Fem un repàs de la vida quotidiana a Grècia (I i II) a través de les activitats que proposa Marià Betriu a Euphorvia i després en deixes aquí un comentari.
Fem un repàs de la vida quotidiana a Grècia (I i II) a través de les activitats que proposa Marià Betriu a Euphorvia i després en deixes aquí un comentari.
Aquests exercicis m’han ajudat a recordar la lliçó de La vida quotidiana a Grècia.La vida a la Grècia clàssica era molt dura, sobretot pel masclisme que hi havia.Moltes noies no podien estudiar ja que s’havien de dedicar a les feines de la llar que els ensenyaven les seves mares. Les cases eran grans i molt luxoses, hi havia algunes que tenien dos pisos i al de dalt, estava el Gineceu.
En general, m’ha anat molt bé, n’he fallat molt poques i com a mínim m’ha servit per fer una repassada al tema i per veure que la cultura de primer la porto prou bé.
Les activitats en general m’han anat molt bé, no n’he fallades gaire i a més ha servit per repassar el tema del llibre que no em va quedar gaire clar però ara ja el tinc complert.
PLagia d’una manera molt gràfica com funcionava la vida dintre de les cases i la situació que vivien les dones de diferentes classes socials.
Els excercicis estan bé per recordar i per assolir els coneixements anteriors. Realment la vida en aquella època era bastant dura, però si ens posem a pensar potser d’aqui uns quants anys o segles les altres civilitzacions diguin el mateix de nosaltres i realment nosaltres vivim tan malamnet? …pregunta que deixo en l’aire.
Trobo que aquestes activitats estàn força bé. M’han recordat alguns aspetes de la vida quotidiana a la atiga Grècia que ja no recordava. Penso que és una manera diferent de repasar el que treballem a classe i és bastant entretingut. Et fa fixar-te més en els detalls que si ho llegeixes del llibre.
Aquests exercicis estan força bé, ja que crec que és una bona manera d’aprendre, i de recordar més les lliçons anteriors!
Fins demà Margalida!
hola margalida! com envejo als teus alumnes, quina sort que tenen, és tot un plaer tornar a escoltar la teva veu, ens veiem,un petó, toni,ah!….tinc més música a myspace.com/tonibreganciano
[u]Pàg 98 exercici 1[/u]
La noia, s’aixeca, després de fer les seves necessitats, menja un desdejuni lleuger, pa sucat amb vi, continuament es vesteix per anar al mercat, la noia duia un ”peple” que és una túnica amb una obertura pel cap i pels braços, subjectada amb fermalls o puntades i recollides a la cintura amb un cinyell. La peple es de llana. La dona per fer bona cara es va utilitzar cosmètics, coloret, cremes, pólvores… i es va ficar perfum per fer bona olor. Obviament els perfums no teíen la calitat d’avui en dia.
La noia, arreglada, va anar al mercat, a comprar menjar.
A l’hora de dinar va anar ella, el seu marit i els fills a dinar a fora de casa.
L’apat principal era al capvespre i després de dinar hi havia el simposi, la beguda en comú, juntament amb convidats. Duran la simposi parlaven de filosofia, política, de literatura, d’art o ciències…
La noia, dsprés de dinar va fer les feines de casa, i després es va dedicar a fer el sopar.
Aixñi doncs, aquest es un dia d’una noia Atenesa.
[u]Informació del llibre de Grec 1[/u]
N’estàs segura, Anna, que una dona a Grècia podia fer tot això?
Pàgina 98 exercici 2
He preguntat per casa si recorden les joguines que tenies cuan eren petits, i a l’època dels meus avis quin tipus de joguines hi havia, m’han explicat que tot era bastant artesà, els nens jugaven amb cotxets de fusta, amb cavalls de fusta quan eren més petits, i les nenes amb nines de roba, la fusta i la roba era el material que més s’utilitzava fa uns anys per fer les joguines dels nens petits.
Resulta, que coincideix molt amb les oguines dels nens grecs, el llibre de Grec ens dona bastanta informació de les joguines, per exemple, primer, de ben petits, s’entretenien amb un sonall, després amb petites bestioles de joguina, com ara cavallets, porquets, gossets… quan començàven a caminar, se’ls donava una roda per caminar, i sovint un carretó amb una llança, de més grans jugàven amb pilotes, amb io-ios, baldufa, bales… Molt semblant a les joguines que utilitzaven els meus pares i els meus avis.
Les baldufues, io-ios, etc… eren de fusta, artesanals, amb molt de detall i pintats a ma, amb molt poc temps ha canviat molt la manera d’entretenir-se dels nadons dabans als nadons d’avui en dia.
La tecnologia, la informática, ha sigut un avenç realment important per a la societat d’ara, tot ha canviat de manera execiva i ara els nens tenen de tot, mentres que tant els nens grecs com els nens d’aquí de fa anys, no tenien taqntes joguines com ara, sinó que amb poques es tenien que conformar.
Després de corregir-me, Margalida, he reaccionat… Les dones eren bastant esclaves, esclaves dels seus marits, de les feines de casa, dels fills, la meva historia ha sigut una mica ”irreal”, suposo que l’he fet a partir de les noies bastant privilegiades.
Al llibre de Grec explica una miqueta tot això, la manera com vestien, i els apats com eren.
Això del ”simposi” suposo que deu ser com el nostre ”sobretaula”, el que no m’ha quedat gaire clar es lu dels invitats, aquí explica com si això pases casi cada dia…
Resumidament, la dona Grega, era molt treballadora, se’n cuidava de totes les tasques, mentres el marit treballava fora de casa!
Pàgina 98 exercici 3
Sobre la pregunta que es feia Plató, jo trobo que les dones no som les úniques que tenim que encarregar-nos de les feines domèstiques, actualment, la noia viu en igualtat de condicions que els homes, en la majoria dels casos, tot i que desgraciadament encara existeix el ”matxisme” i hi ha dones que només s’ocupen de tenir la seva vivienda en condicions i portar la casa al dia.
Personalment, crec que seria interesant que la dona pogués treballar al igual que ho feia l’home, que s’ocupés d’activitats productives i que tant la dona com l’home conjuntament s’ocupessin de tenir la casa en condicions, ja que hi vivien tots dos i tots dos tenien la necessitat de que no hi faltés de res.
Desgraciadament, però, la dona Grega no podia escollir, només tenia una opció, i aquesta es servir per al seu home, ocupar-se de la finca i tenir-ho tot a punt, estaven com ja he dit bastant esclavitzades i tenien poca llibertat.
Com en un exercici anterior he dit, suposo que això no passava a totes les cases, i les més privilegiades podien disposar de temps lliure, d’oci, per dedicar-se temps a elles mateixes, i preocupar-se per la seva bellesa i el seu físic en general.
Grec 1 Pàgina 98 exercici 4
En l’escena es poden veure diferents tipus de personatges.
Els homes i dones privilegiats, que disposen de temps de lleure, cada un d’ells està fent diferentes coses, menjar, beure, descansar, jugar, tocar la lira etc.
Mentres que podem observar alguns esclaus, que serveixen als amos tot el que desitgen, estàn pendents del que volen, i els hi proporcionen tot allò que se’ls demana.
Si jo fos un dels convidats, i pogués disposar de tanta comoditat suposo que estaria com en un nuvol, menjaria, beuria, jugaria, descansaria, i lu més segur que no em donés compte del contrast d’estat entre jo i els esclaus… Mentres jo estigués disfrutant al maxim, altres persones estarien treballan i servint a altres, o a mi mateixa…
L’esclavitud era alguna cosa normal en aquella época.
Per lu tant, si jo fos un convidat, disfrutaria i m’ho pasaria d’allò més bé, fent vida social amb els altres i descansan, no treballaria i no faria res.
La decoració es típica, les senefes de les parets, les gerres o càntirs que hi ha al menjador, el tipus de copes y de recipients per posar el menjar…
Es pot observar en el dibuix com els invitats, llençen les restes de menjar al terra, restes que probablement en seguida fossin recollides pels assistens i esclaus.
Uns exercicis realment curiosos!
Això es tot! Suposo que es podia fer en aquesta entrada, no se si és exactament el que es demanava, en aquest últim suposo que em tindria que haver fet passar per un convidat, però he preferit comentar les curiositats de l’imatge, i a la vegada comentar el que faria també com a convidat.
Bona nit!
Ja veig, Anna, que t’has espavilat i has entès què era el simposi a Grècia: la segona part d’un banquet en què l’alegria i la gatzara hi eren presents, però les dones de la casa no hi podien participar, sols les esclaves que servien el vi i les heteres que entretenien amb la seva música i danses el senyor i els seus convidats masculins, mentre parlaven de política, filosofia, literatura, etc.
Has començat amb empenta aquest segon trimestre!Et felicito!
Que gaudiu d’una gran experiència avui a Un dia al Nacional! Fins divendres!
Bueno, dir que només he pogut fer un test (Vida quotidiana: la familia) i he tret 6/10, encara tinc que repasar una mica més per poder treure bona nota al examen de la Teresa!
És una gran ajuda per repasar el tema del llibre, gracies per la aportació!
guau, què divertit! m’encanten els exercicis sobre els déus amb l’arbre genealògic… I EL IAIO QUE APAREIX AL FINAL DE L’EXERCICI TAMBÉ!!!
bon diaaa!
son bonissimes aquestes activitats per preacticar i també per aprofundir en el tema.
jo he fet les activitats d ela vida quotidiana I, i he fet les activitats de la familia, on he assolit uns coneixements que no sabia amb el tema del llibre de text i les activitats ja relitzades, sobretot en el ambit del home grec que no sabia molt d’ aquest tema, i les preguntes d ela dona totas les he fet correctes.
Després he fet les activitats de la vida quotidiana II i he fet les activitats d ela roba i el calçat, de les quals m’ han costat una mica le sd ela vestimenta i identificar segons que vestits, el calçat m’ ha sigut molt més fàcil.
MOLTA SORT PER L’EXAMEN
Amb aquestes activitats d’aprofundiment i de repàs sobre la vida quotidiana segurament les preguntes de cultura us aniran molt bé.
Gràcies per deixar-hi comentari. Si teniu PDI al centre els HotPotatoes s’hi adapten molt bé així com al Moodle. Nosaltres els hem treballat a través del MoodleFil i la nota queda enregistrada, així com el temps i els errors.
En Marià Betriu va fer un bon treball!
Gràcies, Marià, per compartir aquestes activitats amb nosaltres. Com veieu, els alumnes de l’Albéniz també n’han tret profit! D’això se’n diu pràctica compartida, oi?
Pel que fa als resultats, el sis està bé, Edgar, però no et confiïs i repassa encara més. Andrea, el que hauràs de fer és revisar bé els apunts sobre les imatges del llibre i fixar-te en les característiques de cada peça de roba. Carla, sabem de que mitologia en saps molt, llença’t ara als exercicis de la vida quotidiana.