi estèticament bé, sino perquè depenent de com sigui la foto donarà una imatge o altre). A la meva família no tenim molts patrons a seguir per a fer-nos una foto, ja que normalment no ens fem cap d’oficial, i surten com surten.
Vale!
Salve!
Trobo que aquest article es molt interessant, i les imatges molt ben trobades, està molt treballat, es nota el esforç. Ha sigut un honor poder llegir aquest fantàstic article. Penso que té raó que en aquella època hi havien una serie de normes, és a dir el protocol. En veritat com ara, ara segueix havent un protocol.
Sent-ho dir que no he reconegut ningun dels personatges de la família imperial en aquestes fotografies del fris de l’Ara Pacis, tampoc he aconseguit localitzar August…
http://observatoire-critique.hypotheses.org/1507
T’imagines l’Ara Pacis en color? https://www.youtube.com/watch?v=tRGMLNq31DE
Salve!
Actualment la família reial espanyola segueix un protocol com suposo que segueixen moltes altres families reials d’arreu del món per qualsevol cosa, tant en els sopars com en les fotografies. En el cas de l’ara pacis veiem en alguns els flamines que eren sacerdots encarregats del culte dels déus i després tenim un altre que es veu un sacrifici d’un animal. He reconegut a August és el que està al centre i presideix el sacrifici a més s’el reconeix perquè porta una corona de llorer. Al seu voltant està disposada tota la seva família.
Salve!
Creus que la família imperial romana mantenia unes normes de protocol en la representació de la processó que es va organitzar el dia de la inauguració? Segurmanet mantenien algun tipus de protocol, com per exemple a l’hora de les recepcions oficilas i les celebracions.
La família reial espanyola segueix alguna norma a l’hora de fer-se una fotografia oficial? i els membres del govern? i la teva família en fotografies més o menys oficials, com poden ser casaments, dia de Nadal…? La família real també segueix un protocol a les fotografies, el rei està al mig, la reina al seu costat, i els princeps al costat, les infantes darrere, i els nets del rei normalment van davant. A la família seguim un “protocol”· a l’hora de fer dinars familiars, es serveix primer als nets, després als avis i finalment al resta de la família. I el gogvern també segueix un protocol a l’hora de parlar
Quins personatges de la família imperial reconeixes en aquestes fotografies del fris del costat oest de l’Ara Pacis? Agripa, Caius Caesar, Livia, Tiberius, Antonia minor, Drusus, Germanicus, Antonia Major, Domitia, L. Dominitius Aenobarbus i Cu. Dominitius Aenobarbus.
Has localitzat August? Els flamines encarregats del culte de Júpiter, de Mart i de Quirí? El flamen encarregat del culte de Juli Cèsar? El lictor? Agripa? Gai Cèsar…
En el fris del costat oest es troba August envoltat de “flamines” i ha un nen que li agafa la túnica.
Salve!
Un article molt interessant i les fotografíes estan molt bé. Crec que en aquella època seguien un protocol, i fins i tot en l’actualitat hi ha protocols que s’han de seguir. M’agradaria veure l’Ara Pacis en color, seria molt interessant, ja que si en la seva forma normal ja és esplèndit, en color deu de ser increible veure’l.
Salve!
Aquest article és molt interessant, i es nota que està ben treballat. Jo crec que totes les families reials segueixen algun protocol, ja des de l’época dels romans, per tant crec que la familia reial tambè segueix un protocol per fer-se les fotos oficials. A la meva familia no seguim cap protocol per fer-nos fotos, ni per menjar. No he pogut reconeixer a cap dels membres de la familia imperial, ni localitzar a August.
Salve!
Enhorabona per l’article, està molt treballat!
Jo penso que els romans seguien una mena de jerarquia a l’hora de quedar representats. Quelcom que també ocorre amb les fotografies dels Borbons i la dels governs. També és cert que algunes fotografies oficials com les dels clubs esportius o les escolars segueixen un protocol o un ordre preestablert.
En les fotografies familiars sovint deixem les persones grans davant i els demés on vulguin mentre se’ls vegin.
En el fris no he pogut reconèixer a ningú.
Salve!!
L’any passat ja vaig comentar aquest article però aquest any també el comentare!
Totes les families reials segueixen un protocol, des de l’època dels romans, per tant la familia reial espanyola també segueix un protocol.
En la meva famlia no seguim cap protocol, ni per menjar en públic, ni per fer-nos fotos, ni a l’hora de saludar algú… Crec que pertanyer a la familia reial seria una mica agoviant…
Vale!!
Salve!
Nosaltres pensem que abans hi havia protocols perquè tot era molt més estricte i més en les famílies reials. Actualment nosaltres no seguim cap protocol, tenim normes i maneres de fer les coses però no tenim un protocol. La veritat és que formar part d’una família reial ha de ser força estresant ja que has de ser una imatge per moltissima gent.
Salve!!
Crec que si que va mantenir unes normes de protocol, no tant estrictes com la dels monarcas però si que ho va mantenir.
Crec que si segueix alguna norma al fer-se una fotografia oficial tant la familia reial com els membres del govern.
La meva familia no es segueix cap tipus de protocol.
No he reconegut a cap personatge de la família imperial.
Vale!!
Un article molt interessant! jo penso que la familia reial si que segueix un protocol alhora de fer-se les fotos de familia, el rei està al mig i la reina al seu costat. A les families d’avui en dia crec que també es segueix un protocol alhora dels dinars familiars, el pare sempre es seu a la punta de la taula i a l’hora de servir els plats sempre es serveix als més petits primer. El govern també segueix un protocol alhora de parlar. A la fotografía del fris puc reconeixer: Agripa, Caius Caesar, Livia, Tiberius, Antonia minor, Drusus, Germanicus, Antonia Major, Domitia, L. Dominitius Aenobarbus i Cu. Dominitius Aenobarbus. E pogut reconeixer a August perquè és el que està al mitg i porta una corona.
Salve! 🙂
Salve!
Jo crec que tan ara com en l’antiguitat els membres de la realesa tenien un protocol a l’hora de fer-se els retrats o les fotografies. En la meva família no hi ha cap de protocol per a les fotografíes. Enhorabona per l’article!
Vale 🙂