MMXVIII AD: Scientiae hebdomas

La setmana de la ciència és un programa per divulgar el coneixement científic per tota Catalunya. Els alumnes de clàssiques de l’Institut Isaac Albéniz  hem celebrat la 23a edició d’una manera ben especial:

Els alumnes de quart d’ESO hem confeccionat un mural titulat El laberint dels invents. El quid del mural és el mite de Dèdal i Ícar, però també hem explicat tècniques de construcció i la biografia de Vitruvi, un arquitecte i escriptor romà, entre d’altres coses. Primerament, ens vam distribuir en petits grups. Cada grup ha treballat diferents aspectes del mural. Quan tots els grups van enllestir la seva feina, vam ajuntar tots els treballs en el mural. Els alumnes més creatius es van encarregar de la part més artística i estètica, fent un dibuix il·lustratiu del mite de Dèdal i Ícar.

Els alumnes de primer de batxillerat han fet un treball sobre els arcs romans, les tècniques de construcció i els elements constructius d’un arc. Aquests treballs formen part del mural i són molt interessants, ja que ens expliquen com construïen els arcs, les parts d’aquests arcs i ens esmenten tipus de tècniques, com per exemple les que s’utilitzaven per fer les voltes de canó (opus fornicatum).

En aquest muntatge fotogràfic podreu veure com va quedar el mural que vam elaborar els alumnes de quart d’ESO i els de primer de batxillerat. Encara que podreu observar molt millor el mural si aneu a veure’l al costat de la biblioteca del centre!

[Realitzat per Marina Solà i Paula Sorribes amb iMovie]

Per fer aquest article ens hem basat en alguns treballs anteriors d’alumnes de clàssiques del nostre institut. Us deixem els enllaços per si els hi voleu fer una ullada: Setmana de la ciència MMXV AD i Setmana de la ciència MMXII AD.

I per finalitzar, alguns suggeriments per al comentari.

  • Trobeu un llatinisme que hem utilitzat i dieu-ne totes les característiques. Què significa en el nostre text?
  • Expliqueu la vostra aportació al mural i una dels vostres companys que recordeu per l’exposició.
  • Mireu els articles enllaçats d’altres anys i digueu quin era el tema que tractava l’exposició de cadascun. Us atreviu a proposar-ne un de nou per a l’any vinent? Així ajudeu els professors…

Vobis placuisse expectamus!

Marina Solà i Paula Sorribes, 4C2

35 thoughts on “MMXVIII AD: Scientiae hebdomas

  1. Carla Marín

    El llatinisme que han utilitzat a sigut “quid” es refereix al punt essencial d’una qüestió.
    El que vaig fer al mural va ser un article sobre el arc roma amb dos companys mes. El meu company Pol va fer el dibuix amb un nen del c2.
    El any que ve es podria ver sobre els noms del planetes.

    Reply
    1. Paula Sorribes

      Em sembla molt bona idea que l’any que ve la setmana de la ciència sigui sobre els noms dels planetes, és un tema molt interessant!

      Reply
  2. Brenda Morilla

    Salve!
    El llatinisme que han utilitzat ha sigut: quid, que vol dir: “punt essencial d’una qüestió”
    La part que vaig fer al mural va ser escriure un article sobre la cúpula, el qual el vaig tenir que fer amb dos companys. On van posar la definició, la història i algunes imatges de com era per dintre i per fora, ( les imatges les va posar el Pol ).
    Pel que he observat l’any passat el van fer sobre instruments mitològics.
    El any vinent es podria fer una exposició sobre com es deien les coses que utilitzaven per al seu dia dia en llatí.

    Reply
  3. Jordi Agraz Santos

    Salve!
    Per mi ha sigut un treball per la setmana de la ciència molt bo, el dibuix dels meus companys Pol i Leo m’ha semblat molt ben fet, un mural molt ben elaborat i ben explicat per els voltants del dibuix. Jo tenia curiositat pel mite de Dèdal i Ícar, era un mite que ja havia escoltat parlar d’ell, però mai havia tingut tota la informació sobre ell. En conclusió, em sembla un molt bon treball i amb una informació molt ben buscada i ben treballada.

    Reply
    1. Marina

      Salve! Trobo molt bé que apreciis el treball, tan fet pels teus companys com per tu mateix. Molt interessant que haguéssis sentit a parlar del mite i que ara ja hagis pogut descobrir més sobre ell.

      Reply
  4. Ona Centella Pla

    Salve!
    A mi m’ha agradat bastant aquest projecte perquè entre tots ho podem fer tot si tothom aporta una mica ho podem aconseguir i això es el que hem fet. Jo per exemple he aportat els tipus de pedra que hi havien en aquella època.
    El vídeo crec que està molt be i molt treballat perquè alguna vegada he intentat de fer alguna cosa semblant i m’ha semblat bastant difícil.

    Reply
    1. paulasorribes Post author

      Moltes gràcies! Tens raó, si tothom treballa una mica, entre tots podem aconseguir fer moltes coses.
      Tens alguna idea per la setmana de la ciència de l’any que ve?

      Reply
  5. Albert Girones

    Recordo perfectament com es va elaborar el mural, el Pol Garduño i en Leo Ferrero.
    Setmanes abans la classe vam elaborar uns treballs, després van ser organitzats i exposats al mural.
    Una vegada acabat el mural vam fer unes exposicions davant dels companys.
    A mi em va agradar participar en aquest treball.

    Destacar el gran treball de Pol i Leo per la representació del mite.

    Reply
    1. Marina

      Bona memòria! Està molt bé que hagis trobat interessant i que t’hagi agradat aquest treball. Tens alguna proposta per la setmana de la ciència de l’any que vemé? I el llatinisme, l’has pogut identificar?
      Vale!

      Reply
  6. Aina Camps

    1. El llatinisme que han utilitzat és “quid”. És un pronom interrogatiu. El seu significat literal és “què?”. Significa l’element més important, més destacable. En el text adquireix el significat no literal, i diu que l’element més important del mural és el mite de Dèdal i Ícar.

    2. Jo vaig plantejar i vaig dur a terme tota la distribució del mural, juntament amb la meva companya Aida. Vam tallar el paper, vam plantejar la forma en la que distribuiríem la informació, vam decidir on aniria el dibuix de Dèdal i Ícar, on hauria d’anar el títol, i la resta.
    Unes altres companyes van explicar el mite de Dèdal i Ícar, el qual ara explicaré;
    Dèdal i Ícar eren pare i fill. Dèdal va ser l’inventor i constructor del Laberint de Creta, on hi havia tancat el minotaure. Teseu va matar al monstre, però Minos va culpar a Dèdal de la mort del minotaure i el va tancar a ell i al seu fill dins del Laberint de Creta. Com que Dèdal era hàbil en recursos, va saber construir unes ales amb plomes d’ocells unint-les amb cera. Se les van posar a les espatlles i, abans d’enlairar-se, Dèdal va aconsellar al seu fill que no volés ni massa enlaire ni massa prop del mar. Ícar, cegat per la llibertat que ara tenia, no va fer cas i va volar massa prop del Sol. La cera de les ales es va fondre, i Ícar va caure al mar. Ara aquest mar s’anomena mar d’Icària.

    3. La setmana de la ciència de MMXV va tractar sobre les xarxes viàries creades pels romans i sobre la relació entre les lletres de l’alfabet grec i la ciència. La setmana de la ciència de MMXII es van preparar dues exposicions: una relacionada amb l’origen mitològic dels instruments explicats des de dos punts de vista (tècnic i mitològic), i l’altra relacionada amb ètims grecs relacionats amb el so.

    Reply
    1. Paula Sorribes

      Molt bon comentari! Has treballat de valent per comentar l’article i està molt ben fet!
      Es nota que has investigat sobre el mite de Dèdal i Ícar. La teva companya i tu heu fet molt bona feina també en la distribució del mural.
      Tens alguna idea per la setmana de la ciència de l’any que ve?

      Reply
      1. Teresa Devesa i Monclús

        Tens bon ull, Paula. Coincideixo amb tu que l’Aina ha et un comentari molt elaborat Vull destacar que hagi comentat el llatinisme “in situ”, és a dir, exactament què vol dir en el text. És una llàstima que no ho hagi reblat amb una proposta original per al proper.

        Reply
  7. Claudia Anselmo

    En Pol i en Leo han fet un bon treball, sincerament m’agradat molt, uns artistes!!
    Dir que tambè m’ha agradat participar fent els morals amb els meus companys.

    Reply
    1. Marina

      Bon comentàri, però per no fer-lo tan breu, podries haver fet ús del sugeriments de comentari, però ens alegrem de saber que t’ha agradat fer el mural i com de bé dibuixen en Pol i el Leo!

      Reply
  8. ENRIC GÓMEZ

    M’ha semblat un mural molt bó i adequat per la semana de la ciència.
    Jo no coneixia el mite de Dèdal i Ícar, hauré de mirar i investigar cosas sobre aquuest mite.
    El dibuix es preciós i està molt treballat, es nota que els dibuixants saben el que estan fent i saben sobre el que estan dibuixant, felicitats als dibuixants!

    Reply
    1. Marina

      Estic d’acord amb tu, els dibuixants han fet una molt bona feina. Si investigues sobre aquest mite, ben fet! Sempre va bé aprendre coses noves.

      Reply
  9. Marta Molina

    Salve!
    Jo no vaig tenir el plaer de poder treballar els temes de les tècniques de construcció i la biografia de Vitruvi ja que vaig estar fent, juntament amb l’Anna Ruiz, l’article de Tarraco MMXVIII.
    Al mural hi ha informació sobre els elements constructius d’un “arcus”, tècnicas de construcció, un resum del mite de Dèdal i Ícar, els tipus de formigó etc.
    El dibuix està molt ben fet ja que es pot veure amb facilitat, és a dir, que la mida és l’adequada i molt ben situat ja que està al centre, on normalment va la visió.
    El llatinisme utilitzat es “quid” que s’utilitza per dir que es el centre d’alguna cosa. En aquest cas es refereix a que en el centre del mural es situa el dibuix que representa el mite de Dèdal i Ícar.
    Vale.

    Reply
    1. Marina

      Molt bé Marta! El vostre article sobre Tarraco estava molt ben elaborat, bona feina. Sí, el llatinisme es “quid”, però no l’hem utilitzat per indicar el dibuix, però felicitats per haver-lo trobat!

      Reply
  10. Anna Ruiz Solà

    Salve!
    El llatinisme que han utilitzat és “quid”. És un pronom interrogatiu. El seu significat literal és ”què” i es refereix al ”punt essencial d’una qüestió”. En el text no s’utilitza el significat literal, i s’interpreta que la part més essencial del mural és el mite de Dèdal i Ícar.
    Jo no vaig poder participar en la creació del mural perquè estava fent un altre treball, concretament l’article sobre la sortida a Tarragona (Tarraco MMXVIII AD) però sí que vaig veure el resultat i les presentacions i ho van fer molt bé, sobretot el dibuix que van recrear en Pol i en Leo.
    A mi m’agradaria que el pròxim any de temàtica fos sobre mitologia o art.

    Reply
    1. Marina

      Molt bon comentari, Anna. Has respost a tots els suggeriments de comentàri. Les dades del llatinisme estàn molt bé, i bona idea, això de la mitologia i l’art!

      Reply
  11. Júlia Ramos

    Salve,
    ·Trobeu un llatinisme que hem utilitzat i dieu-ne totes les característiques. Què significa en el nostre text?
    El llatinisme utilitzat en aquest article és “quid’’ (pronom interrogatiu). El significat és: què? .
    Però en l’article significa la cosa més important.
    · Expliqueu la vostra aportació al mural i una dels vostres companys que recordeu per l’exposició. Jo vaig haver de buscar informació sobre qui era Vitruvi, per què era important, què va fer… Va estar molt bé ja que amb aquesta informació he pogut saber molt més sobre arquitectura i art, en aquest cas. Jo crec que lo més important de Vitruvi era l’idea d’utilitzar les mesures humanes per fer estructures com edificis, etc. Un treball que em va semblar molt interessant va ser el del laberint en el que explicaven un mite sobre un bou que estava tancat allà.
    ·Mireu els articles enllaçats d’altres anys i digueu quin era el tema que tractava l’exposició de cadascun. Us atreviu a proposar-ne un de nou per a l’any vinent? La setmana de la ciència de MMXIII van preparar unes exposicions: una relacionada amb ètims grecs relacionats amb el so i l’altre sobre l’origen mitològic dels instruments explicats des de un punt de vista tècnic i un mitològic. La setmana de la ciència de MMXV tractava sobre la relació entre les lletres de l’alfabet grec, la ciència i sobre les xarxes viàries creades pels romans. El dibuix del mural m’agrada molt, els dibuixants tenen molt talent i l’ article també m’agrada molt , la Paula i la Marina han fet molt bon treball, felicitats noies!!

    Reply
    1. Paula Sorribes

      Moltes gràcies Júlia! Tu també has fet un comentari molt bo i interessant.
      No obstant, tens alguna idea per l’any que ve?

      Reply
    2. Marina

      Salve Júlia! Un comentàri super complert. La part de Vitruvi va ser molt interessant. Gràcies! I tens alguna proposta per l’any que vé?

      Reply
  12. Pablo Chinchilla

    Salve!
    El llatinisme utilitzat al text és “quid” , és un nominatiu singular neutre del pronom interrogatiu quis, el seu significat literal és “què?” .
    La meva aportació va ser parlar sobre el formigó (Opus caementicium) , i ho vaig fer amb l’ajuda de l’Ona Centella i la Laia Garcia.
    Vull destacar el treball d’en Pol i en Leo, crec que han fet un treball increïble i el dibuix està molt ben treballat.
    Jo crec que l’any que ve podríem fer un moral dedicat a la mitologia romana i grega.

    Reply
    1. Marina

      El llatinisme és aquest! Un comentàri complert i breu, i una molt bona proposta per l’any que vé, molt bon comentàri.

      Reply
  13. Ariadna Lorenzo

    -Trobeu un llatinisme que hem utilitzat i dieu-ne totes les característiques? Què significa en el nostre text?
    Un dels llatinismes que he trobat ha sigut “quid”, un dels llatinismes de l’unitat 2.
    “quid ” és un pronom interrogatiu que literalment vol dir: Què?, en aquest text vol dir que la part més important del treball és el mite de Dèdal i Ícar.
    -Expliqueu la vostra aportació al mural i una dels vostres companys que recordeu per l’exposició.
    La meva aportació al mural va ser explicar qui era Dèdal el constructor del laberint dels invents.
    Vam explicar una mica per sobre l’historia del laberint ja que altres companyes nostres tenien com a tasca explicar perquè i com es va construir. Tambè vam explicar el mite de la vaca de fusta, un altre invent de Dèdal, el qual li va encarregar Pasifae per a poder tenir relacions amb el Toro.
    Algunes de les meves companyes van explicar el mite de les ales que Dèdal va construir per a poder sortir del laberint.
    -Mireu els articles enllaçats d’altres anys i digueu quin era el tema que tractava l’exposició de cadascun. Us atreviu a proposar-ne un de nou per a l’any vinent? Així ajudeu els professors…
    El tema de l’any 2015 va ser “Omnes viae Romam ducunt” és a dir ” tots els camins porten a Roma”, igual que nosaltres van fer un mural amb il·lustracions i explicacions sobre les estructures romanes com les carreteres.
    L’any 2013 el tema va estar més centrat en la mitología, més especificament, en els instruments mitològics.
    L’any que ve el tema podria estar relacionat en com apareixen alguns temes de la mitología grega i romana en algunes pel·lícules o series conegudes.

    Reply
    1. Marina

      Felicitats Ariadna, el teu comentàri està molt bé. T’has enrecordat del que hi havia al mural i de qui ho va fer, molt bé. Estic d’acord amb tu amb la idea de l’any que vé, molt original!

      Reply
  14. Sonia Ballestero

    -Trobeu un llatinisme que hem utilitzat i dieu-ne totes les característiques? Què significa en el nostre text?
    El latinismo que se ha utilizado es “quid”, y lo hemos trabajado en la unidad 2 .
    “Quid ” es un pronombre interrogativo que literalmente quiere decir ¨que¨ en ese texto quiere decir que la parte mas importante es la del Mito de Dedal i Ícaro
    -Expliqueu la vostra aportació al mural i una dels vostres companys que recordeu per l’exposició.
    Yo ayude en la confección del mural realizando los títulos y los subtítulos y otros compañeros se encargaron del dibujo que esta muy bien trabajado. De la distribución del mural se encargo Aina junto con Aida. Ellas decidieron la forma de distribución y decidieron donde poner el dibujo de Dedal i Ícaro.
    -Mireu els articles enllaçats d’altres anys i digueu quin era el tema que tractava l’exposició de cadascun. Us atreviu a proposar-ne un de nou per a l’any vinent? Així ajudeu els professors…
    En el año 2013 el tema del mural trataba sobre la mitología, sobre todo en sus instrumentos mitológicos
    El año que viene podrían utilizar igual algunos temas de mitología o arte griega y romana.

    Reply
    1. Marina

      La parte de los títulos y substítulos es muy importante y esencial en un mural, así que buen trabajo ya que quedaron muy bonitos. Muy buena idea la de la mitologia, veo que todos piensan igual!

      Reply
  15. Júlia Martínez

    Trobeu un llatinisme que hem utilitzat i dieu-ne totes les característiques? Què significa en el nostre text?
    -El llatinisme que he trobat ha sigut QUID, aquest llatinisme el vem utilitzar a la 2na unitat i és un pronom interrogatiu que vol dir: Què?. En aquest context no té aquest significat, vol dir que la part més important del treball és el mite de Dèdal i Ícar.
    Expliqueu la vostra aportació al mural i una dels vostres companys que recordeu per l’exposició.
    -La meva aportació al treball va ser la busqueda de informació sobre el personatge Dèdal i alguns dels seus invents, i la presentació de la recerca de la informació. L’Ariadna i jo vem buscar informació sobre Dèdal i els seus invents i la companya Aya va buscar imatges. Jo vaig presentar el personatge i com va crear el laberint de els invents i l’Ariadna va explicar un altre invent, “La vaca de fusta”. Aquest invent li va encarregar Pesifae a Dèdal per poder tenir relacions sexuals amb el Toro, per això van tenir un fill mig humà mig toro.
    Mireu els articles enllaçats d’altres anys i digueu quin era el tema que tractava l’exposició de cadascun. Us atreviu a proposar-ne un de nou per a l’any vinent? Així ajudeu els professors…
    -L’exposició del alumnes de 4t de l’any 2015 tratava sobre les carreteres i l’estructura de Roma. El treball es deia “Omnes viae Romam ducunt” és a dir ” tots els camins porten a Roma”.
    L’any 2013 es va fer un treball basat en la mitologia, especificament els instruments mitològics.
    L’any que ve m’agradaria parlar sobre l’art i els personatges mitològics més coneguts que hagin sortit en pelíclules o algo per l’estil.

    Reply
    1. Marina

      Bon comentàri, també. Es nota que t’enrecordes vé de com vas fer el mural, i a més la part que vau fer va ser molt bona. Una idea molt interessant per l’any que vé!

      Reply
  16. Laia Torres

    1.El llatinisme que he trobat és el de “quid” i significa vol dir que la part més important del treball és el mite de Dèdal i Ícar, tot i que hi ha un altre significat més comú que és el Què?

    2.La meva aportació va ser la mateixa que la vostra que va ser explicar el mite de Dèdal i Ícar. Ho vam fer amb una mena de còmic i jo vaig explicar la relació del text amb les imatges del nostre treball.

    3. M’agradaria que l’any vinent s’expliqués algun altre mite conegut i que s’expliquessin els personatges individualment, el mite, etc.

    Reply
  17. Pol Solanas

    Salve!
    El llatinisme utilitzat en aquest article és “quid” que fa referència al punt essencial d’una qüestió.
    També m’agradaria destacar el gran dibuix de Dèdal i Ícar que han fet el Pol Garduño y el Leo Ferrero.
    Al estar exposat el dibuix, vam fer unes exposicions davant d’ell i va ser una bona experiència.
    Vale!

    Reply
  18. Marc Barrera

    Salvete!
    El llatinisme ocult es ”quid”, que fa referencia al punt essencial d’ una qüestió.

    Encara que la meva aportació no va ser gaire significativa, que va ser retallar els marges per al suro, voldria recalcar el gran treball el dels nostres companys de llatí que van fer aquest dibuix per al mural del laberint dels invents amb la ilustració del mite de Dèdal i Ícar.
    Magnific.

    Reply

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *