
Amat a la Fundació Miró el dia de la presentació del llibre
Frederic Amat ha il·lustrat, bé ha interpret visualment com li agrada de dir, una Odissea de Carles Riba per a bibliòfils d’Enciclopèdia Catalana. Sis cents són els exemplars que han sortit a la venda en una edició de luxe i cinquanta per a col·lecionistes, tots ells firmats i enumerats, inclouen quaranta il·lustracions d’Amat i un plat de ceràmic creat pel pintor i realitzat per Antoni Cumella, una peça que “evoca el remolí de Caribdis i el Mediterrani, el gran escenari de L’Odissea“.
L’encàrrec d’il·lustrar L’Odissea li va arribar fa un any i va ser un «regal» per a un «entusiasta» del llibre com és ell. Defensa tant el clàssic que té fins i tot un decàleg amb els motius pels quals s’hauria de llegir, entre ells figuren el fet de ser «el primer llibre de viatges i aventures d’Occident» i el de generar «magnetisme amb el mosaic de violència, sensualitat, erotisme, quimeres, monstres i tragèdies que presenta».
Amat confessa haver-se llegit la història que narra el retorn d’Ulisses a Ítaca després de la guerra de Troia tres vegades. L’última, ara, mentre ha estat treballant en les imatges per il·lustrar el llibre. L’experiència va ser tan grata, que mentre omplia llibretes amb dibuixos i notes, explicava les aventures de l’heroi grec al seu fill, que va acabar abandonant Batman per adoptar Ulisses, «una mostra més de la vigència del poema», afirma Amat.
“He donat resposta a un llibre etern des de l’expressivitat contemporània». D’aquí els «ideogrames o mandales homèrics i que «fan visible la poètica des de la força de la tinta. Una tinta que em surt de les entranyes». I el negre, «el color majestàtic que aixopluga tots els altres».
Encara que hi ha tres làmines en què Amat trenca amb el discurs del traç cal·ligràfic i fosc amb una explosió de color: verd, groc i vermell. «Són el mar, el sol i la sang» que el pintor veu a les tres parts principals en què es divideix el poema, perquè si bé L’Odissea «és molt tràgica, també és molt lluminosa». En aquests «ideogrames», Amat confessa que hi ha molt de l’experiència japonesa que va absorbir aquest estiu durant el muntatge de l’escenografia de Ki. «A Catalunya sempre hi ha hagut una mirada a Orient per la capacitat de síntesi que té la seva cal·ligrafia. Miró, Tàpies, Gaudí i Artigas en són un exemple».

El viatge d'Ulisses, segons Amat
El llibre electrònic, sens dubte, no podrà acabar amb el de paper, perquè l’Odissea il·lustrada per Amat esdevé tota una obra d’art dins una obra d’art, la d’un artista reconegut i polifacètic, tot i que no estigui a l’abast de totes les butxaques perquè l’edició per a bibliòfils val 2.400 euros i la de luxe 4.500 euros. L’olor de tinta, la fusta de cirerer i la pell d’ovella temptaran a qui s’ho pugui permetre i ho sàpiga valorar.
Acabo de sentir la notícia al Telenotícies Cap de setmana de TV3 i no m’he pogut resistir a compartir-la:
Salve!
Gracies a tu Lida tenim una vista per sobre del llibre , però em faria molta il•lusió llegir aquest llibre ja que es un privilegi llegir el llibre i veure les il·lustracions de Frederic Amat.
M’hauré d’esperar, però, a veure’l en en museus ja que nomes les persones riques son les que podran gaudir ara d’aquest llibre.
Gràcies per no resistir-te, com dius tu, Margalida, a compartir aquesta notícia amb nosaltres. Aquest és el poder dels clàssics, que mai no moren i contínuament s’estan reinventant.
Que me’n dieu vosaltres, alumnes que enguany heu treballat l'”Odissea”? Què en penseu de les il·lustracions? Què creieu que vol dir Amat amb la cita que presenta la Margalida: “He donat resposta a un llibre etern des de l’expressivitat contemporània»?
L’artista afirma que té un decàleg per defensar el text Homèric i, entre d’altres raons, hi ha que té capacitat de generar «magnetisme amb el mosaic de violència, sensualitat, erotisme, quimeres, monstres i tragèdies que presenta». M’ho expliqueu?
En definitiva, us demano un comentari de text i imatges a partir de l’interessant article de la Margalida.
A mi em sorprèn com algú avui en dia amb el món que ens envolta, sempre mirant cap al futur digital i que no valora els tresors del passat, pugui interpretar de forma tan simbòlica l’Odissea, i a més ho fa en estil contemporani! Amb tinta negra, color potent per excel·lència, i pinzellades ben marcades i precises dónen expressivitat a unes obres que realment són com representacions abstractes de tot allò que va viure Odisseu en el seu llarg viatge. També comparteixo la idea que és el primer llibre d’aventures d’Occident que és complert a nivell temàtic, ja que no es limita a narrar aventures, sinó que també explica què passa pel cap del protagonista i com el demés viuen mentres ell segueix viatjant pel mar. Són cants ben estructurats a nivell de punts de vista, d’estructuració dels perills per donar un segon sentit que sovint és el didàctic i com un mateix pot ser l’heroi de la seva pròpia història.
Em sembla molt interessant que un artista de l’actualitat s’animi a il·lustrar els poemes homèrics i aquesta literatura clàssica pugui tenir unes representacions en imatges tan impactants com les que Amat ha realitzat.
Respecte a les preguntes de la Teresa, jo crec que l’artista amb aquesta cita ens vé a dir que amb la seva expressivitat plàstica ha pogut deixar la seva marca contemporània, però sempre fent referència al poema d’Homer. Amat al que vol referir-se quan diu que té capacitat de generar «magnetisme amb el mosaic de violència, sensualitat, erotisme, quimeres, monstres i tragèdies que presenta», vol dir que ell és capaç de reflectir a travès de les seves obres el que l’Odissea ens vol transmetre que és aquest conjunt d’impressions, les quals estan plasmades als dibuixos destinats al poema.
Per exemple, la primera imatge del plat de ceràmica, que jo mai m’hauria imaginat aquest remolí representat d’aquesta manera, i admiro Amat per poder plasmar així la seva idea sobre el passatge del poema. La segona imatge, representa un monstre, el qual serà Èscil·la o Caribdis, dues de les monstruositats de l’Odissea, representades per l’artista amb només un color, ja que com s’ha dit a l’article, ha utilitzat tres colors, el verd, groc i vermell que són el mar, el sol i la sang. A la tercera imatge està representat el viatge d’Odisseu, llavors suposo que és Grècia, ja que està pintat amb color verd, que representa el mar i aquestes línies i pedres seran el llocs per on Odisseu va passar en el seu retorn a Ítaca. En definitiva la manera d’il·lustrar l’Odissea m’ha agradat molt tot i que no pagaré 2.400€ per veure-la, trobo que és massa car, però el bo es paga i Amat és un bon artista.
Les il·lustracions que ha fet Frederic Amat, que és un artista i escenògraf català, és poden relacionar molt amb el seu caràcter a l’hora de pintar, és a dir,la seva temàtica gira al voltant de la mort, la violència, el sexe o arquitectures reals o imaginàries, però no només hem sorpren per això, sinó perquè un artista d’aquesta època estigui orgullós i meravellat per poder realitzar les il·lustracions d’un llibre com el de la odissea, en grec Ὀδύσσεια, que és el segon dels grans poemes èpics grecs atribuïts a Homer, l’altre és La Ilíada.Aquest tracta sobre les aventures de l’heroi grec Odisseu, des que va sortir de la conquerida Troia, fins que va arribar a casa seva a Ítaca. Primer va ser un poema oral, més tard es va fixar per escrit, i es va traduir en moltes llengües.
Mirant aquestes il·lustracions podem veure com un com més, un clàssic com l’Odissea és relaciona amb l’actualitat, amb aquests il·lustracions modernes que ha fet Frederic Amat. En la primera imatge s’observa el remolí de Caribdis i el Mediterrani, el gran escenari de l’Odissea. Caribdis, en grec Χάρυϐδις, va ser una una nimfa, filla de Posidó i Gea, que cada dia bebia gran quantitat d’aigua i la retornava, així provocant remolins que xuclaven als vaixells i tot el que es trobava al seu abast, es trobava per l’estret de Sicília o de Messina. Aquesta vivia prop d’Escil·la, en grec en grec Σκύλλα, una jove que a causa d’un encís es va convertir en un monstre marí de sis caps, condemnada a guardar l’Estret de Messina.La tercera imatge és la que més hem crida l’atenció, ja que en ella representa les tres partes de l’Odissea, la Telemàquia (cants I-IV), el retorn d’Odisseu(cants VXIII) i a venjança d’Odisseu (cants XIII-XXIV), on ell observa l mar, el sol i la sang.
Responent a la pregunta de la Margalida, crec que amb aquesta frase “He donat resposta a un llibre etern des de l’expressivitat contemporània», amb això vol dir que mitjançant les seves tècniques contemporànies de pintura, ha representat una gran obra clàssica, l’Odissea.
VALE!
Aquest llibre de Frederic Amat , conte unes imatges fetes per ell mateix realment son originals i molt maques .
Ara tenim una visió de l’Odissea de una manera diferent la veritat m’agradaria llegir aquest llibre segur que deu ser molt interessant i que m’ha cridat molt l’atenció.
Felicitats a Frederic Amat per aquestes il•lustracions que ens aportaran noves maneres de un llegir i veure l’Odissea!
El mosaic que veiem al principi del article bé de regal amb el llibre que representa el remoli Caribdis!
SALVE!
SALVE!
Molt complets, els vostres comentaris. Heu intentat interpretar correctament aquestes manifestacions artístiques contemporànies des del prisma del text homèric, que coneixeu. Interessant el teu anàlisi del joc cromàtic, Jéssica,així com l’ampliació de les històries il·lustrades de l’Ariadna (Llàstima que se t’escapin aquest “hem” verb, quan et refereixes a l'”em” pronom).
quina marevella d’articla, aixó es art i culura sens dubte, i com m’agradaria tenir un exemplar de l’Odissea de Carles Riba, il·lustre traductor grec catala, juntament amb les obres d’art d’Amat en les meves mans i poder llegir i a la vegada inspirar les meves representacions imaginaries de les lletres amb els colors i les obres visuals d’aquest pintor.
Sense cap permís, comentare les imatges que m’inspiren a recordar l’obra hel·lènica d’Homer.
En la segona imatge on apareix un retrat del plat ceràmic que a pintat Amat, em dona la sensació que vol representar els dolor els temors i las incertesses que va habaer de patir el nostre heroi Odisseu durant el seu viatge de retorn a la seva patria.
La tercera imatge no se eexactament que vol representar, pero em penso que deu ser alguna mena de repte o monstra al qual es va haber d’enfrontar Odisseu. I per últim com ja ha explicat el pintor en el vidio l’últim es una especie de mapa on es presnta el camí que segueix Odisseu fian arribar a Ítaca per culpa dels deus, observant clarament el color negre per representar els sucessos i el verd el mar.
Andrea, què vols dir amb això de “sense cap permís”. Per fer comentaris, sempre tindràs tots els permisos que vulguis…
Ara bé, abans d’enviar el text, repassa-te’l bé. Hi ha massa faltes, algunes d’ortografia, però d’altres per una excessiva precipitació a l’hora d’escriure.
Andrea, si vols, pots tornar a refer el comentari seguint els consells de la Teresa. Personalment em va fer molta il·lusió que comentessis per lliure; crec que és molt interessant i que la Teresa se n’ha de sentir molt orgullosa.
http://bonartactualitat.wordpress.com/2011/07/29/sabadell-alliance-francaise-prepara-una-exposicio-de-frederic-amat/
L’exposició L’Odissea de Frederic Amat estarà oberta al públic del 3 de setembre al 15 de novembre de 2011, a la sala d’exposicions de l’AF, carrer Sant Joan, 35, de Sabadell.
Pingback: L’Odissea de paper de Xavier Puigmartí | Literatura grega a escena
Xaipete!
He llegit l’article i he vist les imatges i el vídeo, i em sembla molt impressionant tot en general, perquè aquest artista, Frederic Amat, mostra de forma molt diferent les il·lustracions que normalment podem veure a qualsevol llibre. He buscat més imatges sobre dibuixos o il·lustracioms d’Amat, i és molt original a l’hora de dibuixar i reresentar les accions que passen a L’Odissea, el que al ser tan peculiar entrin ganes de saber encara més i llegar-ho.
Felicitar al señor Amat, per fer unes il·lustracions tan originals i donar un gir a les versions que hem pogut veure abans.
Cada article estic mes i mes sorpres de tota l’atencio que encara te la Odissea i lo be que els artistes contemporanis estan fent les seves aportacions al poema classic del geni Homer. Encara que les ilustracions de Joma m’han agradat mes, aquestes tambe son molt bones.
És desconcertant aquest article! Una autèntica meravella,m’he llegit l’article he vist tota la part de fotografia i vídeo i una feina extraordinària. M’ha afligit molt,ja que aquest gran artista, Frederic Amat, fa una ostensió a partir d’una forma molt heterogènia de les il·lustracions que normalment es poden observar en qualsevol llibre. M’ha creat cert interès, així doncs, he cercat més imatges sobre els seus dibuixos/ il·lustracions,m’ha sobtat la gran originalitat que té sobre un paper, la gran creativitat, és admirable la forma en que representa les accions que van passant a l’Odissea. Per això, m’agradaria,felicitar el senyor Federic Amat.