D’aquesta presentació sobre Déus i herois en la literatura grega, m’heu de comentar quins déus i quins herois heu reconegut en les imatges i per què; per què diem que la literatura grega és sobretot mitogràfica? Per què la mitologia grega encara avui ens agrada tant?…
Recordeu que heu de clicar damunt per anar desplegant les descripcions associades, a més d’anar seguint les fletxes indicadores.
Que la mitologia us acompanyi!
La Margalida no en dirà res perquè és molt modesta, però heu de saber que aquesta presentació correspon a la conferència que va donar dijous 16 a la UB per als alumnes de 2n de batxillerat. Així com vosaltes vau assistir a la de la doctora Reig, les meves alumnes van poder gaudir de l’exposició de la Margalida sobre Eros-Cupido en la mitologia i en van quedar encantades. Va presentar diferents aspectes d’aquest sentiment tan universal tot exemplificant-los amb històries mítiques grecollatines per acabar remarcant la seva pervivència en la realitat més actual.
“Éros aníkate máche” (tant de bo ho pugués escriure en grec), és a dir, “Eros invencible en la batalla”, quina raó tenia el poeta tràgic amb aquesta frase!
És que una no pot tenir secrets!
Margalida,
Avui la pàgina/pantalla està una mica “destarotada”… no se´ns carrega la presentació “Déus i herois” i les altres surten amb els marges diferents… Què passa? Ufff
Mercè
És tarda de diumenge i Internet no va massa bé! Mercè, si vols,prova-ho en un altre moment que la xarxa no vagi tan carregada. De totes maneres, mira-ho des d’aquesta pantalla. Té més amplada que la primera: el calendari de l’article ocupa un espai necessari.
Moltes felicitats Margalida,
com que no sé a quin article posar aquest comentari, ho falg a l’últim.
El fil de les clàssiques ja és finalista del premi Edublogs 09!!! Cal tenir en compte que això ja és un gran èxit, atès que és una convocatòria d’àmbit estatal i hi havia un gran nombre d’aspirants.
Encara no és la victòria definitiva, perquè cal dir que en l’apartat de bloc de professor/a hi ha molts finalistes, però passi el que passi al final, crec que, tal com em va dir un dia la Margalida: “de clàssiques i en català en un concurs estatal, impossible guanyar-lo!”.
Bé, jo penso que el fet que hagis arribat a la final demostra que “tot és possible i tot està per fer”.
Si més no, aquesta alegria no ens la treu ningú…
Moltes gràcies, Teresa! Com a bloc d’aula ho tindríem més fàcil (molta sort per a Clàssics a la romana!), però el jurat ha acollit El Fil de les Clàssiques com a bloc de professor. Difícil ho tenim, si no vols que digui impossible!
Gali res no és imposssible!!
Per cert m’agrada molt la presentació, crec que encara ens agraden els mites perquè ens porten una mica lluny de la nostra realitat que molts cops no és ni tan divertida ni tan especial com la dels dèus grecs.
Crec que la mitologia és mitogràfica perquè al llarg dels anys ha estat molt representada en escultures, en pintures, a la literatura…
Per cert segur que la teva conferència va ser impressionant!!!!
Moltes gràcies, Camila!
Pingback: El fil de les clàssiques » Blog Archive » El Fil de les Clàssiques, finalista a Edublogs.09
d’on mira lida perqu miris que hem paso per el blog m’agradat
Ho sento, Lida,però no ho puc llegir bé. Ho veig molt petit, molt borrós i al ser el fons i la lletra del mateix color encara costa més. Probaré de mirar-m’ho des de casa meva,a veure si allà ho puc ampliar…
Per cert, felicitats per haver arribat a finalista! I que un blog en català hagi arribat fins aquí ja és molt 😀
Hi aparèixen diferents deus i herois de la mitologia greca per exemple:
Apol·lo amb el seu atribut principal, la lira, Atena amb l’òliba i l’olivera, Hermes amb el barret alat al cap (imatge 38) , Hera amb el paó en una imatge on surt de color deurat (imatge 35), Posidó amb el trident (imatge 43), Zeus amb l’àguila (imatge 33)…
L’esquema està molt ben fet i m’ha semblat un bon mètode per aprendre alguna cosa de mitologia ja que jo en careixo!
Bueno, represa de la mitologia i dels déus grecs, comencem fen un anàlisis iconogràfic dels déus:
24: Apol·lo, Febos – Febus : Apol·lo amb la tocant la seva lira, mirant al seu estimat Sol i amb un troç de llor a la pedra.
29- Dionís,Bacos – Bacus: A la esquerra la pantera de Dionís seguint el seu amo i la melodia de la música que Dionís va fent amb la seva flauta.
33- Zeus – Júpiter : Zeus controlant els cels, castigant amb els seus llamps i amb la seva coloma blanca a la mà.
35- Atena – Minerva : Estatua de Atena vestida amb la seva armadura i amb la deessa Nice a la mà dreta i l’escut a l’esquerra.
36- Gerro de figures roges on a l’esquerra podem veure a Apol·lo tocant la seva lira i amb el llor al cap, al centre observem a Zeus acomodat a la seva cadira amb el seu ceptre i acceptam una ofrena que li fa possiblament Hera ja que el personatge que surt més a la dreta porta una especie de diadema pero no estic del tot segur.
El primer déu que he pogut diferenciar en aquestes diapositives, ha sigut Apol·lo,també anomenat Febos el puc reconèixer per la lira. En nom llatí d’aquest déu també és Apol·lo o Febus i els seus principals atributs són la lira, com es mostra a la imatge, les fletxes , el Sol i el llor. És considerat el déu de la bellesa i de les belles arts.
El segon déu que reconec, és Zeus a la imatge 33. És fàcil de reconèixer per l’àguila i per l’acció que està fent a la imatge, que és la de llençar un llamp. En la imatge està exercint el seu poder absolut que és un dels seus conceptes principals, altre concepte que el relaciona és el cel. Jupiter, anomenant-lo amb el seu nom llatí, té com a principals atributs l’àguila, com es mostra a la imatge, el ceptre i el llamp.
La següent és una deesa, Atena a la imatge 35, a la reconstrucció de l’estàtua de la imatge hi està representada amb nice, que és un símbol de la fortuna, amb un casc i un escut, un dels seus principals atributs. Altres atributs que la caracteritzen són, per exemple, l’òliba, l’olivera i l’ègida. La dea Minerva, anomenant-la amb el seu nom llatí té la característica de ser la dea de la saviesa, de la guerra, de les arts i els oficis.
La imatge 36, és un objecte de ceràmica, on hi estan representades dues divinitats, una d’elles a la nostra esquerra, és Apol·lo, altre vegada representat amb la seva lira. Aquesta divinitat sembla estar-li tocant música a la divinitat del centre de la imatge, és a dir Zeus, fàcil de reconèixer pel seu ceptre. Sembla que estigui rebent alguna cosa d’una noia, la qual diria que no sembla cap divinitat.
alguna de les imatges que he identificat és la del fill d’Hèctor li agafa el dit amb la mà abans que marxi a enfrontar-se amb Aquil·les i morir en combat. Pertany al cicle troià, a la guerra de Troia.Una d’elles crec que és Orfeu tocant la lira i després Apol·lo amb una musa. També està Safo de Lesbos en un bust de marbre, alguns sàtirs amb fautes, Hermes o Zeus amb un colom (no sé si té un llamp o el caduceu a la mà), Hestia la dea de la llar, l’estàtua criselefantina d’Atena al Partenó, Àrtemis amb cèrvols, Hermes amb el casc alat, Neptú assegut a un taburet amb el trident a la mà, un mosaic de dionís amb una pantera, Demèter amb espigues de blat o silimar a la mà, Pan i Siringa junts en una estàtua de marbre, les dones que tallen el fil de la vida i que ara no me’n recordo com es diuen, Èol i el vent, Odisseu lligat al vaixell per evitar la temptació de les sirenes, Tetis mullant Aquil·les en l’aigua de riu especial, el velló d’or i el sacrifici d’Ifigènia .
Aquest power point que ha fet la Margalida esta molt bé, ja que explica els conceptes principals de la mitologia i t’ho deixa molt clar, és molt entenedor.
També he de dir que ja l’habia vist abans, ja que buscant informació per el meu treball de mitologia ja el vaig estar mirant.
Ara començaré amb l’identificació de les imatges de cada déu:
24:En aquesta imatge apareix Apol·lo o Febos, en llatí Apol·lo o Febus, he arribat a aquesta conclusió ja que porta una lira, que és un dels seus atributs apart de les fletxes, Sol i llor.
26:Sapfo Eresia
29: No estic segura, però crec que aquesta imatge correspon a Dionís/Bacos, en llatí Bacus, ja que porta una flauta i apareix un animal semblant a una pantera.Altres atributs són el tirs i timbal.
33: Aquest és Zeus,en llatí Júpiter que és el déu del cel i el poder absolut.A la imatge porta com atribut l’àguila i el ceptre.També es un atribut el llamp.
35: Aquesta deessa és Atena, en llatí Minerva, la deessa de la saviesa, guerra arts i oficis.A la mà té Nice(és la filla d’Estix i la deessa de la Victòria).
36:En aquesta imatge apareix un gerro de figures roges en el qual apareix a l’esquerra Apol·lo,al centre Zeus, i crec que a la dreta hi ha Hera, perquè al cap porta una diadema.
El primer deu que apaereix en el powerpoint es Apol·lo o Febus en llatí deu de les belles arts amb el seu objecta identificatiu, la lira.
35 Atena o Minerva dea de la saviesa i la guerra amb l’escut a la mà esquerra.
36 Gerro de figures roges on apareix d’ esquerra a dreta Apol·lo o Febus amb la lira, seguidament Zeus en el tró asegut i amb un llamp a la mà agafant un vegetal de la dea Demèter o Ceres, de l’ agricultura.
37 Deméter o Ceres dea de l’ agricultura i la fecunditat amb dos cervols.
38 Hérmes o Mercuri deu dels viatges amb el seu casc alat.
39 Ares o Mart deu de la guerra amb una espasa a la mà.
40 Gerro de figures roges on apareix a la esquerra Hera o Juno dea del matrimoni amb la diadema i Apol·lo o Febus deu de les belles arts amb la lira agafada.
43 Gerro de figures roges on apareix el deu dels mars amb el seu trident, Posidó o Neptu.
44 Mosaic de Dionis o Bacus deu del vi i la festa amb una pantera.
45 Deméter o Ceres amb un grapat de vegetals a la mà representant la fertilitat.
48 Relleu de una festa grega on apareix a l’ esquerra del tot Apol·lo o Febus tocant la lira.
49 Relleu de les Tres Gràcies.
50 Les Moires, velles que tenien el poder de la vida de tot humà en uns fils.
52 Episodi mític on apareix Ulisses lligat al màstil del seu vaixell,per no ser devorat per les sirenes.
53 Gerro de figures negres on apareix Teseu matant el Minotaure de Creta.
54 Relleu en el que representa el moment que Aquil·les deixa de ser bulnerable.
59 Cícle Teba : moment que arriba Ulisses amb el Velló d’ or.
60 Deu dels viatges,Hermes o Mercuri amb el seu casc i un gos als peus.
61 Apol·lo o Febus amb la lira.
Fins aquí es on puc analitzar, espero que en acabar el curs sapiga totes les imatges i pugui arribar a fer un power point tan complet i específic com aquest.
Margalida molt bona feina la veritat es que jo ja se d’ una que l’ utilitzara més d’ un cop per estudiar.
Estic cotenta que alumnes d’altres centres, i sobretot de l’Albéniz, ho pogueu aprofitar. Ja ens fareu saber les ampliacions i millores!
Bons comentaris iconogràfics, es nota que porteu un any treballant l’anàlisi de les imatges. A part del detall en l’assignació de característiques i atributs dels déus, m’ha agradat la referència als estils decoratius de la ceràmica grega.
L’Ariadna, Margalida, està fent un treball comparatiu entre el panteó grec i el romà. Esperem que ens vagi fent avenços de les seves conclusions durant el primer trimestre, abans del lliurament definitiu en tornar de vacances de Nadal.
N’estic molt contenta, Teresa i Ariadna! Us recomano aquest vídeo que trobareu aquí, potser us serveixi. Espero en candeletes les conclusions del treball, Ariadna. Segur que a la Teresa li caurà la bava! Quina sort poder-lo lliurar després de Nadal! Jo en porto tres de clàssiques (tot un èxit!) dos d’onomàstica: un d’antroponímia i l’altre de toponímia, i un tercer de referents clàssics en la música. Una bogeria, pobres, l’han de lliurar a principis d’octubre i anem de corcoll; tanmateix, n’estic molt contenta perquè han treballat i m’han fet treballar de valent durant tot l’estiu. També compartirem amb els aràcnids i les aràcnides els resultats de tres línies de recerca que varen començar en els nostres blocs i que han anat estirant del fil fins aconseguir uns treballs de recerca de clàssiques que, quan els acabin, espero estar-ne ben orgullosa i la Coty, la Núria i l’Uri encara més.
I tant que sí. Jo vaig seguint tots els tastets que ens han ofert al bloc i realment estic pendent del resultat final. Segur que el seu esforç tindrà una justa recompensa!
Hola
no he pogut veure el video molt bé perque es veu distorsionat…:( però he distingit una mica alguns deus com Dionis-Bacus,Atena-Minerva,Hermes-Mercuri,Ares-Mart,Posidó-Neptú,Hera-Juno…etc
està molt interesant,per el que he vist explica molt bè la mitologia.
Χαιρε!
Per estudiar, m’hagués anat bé veure aquestes fotografies, ja que els esquemes estan trets del llibre, i és més pràctic estudiar amb aquest mètode que no pas amb el llibre.
A les fotos, he identificat a bastants déus i deeses, però n’hi ha hagut uns quants que he identificat més ràpid, com per exemple el déu Hermes, (reconegut fàcilment pel seu casc amb unes petites ales) Persèfone, Demèter i Zeus, (els he reconegut ja que al fer un treball sobre la dea Persèfone, he reconegut fàcilment la fotografia, ja que jo l’he utilitzat) també Apol·lo (reconegut per la seva lira) entre altres.
Diem que la literatura grega és sobretot mitogràfica, ja que en quasibé totes les obres que pertanyen a la literatura grega tracten temes mitològics, dels déus i herois de l’època.
La mitologia grega és una religió politeista, és a dir que consta de molts i diferents déus, i com bé m’ha dit la Lida el més important de la mitologia grega és el que ha durat fins als nostres dies, el que ens ha arribat a nosaltres. Ens agraden els mites perquè són bonics, estan relatats d’una manera que fa que ens enganxem a ells.
Χαιρε!
ΧΑΙΡΕ
El mot mitologia prové del grec μυφος, “paraula, noticia, faula, conte, etc.” , i λογος “raonament, estudi”, Mitologia pot voler dir tant conjunt de mites com ciencia que estudia els mites , així doncs, un mite és una historia inventada que explica fets fabulosos a l’entorn dels déus. El mite clàssic, és una manera de pensar que dona resposta a tot allò que tot el que la humanitat sempre ha intentat esbrinar; qué som, d’on venim, on anem, per qué existim, que hi ha després de la mort. Aquest pensament mític s’oposa al nostre pensament actual, que és racional. Els mites també han patit un progrés de “modernització”, els han intentat convertir en pensaments científics i filosòfics. Coneixem els mites grecs gràcies a la literatura grega, que és mitogràfica, es a dir el seu contingut és sobretot sobre temes mítics. La civilització grega va crear un sistema mitològic, fruit d’una unió de deus ctònics, venerats pels pobles agrícoles de la Mediterrània, i de déus celestials, portats pels pobles pastorals indoeuropeus que van ocupar Grècia a partir del tercer mil•lenni abans de Crist. La religió grega és doncs politeista, i els déus están caracteritzats per l’antropomorfisme, però, els déus no sols tenen aparença humana, sinó que també tenen sentiments i passions humanes. La major part de la mitología es refereix al món heroic; és, per tant, una mitología heroica. Els herois, són essers humans, d’orígen semidiví; fills d’un déu i d’una mortal o viceversa.
XAIPE!
La paraula mitologia probé de les grafies mythos en grec , paraule , conte, i de la paraula logia,estudi o raonament.La mitologia es el conjunt de mites , com ciència que estudia mites.
Un mite és una història inventada que explica fets fabulosos a l’entorn dels dèus.
Els mites els coneixem apartir de fonts antigues , com la Ilíada.
El principal dèu que manava a l’Olimp era Zeus , va tenir un munt de fills , pero estaba casat legítimament amb Hera la deesa del matrimoni.Cada deu té el seu atribut, com per exemple Ares el qual el seus atributs eren el casc i les armes, o Hèstia ,la flama.
Tambè es trobaven altres divinitats menors que no tenien tanta importància.
Els principals herois de la cultura grega eren Hèracles, que va realitzar 12 treballs importantisims, Odisseu protagonista de l’Odissea , Bel·leforontes va matar la Quimera; Jàson i Perseu entre d’altres. Tambè trobariem altres herois i heroines locals.
Stefanny, cal respondre les preguntes demanades!
Cristina, per què creus que encara ens encanta la mitologia en el segle XXI? Pensa una mica i segur que hi trobaràs un altre motiu de pes a més de l’entreteniment.
Edgar, Rubén, com s’escriu mite en grec?
Crec que tots i totes podríeu tenir més cura de l’ortografia i de l’expressió.
Enllaços interessants de mitologia: http://www.nosaltres.cat/www/seccio?p_idint=610257
Salveee. 🙂
En primer lloc, diem que la literatura grega és mitogràfica perquè els seus arguments i continguts són principalment temes ” mítics “, i las seves històries giren entorn als déus.
El que he reconegut son: Zeus (Júpiter), perque els seus atributs més importants són l’àguila i el llamp. Demèter(Ceres), perque un dels seus atributs son les espigues, un altre crec que es Apol·lo (Febos), i els seus atributs son el Sol i la lira, també ha sortit la dea Atena (Minerva), amb els atributs de l’ègida i l’òliba, Hera (Juno), amb el paó i la diadema, Àrtemis (Diana), amb el buirac i l’arc, els cérvols és un dels seus animals sagrats, Hermes (Mercuri), amb el seu barret alat, Posidó (Neptú), amb el trident, Dionís (Bacus), èxtasis, l’animal que hi apareix és la pantera, el seu animal sagrat, no estic segura, pero crec que en un relleu hi surten les Càrites, o Gràcies, las Parcas, las que teixen el fil de la vida, ( Cloto, Laquesis, Atropos), Bòreas, un vent, per lo que diu abaix en grec, Ulisses, rei d’Ítaca, de l’Odissea, amb las sirenes, Teseu, vencent el minotaure, un relleu és la nereida Tetis, banyant el seu fill Aquil·les en el riu Estix per tornar-lo mortal.
Sento moltissim de debó que no els hagi possat alguns en ordre, i se que n’hi han més per identificar, però és tan sols per falta de temps, quan pugui prometo que seguiré amb les identificacions.
Valeeee. 🙂
Crec que em podré esperar, Zicora!
mitologia -> prové del grec μιτηοσ
mite-> historia inventada que prové de fets fabulosos
cicles mitics ->
argonautes
casal de tebes
micenes
troia
peloponnesi
atenes
locals
herois civilitzadors -> teseu
herois guerrers -> aquil.les
De les imatges no eh reconegut gaires :S
Xaipe!
·Quins déus i quins herois has reconegut?
Malauradament, només n’he pogut reconèixer uns quants:
-Apol·lo
-Zeus (si no m’equivoco, és el que surt amb una espècie de tro a la mà dreta i una àguila a l’altra)
-L’oracle (La reconec d’un altre dibuix que representa la mateixa escena)
-Hèracles (perseguint al cérvol)
-Hermes (amb el seu casc alat)
-Dionís (amb el seu vi i la pantera)
-Posidó (amb el seu trident)
-Serapis (la mateixa escultura que la de l’article “L’Esculapi d’Empúries” que vas penjar, en el qual en Jordi esmenta el seu nom)
-Persèfone (una imatge fosca en la que surten 3 dones amb un fil)
-Bòreas (Déu del vent fred del nord)
-Prometeu (Sent menjat per l’àguila enviada per Zeus)
-Teseu (lluitant amb el minotaure)
-Pegàs
-Hades (amb el cèrber)
·Per què diem que la mitologia grega és mitogràfica?
-En diem de la literatura grega mitogràfica perque es centra en els mites i parlen majoritàriament dels déus.
·Per què ens agrada tant?
-Personalment m’agraden perquè sempre aporten el seu significat didàctic a totes les coses, ja sigui directament com indirectament. Generalment, en la meva opinió personal, penso que actualment encara agraden perquè són de les primeres històries que s’han fet sobre personatges fantàstics que avui dia podríem en certa manera anomenar “superherois”. També podríem afegir el seu contigut familiar confús, però pensant-ho millor, dubto que sigui una de les raons perquè ens agrada tant.
Xairete :D!!
*Χαιρετε! 😀
Xaipete!!
m’agrada molt la mitologia i crec que està molt bé aquest power amb tot d’informació sobre el tema. En les imatges he pogut identificar a Apol·lo, en la imatge 24, per la lira i mirant al Sol. A la 29 hi ha Bacos o Dionís, l’he identificat per la pantera i la flauta. A la 33 he vist a Zeus, l’he identificat per el ceptre i l’àguila. A la 35 a Atena per l’escut que porta. A la 36 Demèter, Zeus i Apol·lo. La 37 no se si és Demèter, o Artemis ja que es la deesa de la caça. 38 és Hermes pel seu cas alat. El 39 és Ares el deu de la guerra per la espassa, etc.
La literatura grega és mitogràfica, ja que es basa en els mites i en els déus.
A mi m’agraden perquè sempre t’nesenyen alguna cosa. Els personatges fan alguna cosa mal feta, i després els déus els castiguen. També m’agraden perquè en certa manera és la primera literatura del món, en que per exemple es van basar molts escriptors i poetes del renaixement.
Salve! Quins déus i quins herois heu reconegut en les imatges i per què; per què diem que la literatura grega és sobretot mitogràfica? Per què la mitologia grega encara avui ens agrada tant?…
El primer que he reconegut és Apol·lo o Febos,ja que porta una lira, que és un dels seus atributs apart de les fletxes.
En la diapositiva 26 he reconegut a Sapfo Eresia pel nom gravat a l’escultura.
A la 28 Dionís o Bacos ja que porta una flauta i apa les vinyes i el vi.
En la 33 Zeus,en llatí Júpiter que és el déu del cel i el poder absolut.A la imatge porta l’àguila i el ceptre.També una característics principal és el llamp.
En la 35 És Atena, en llatí Minerva, la deessa de la saviesa,i la guerra . A la mà té Nice.
En la 36 apareix Apol·lo, Zeus, i Hera.
En la 37 Deméter o Ceres dea de l’ agricultura i la fecunditat amb dos cervols.
En la 38 Hérmes o Mercuri deu dels viatges amb el seu casc alat.
En la 39 Ares o Mart deu de la guerra amb una espasa a la mà.
En la 40 Hera o Juno dea del matrimoni i Apol·lo deu de les belles arts amb la lira agafada.
En la 43 Posidó o Neptu amb un trident a la mà.
En la 44 Dionis o Bacus deu del vi i la festa amb una pantera.
A la 45 Deméter o Ceres amb vegetals a la mà representant la fertilitat.
A la 48 Apol·lo o Febus tocant la lira.
A la 49 les Tres Gràcies.
A la 50 Les Moires, velles que tenien el poder de la vida de tot humà en uns fils.
En la 52 Ulisses lligat al màstil del seu vaixell,per no ser devorat per les sirenes.
En la 53 Teseu matant el Minotaure de Creta.
A la 54 Aquil·les deixa de ser bulnerable.
En la 59 Ulisses amb el Velló d’ or.
En la 60 Hermes o Mercuri, déu del comerç amb el seu casc i un gos als peus.
En la 61 Apol·lo o Febus amb la lira.
Diem que la literatura grega és mitogràfica, ja que en la majoria de les obres que pertanyen a la literatura grega tracten temes mitològics.
Ens agrada tant ja que la literatura moderna deriva de la literatura mitogràfica.
Lida, crec que m’hauria de començar a preocupar. Totes aquestes imatges em sonen, la gran majoría si més no, però et juro que només una o dos, les reconec.. M’hauré de posar molt al dia i saber més dels déus o aniré més malament encara..
he reconegut la de Serapis perquè se m’ha quedat de l’apunt del fil de les clàssiques, i la de posidó, perquè em sonava bastant, i l’he volgut buscar.
A la pregunta de per què ens agrada tant la mitologia, suposo que això depen de cada persona però suposo que té a veure amb la fantasia, amb la màgia que transmet parlar d’aquells déus, de les seves històries,,, ja siguin veritat o mentida.
Aïda, com estàs? Ja estàs a casa o encara hospitalitzada? De mica en mica ja et posaràs al dia! Millora’t i fins ben aviat.
Xaipete!!
Abans de contestar les preguntes que ens formules Lida, e de dir que la imatge que mes m’ha cridat l’atenció ha estat la de les sirenes i Ulisses la número 52 el primer testimoni escrit que es té d’elles és la seva menció en l’Odissea d’Homer. No obstant això, ja figuraven amb l’esmentada forma en les representacions artístiques més antigues de Grècia, moltes de les quals són monuments i ofrenes funeraris. Es dedueix així la seva presumible vincle amb l’altre món, unit al freqüent ús iconogràfic dels éssers aliats per representar als esperits dels difunts.
-Quins déus i quins herois heu reconegut en les imatges i per què?
No els e reconegut tots però els que no e buscat informació a diferents enllaços.
Apol·lo perque porta una lira, que és un dels seus atributs. Sapfo Eresia pel nom gravat a l’escultura.
Dionís que porta una flauta el vi. Zeus que és el déu del cel també porta l’àguila i el ceptre i la seva carcterística també es el llamp. Atena que és la deessa de la saviesa i de la guerra . Deméter la deessa de l’ agricultura i la fecunditat surt amb dos cervols. Hérmes Déu dels viatges amb el casc alat. Ares Déu de la guerra amb una espasa a la mà. Hera la deessa del matrimoni. Posidó amb un trident a la mà. Dionis Déu del vi i la festa amb una pantera. Deméter surt amb vegetals a la mà representant la fertilitat. Teseu matant el Minotaure de Creta.bUlisses amb el Velló d’ or. Hermes Déu del comerç amb el casc i un gos als peus.
-Per què diem que la literatura grega és sobretot mitogràfica?
Diem que la literatura grega és mitogràfica, perquè la majoría d’obres tracten sobre mites.
-Per què la mitologia grega encara avui ens agrada tant?
Ens agrada perquè els mites sempre són didàctics, sempre t’ensenyen una “llisó” a partir d’una petita história.
Salve!
Quins déus i quins herois heu reconegut en les imatges i per què?
-Zeus (pel tro a la mà)
-Hèracles (pel cérvol)
-Hermes (pel casc)
-Dionís (pel vi)
-Posidó (pel seu característic trident)
-Serapis (pel caduceu i la serp)
-Teseu (pel minotaure)
-Pegàs (per la seves ales)
-Hades (pel gos de tres caps, Cèrber)
Per què diem que la literatura grega és sobretot mitogràfica? Diem que la literatura grega és mitogràfica perquè parla principalment de mites i les seves histories parlen majoritàriament sobre la vida dels déus.
Per què la mitologia grega encara avui ens agrada tant? No sé perquè els agrada a els altres, però el que és a mi, m’agrada ja que dona explicació i relaciona coses que nosaltres ni tan sols havíem pensat. Es divertit saber la vida dels déus i tot els que l’envolta.
Los mitos siguen vivos (Carlos García Gual) http://cultura.elpais.com/cultura/2012/11/20/actualidad/1353428891_244120.html#bloque_comentarios
Xaipe!
Molt bon esquema, gràcies a aquest esquema es pot recolçar el del llibre.
He reconegut a:
-Zeus (pel tro a la mà)
-Hèracles (pel cérvol)
-Hermes (pel casc)
-Dionís (pel vi)
-Posidó (pel seu característic trident)
-Per què diem que la literatura grega és sobretot mitogràfica?
Diem que la literatura grega és mitogràfica, perquè la majoría d’obres tracten sobre mites.
Salve!
-Zeus (pel tro a la mà)
-Hèracles (pel cérvol)
-Hermes (pel casc)
-Dionís (pel vi)
-Posidó (pel seu característic trident)
-Serapis (pel caduceu i la serp)
-Teseu (pel minotaure)
-Pegàs (per la seves ales)
-Hades (pel gos de tres caps, Cèrber)
Ès divertit saber la vida dels déus i tot els que l’envolta.
Pingback: Com és l’amor en la mitologia grega? | El fil del mite grec